Sinä olet heittämällä yksi suosikkikirjoittajiani tällä palstalla, koska sinulla on sellainen täysin poikkeuksellinen kyky (joka noin 99 prosentilta tämän palstan kirjoittajista puuttuu), että osaat suhtautua myös oman suosikkijoukkueesi tekemisiin kriittisen analyyttisesti. Mutta nyt päästelit kyllä näppäimistöltäsi sellaista sontaa, että tähän on pakko puuttua. Ensinnäkin Jokeri-fanin on jo seuran nuoren iän vuoksi hieman kornia ruveta selittämään jostain "vanhan ajan fanimeiningistä". Lisäksi mua tökkii tuon viestisi logiikka muistakin syistä aika lujaa. Koska nostat esiin juuri Sportin, pidän melko ilmeisenä, että viittaat tällä "vanhan ajan fanimeiningillä" siihen eurooppalaiseen kannatuskulttuuriin, jossa fanikatsomo harjoittaa kuorolaulua ja hyppii tahdissa läpi ottelun.
Kiitokset. Mitä tekstiini tulee, tarkoitan vanhan ajan fanimeiningillä ihan eri asiaa kuin oletat. Olen asunut elämässäni lähes neljä vuotta ulkomailla eri maissa joten pystyn jollain tasolla vertailemaan eri seurojen ja maiden kannatuskulttuureja kiekossa ja futiksessa. Työni takia matkustin aiemmin paljon kotimaassa ja vaikkapa Tampereella tuli käytyä myös otteluissa joissa pelasi Tappara tai Ilves jotain muuta kuin Jokereita vastaan. Kerran kysyin Tappara vs TPS ottelussa vieressä istuvalta maalin jälkeen, että miksi ette lainkaan tuuleta. Hän vastasi: maksoin jo lippuni, pitäisikö tässä vielä huutaakin? USA:ssa ja Euroopassa näkee myös aivan erilaista kannattamista kuin ns. tuppisuu kannattaminen, mikä on tyypillistä suomalaisille kuten itsekin myöhemmin kirjoitat.
Ajan takaa sellaista äidiltä tyttärelle, isältä pojalle tyyppistä aktiivista kannattamista jota voi nähdä Suomessa pienen kaupungin seurakannatuksessa. Sport tuli mieleen koska Red Army on pystynyt pitämään asemansa ja sen vanhempia jäseniä on edelleen aktiivisesti mukana kiertämässä myös vieraissa. Aika moni saa kotimatsiin kannatusta, mutta arki-iltoina Sport taitaa olla kärkiseura mitä vieraskannatukseen tulee? Olen käynyt Vaasassa otteluissa kauan ennen Sportin nousua, samoin olen nähnyt Sportin jossain Kainuussa. Meno on ollut suomalaisittain hyvää ja jollain tavalla perinne tuli tuosta mieleen samoin kuin Ässien osalta, joiden pelejä olen nähnyt useista eri syistä vuosikymmenten aikana paljon. Harva seura - jos yksikään - saa edelleen hallin niin hyvin mukaansa kuin Ässät ja sen fanit perjantai-iltana :)
Mutta henkilökohtainen mielipiteeni on se, että jos ihminen RAKASTAA jotain helvetin jääkiekkojoukkuetta tai -seuraa, silloin on elämässä prioriteetit vähän pielessä. Minun mielestäni rakkaus on sellainen tunne, jota äiti tuntee lastaan kohtaan ja ehkä varauksin ihmiset noin muutenkin kaikkein lähimpiään kohtaan.
Kyllä sana LOVE liitetään ulkomailla myös seurakannatukseen. Juttelin joskus Anaheimin fanien kanssa ja satuin olemaan silloin paikalla ensimmäisessä ottelussa Selänteen lähdettyä San Joseen. Heitä kiinnosti paljon miten suhtaudun asiaan - kun olin kannattanut Jokereita 70-luvulta ja nähnyt Teemun ensimmäiset liigapelit ja divarit. No mitäpä asia mulle sen enempää, mutta heidän (noin 10 fania) näkemys oli se, että he hyväksyvät täysin Teemun lähdön koska he rakastavat Anaheimin ja Teemua. Lähtemällä Teemu voi saavuttaa jotain ja hyväksymällä sen he osoittavat rakkautensa myös seuralle. Mulle jäi mieleen se kuinka positiivisesti he osasivat suhtautua vaikka joukkueen yksi tähti oli juuri myyty.
Myös futiksessa sana LOVE liitetään seuraan. My love, my passion, my live. Tuossa nyt vaikka yhdestä, Liverpoolista:
love liverpool fc - Google-haku
Jokerien osalta kommentoin kun ilmenee jotain uutta. Oman näkemykseni olen muutaman kerran tässä ketjussa ja myös avaamissani ketjuissa nykymuotoisen KHL:n mahdollisesta kaatumisesta lähiaikoina ja Mitä maksaa - asiaa Jokerien pelaajabudjetista kertonut.
Tällä hetkellä Jokerit hakee pankkia ulkomailta, jos alla oleva IS:n uutinen pitää paikkansa. Kyse lienee juuri siitä mistä mm. minä ja @tumba17 kirjoitettiin eli ulkomailta tilille tuleva raha ei tule Hjallikselta tai Romanilta joten sen epäillään tulevan mm. Arkadilta:
Vahvistus: Jokerit etsii pankkia ulkomailta - KHL - Ilta-Sanomat
Vielä lisäys: olen vuosikymmenten aikana kerännyt Jatkoajassa listaa Virmasen potkuille, haukkunut Hjalliksen pelaaja- ja joukkueen rakennuspolitiikan totaalipaskaksi, kertonut mitä kaikkea tapahtui FC Jokereissa ja mitä siitä seurasi ja päässyt Virmasen ja Hjalliksen mustalle listalle ja varsinkin Virmanen on faneja myöten kysellyt mistä helvetistä ne tiedot mulle tulevat... En silti ole ollut Jokereita jättämässä vaikka silloinen johto raskaita virheitä tekikin.
Otin tämän esille sen takia koska mun on mahdoton ymmärtää tätä uutta Jatkoajan sukupolvea joka jos ei jutut mene kuten itse haluaa, hylkäävät seuransa saman tien ja vaativat muitakin tekemään samoin. Niin se ei mene.
Viimeksi muokattu: