Katsotaas...
Kun Kurrin puheet tulivat julki,
kirjoitin palstalle: "
Jos Jokerien KHL-projektin poliittinen luonne otetaan huomioon, se ei muutu pelkästään omistajia vaihtamalla. Omistajien vaihto voi kuitenkin helpottaa Jokerien kykyä saada muitakin rahoittajia (en oikein usko kuitenkaan, että kokonaan voitaisiin korvata venäläisraha) mukaan pienentämään venäläisille kertyvää taakkaa." Nyt näyttäisi käsillä olevan tilanne, jossa nimet paperilla vaihtuvat, mutta tilanne jatkuu muutoin entisellään. Pakotteiden alaiset nimet pois papereista, pakotteista vapaa kaveri tilalle ja vielä Suomeen rekisteröity lafka sponssaamaan. Samassa viestissä kirjoitinkin tämän kaltaisesta tilanteesta:"
Raha voi toki kiertää esimerkiksi suomalaisten yritysten kautta. Jos taannoin olisi saatu rahoitusta esimerkiksi Airiston Helmestä, olisi teknisesti ottaen tuki tullut suomalaiselta lafkalta. Vastaavia lafkoja on Suomessa muitakin, vaikkakin käsittääkseni AH oli poikkeuksellisen "röyhkeä" ja "räikeä" tapaus." Norilskin tapauksessa siis ollaan tässä tilanteessa.
Norilsk voi tehdä täysin päivänvaloa kestävää työtä Suomessa, eikä tässä sinänsä mitään ongelmaa ole. Suurempi ongelma on se, että jos summat ovat Jokerien kannalta elintärkeän suuria, de facto tuo raha tulee Venäjältä ja venäläisiltä. Kun viime kausina Norilsk Nickel Harjavalta on tehnyt muutamista miljoonista joihinkin kymmeniin miljooniin (
IS/Taloussanomat) tuloksen, ei tuolla todellakaan sponsoroida Jokereita monilla miljoonilla. En sano etteikö NNH toimisi Suomen lakien mukaan, mutta tuon lähteen mukaan viiteen vuoteen 155,4me tuloksen tehnyt yritys ei kestävästi voisi ~10m/y tappiota tekevää yritystä tukea, varsinkin kun se ei suoraan tue liiketoimintaa sinänsä.
Eli. Käytännössä arkipäivän toiminta varmasti helpottuu, kun suoraan sanktioituja tahoja ei nykytietojen varassa näy. Ehkä ne palkat saadaan ajallaan tileille, mukaan saadaan enemmän suomalaisia ja/tai eurooppalaisia (EU/EEA) yhteistyökumppaneita ja vastaavaa. Jos kuitenkin Norilsk on toiminnan kannalta elintärkeä rahoittaja, ollaan muutoin samassa tilanteessa kuin aiemminkin. Venäläiset sanelevat miten hommat hoidetaan ja päättävät koska taru loppuu.
Kun Kurri tuli omistajaksi, heitin Kurrin tilanteesta
palstalla arvion: "
Jos uskottavaa budjettia ilman Putinin lähipiiriä ei saada aikaan, tämä valuu pahasti miinukselle." Ja Potanin on osa tätä lähipiiriä. US Treasury listasi hänet osaksi Putinin lähipiiriä (mm.
CNN) ja uutisia lätkän pelailusta Putinin porukoissa löytyy kaikkialta. Jos siis Norilsk on Jokerien kannalta elintärkeän rahoittajan (oli se sitten teknisesti ottan sponsorointia tai ei) roolissa, mielestäni positiiviset muutokset aiempaan ovat vähäisiä. Positiivisia puolia ovat arkipäivän asioiden helpottumien pakotteiden alaisten tahojen siivoaminen ja se, että pääomalainojen sijaan sponsoritulot antavat
aavistuksen enemmän liikkumavaraa, jos KHL:sta halutaan irtautua.
Mua fiksummat ovat useissa eri lähteissä kirjoittaneet ja puhuneet, että Potanin on säilynyt lännen kannalta tärkeiden raaka-aineiden takia pakotteiden ulkopuolella. Että jos Potanin/Norilsk päätyisi pakotelistoille, vahinko lännelle olisi niin suurta, että tuo voisi nostattaa pakotteiden purkua kannattavaa ilmapiiriä melkoisesti. Itse olen tulkinnut nämä siten, että jos nämä tahot olisivat pakotteiden parissa, olisi liian suuret mahdollisuudet sille, että lännelle tulevien negatiivisten vaikutusten takia muutkin pakotteet purettaisiin.
Mä en ole yllättynyt, että de facto venäläistä rahaa virtaa Jokereihin. Jos summat ovat Jokerien kannalta luokassa "eivät elintärkeitä" tai "ne muut", en näe tätä edes sinänsä ongelmallisena. Moraalisesti toki sinänsä kyseenalaisina, mutta en sinänsä väärinä. Käsittääkseni esimerkiksi Ässät saa tältä taholta sponsoritukea. Ja käsittääkseni, summat ovat sellaisia, että niillä ei Porissa mitään merkittävää sanavaltaa saa ja Ässien toiminta ei hyytyisi heti, jos tuesta kieltäydyttäisiin tai sitä ei maksettaisi. Jos summat ovat taas Jokereissa niin merkittäviä kuin uutisoinnista on tullut kuva, tilanne on tyystin toinen. Vertauskuvallisesti, en näkisi ongelmallisena myydä jäätelöä kovan luokan huumediilerille. Sen sijaan näkisin ongelmallisena myydä asunnon tälle, erityisesti jos rahat saapuisivat esimerkiksi ulkomailta, välillä ehkä käyden Suomessa. Erityisen ongelmallisena näkisin tilanteen, jos mun (kuvitteellinen) firma olisi käytännössä tyystin riippuvainen tämän tahon rahoista, vaikka itse toimittaisin tuotteet ihan listahinnan mukaan. Täysin kestämättömänä näkisin tilanteen, jossa sama (kuvitteellinen) liiketoiminta olisi tyystin riippuvaista huumerikollisen rahoista, ja tästä tulleiden ongelmien jälkeen hänen tilalleen tulisi talousrikollinen.
Mitä Kurriin tulee, niin en lähde ottamaan kantaa siihen, valehteliko hän vai mitä. Sen kuvan kuitenkin mediasta helposti saa. Jos hän kuitenkin on sanonut kuten lehtiin on kirjoitettu, niin syöhän se luottamusta. Ja luottamus on helppo menettää ja huomattavasti vaikeampi saada takaisin. Eikä luottamuksen menettäminen/kärsiminen sinänsä vaadi edes oikeudessakin kestävää valehtelua.
Koko tilanne ei siis sinänsä ole yllättävä. Ainakin itse olen melko johdonmukaisesti kirjoittanut, että KHL on sarjana sellainen, että käytännössä vain jokunen suomalainen voisi pyörittää uskottavasti Jokerien toimintaa ilman venäläisrahaa. Ja että siihen pystyvistä vain hyvin harvalla (jos kenelläkään) on mitään motiivia tuota tehdä. Vaikka Jokerien 100% päätymistä suomalaisomistukseen en sinänsä uskonutkaan, en näkisi tässä tilanteessa omistusta oleellisenä. Ne Kurrin kivekset ovat venäläisten puristuksessa, omisti hän tuosta kasasta 49%, 51% vai 100%.