Mua ihmetyttää Jokereiden kohdalla se, miksi ja miten ollaan päädytty siihen tilanteeseen, että halliyhtiö kattaa lätkäjengin aiheuttamat tappiot. Sen verran mä ymmärrän, että koska kyseessä on konserni, kaveria autetaan hädässä. Mutta se, mikä ei mene jakeluun, on että tämä toiminta jatkunee vuosittain. Eihän tällöin kyseessä ole mikään akuutti hätä tai erikoistilanne, vaan päin persettä hoidetut asiat. Ikäänkuin halliyhtiön ainoa funktio olisi olla olemassa siksi, että se sitten kattaa HC:n persnetot. Eihän se ole bisnestä. Se on hyväntekeväisyyttä ja helvetin huonoa sellaista. Jos hyväntekeväisyyttä halutaan harrastaa maailmasta löytyy miljardi parempaakin kohdetta, jotka ohjaavat avun oikeasti sitä tarvitseville.
Itse en katso, että nämä virmasmasat (ja matikaispenat) ovat missään inhimmillisessä ahdingossa, joita tulisi suojella toisten yritysten toimesta. Paitsi ehkä itseltään, mutta sekin vaatisi jo toisenlaista lähestymistä asiaan :). Ihmettelen, että Harkimolle annetaan hallituksenne toimesta edelleenkin noinkin vapaat kädet toimia. Varsinkin, kun homma ei nyt resurssit huomioon ottaen skulaa ollenkaan. Menestystä tulee tavoitella, ilman muuta. Mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Mestaruuden tulee olla ilman muuta tavoitteena, mutta katson, että sitä pystytään realistisesti tavoittelemaan silloin, kun pari seuraavaakin kautta on taloudellisesti turvattu, menestyksestä huolimatta. Tällöin paniikkiratkaisujen mahdollisuus on minimoitu ja voidaan oikeasti kehittää kestävää toimintaa tulevaisuutta ajatellen. Nyt sitä ei tehdä kummassakaan seurassa.
En väitä, etteikö yritystä olisi, mutta kun osaaminen ei vain riitä. Mutta tällaisia osaavia henkilöitä olisi tarjolla, toki lätkätietouden kanssa voisi olla vähän niin ja näin. En kuitenkaan näe, että jääkiekkotietämys on tässä rakennusprosessissa se kaikkein oleellisin osaamisen ala. Mutta seuroilta puuttuu kyky ja ennen kaikkea halua avata silmänsä ja laittaa asiat siihen kuntoon, että voidaan miettiä, missä oikeasti ollaan vaikkapa viiden vuoden päästä. Nykymenolla me jauhamme täällä samoista ongelmista vielä kymmenenkin vuoden kuluttua. Ainoa asia, mikä on muuttunut, on se, että Pentti ei voi jauhaa purkkaa, kun tekarit tippuu ja Matille ei takatukka kasva enää lainkaan, vaikka se olisi taas kuuminta muotia. Silloin kyykytetään naapuria rollaattoreja kilpavarustellen. Vähän niinkuin nytkin.