Näissä on ollut yksittäisiä suomalaisiakin pelaamassa, mutta käsittääkseni mitään suurta menestystä ei ole vielä suomalaisille tullut.
Onhan noista kotimaisista pelaajista muutamat menestyneet ihan hyvin. League of legendsistä löytyy Cyanide (Lauri Happonen), joka Fnaticin kanssa taisi olla kaikkien aikojen menestynein ei Korealainen tiimi. Happonen oli myös mukana, kun Fnatic voitti Maailmanmestaruuden 2011. Hearthstonessa on Savjz (Janne Mikkonen), joka on jokusen turnausken voittanut ja uskoakseni elättää itsensä täysin pelaamalla HS:a.
Nämä nyt tulivat nopeasti ensimmäisenä mieleeni, mutta eiköhän niitä iso liuta löydy lisääkin RTS, MOBA ja ampumispelirintamalta.
Voin olla totaalisen väärässä, mutta pidän esporttia samanlaisena kuplana kuin pokeri oli.
Voin kertoa, että ei ole, vaan tuo scene tulee tuosta pelkästään kasvamaan. Pelejen seuraaminen samalla tyylillä millä me seuraamme urheilua on ollut Koreassa jo vuosi kaudet valtava juttu ja se on viimeinkin leviämässä myös muualle maailmaan. Esim. League of legendsiä on näytetty telkkarissa jo USA:ssa ja UK:ssa. Tämän lisäksi useat suuret brändit ja urheiluseurat ovat siirtymässä mukaan tähän, kun ovat huomanneet mimmoiset määrät katsojia nämä tapahtumat keräävät. ESPN on ilmaissut kiinnostuksensa näiden pelejen lähettämisestä. Koska nyt sattumoisin tiedän LoL-scenestä enemmän kun muista peleistä, niin laitetaan tähän ihan konkreettisia numeroita, niin on helpompi ymmärtää minkä kokoluokan asiasta on kyse:
- League of legends on (ainakin oli?) tällä hetkellä maailman suosituin peli, jolla on 13.9 2016 annettujen lukujen mukaan
yli 100 miljoonaa pelaajaa kuukausittain.
- Vuonna 2011 ensimmäisiä MM-kisoja katsoi yhteenstä 1.6 miljoonaa ja parhaimmillaan 210 000 katsojaa.
Samat luvut olivat 2012 8 miljoonaa ja 1.1 miljoonaa.
2013 32 miljoonaa ja 8.5 miljoonaa.
2014 kisat olivat Koreassa ja parhaimmillaan niitä katsoi samaan aikaan 11 miljoonaa ihmistä, kokonaismäärän ollessa 288 miljoonaa. Finaalit pelattiin 45 000 paikkaisella Seoul World Cup Stadiumilla ja siellä oli myös kisojen teemabiisin Warriors tehnyt Imagine Dragons.
2015 finaaleita katsoi yhteensä 36 miljoonaa ihmistä, huipun ollessa 14 miljoonassa. Yhteensä kisoja katsoi 334 miljoonaa ihmistä. Keskimäärin koko turnauksen ajan pelejä katsoi 4.2 miljoonaa ihmistä, eli voidaan puhua jo suositusta viihteestä.
Tämän vuoden kisat loppuivat vasta reilu viikko sitten, joten siitä ei vielä löydy tilastoja, mutta jos kasvu on jatkunut samanlaisena, niin eiköhän sieltä taas ihan komeat luvut tule. Jotain suosiosta kertoo myös se, että 2015 kisojen finaaleihin myytiin liput loppuun 6 minuutissa. Pelit pelattin Saksassa Mercedes-Benz-Arena Berlinissä, eli suosio on kovaa myös Euroopassa. Noita viime vuoden kisoja kritisoitiin paljon juuri tuosta, että pelit pelattiin liian pienillä areenoilla ja jo alkulohkojen liput saattoivat loppua minuuteissa.
Vähän saattaa olla sekavaa tekstiä, mutta pointti on se, että E-sports on juuri nyt niin valtavassa nosteessa, ettei se tule sieltä tippumaan ihan hetkeen. Päin vastoin.