Puuuhasteluliigassa kun ei ole vanhan ajan kunnon fanitoimintaa kuin muutamalla joukkueella (Sport kai lähinnä, ehkä Ässät) niin sellainen termi kuin LOVE urheiluseuran kannattamisen yhteydessä saattaa olla vieras.
Sinä olet heittämällä yksi suosikkikirjoittajiani tällä palstalla, koska sinulla on sellainen täysin poikkeuksellinen kyky (joka noin 99 prosentilta tämän palstan kirjoittajista puuttuu), että osaat suhtautua myös oman suosikkijoukkueesi tekemisiin kriittisen analyyttisesti. Mutta nyt päästelit kyllä näppäimistöltäsi sellaista sontaa, että tähän on pakko puuttua. Ensinnäkin Jokeri-fanin on jo seuran nuoren iän vuoksi hieman kornia ruveta selittämään jostain "vanhan ajan fanimeiningistä". Lisäksi mua tökkii tuon viestisi logiikka muistakin syistä aika lujaa. Koska nostat esiin juuri Sportin, pidän melko ilmeisenä, että viittaat tällä "vanhan ajan fanimeiningillä" siihen eurooppalaiseen kannatuskulttuuriin, jossa fanikatsomo harjoittaa kuorolaulua ja hyppii tahdissa läpi ottelun. Tämä (sinällään ihan tervetullut) kulttuurihan on apinoitu esim. Olympiastadionin pohjoiskaarteeseen, Jokerien eteläpäätyyn ja Sportin fanikatsomoon vasta tällä vuosituhannella jostain Saksasta ja Tukholmasta. Todennäköisesti se olisi apinoitu tänne jo aiemminkin, jos silloin olisi ollut olemassa internet ja halpalennot, mutta koska ne yleistyivät tuossa vuosituhannen vaihteessa, tuli myös tämä eurooppalainen fanikulttuuri tänne tuolloin.
Minua tässä ihmetyttää se, että kun sinullakin ikä alkaa kaikesta päätellen pyöriä jo ihan kunnioitettavissa lukemissa, miksi ihmeessä puhut tällaisestä ~15 vuoden ikäisestä ilmiöstä jonain "vanhan kunnon ajan" meininkinä. Vanhan kunnon ajan meininkiä on Suomessa nimenomaan se, että istutaan katsomossa tuppisuuna ja keskitytään lähinnä naureskelemaan omien mokille, vittuilemaan vastustajille ja huutamaan kuorossa nuijaa, kun oma suosikkijoukkue saa jäähyn. Voimmehan me tietysti ajatella, että se eteläpäädyssä oikeaoppisesti kuorolaulava, Stone Islandiin pukeutunut jonne rakastaa suosikkijoukkuettaan enemmän kuin Hakametsässä Ilveksen (tai paskavasaran) puolesta tuppisuuna jännäävä papparainen, joka kannatti Ilvestä (tai paskavasaraa) jo kauan ennen kuin Helsingin Jokereita oli edes keksitty. Edustaahan hän tätä kannatussuuntausta, jota sinä jostain käsittämättömästä syystä kutsut "vanhan hyvän ajan toiminnaksi". Mutta henkilökohtainen mielipiteeni on se, että jos ihminen RAKASTAA jotain helvetin jääkiekkojoukkuetta tai -seuraa, silloin on elämässä prioriteetit vähän pielessä. Minun mielestäni rakkaus on sellainen tunne, jota äiti tuntee lastaan kohtaan ja ehkä varauksin ihmiset noin muutenkin kaikkein lähimpiään kohtaan.
Huvittavaa, että olet ylentänyt itsesi kaikkien muiden yläpuolelle ja osaat kertoa faktaa tunnelmasta siinä missä muut ovat väärässä.
Kävin menneellä kaudella yhdessä Jokerien kotipelissä (Jokerit-ZSKA tammikuussa) ja istuin suunnilleen eteläpäädyn puoleisen siniviivan kohdalla. Fanikatsomon laulujen voluumi oli niin hiljainen, että sanoista ei saanut selvää. En lähde kuitenkaan väittämään, että muissa Suomen halleissa kannatus olisi sen äänekkäämpää, koska niistä minulla ei juuri ole kokemusta. Sen voin kuitenkin todeta, että Tammelan stadionilla HIFK-fanien laulut kuuluivat pari viikkoa sitten paljon paremmin kuin Jokeri-fanien laulut tuossa KHL:n kärkimatsissa.
Tietysti se on varmaan kiva ajatella niin, kun suomalaisuus sinänsä asia, jota ei kauheasti viitsi monessakaan paikassa ääneen huudella.
Jaa tuntuuko sinusta siltä? Minulle on ulkomailla käynyt kotimaani kerrottuani aika monesti niin, että ihmiset ovat alkaneet kehua sitä miten mahtavia maita pohjoismaat ovat. Huhtikuussakin jouduin toppuuttelemaan yhtä herraa, joka kehui Suomea maailman parhaaksi maaksi. Minä totesin, että kyllä ainakin Ruotsi on heittämällä parempi. Jos olisin muistanut, olisin maininnut samaan syssyyn heti myös Monacon ja Sveitsin.
Siitä olen ihan samaa mieltä, että ei Suomea ihan länsimaaksi kannata välttämättä kutsua, mutta ei tässä toisaalta ihan täysin itäeurooppalaisiakaan olla. Vähän sellaisia väliinputoajia enemmänkin.