Jos Jokerit satasella per peli ostaa mainontaa Metassa, niin todennäköisesti meistä juuri kukaan ei sitä näkisi. Sillä saisi karkeasti arvioituna noin kolmanneksen Jokereiden someseuraajista kiinni yhden kerran. Normaalisti ostopäätökseen tarvitaan mielellään vähintään kaksi tai kolme toistoa samalle asiakkaalle. Ja jos minä niitä kampanjoita pyörittäisin, niin ensimmäisenä blokattaisiin mainonnasta Jokereita jo valmiiksi seuraavat, sillä he keskimäärin tietävät ottelusta muutenkin. Kahdellakaan sadalla ei todellakaan pötkitä oikein mihinkään. Tonnista alkaen per peli voitaisiin puhua jo jonkinlaisesta mitattavasta vaikutuksesta vaikkapa lipunmyyntiin, mutta sellaisia budjetteja en usko Mestis-organisaatiolta löytyvän.
Jokerit on tälläkin kaudella tehnyt maksettua mainontaa somessa, mutta se on vähän siinä ja tässä onko järkevää käyttää kenenkään työaikaa joidenkin satasien ripotteluun siihen pohjattomaan kuiluun yksittäisten matsien kohdalla. Orgaaninen some on Jokereilla tavoittavuudeltaan niin vahva, että ei siihen hirveästi tarvitse maksettua enää päälle.
Ei sillä että satasella tai kahdella saisi mitään muutakaan järkevää mainontaa tehtyä. Parempi käyttää se vaikka muutaman somepostauksen tekemiseen.
Jokerien orgaanisen somen tavoittavuudesta ja vaikuttavuudesta minulla ei ole tarkkaa dataa. Eilen tehty Facebook-postaus perjantain matsista on saavuttanut 262 tykkäystä, samoin viikon alussa tehty "Viikon matsit" on noissa tykkäyslukemissa. FBssä yli 90000 seuraajaa.
Instassa 78000 seuraajaa ja postauksista on tykkäilty 1000-1300 kertaa. Poikkeuksena Filppula-aiheiset joiden tykkäilyt ovat yli 2000 tai jopa yli 3000 tykkäystä.
Eli olet oikeassa, kyllä orgaaniset postaukset tavoittavat. Niitä vaan pitäisi olla tosi TOSI paljon enemmän. Fiilistelyä puuttuu tällä hetkellä. Syventävä setti puuttuu tällä hetkellä. "Viikon matsit" postataan koska siinä on Bitcoinkeskus sponssina ja pitää postata, mutta somepreesens näyttää tällä hetkellä (ei maksettu) sellaiselta jolla on tosi vaikeaa koukuttaa ketään ei-kiinnostunutta mukaan. Toisaalta algoritmit tällä hetkellä pitävät huolen että vain asiasta kiinnostuneet näkevät sisällöt ja heistäkin vain osa.
Sen sijaan maksetulla voitaisiin pienillä panostuksilla tavoittaa hallin lähialueilta tai helppojen kulkuyhteyksien päästä potentiaaliset ei-asiakkaat. Sisältö tulisi räätälöidä siten että tuodaan ihmiset kokeilemaan matalalla kynnyksellä. Ehkä tätä nyt spessumatsien jälkeen tullaan tekemäänkin.
Tällä hetkellä Suomessa "Jokerit" aiheella Metassa pyörii neljä kamppista. Yksi on Jokerit-storen koko Suomeen kohdistettu mainos, jossa on parin päivän jälkeen reachi vain reilut 3000, eli budjetti on tosi pieni. Sen lisäksi K-Ryhmä mainostaa Metassa Liike on Lääke -kamppistaan, jossa olemme mukana. Pyörii nyt viidettä päivää (Helsinki, Kerava, Vantaa, Vuosaari alueina) Reachi lähes 150000 eli budjettia on jo enempi. Kaksi muuta on Turun Sanomien mainos, jossa nostoartikkelina Tuton 5-0 turpasauna ja jonkin pienen Sporttiuutiset.fi -mainos, jossa mainostetaan klikkihuoraotsikolla "Paljastus oli liikaa - IS: Tämä mies lähti kävelemään Jokereista" -artikkelia, jossa kerrotaan että IS kertoo että pelaajatarkkailija Topi Nättinen jätti Jokerit. En klikannut ja katsonut ja syöttänyt trollia.
Teen Meta-mainontaa duunikseni todella paljon ja jo tosiaan satasella tai parilla saa Helsingin kokoisella alueella tosi hyvin vaikuttavasti jengiä kiinni, jos vaan muuten paketti on kunnossa ja mainoksen viesti on kohderyhmälle rakennettu ja hyvin mietitty + toteutettu. Jokereita aktiivisesti seuraaville ei kannata mainostaa, mutta monelle ei niin aktiiviselle fanille voisi muistutella. Ja sitten tietty yrittää saada sitä ihan uutta elämyksenhakijaa hallille. Toki jos toimistolla ei ole inhouse tyyppiä joka homman osaa niin ostaminen maksaa jo saman kuin kamppis, mutta Nakkimuusseilta luulisi löytyvän nyt edes hiukan tähän jeesiä.
En tiedä miten kulurakenne Jokereilla menee ja kuinka monta katsojaa 200 euron kamppiksella pitäisi saada sisään että kannattaisi. Jos jollakulla on tähän tietoa niin kiinnostaa mitä jää käteen per myyty tsetti.