Jokerien imago

  • 13 392
  • 140

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti #12
Alan pikkuhljaa, cobol, hyväksyä sen luonnonlain, ettei sinulta saa suoraa vastausta ensimmäiseenkään kysymykseen. Liekö liikaa odotettu?

Se on koneella valmiina. Saat sen heti kun perustelet väitteesi siitä, miten FC Jokereiden velvoitteet on kaadettu muiden syliin. Tämän katsoit parhaaksi tulla kirjoittamaan Jokereiden imagoa käsittelevään ketjuun ja minä kyseenalaistin väitteesi.

Odotan edelleen vastaustasi. Tosin en viitsi enää kauan odotella.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Se on koneella valmiina. Saat sen heti kun perustelet väitteesi siitä, miten FC Jokereiden velvoitteet on kaadettu muiden syliin. Tämän katsoit parhaaksi tulla kirjoittamaan Jokereiden imagoa käsittelevään ketjuun ja minä kyseenalaistin väitteesi.

Odotan edelleen vastaustasi. Tosin en viitsi enää kauan odotella.

Jihuuu. Kohta onnen hetket koittavat, vai miten Lea Laven laulaakaan, cobol? Taas väität minun väittäneeni jotain mitä en ole väittänyt, mutta siihenkin alkaa tottumaan. Ettet vain olisi vaimoni nimimerkin takana piilossa? Hän tosin ei näytä välittävän kiekosta tuon taivaallista, mutta aina kuin saa kinastella niin...

Alkuperäinen viittaukseni Lahtelaisiin (00:21) liittyi - kuten jokainen lukutaitoinen ymmärtää - tähän imagokysymykseen ja perinteiden ostamiseen laajemmin, eikä mihinkään potkupallopuulaakijoukkueen vastuisiin, kuten näytit asian ottavan. Pahoittelut, ja lähete optikolle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti #12
Taas väität minun väittäneeni jotain mitä en ole väittänyt, mutta siihenkin alkaa tottumaan.

Et vai? Kuitenkin kirjoitat sanatarkasti näin:

Viestin lähetti #12
Kun nyt kuitenkin puhutaan Jokeri-imagosta, niin minusta ei pidä unohtaa että koko joukkue luotiin tuolloin 60-luvulla tekemällä ns. PK-35:set ja on vain hyvää tsägää, ettei homma kaatunut kenenkään syliin. Fudiksessahan näin kävi.

Kysymykseni on edelleen voimassa: missä kohtaa FC Jokereiden homma kaatui muiden syliin?

Kun olen saanut siihen vastauksen, saat myös perustellun näkemyksen Jokereiden ja Töölön Vesan suhteista. Se on valmiina ja odottaa serverillä.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Kysymykseni on edelleen voimassa: missä kohtaa FC Jokereiden homma kaatui muiden syliin?

Ensinnäkin onnittelut, että lainasit tällä kertaa oikein! Toiseksi kehottaisin noin yleensäkin lukemaan viestejä tarkemmin läpi ennen niihin vastaamista. En koskaan väittänyt niiden kaatuneiden MUIDEN syliin. Fudishomma tiettävästi ns. kaatui syliin. Oli kaatumassa omaan pesään ja Hjallis hoiti tyylikkääästi naapuriin. W00h00!


Viestin lähetti cobol
Kun olen saanut siihen vastauksen, saat myös perustellun näkemyksen Jokereiden ja Töölön Vesan suhteista. Se on valmiina ja odottaa serverillä.

Jipiii. Toistamiseen.

PS. Onko tämä yhtä eksakti kuin se luvattu selitys miksi Helenius ei loistanutkaan liigassa viime kaudella? Taisin missata sen, mutta ehkä laitat linkin ko. viestiisi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti #12
Ensinnäkin onnittelut, että lainasit tällä kertaa oikein! Toiseksi kehottaisin noin yleensäkin lukemaan viestejä tarkemmin läpi ennen niihin vastaamista.

Selvä, kyse oli siis tulkintaerosta.

Tässä näkemys lupaamastani asiasta eli Jokereiden ja Töölön Vesan suhteesta. Se ei ole tietenkään kirjoittamani, mutta olen sitä selvitellyt vuosien varrella useampaan kertaan ja allekirjoitan sisällön:

"Kesällä 1967 Töölön Vesan johtokunta pohti velkaista nykyhetkeä. Jääkiekko oli ahmaissut valtaosan seuran budjetista, ja taloudenhoitajan postiluukusta tipahteli lasku toisensa jälkeen. Ainoa ratkaisu näytti olevan toiminnan saneeraus. Jääkiekko rasitti seuran taloutta liikaa, joten siitä oli luovuttava. Vesa oli myös pyörittänyt Helsingin selvästi laajinta junioritoimintaa, jonka hedelmät olivat kypsymässä.

Gordionin solmun avasi varakas rakennusmestari Aimo Mäkinen. Pesäpallomies kiinnostui kohti nousukautta kulkevasta jääkiekosta. Hän oli alkanut johtokunnan ulkopuolisena tukea Vesan jääkiekkoa. Taloudellisten resurssiensa turvin hänellä oli mahdollisuus luoda seura, jossa vallitsi "yksi mies ja yksi ääni" -periaate. Aimo Mäkinen tulisi olemaan sekä mies että ääni.

Syksyn -67 kriisitilanteessa Vesan johtokunta ja Aimo Mäkinen istuivat saman pöydän ääreen. Laskut avattiin. Aimo lupasi maksaa niistä puolet ja ottaa huostaansa Vesan jääkiekon, mutta ehtona oli uuden erikoisseuran perustaminen. Aimo Mäkinen oli esittänyt tarjouksen, josta "ei voinut kieltäytyä", sillä se turvasi Vesan jääkiekkoilun hyväksi tekemän työn jatkumisen ja seuran talouden tasapainottamisen. Vesan edustus- ja junioritason jääkiekko siirtyi Aimo Mäkisen johtamalle uudelle seuralle.

Vesan johdon hyväksyttyä kaupat siirtyivät ratkaisun avaimet pelaajille. Olivatko he valmiit liittymään uuteen seuraan? Yhteishenki kesti: kaikki pelaajat liittyivät vielä nimeä vailla olevaan seuraan. Seuraava ongelma oli seuran nimi. Ideapalaveri kokoontui. Nimiehdotuksia sateli, joku ehdotti Ritareita. Ei kuulostanut oikein hyvältä. Sitten Vesan joukkueenjohtajalla Raimo Kähkösellä välähti. JOKERIT. Siinä se oli. HELSINGIN JOKERIT."


Teksti löytyy mm. Jokereiden sivuilta kun osaa oikein tarkasti hakea. Lyhensin sitä hiukan. Ja paremmin sen löytää vielä historikiista.

Edit:

Jokereiden historiaa verkossa.
 
Viimeksi muokattu:

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Viestin lähetti #12
PS. Onko tämä yhtä eksakti kuin se luvattu selitys miksi Helenius ei loistanutkaan liigassa viime kaudella? Taisin missata sen, mutta ehkä laitat linkin ko. viestiisi.
Eiköhän tämä ole jo kaikille selvää. Helenius pelasi viime kauden pelit polvet puudutettuina koska ne olivat niin hajalla, heikko liikkuvuus huononi entisestään. Hyvä että sai ne ilmeisesti hoidettua täksi kaudeksi kuntoon kesän sairasloman aikana.

Toinen syy on tietysti se että Jortikka ei antanut Heleniuksen pelata omaa peliään. Tämän on useat Jokeripelaajatkin tällä kaudella todenneet, ja vielä maininneet sen että kaipaisivat Heleniusta, tai samantyyppistä miestä puolustukseen. Viimeksi Tomek tätä kommentoi muutama viikko sitten.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
OK, hyvä näin. Muistathan kuitenkin, toveri cobol, että jätit tapasi mukaan edelleen monta aihetta avoimeksi ja toivon edelleen näihin asioihin vastausta esim YV:llä, koska useimmat eivät enää liittyneet ketjun aiheeseen.

Ketjuun voisit mielestäni kuitenkin tuoda tunnetulla syväanalysointikyvylläsi saadun käsityksesi organisaation ja etenkin brandin nykyongelmista? Ei kai yksi paksu turkulainen voi yksin saada noin paljon hallaa aikaan?


EDIT: +"k" ja Tuomas: Allekirjoitan analyysisi kokonaisuudessaan. Puoluetoverisi cobol oli kuitenkin luvannut selvittää "ne oikeat syyt" JA:lle - ja muuulle julkisuudelle - pitkin kautta useampaan otteeseen mutta jänisti aina erilaisiin tekosyihin vedoten ja siirsi tämän suuren uutisen julkistamispäivämäärää aina vain eteenpäin. Keinot olivat päasiassa tässäkin ketjussa harrastettu disinformaatio, kysymysten pakoilu ja epätoivoisten vastakysymysten asettaminen.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti #12
OK, hyvä näin. Muistathan kuitenin, toveri cobol, että jätit tapasi mukaan edelleen monta aihetta avoimeksi ja toivon edelleen näihin asioihin vastausta esim YV:llä, koska useimmat eivät enää liittyneet ketjun aiheeseen.

Laittele yv mulle kysymyksin, niin lupaan vastata kiperiinkin kysymyksiin sillä ehdolla, että ne liittyvät edes jääkiekkoon.

Brändin kehittämisestä olen kirjoittanut eri ketjuihin useampaan kertaan. Jortikka saa minulta edelleenkin siinä mielessä täysin puhtaat paperit, että hän on jääkiekkomies viimeisen päälle. Ja piti viime kaudella turkulaisena meidän omien junioreiden puolta. Kyllä ne Jokereiden ongelmien syyt on tullut eriteltyä varsin tarkkaan, mutta tässä yhteydessä en sen enempää lähde ruotimaan. Sen sijaan painun nukkumaan :)
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Laittele yv mulle kysymyksin, niin lupaan vastata kiperiinkin kysymyksiin sillä ehdolla, että ne liittyvät edes jääkiekkoon.

..Sanoo hippi, joka ei vastaa lätkäaiheisiin kysymyksiin lätkäpalstalla. Vältät PaavoVäyrysmaisen (anteeksi te kaikki TöölönDemarit) kevyesti varsinaiset keskustelukohdat.

Jopa minä olen sitä mieltä että Jortikka on teille varsin hyvä valmentaja ja jos juhlaotteluunne paikalle pääsen, annan Otolle standing ovationit. Mutta vaikka jokerit senkin matsin voittavat, on brandiongelma tosiasia. Mitä nämä maastonaamiomarkkinointipellet oikein myyvät? "jalkoja, jalkoja"... no sell!

Kunhan vastaat suoraan ensimmäiseenkään esittämääni kysymykseen, cobol, voimme jatkaa tästä. Hyvää yötä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti cobol
Et siis pysty vastaamaan. En olisi pystynyt minäkään selvittämään uskottavasti sitä, miksi on oikein jättää HIFK-nimisen seuran kymmenien tuhansien markkojen laskut yksityisten takaajien maksettavaksi

Käsipallojaoston vastuuhenkilöt menivät takaamaan seuran nimissä otettuja lainoja "pikku muodollisuus pankissa" kun toiminta olisi muuten loppunut. Sitten menivätkin asunnot ja muutama avioerokin tapahtui. Tästä tuli ihan TV-ohjelma.

Frank kiemurteli TV:ssä, "asia ei kuulu jääkiekkojaostolle"., rahaa toki olisi ollut.
 

sovhoosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei liity aiheeseen, mutta asiaa käsitellään täällä:

Jääkiekkojoukkue Ligaföreningen HIFK on vuosien saatossa tukenut muita HIFK-jaostoja huomattavilla summilla. HIFK-emäseura yritti 90-luvun alussa lypsätä rahaa jopa vaakunalogon käytöstä. Sittemmin riidat sovittiin ja viisisakaraisesta tähdestä luovuttiin.

Olisi täysin kohtuutonta vaatia jääkiekkopuolen kustantamaan emäseuran ja muiden lajien toimintaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti #12
..Sanoo hippi, joka ei vastaa lätkäaiheisiin kysymyksiin lätkäpalstalla. Vältät PaavoVäyrysmaisen (anteeksi te kaikki TöölönDemarit) kevyesti varsinaiset keskustelukohdat.

Kunhan vastaat suoraan ensimmäiseenkään esittämääni kysymykseen, cobol, voimme jatkaa tästä. Hyvää yötä.


Kyllä sä olet aikoja sitten ohittanut minut kysymyksien väistelyssä. Nytkin väitit aivan pokkana, että Vesalla ja Jokereilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa ja että Jokerit ei jatka Vesan työtä. Kun sen kumoaa asiallisilla ja perustelluilla kirjoituksilla Tuomaksen ja minun toimesta, sivuutat sen ytimen kokonaan. Ikään kuin sellaisita ei olisi ollutkaan. Sen jälkeen aloitat normaaliin tapaasi peräämään vastauksia kysymyksiisi, jotka kiertävät pääaiheen mahdollisimman kaukaa. Ei aikuinen jaksa tuollaisiin vastata.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti sovhoosi
Ei liity aiheeseen, mutta asiaa käsitellään täällä:

Jääkiekkojoukkue Ligaföreningen HIFK on vuosien saatossa tukenut muita HIFK-jaostoja huomattavilla summilla. HIFK-emäseura yritti 90-luvun alussa lypsätä rahaa jopa vaakunalogon käytöstä. Sittemmin riidat sovittiin ja viisisakaraisesta tähdestä luovuttiin.

Olisi täysin kohtuutonta vaatia jääkiekkopuolen kustantamaan emäseuran ja muiden lajien toimintaa.

kyse ei ole kohtuullisuudesta, vaan moraalista ja seurahengestä. Ihmiset ovat todella olleet "en gång HIFK, alltid HIFK"-henkisiä. ja sitten seuraus on tämä.

olen tätä mieltä, riippumatta yhtään, missä seurassa homma tapahtuu. Ainakaan tuossa käsipallotapauksessa ihmiset eivät kunnolla tienneet, mihin nimensä laittoivat, oli sitä 80-luvun lopun huumaa

Fc jokerienkin vastuut esim. hoidetaan, eikä seuraa ole kaadettu konkurssiin. Toki Fc Jokerien ja emä-Jokerien taloudelliset sidonnaisudet ovat erilaiset kuin ry:n välisten eri jaostojen.

tiedän kyllä , että ennen Hjallista ei hoidettu raha-asioita kunnolla ja tällöin varmaan useakin velallinen jäi varmaan ilman rahaa.
 
Viimeksi muokattu:

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Huvittavaa keskustelua Jokereiden imagosta ja tuntuu siltä, että suurin ongelma imagonsa kanssa on noilla naapureilla kun yrittävät saada meidän imagon näyttämään huonommalta ja siten saada omansa näyttämään paremmalta.

Muistakaa kuitenkin, että imago on se miltä asia näyttää eikä sitä mitä se todellisuudessa on. Tämä pätee varsinkin naapureiden imagoon.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti Tuomas
Jokereiden perinteet uloittuu Töölön Vesan perustamisvuoteen 1906 joka on neljännesvuosista enemmän kuin Tapparalla (TBK:lla). Jokerit nimellä on tullut mestaruus ja muutakin menestystä jo 1970-luvulla, ja pelasi Töölön Vesakin SM-sarjassa mutta mitalit jäi saavuttamatta. Että kyllä niitä perinteitä löytyy pidemmältäkin ajanjaksolta.

Hieno homma myös se että vieläkin Areenalla näkee silloin tällöin vanhoja Töölön Vesa -paitoja, sekä vanhempaa kannattajakuntaa ketkä jo aikoinaan kävivät Vesan matseja katsomassa ja nyt ovat sitten Jokeriyleisöä.

Vanhat lehtileikkeet, pelipaidat jne on onnistuttu täysin piilottamaan Areenan yleisöltä, ne löytyy monitoimitilasta jonne ei juuri normaaliyleisöllä ole pääsyä.

Jokereiden historia hakee värikkyydessä Suomessa vertaistaan, siksi toivoisi nykyisen johdon sitä enemmän myös kunnioittavan.

Tiedän toki perinteistä(en tosin varmasti niin tarkasti kun siellä päässä, mutta tiedän kuitenkin). Ongelma tulee juuri siitä kun keinotekoisesti on yritetty(omissa silmissäni) korostaa sitten niitä menestyksen hetkiä. Vähän sama asia kuin vaikkapa Deportivo La Coruna nyt muutaman menestyksen vuoden jälkeen hilaisi Rivaldon pelipaidan "stadionin kattoon" jne. Joukkueella voi olla komeatkin perinteet, ei ehkä menestyksekkäät, mutta komeat, sitten jos menestyksen hetkellä sitä yritetään liikaa korostaa, niin omasta mielestäni se menee mauttomaksi.

Mitä tulee perustamisvuosiin yleisesti, niin tärkeämpää kai kuitenkin sen jääkiekon pelaaminen seurassa, eikä niinkään emoseuran? Kun siis puhutaan jääkiekosta, jääkiekossa sen imagosta, jne.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti cobol
Näinkin, mutta eiköhän näissä muutamien turhien viirien ja villapaidan nostamisessa kattoon ollut enemmänkin kysymys siitä, että saataisiin Hartwallille enemmän Jokereista ja Jokereiden historiasta ja voitoista kertovaa dokumentointia. Ongelma on yksinkertainen: kun Jokerit muuttivat Areenalle, muistot ja paljon muutakin jäi nordikselle. Uusi halli oli ja on edelleen aika muovinen ja Jokereihin liittyen sisällyksetön eikä yksikään sen ravintoloista tai hallin sisäseinistä kerro oikeastaan mitään Jokereiden taipaleesta alusta tähän päivään. Kaikkea muuta löytyy kyllä, jopa yllin kyllin, mutta henki ja subjekti puuttuvat.

Toki muutama ex-pelaajan kuva ja paita löytyy sieltä täältä muiden kuvien ja paitojen joukosta, mutta he eivät ole mukana Jokereina. Ala-aulasta löytyy myös Jokereiden palkintokaappi ja Aimo Mäkisen kuva, mutta sekin nurkkaan tungettuna - vähän kuin häpeillen.

Jokereiden 1970-luvun alussa alkanut toiminta on sen verran värikäs palanen suomalaista jääkiekkohistoriaa, että hyvällä suunnittelulla saisi koko Areenan ala-aulan seinäpinta-alan kertomaan Jokereiden mielenkiintoisesta taipaleesta. Samalla saataisiin Areenasta yhä enemmän Jokereiden oma halli myös tunnelmaltaan.

Niin tässähän tulikin tuo pointtini(ainakin osittain) juuri esiin. Nämän muutaman huippumenestyksen vuoden korostaminen ja muu siihen liittyvä toiminta tuo juuri imagollisesti Jokereista itselleni sen muovisen kuvan, ehkä helpompi tätä vain markkinoida kun nykyisin vain voittajat lasketaan. Kun kuitenkin muutakin historiaa olisi, niin itselleni enemmän kuin "Pentti Perusfanina" olisi myös tätä kohtaan kiinnostusta ja varmasti nostaisi omissa silmissäni Jokereiden osakkeita. Nythän koko topic käsitteli mielikuvia ja toin omani esille.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti hull16
NHL:ssä muut haukkuvat Coloradon faneja juuri katkarapuleivistä, joten oletko nyt hiukan sekoittanut sarja?
katkarapuleipiä ei täällä suomessa ole hirveesti tarjoiltu jääkiekkoyleisölle.

Se oli kuvainnollinen termi. Yhtä hyvin olisin voinut pistää "valkokaulukset" katsomossa. Parhaiten tulee mieleen lukuisat Jokerit-Tappara matsit juuri tälläisten katsojien edessä/takana kun kuuli juttua kaikesta muusta kuin pelistä ja jos pelistäkin, niin sitten ihmeteltiin mistä maasta Valeri Krykov on tullut, onko venäläinen vaiko kenties Ukrainasta tai Virosta(tämäkin vain kuvaava esimerkki, eivät kaikki siitä puhuneet).
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Kyllä sä olet aikoja sitten ohittanut minut kysymyksien väistelyssä. Nytkin väitit aivan pokkana, että Vesalla ja Jokereilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa ja että Jokerit ei jatka Vesan työtä. Kun sen kumoaa asiallisilla ja perustelluilla kirjoituksilla Tuomaksen ja minun toimesta, sivuutat sen ytimen kokonaan. Ikään kuin sellaisita ei olisi ollutkaan. Sen jälkeen aloitat normaaliin tapaasi peräämään vastauksia kysymyksiisi, jotka kiertävät pääaiheen mahdollisimman kaukaa. Ei aikuinen jaksa tuollaisiin vastata.

Jankutijankuti. Väyrysmäinen vänkääminen jatkuu. Minä olen väittänyt ja väitän edelleen ihan pokkana että Jokerit jatkavat Töölön Vesan perinteitä (seurahan muuten on edelleen olemassa ja voi hyvin!) ihan yhtä kunniakkaasti kuin PK-35:n. Tästä on kysymys. Jotkut teistä haluavat omia perinteitä, mutta kun niitä nyt kerta kaikkiaan ei voi ostaa, vaikka Hjallis ja joku muu ilmeisesti haluaisi. Et taida olla ihan niin aikuinen kuin kuvittelet.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti bozik
Tähän erilaisten kirjoitajien Jokerien imagoa ym. koskevaan kritiikkiin ei oikein enää tahdo jaksaa syttyä. Mulle Jokerit on ollut tärkeä asia noin 30 vuotta ja olen hyvin perillä Jokerien historiasta ja taustoista. Jos tässä taustassa tai imagossa ei jonkun Tappara-fanin tai vastaavan mielestä ole mitään arvostettavaa, niin se on hänen ongelmansa.

Koska tahdoit personoida tekstisi kuitenkin yhtä henkilöä kohtaan ja oletettavasti minua, niin suosittelen lukemaan tekstini uudestaan. Ehkä se avautuu jo toisella kerralla. Annoin Jokereille ja Jokereiden toiminnalle kyllä myös kiitosta. Juuri sen verran arvostusta kun näin itse oikeaksi.

Muutenhan kyse oli Jokereiden imagon mielikuvista ja toin oman mielikuvani esiin. Lähinnä itseäni ihmetyttää että tuntuu kuin seuran johto tahtoisi perustaa seuralle uuden historian, joka alkaa siitä hetkestä kun Jokerit voitti 90-luvulla ensimmäisen mestaruuden. Tähän historiaan ei kuuluisi kuin menestystä ja hyviä hetkiä. Tämän asian lieveilmiöistä puhuin myös.

Niin ja eihän sillä tosiaan ole mitään väliä mitä minä olen mieltä, koska se on vain minun mielipiteeni.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti #12
Jankutijankuti. Väyrysmäinen vänkääminen jatkuu. Minä olen väittänyt ja väitän edelleen ihan pokkana että Jokerit jatkavat Töölön Vesan perinteitä (seurahan muuten on edelleen olemassa ja voi hyvin!) ihan yhtä kunniakkaasti kuin PK-35:n. Tästä on kysymys. Jotkut teistä haluavat omia perinteitä, mutta kun niitä nyt kerta kaikkiaan ei voi ostaa, vaikka Hjallis ja joku muu ilmeisesti haluaisi. Et taida olla ihan niin aikuinen kuin kuvittelet.

Rautalangasta:

1. En ole missään väittänyt, että Jokerit jatkaisivat Töölön Vesan perinteitä.
2. Sen sijaan olen todennut, että Jokerit jatkaa siitä mihin Töölön Vesan kiekkotoiminta jäi.
3. Jokereiden perustamisedellytys oli se, että Töölön Vesan jääkiekkotoiminta siirretään erillisseuran nimiin.
4. Vesan johto hyväksyi asian. Osa Töölön Vesan veloista ja kaikki jääkiekkopelaajat siirtyivät uuteen erillisseuraan.
5. Erillisseuran nimeksi tuli Helsingin Jokerit.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Viestin lähetti eagle
Lähinnä itseäni ihmetyttää että tuntuu kuin seuran johto tahtoisi perustaa seuralle uuden historian, joka alkaa siitä hetkestä kun Jokerit voitti 90-luvulla ensimmäisen mestaruuden. Tähän historiaan ei kuuluisi kuin menestystä ja hyviä hetkiä.
Tästä samaa mieltä ja niinkuin jo eilen illallakin kirjoitin, "Jokereiden historia hakee värikkyydessä Suomessa vertaistaan, siksi toivoisi nykyisen johdon sitä enemmän myös kunnioittavan."

Tosin nyt tässä vaiheessa tuntuisi typerältä jäädyttää Tumba Turusen paitaa, eiköhän se olisi pitänyt nostaa kattoon jo vuosia sitten ennen kuin Hjallis edes astui remmiin.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Laskut avattiin. Aimo lupasi maksaa niistä puolet ja ottaa huostaansa Vesan jääkiekon, mutta ehtona oli uuden erikoisseuran perustaminen. Aimo Mäkinen oli esittänyt tarjouksen, josta "ei voinut kieltäytyä", sillä se turvasi Vesan jääkiekkoilun hyväksi tekemän työn jatkumisen ja seuran talouden tasapainottamisen. Vesan edustus- ja junioritason jääkiekko siirtyi Aimo Mäkisen johtamalle uudelle seuralle.

Vesan johdon hyväksyttyä kaupat siirtyivät ratkaisun avaimet pelaajille. Olivatko he valmiit liittymään uuteen seuraan? I]

Kyllä tuosta Cobolin ansiokkaasti lainaamasta tekstistä pitäisi jokaiselle käydä selväksi, että Jokerit ei ole vanhempi seura kuin TBK/Tappara.

Pitäisi jokaiselle käydä selväksi, että Jokereita ei ole prustettu vuonna 1906.

Kuka määrittelisi Jokereiden alun paremmin kuin Mäkinen. Coboloin lainaamassa tekstissä mainitaan kolme kertaa sanat _uusi (erikois)seura_. Asia lienee loppuun käsitelty perustamisvuoden osalta.

Itse olin katsomassa Jokereiden ensimmäistä mestaruussarjaottelua, Jokerit - Hilpara 16-2 (luultavasti kovin moni Jokerifani ei pysty sanomaan samaa, pitäisköhän vähän hävetä), missä Vellu ja kumppanit toivat uuden seuran IFK-faneille esittelyyn ja tuon päivän jälkeen alkoi jääkiekko Helsingissä kiinnostaa IFK-faniakin huomattavasti enemmän kuin ennen sitä. Vaikka silloin aika ipana olinkin.
 
Viimeksi muokattu:

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti cobol
5. Erillisseuran nimeksi tuli Helsingin Jokerit.
Mistä muuten nykyinen Jokerit HC syntyi?
Taustalla tais ainakin olla entinen Jokerien Pelaajapörssi Oy (tms.) ja joku toinen pöytälaatikkofirma joilla saatiin pikkaisen puhtaampi alku Areenalle siirtymisen yhteyteen.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Rautalangasta:

Niin, tuohan on ollut useimpien tiedossa jo kauan ja hauska, että olet asiasta samaa mieltä. Päästiinhän vihdoin asiaan ;)

Se, mihin aluperin puutuin oli yleinen ja täälläkin esillä ollut väärinkäsitys, että Töölön Vesa olisi jotenkin ollut osa jokeritoimintaa tjsp. Voidaanko seuraavasta olla samaa mieltä?

1) jokerit HC perustettiin samalla lailla kuin jokerit FC
(PK:n sijaan "ostettiin" Töölön Vesan jääkiekkojaosto)

Onko tämä hyvä vai huono on asia erikseen. Imagoketjuun tämä mielestäni kuuluu edelleenkin siksi että valitettavan moni uskoo jostain syystä että tuo ykköskohtasi ei olisi totta. Ja imagosta kun on puhe, niin olisi suotavaa että arvot ja markkinointi vastaisivat todellisuutta. Pitkäaikaisella toiminnalla se oma kuva kirkastuu ja muotoutuu tunnistettavaksi. Nämä maastopukukuvat ovat (taas) ihan uusi juttu - tällä kaudella olisin itsekin nähnyt mielummin vaikka sen omat pojat-teeman, kun sille kerrankin olisi vähän katetta.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensinnäkin sorry eagle, jos/kun kommenttini ehkä liikaa viittasi sinuun. Kirjoitin kommentin kuitenkin siksi, että arvasin tähän ketjuun kohta rientävän muiden joukkueiden faneja selvittämään, kuinka Jokereilla on imago-kriisi eikä minkäänlaisia perinteitä. Viestini oli siis lähinnä etukäteen kohdistettu kaikille niille, joiden tiesin täällä avautuvan ja nythän esim. nimimerkki #12 on kiitettävästi useammalla viestillä jo tätä samaa toitottanut. Viittaus kirjoitukseesi johtui siis ainoastaan siitä, että olit ensimmäinen

Luin myös viestisi uudelleen ja koetin saada sitä avautumaan jollakin uudella tavalla. Ohessa siihen liittyen kommentteja lainauksineen.

Viestin lähetti eagle
Jokereista tulee mieleen vain 90-luvulla ja myöhemmin joukkuetta "kannattamaan" alkaneet,....

Tässä mun silmiini karahti heti ensimmäinen lause. Jos sinulle ei Jokereista tule mieleen mitään muuta, kuin 90-luvulla tai sen jälkeen joukkuetta kannattamaan alkaneet fanit, minusta näkemykseksi Jokereista on aika suppea. Näin suppealla näkemyksellä kommentit jonkun imagosta tai perinteistä eivät varmastikaan ole kovin "asiantuntevia".


Viestin lähetti eagle
Ehkä tulevaisuudessa(50-vuoden päästä) voidaan puhua samassa lauseessa jo ns. suurten(perinteineen) seurassa.
Tässä toinen asia, joka mielestäni oli vähintäänkin provosoiva. Onko siis ajatuksesi se, että 50 vuoteen Jokerit ei millään voi yltää samalle "tasolle" kuin siellä nyt olevat seurat ? Ihan suoraan sanoen aika ylimielinen ja väheksyvä näkemys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös