Jokerien valmennus 2012–2013: Lämsä, Valtonen, Virta & Ketterer

  • 420 405
  • 1 182

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Samoin perstuntumalla väittäisin Lukon blokanneen laukauksia enemmän sekä määrällisesti että laukauksiin suhteutettuna.
Liigan tilastojen mukaan Jokerit blokkasi 7 laukausta, Lukko 15. Kun otetaan huomioon, että Jokerit laukoi sarjassa 398 kertaa ja Lukko 217, ei tuossa juuri eroa ole.

Itse en ole täysin eri mieltä Lämsän kanssa. Pelin osalta me olimme Lukkoa edellä ja tämän voi varmistaa esimerkiksi maalipaikoista, laukauksista tai kiekonhallinnasta. Jos pelin nähkee sihvoslaisen koulukunnan silmälasien läpi, Jokerit kärsi oikeusmurhan tippuessaan.
Minkä hiton "sihvoslaisen koulukunnan"? Kiekonhallinta tuottaa laukauksia, maalipaikkoja, maaleja, voittoja, pudotuspelipaikkoja ja mestaruuksia. Tämä on tilastollinen fakta, jonka kiistää vain jääräpää-koulukunta. (Jokerit muuten ylitti tuossa havainnollistavassa jutussa mainitun 55 prosentin rajan niukasti runkosarjassa.)

Mutta ei Jokerit mitään oikeusmurhaa kärsinyt, vaan hävisi huonomman maalivahtipelin, erikoistilannepelaamisen ja tuurin vuoksi. Kyse on kuitenkin urheilusta, ei todennäköisyyslaskennasta, onneksi.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen miettinyt Tomekin kompetenssia toimia liigakoutsina. Kukaan ei varmasti ole kiistämässä Valtosen ansioita kiekkoilijana ja niitä voimakkaita luonteenpiirteitä, joiden ansioista hän ylipäänsä pääsi tekemään uran ammattilaiskiekkoilijana. Mutta siitä on vielä pitkä matka hyväksi valmentajaksi.

En ole missään nimessä dumaamassa Valtosta täysin turhaksi jätkäksi, mutta omiin silmiini vaikuttaa kuitenkin siltä, että pelaaja-aikainen moodi nousee painetilanteissa dominoimaan ja tällöin mennään tunne edellä. Tunnetta pitääkin olla, mutta valmentajan pitää ottaa niin paljon enemmän huomioon kuin vain se oma tunnetila. Valmennus on tavallaan se, joka sanoo teoriassa sen viimeisen sanan niin hyvässä kuin pahassakin. Toki jokainen pelaaja tekee kentällä itse omat ratkaisunsa. Jos valmennus on kuollut, se vaikuttaa joukkueeseenkin. Jos valmennus käy ylikierroksilla, sekin heijastuu joukkueeseen. Tämän roolin tai liiderin roolin omaksuminen on varmasti vaikeampaa niille, jotka ovat tulisieluisia kuin niille, joiden ei ole tarvinnut hakea sitä "viimeistä räiskyntää itsestään" päästäkseen hurmioon.

Mun mielestä Tomek on saanut liian paljon liian nopeasti. Pari vuotta lisää junnuissa ja etäisyyden ottaminen liigakiekkoiluun olisi voinut tehdä erittäin hyvää. Ja kun lisätään yhtälöön Jarkko Ruutu ja hänen halunsa kaikenlaisiin tempauksiin, vaaditaan Tomekilta ihan erilaista roolia ja auktoriteettia kuin mihin hän luultavasti on henkisestikään valmis. Jos Tomek ei itse tunnista näitä piirteitä ja ole valmis tietyissä kohdin "jäväävän" itseään, näen Jokereilla Valtosessa kävelevän aikapommin, joka tulee vielä tavalla tai toisella seuralle kalliiksi. Painetilanteissa mitataan valmennuksen kassit. Ja kaksi kokematonta koutsia (joista toisella on tietynlainen ikonistatus ja vähän omat sääntönsä) + Hantta Virta ei välttämättä ole kaikkein hedelmällisin kombinaatio.

Vaikka asiahan ei sinänä minulle kyllä yhtään kuulu :).
 

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen miettinyt Tomekin kompetenssia toimia liigakoutsina. Kukaan ei varmasti ole kiistämässä Valtosen ansioita kiekkoilijana ja niitä voimakkaita luonteenpiirteitä, joiden ansioista hän ylipäänsä pääsi tekemään uran ammattilaiskiekkoilijana. Mutta siitä on vielä pitkä matka hyväksi valmentajaksi.

En ole missään nimessä dumaamassa Valtosta täysin turhaksi jätkäksi, mutta omiin silmiini vaikuttaa kuitenkin siltä, että pelaaja-aikainen moodi nousee painetilanteissa dominoimaan ja tällöin mennään tunne edellä. Tunnetta pitääkin olla, mutta valmentajan pitää ottaa niin paljon enemmän huomioon kuin vain se oma tunnetila. Valmennus on tavallaan se, joka sanoo teoriassa sen viimeisen sanan niin hyvässä kuin pahassakin. Toki jokainen pelaaja tekee kentällä itse omat ratkaisunsa. Jos valmennus on kuollut, se vaikuttaa joukkueeseenkin. Jos valmennus käy ylikierroksilla, sekin heijastuu joukkueeseen. Tämän roolin tai liiderin roolin omaksuminen on varmasti vaikeampaa niille, jotka ovat tulisieluisia kuin niille, joiden ei ole tarvinnut hakea sitä "viimeistä räiskyntää itsestään" päästäkseen hurmioon.

Mun mielestä Tomek on saanut liian paljon liian nopeasti. Pari vuotta lisää junnuissa ja etäisyyden ottaminen liigakiekkoiluun olisi voinut tehdä erittäin hyvää. Ja kun lisätään yhtälöön Jarkko Ruutu ja hänen halunsa kaikenlaisiin tempauksiin, vaaditaan Tomekilta ihan erilaista roolia ja auktoriteettia kuin mihin hän luultavasti on henkisestikään valmis. Jos Tomek ei itse tunnista näitä piirteitä ja ole valmis tietyissä kohdin "jäväävän" itseään, näen Jokereilla Valtosessa kävelevän aikapommin, joka tulee vielä tavalla tai toisella seuralle kalliiksi. Painetilanteissa mitataan valmennuksen kassit. Ja kaksi kokematonta koutsia (joista toisella on tietynlainen ikonistatus ja vähän omat sääntönsä) + Hantta Virta ei välttämättä ole kaikkein hedelmällisin kombinaatio.

Vaikka asiahan ei sinänä minulle kyllä yhtään kuulu :).

Asiallista pohdintaa, mutta itse olen ainakin aivan vitun kyllästynyt näihin muumiokoutseihin a la Hannu "peli-ilme" Aravirta ja Hannu "kädet puuskassa en vittu varmasti reagoi pelin aikana" Jortikka. Varmasti tilanne on Tomekin kohdalla näin että nopeasti on tullut ja paljon peliuran jälkeen, mutta nyt se on vain osattava seuran tuella käsitellä.


PS. Onneksi diapamiRaivo on aina rauhallinen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asiallista pohdintaa, mutta itse olen ainakin aivan vitun kyllästynyt näihin muumiokoutseihin a la Hannu "peli-ilme" Aravirta ja Hannu "kädet puuskassa en vittu varmasti reagoi pelin aikana" Jortikka. Varmasti tilanne on Tomekin kohdalla näin että nopeasti on tullut ja paljon peliuran jälkeen, mutta nyt se on vain osattava seuran tuella käsitellä.


PS. Onneksi diapamiRaivo on aina rauhallinen.

Itsekin pidän enemmän "elämisestä" pelin aikana, mutta totuus taitaa olla se, että tulokset ja ihan viime kädessä menestys lopulta ratkaisevat sen, mikä kunkin koutsin kohdalla toimii parhaiten. Mä uskon siihen, että valmentajan pitää olla ja uskaltaa olla oma itsensä, mutta johtaessaan joukkoja eturintamassa, koutsin pitää osata "luovia" monenlaisten persoonien kanssa, jotta ei profiloidu liikaa tietynlaiseksi valmentajaksi, joka sitten taas karkottaa ne liikaa kyseistä persoonaa "pelkäävät" pelaajat omasta joukkueesta. Fakta on tietysti se, että kaikkia ei vain voi miellyttää ja jokaisen on uskallettava mennä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Vain niin voi kehittää itseään sekä pelaajana että ihmisenä. Valmentajilla tämä korostuu entisestään, koska hyvän pelaajan kohdalla voidaan antaa enemmän anteeksi, jos tulosta kentällä tulee. Erinomainen pelaaja voi pelastaa myös heikomman valmentajan.

Mitä tulee viimeiseen kuittiin Summasesta, jokainen voi käydä HIFK-puolelta lukemassa omia ajatuksiani Summasesta. En missään nimessä hyväksy hänen lähestymistapaansa kaikissa tapauksissa. Mutta rehellisyyden nimissä, Tomek Valtosen ja Raimo Summasen vertaaminen keskenään on kuin vertaisi Tuksua ja Pamela Andersonia keskenään. Tomekilla on toki aikaa kasvaa, kehittyä ja hankkia tuloksia, mitä taas Tukiaisen Johannalla ei ole ;).
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Itsekin pidän enemmän "elämisestä" pelin aikana, mutta tulokset ja ihan viime kädessä menestys lopulta ratkaisevat sen, mikä kunkin koutsin kohdalla toimii parhaiten. Mä uskon siihen, että valmentajan pitää olla ja uskaltaa olla oma itsensä, mutta johtaessaan joukkoja eturintamassa, koutsin pitää osata "luovia" monenlaisten persoonien kanssa. Fakta on tietysti se, että kaikkia ei vain voi miellyttää ja jokaisen on uskallettava mennä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Vain niin voi kehittää itseään sekä pelaajana että ihmisenä. Valmentajilla tämä korostuu entisestään, koska hyvän pelaajan kohdalla voidaan antaa enemmän anteeksi, jos tulosta kentällä tulee. Erinomainen pelaaja voi pelastaa myös heikomman valmentajan.
Jokainen voi käydä HIFK-puolelta lukemassa omia ajatuksiani Summasesta. En missään nimessä hyväksy hänen lähestymistapaansa kaikissa tapauksissa. Mutta rehellisyyden nimissä, Tomek Valtosen ja Raimo Summasen vertaaminen keskenään on kuin vertaisi Tuksua ja Pamela Andersonia keskenään. Tomekilla on toki aikaa kasvaa, kehittyä ja hankkia tuloksia, mitä taas Tukiaisen Johannalla ei ole ;).

Tässä ja varsinkin BOL:n edellisessä viestissä on aika hyvin eritelty sitä, mikä Valtosessa epäilyttää (vaikkei asia sinänsä kuulu liioin mulle, kun en Jokerileirissä ole enkä tule:). Mutta ohi yhden ihmisen kyse onkin isommasta asiasta: heiluttaako häntä koiraa vai päinvastoin, ja mikä se valmentajan rooli lopulta on.

On nimittäin niin, että vaikka totta hemmetissä pelaajilla on oma ja oleellisen iso vastuunsa (kuten Varis aiheellisesti muistutti), he ovat joukkueessakin vastuussa ennen kaikkea itsestään. Hyvässä ja pahassa. Valmentajan sen sijaan on etenkin huipputasolla yksinkertaisesti pakko kyetä näkemään kokonaisuus ja tarvittaessa nousemaan vaikka minkälaisten & varsinkin henkilökohtaisten tunnetilojen "yläpuolelle", jotta homma ja ne 20 jätkää/akkaa pysyvät kuinkaan päin järjestyksessä.
Tämä ei tarkoita raivohullua armeijakuria, vaan kliseisyydestä huolimatta mm. sitä, että tietää koska painaa kaasua ja koska tarvitaan enemmän rauhoittamista. Kuulostaa helpolta, mutta on usein yhtä vaikeaa kuin teorian ja käytännön yhteensovittaminen muutenkin.

Todennäköisyyslaskelmat ja kiekonhallintaprosentit ovat osa valmentamista, mutta vain yksi osa - ja vain väline tuloksen saavuttamiseen. Itsetarkoitus ne ovat ainoastaan niille paskahousuille, joilla ei ole uskottavuutta pelaajien edessä ja jotka eivät siellä käytännön (kiekko)elämässä pärjää (tämä ei sitten tarkoittanut Lämsää, ja Valtosta tunnetusti vielä vähemmän:).
 
Viimeksi muokattu:

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Tomek Valtosen ja Raimo Summasen vertaaminen keskenään on kuin vertaisi Tuksua ja Pamela Andersonia keskenään. Tomekilla on toki aikaa kasvaa, kehittyä ja hankkia tuloksia, mitä taas Tukiaisen Johannalla ei ole ;).
Mä luulin, että ne oli toisin päin:)

Muuten olen Tomekista ajatellut vähän samansuuntaisesti. Nuori, kuumaverinen keltanokka, jolla tunne voittaa terveen harkintakyvyn. Onneksi Lämsä antaa vastapainoa omalla, joskus jopa liian viilipyttymäisellä habituksellaan. Uskon vilpittömästi, että tästä tandemista kehittyy vielä menestyvä kaksikko. Kuinka kauan se vie aikaa, onkin jo visaisempi kysymys. No - ensi kausi näyttää varmasti suuntaa.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Asiallista pohdintaa Tomekista. Varmasti paljon asiaa ja voi olla, että nuppiin on tullut jossakin määrin nestettä ja siihen yhdistetty temperamentti voi olla myös todella turmiollista. On kuitenkin hyvä muistaa, että tänä vuonna Tomek (ja tietysti Lämsä) epäonnistuivat. Tämä voi olla se seikka, joka pistää ajattelemaan omaa suoritusta kriittisesti ja sitä kautta mahdollistaa kehittymisen.

Uskoisin, että Tomek on kuitenkin äärimmäisen kunnianhimoinen kaveri, joten varmasti kaveri haluaa parantaa seuraavaan kauteen. En usko, että Tomekilla on varaa lähteä napit auki suu vaahdossa ensi syksynä liikenteeseen, vaan enemmänkin siihen että järkeä on taas ripaus enemmän mukana.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Mistä sitten löytyy tarpeeksi pätevä mv-valmentaja onkin toinen kysymys. Eivät nämä yleensä tapaa liikkua SM-liigan sisällä kuin poikkeustapauksissa (Siekkinen ei tullut toimeen Dufvan kanssa, Lehtonen ei saanut Ässistä KHL-optiota, HPK:sta sai).

Nyt kun Jokerit siirtyy KHL:ään niin pätevän ja meritoituneen mv-valmentajan hankkiminen luulisi olevan mahdollista. Ketterer voi puolestani jatkaa joukkueenjohtajana, missä lienee jatkossa tarpeeksi työtä yhdelle miehelle.
 

Gemondo

Jäsen
Nyt kun Jokerit siirtyy KHL:ään niin pätevän ja meritoituneen mv-valmentajan hankkiminen luulisi olevan mahdollista. Ketterer voi puolestani jatkaa joukkueenjohtajana, missä lienee jatkossa tarpeeksi työtä yhdelle miehelle.

Tottatosiaan! Eipä ole ainakaan minulla käynyt mielessäkään tämä. Luulisi olevan mv-valmentajillekkin aika haluttu pesti toimia Suomessa KHL-liksalla. Koutsit kun tuppaavat olemaan jo siinä iässä että perheetkin luulisi olevan perustettu.
 

spede1967

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tähän on vain yksi vaihtoehto : Jukka Ropponen. Kirjoittelee täälläkin ja voi olla, että vastaa tähän viestiin jotain. Tehnyt hienoa duunia monien veskojen kanssa mutta yksi on/oli ylitse muiden : meidän "oma" Ari Sulo Sulander. Kävin Sulon vielä pelatessa Sveitsissä katsomassa Lionsien paria matsia. Kotihallissa Hallenstadionilla eniten fanipaitoja oli .... aivan SULANDER tuntui uskomattomalta. Pääsin matsin jälkeen vielä yhteiskuvaan Sulon kanssa (Suomessa ei varmaan onnistuisi). Sitä reissua en unohda ikinä eli vastaus on Jukka Ropponen
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Siirretty toisesta ketjusta

Tästä täysin samaa mieltä, monet nykyiset valmentajat (etunenässä Westerlund ja Summanen) pitävät Lämsää tulevaisuuden huippuvalmentajana (ellei kohta ole jo).

(boldaus oma)

Haluaisin kuulla missä Summanen on Lämsää kehunut. Itse olen nimittäin kuullut, että Summanen pitää Lämsää täytenä nollana ja on yrittänyt saada Valtosta käännytettyä tätä vastaan ja kenties pois Jokereista. Eikä tämä kuulopuhe liity nyt munan imemisepisodiin.
 

yki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Haluaisin kuulla missä Summanen on Lämsää kehunut.

Työskennellessään Kiekko-Vantaalla konsulttina Summanen kehui Lämsää tulevaisuuden nimenä samalla haukkuen nykyiset Jaloset ja Heikkilät. Tämä kuultu ihan muutamilta Kiekko-Vantaan pelaajilta. Tästä on aikaa, en tiedä ovatko kaverien suhteet kärsineet liikaa siitä, että toinen valmentaa IFK:ta ja toinen Jokereita.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Työskennellessään Kiekko-Vantaalla konsulttina Summanen kehui Lämsää tulevaisuuden nimenä samalla haukkuen nykyiset Jaloset ja Heikkilät. Tämä kuultu ihan muutamilta Kiekko-Vantaan pelaajilta. Tästä on aikaa, en tiedä ovatko kaverien suhteet kärsineet liikaa siitä, että toinen valmentaa IFK:ta ja toinen Jokereita.

OK. Voihan toki olla, että Raivolla on pelkkä propaganda meneillään juurikin IFK-pestin takia, sillä välittömästi sopparin saatuaan oli Valtoselle soittanut. Ja tokihan vastustajan pakan sekoittaminen olisikin helposti agendalla, jos/kun tietää Jokereiden peräsimessä olevan kaverin lupaavuuden.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Lämsä: "Puolustaminen on jokeripelin moottori"

Lämsän mukaan Jokereiden pelaamisen kivijalka tulee olemaan tiivis puolustuspeli. Näinhän sen tietysti pitäisi mennäkin, vaikka 90-luvulle jymähtäneet sexy hockey -haihattelijat ovat varmasti eri mieltä. Offense sells tickets, defense wins championships.

Voittoja lukemin 3,2-1,0 nähtäneen jälleen iso liuta ja Jokerit tulee todennäköisesti olemaan taas yksi vähiten maaleja päästävistä joukkueista.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
OK. Voihan toki olla, että Raivolla on pelkkä propaganda meneillään juurikin IFK-pestin takia, sillä välittömästi sopparin saatuaan oli Valtoselle soittanut. Ja tokihan vastustajan pakan sekoittaminen olisikin helposti agendalla, jos/kun tietää Jokereiden peräsimessä olevan kaverin lupaavuuden.

Mä olen kyllä kuullut, että Lämsä ja Valtonen eivät muutenkaan ole ihan parhaissa väleissä. Eikä mitään hevosmiesten juttuja, vaikkei toki mitään 100 % varmojakaan. Valtosta on kuulemma jo kyselty KHL- kakkoseksi, mutta haluaa tietää ensin ykkösen. Onko jokerileiriläisten korviin samanlaista kuulunut, vai onko tämä peräti joku julkinen salaisuus muutenkin?
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Mä olen kyllä kuullut, että Lämsä ja Valtonen eivät muutenkaan ole ihan parhaissa väleissä. Eikä mitään hevosmiesten juttuja, vaikkei toki mitään 100 % varmojakaan. Valtosta on kuulemma jo kyselty KHL- kakkoseksi, mutta haluaa tietää ensin ykkösen. Onko jokerileiriläisten korviin samanlaista kuulunut, vai onko tämä peräti joku julkinen salaisuus muutenkin?

Mulle taas on kantautunut oikeastaan aivan päinvastaisia huhuja. Epävarmat lähteeni väittävät, että Lämsällä on kyllä kysyntää KHL:ssä, jos ei Jokereissa niin jossakin muualla. Kuulemma miehen kyvyt on noteerattu siten, että ainakin jossain keskikokoisessa tai pienessä KHL-seurassa hänelle olisi tarjolla päävalmentajan pesti. Samat lähteet väittävät, ettei Valtosella sen sijaan ole kysyntää lainkaan. Peltos-episodi kuulemma on pilannut miehen maineen Suomessa niin vieraiden kuin osittain omienkin parissa, kun taas ulkomailla häntä ei muuten vain tunneta juuri lainkaan. Kyse ei kuulemma ole vain ongelmallisesta luonteesta vaan ihan käytännön valmennuskyvyistä. Mutta nämä siis eivät ole mitään pomminvarmoja totuuksia vaan eri lähteistä tihkuneita tiedonpalasia.

Hassua, olen myös kuullut monesta suunnasta, ettei Lämsän ja Valtosen keskinäisissä väleissä olisi mitään vikaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Peltos-episodi kuulemma on pilannut miehen maineen Suomessa niin vieraiden kuin osittain omienkin parissa, kun taas ulkomailla häntä ei muuten vain tunneta juuri lainkaan. Kyse ei kuulemma ole vain ongelmallisesta luonteesta vaan ihan käytännön valmennuskyvyistä.....

Kylläpä on piikki lihassa tämä episodi siellä naapurissa. Itse väitän, että ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista, sanotaan 99% ei osaa Valtosta mitenkään yhdistää tuohon peltoseen vaikka siitä tietäisikin. Loput ovat näitä jatkoajan hard core seuraajia.

Ulkomailla tuo ei voi mitenkään kiinnostaa ketään ja suomessakin tuo on ehkä jonkunlainen merkintä CVssä, mutta ei kyllä vaikuta kun nordiksella, jos sieläkään. Tomekhan oli pelaajanakin enemmän IFKn näköinen kun kukaan IFKn pelaajista, ellei nyt Karalahtea lasketa.

Valmennustaitoihin en osaa ottaa kantaa muuten, että jos se nyt ihan kassalla olisi tai Lämsän kanssa riidoissa niin eihän se tuolla olisi.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Kylläpä on piikki lihassa tämä episodi siellä naapurissa.
... Tomekhan oli pelaajanakin enemmän IFKn näköinen kun kukaan IFKn pelaajista, ellei nyt Karalahtea lasketa.

Piikistä lihassa en tiedä, koska nämä jutut olivat peräisin Jokeri-leiristä, eivät IFK-leiristä. Valtosesta pelaajana olen täsmälleen samaa mieltä. Olisin hänet hyvin mielelläni aikoinaan nähnyt IFK:n paidassa. Samalla ihmettelin hänen suosiotaan Jokereissa, koska, kuten sanoit, hän oli pelityyliltään ym. hyvin kaukana perinteisestä taitokiekkoihanteen mukaisesta Jokeri-pelaajasta.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Itse väitän, että ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista, sanotaan 99% ei osaa Valtosta mitenkään yhdistää tuohon peltoseen vaikka siitä tietäisikin.

Jos mietitään asiaa valmennuspestien osalta, on aivan se ja sama mitä 99% kansasta tietää, uskoo ja luulee. Oleellista on se, kuinka valmentajavalinnoista vastaavat henkilöt ja tahot ajattelevat. Tietäen Suomen pienet piirit, aivan varmasti jokaisen joukkueen sisällä on muodostunut jonkilainen mielipide asiaan.

Ulkomailla tuo ei voi mitenkään kiinnostaa ketään ja suomessakin tuo on ehkä jonkunlainen merkintä CVssä, mutta ei kyllä vaikuta kun nordiksella, jos sieläkään

Aivan varmasti ulkomailla kiinnostaa se, millaisia näyttöjä valmentaja on antanut aiemmin. Yksikään vakavasti otettava seura ei todellakaan palkkaa valmentajaa tuntematta tämän taustoja. Jos CV:ssä on tahrana oman pelaajan käskyttäminen - tai edes vakavasti otettavissa oleva epäily - vastustajan kapteenin kimppuun vakavin seurauksin, niin asiaa ei voi ohittaa vain olkapäitä kohauttamalla. Se ei välttämättä estä tulevia pestejä, mutta se ei todellakaan mystisesti katoa vain maan rajat ylittämällä.
 

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Itse en ihmettelisi, jos Valtosen tulevaisuus olisi Pohjois-Amerikassa. Töitä varmasti riittää, höpöhöpö-jutut voi jättää omaan arvoonsa. Toivon nykyisen valmennuksen jatkavan KHL-Jokereissa, mutta pahoin pelkään ettei Hjallis ymmärrä Jokereiden etua.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Lämsä: "Puolustaminen on jokeripelin moottori"

Lämsän mukaan Jokereiden pelaamisen kivijalka tulee olemaan tiivis puolustuspeli.

Hanlon-kiekon ihanuutta ja luovuutta siis luvassa. Jokerit kiekon perusta on kyllä ollut pirullisen taitava hyökkäyspeli. Hanlon-kiekko oli yhtä helvettiä vaikka se voittoja toikin. Tietenkin tällä joukkueen rakenteella ilman pelintekijöitä on pakko rakentaa peli puolustamiseen kun muuhun ei pystytä. Sitä ihmettelen että joillekin tämä on ok suuntaus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös