Eli rukkaan eilistä ensireaktioarviotani sen verran, että hyvä mies saatiin ja tuetaan häntä nyt tietysti täysillä. Mikäli homma menee jengoilleen, niin "upward potential" osastolla puhutaan OJ-Jukurit-tyylisestä muutoksesta ja sijoituksista 3 vuoden aikana; jos ei, niin 13. on hyvä veikkaus.
Ihan kelpo valmentaja taidettiin minustakin saada, vaikkei JYPillä pitänytkään olla enää vetovoimaa. Kyllä, se oli sarkasmia.
Toivottavasti valinnalla on tällä kertaa seuran hallituksen yhteinen hyväksyntä. Kolmiportainen haastattelu ainakin osoittaa, ettei napattu hädissään ensimmäistä ulkkaria, joka suostui vastaamaan puhelimeen.
Pennerbornin, tai "Pennan", kuten hänen lempinimensä Ruotsissa kuuluu, mukaan neuvottelut aloitettiin kuluvana vuonna helmikuun kolmas päivä ja hän kuvaa Värmlands Folkblad -lehdessä tulevaa rooliaan seuraavasti:
Olen utelias osallistumaan seuran muutosmatkaan. Johtamisotteeni tulee olemaan erilainen aiempaan verrattuna ja he (JYP) ovat tästä tietoisia. He (JYP) ovat todellakin tehneet taustatyönsä ottaakseen selvää kuka minä olen.
Saan mahdollisuuden työskennellä suomalaisen perinteikkään huippujoukkueen kanssa ja olla muuttamassa sitä.
Isossa kuvassa suomalaisessa johtamisessa johtaja (päävalmentaja, oletan) on todellakin Johtaja. Olen enemmän suuntaa näyttävä johtaja ja osallistan muita valmentajia. Näen pelaajat ihmisiniä, joille jääkiekko on ammatti.
(Suomennokset ovat kökköjä ja voi olla, ettei käännöskoneiden ja lukioruotsin yhdistelmä tuottanut täydellistä tulosta.)
En päässyt vanhoja artikkeleja lukemalla käsitykseen siitä, millaista kiekkoa hän haluaisi peluuttaa. Itävallan reissulla hän yritti saada joukkueensa pelaamaan "SHL-kiekkoa" (kuten
@Viljasen Saab96 myös totesi), mutta joutui luopumaan ajatuksesta. Arikkelistakaan ei käynyt tarkalleen selville miksi näin kävi, mutta oletan, että JYPissäkin pelityylin lähtökohtana on SHL-tyylisempi jääkiekko. Mitä se sitten onkaan, sen näyttää aika.
Yllä siteeratun jutun perusteella hän vertaa JYPin tilannetta siihen, kun hän tuli alamaissa olleen Färjestadin luotsiksi. Pennerborn tosin toteaa, että on tietoinen Suomen ja Ruotsin rallipääkaupunkien seurojen resurssieroista.
Saapa nähdä tuoko Pennerborn mukanaan ruotsalaisen siirtokunnan? Ainakin Itävaltaan ilmestyi ruotsalaispelureita ja kieltämättä JYPin kokoonpanossa olisi tilausta uudelle "Larssonille" ja "Burakowskylle", Kruunun ja euron suhde on meikäläisittäin edullinen, joten hinnan ja laadun suhde voi olla yhtä hyvä kuin 30 vuotta (!) sitten.