Jesse Puljujärvi – supertähti

  • 836 457
  • 2 679
Kärpillä ei ole righteja tarpeeksi. Muualla kuin junnuissa. Rätyä ja Tieksolaa.
yv koostumus:

Vas. Heshka Oikea: Krejcik
Keskelle ”maalin eteen” Lammikko
Oikeelle Jokinen ja Jesse jatkaa paikallaan, laukaisu one-timer uhka viivassa kokoajan koska taitavat syöttelijät/laukojat viivassa.. uhka on kokoajan läsnä koska kätisyys takaa sen. Luodaan uhka joka sektorille!
Laidoissa jatkuva supersyöttö uhka, keskellä liigan vahvin jätkä.. Kunnon tappo 1.yv.

Manner hei! Ota koppi!
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kärpillä ei ole righteja tarpeeksi. Muualla kuin junnuissa. Rätyä ja Tieksolaa.
Voishan vastakkaiselle kaarelle ja piikkiin viivalle laittaa heshkan ja niemeläisen... Ehkäpä niemeläinen ennemmin sinne kaarelle. Ja sitten Jesse hakisi viivalenkillä kiekkoa vauhtiin vähän niin kuin Roope Hintz Dallasissa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oli tuo jatkoaikamaali taas osoitus Puljujärven pelisilmästä. Ne jotka väittää, ettei Jesse ymmärrä peliä, eivät ymmärrä jääkiekosta mitään.

Tilanteessahan oli tulossa 2-1 ylivoimahyökkäys Jypille. Jesse lukee tilanteen oikein ja tikkari pois vastustajalta ja erittäin hyvällä suojauksella kiekon kanssa ohi. Siitä vielä hyvä syöttö Lammikolle ja itse blokkaa vastustajan pakit pois.

Väitän, että Liigassa ei montaa pelaajaa ole jolla olisi riittänyt sekä taito, että pelisilmä tuohon suoritukseen.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Viiteen peliin ansiokkaat 37 laukausta maalia kohti eli yli seitsemän per peli ja samalla ylivoimainen tilastokärki. Laukausten perusteella pisteitä voisi olla enemmänkin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viiteen peliin ansiokkaat 37 laukausta maalia kohti eli yli seitsemän per peli ja samalla ylivoimainen tilastokärki. Laukausten perusteella pisteitä voisi olla enemmänkin.
Noin sillä edellytyksellä, että osaisi laukoa. Nyt yksi kolmasosa vedoista seinille, yksi kolmasosa logoon ja loput räpellyksiä, joissa ei osu kunnolla kiekkoon. Itse olen ihmetellyt tuota heikkoa laukaisutaitoa, kun muistelin, että laukaus on kaikin puolin ok ja one timer jopa hyvä.
 

JPL

Jäsen
Tapparaa vastaan Pulju ollut kyllä kentän paras pelaaja, Kuuselan kanssa.
 

JPL

Jäsen
Ekan erän oli jotenkin varjojen mailla mutta sen jälkeen oli ihan eri ääni kellossa, suojasi ja toi kiekkoa alueelle taidokkaasti. Osin lähdin matsiin Puljun otteita seuraamaan.
Eka erä menikin itsellä vähän ohi, niin en ole eri mieltä.
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Tapparaa vastaan Pulju ollut kyllä kentän paras pelaaja, Kuuselan kanssa.

Kyllä, Jesse oli tänään hyvä ja erottui edukseen. Ehkä jopa paras peli häneltä tähän mennessä. Hyvää haastamista ja kiekon suojaamista. Lisää vaan tätä jatkossa, vielä ehkä napsun röyhkeämmin ajoja maalipaikoille. Eihän tuota helpolla pysäytä, kun käyttää noita parhaita ominaisuuksiaan hyväksi.
 

keskikatsomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Titaanit, HIFK, sympatiat aina SaiPalle
Olen seurannut Puljun taivalta ännärissä jonkin verran viasatin puolelta. Sen taotta paljolti katselin telkkarista matsia nähdekseni Puljun suorituksen kotoisessa liigassa. No nyt on yksi peli nähty ja valitettavasti ei ihan vakuuttanut. Eli minulle tuli mieleen se kaveri joka aina pihapeleissä/junnumatseissa (yleisellä tasolla) oli ylivoimainen, otti kiekon, kuskaili, piti sitä ja peippaili miten tahtoi ja ratkaisi suveriinisti. Nyt aikuisten ympyröissä Liigassa se näyttää siltä että pelaa snadisti pelin ulkopuolella omaa peliä vailla systeemiä. Liigassa sillä pärjää (tosin tuskin Rautakorven porkkanoissa) mutta isommissa ympyröissä se katsotaan rajoitteeksi ellei hakkaa point/per/game kivalla +/- tilastolla. Tässä kohtaa Pulju häviää Aholle ja Laineelle, Sebu on tuottava pelaaja joka kykenee auttamaan seuraa ja Pate on täsmä snaipperi (one trick pony) joka pystyy nostamaan joukkuetta omassa roolissaan. Tietyllä tavalla olen vähän ymmälläni, ilmiselvät yksilölahjat Puljulla on mutta, mutta....jokin mättää. Hockey sense on hankala juttu, sitä kun ei voi kaupasta ostaa. Tämä ei ole mikään provo, tietyllä tapaa huolestunut olen, onhan näitä jotka pelattuaan pitkään oppii ja alkaa pelata joukkuetuottavaa peliä.....mutta onko silloin Jessen ännärijuna mennyt jo?
 

Verilepakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hockey sense on hankala juttu, sitä kun ei voi kaupasta ostaa. Tämä ei ole mikään provo, tietyllä tapaa huolestunut olen, onhan näitä jotka pelattuaan pitkään oppii ja alkaa pelata joukkuetuottavaa peliä.....mutta onko silloin Jessen ännärijuna mennyt jo?

Ei sitä provona kukaan ota kun sen kaikki näkee. Itse aiemmin mainitsin ja edelleen odotan että Pulju ottaa Liiga-tasolla sen kiekollisen liiderin roolin vaikkei se omin rooli olekaan. Lammikon kaltaisen sentterin kanssa kun pelaa niin siihen on pystyttävä ja jos ei siihen pysty niin kyllä se pahalta näyttää. Kristof olisi sinänsä kiekollisen pelin ominaisuuksilta paljon parempi sentteri Jesselle mutta silloin Jessen kiekottoman pelin taas pitäisi olla huippuluokkaa - ja sitä se ei ole, eli silloin taas sen pitäisi nousta ihan eri tasolle. Mutta se taas vaatii ihan eri tavalla pelinlukutaitoa. Jesse on lahjakas kiekkoilija mutta nuo heikkoudet on todella pahalla tasolla.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tässä kohtaa Pulju häviää Aholle ja Laineelle, Sebu on tuottava pelaaja joka kykenee auttamaan seuraa ja Pate on täsmä snaipperi (one trick pony) joka pystyy nostamaan joukkuetta omassa roolissaan. Tietyllä tavalla olen vähän ymmälläni, ilmiselvät yksilölahjat Puljulla on mutta, mutta....jokin mättää.

Yksi juttu joka on tässä muutaman liigapelun jälkeen risonut on se, että Puljujärvi mielestäni jättää tilanteet liian usein kesken. Siis sillä tavalla, että jos ei eka laukaus mene maaliin niin Pulju on jo siniviivalla surffailemassa kun hänen luomansa tilanteet voisivat alkaa tuottaa tulosta. Voi jospa Puljulla olisi edes puolet tuosta Lammikon tahtotilasta ja periksiantamattomuudesta.

Aho on tosiaan aika poikkeuksellinen pelaajana. Laineella on oma erikoisuutensa, ja Puljujärveltähän puuttuu sellainen - ihan tasaisen OK monilla osa-alueilla, muttei erityisesti missään. Tuossa joku aiemmin mietti, että pelaisiko Puljujärvi paremmin sentterin kuin laiturin paikkaa - se voisi olla ihan OK kokeilu, kunhan vain Pulju ottaisi enemmän vastuuta oman pään pelaamisesta.

Hockey sense on hankala juttu, sitä kun ei voi kaupasta ostaa. Tämä ei ole mikään provo, tietyllä tapaa huolestunut olen, onhan näitä jotka pelattuaan pitkään oppii ja alkaa pelata joukkuetuottavaa peliä.....mutta onko silloin Jessen ännärijuna mennyt jo?

Sitä ei varmasti tiedä kukaan. Pelaamalla kyllä oppii, mutta löytyykö sitten pään sisästä sitä motivaatiota ja intoa ottaa tarvittavat askeleet eteenpäin?
 

nevins

Jäsen
Tämän päiväisen pelin nähneenä täytyy todeta jotta positiivisia asioita kiekon kuljettaminen ja laukaus. Sitten muut asiat jotka ei minun mielestä ole kohdallaan(en ole asiantuntija).. pitää kiekkoa liian pitkään ja muun ketjun peli seisahtuu. Hyvän kuljetuksen jälkeen laaduton syöttö. 3 erän lopun jäähy jonka Kärppä pakki otti taisi olla seurausta tästä. Pitkiä vaihtoja josta seurasi todella pitkä huili 3 erässä. Minusta Jesse ei pelaa joukkueelle vaan itselleen? Ei ole tahtoa mennä loppuun asti tai edes yrittää.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Puljun isoin ongelma on että hänen pelinsä ei palvele ketjun dynamiikkaa. Tavallaan muut odottaa mitä tapahtuu ja ajaa itsensä tilanteisiin jossa muiden vauhti pysähtyy.

Kaikki pelivälineet olemassa, taito, koko, luistelu, laukaus. Jollain tapaa koko lähestyminen taktisessa mielessä pitäisi muuttaa. Pelaa edelleen sellaista hyvin junnumaista kiekkoa.

Kun tuon saisi kuntoon, niin ei tarvitsisi miettiä mitä sarjaa mies pelaisi...
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Hassusti pilkottuna ja epäjärjestyksessä vain korostamassa kertomaasi asiaa:

Kaikki pelivälineet olemassa, taito, koko, luistelu, laukaus. Jollain tapaa koko lähestyminen taktisessa mielessä pitäisi muuttaa. Pelaa edelleen sellaista hyvin junnumaista kiekkoa.

Puljun isoin ongelma on että hänen pelinsä ei palvele ketjun dynamiikkaa. Tavallaan muut odottaa mitä tapahtuu ja ajaa itsensä tilanteisiin jossa muiden vauhti pysähtyy. Kun tuon saisi kuntoon, niin ei tarvitsisi miettiä mitä sarjaa mies pelaisi...

Eikö ole surkeaa katsottavaa? Siis kun niin moni asia on kunnossa, mutta ei vaan tunnu millään palvelevan täydellä teholla peliä/ketjua/joukkuetta? Ja kun itse asiassa aika monessa pelissä Pulju on kuitenkin hyvä :o Itsellä on vähän sellainen olo että tekis mieli käydä huutamassa, että "herää, pahvi!", ihan hukkaan menee kaikki taidot ja "pelivälineet" ja ihan suotta.

BTW, sivuhuomautuksena, kun Jesse nyt tuli takaisin liigaan, niin yksi asia jota en muistanut oli tuo koko. Ihan olin kyllä silmät selällään ekassa matsissa, että onko se tosiaan noin iso, kun esimerkiksi Heshka ja Karvinen näytti rinnalla pieniltä... Mutta se on varmaan toisaalta ollut se Puljun kehityksen riippakivi, isona ja taitavana kaverina ei ole tarvinnut aikoinaan opetella jääkiekon taktisia saloja toisin kuin vaikka esim. Ahon.

EDIT: Vahvistin tuon "täydellä teholla", jotta tarkoittamani pointti olisi selvempi.
 
Viimeksi muokattu:

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Ylivoimalla näytti välillä ettei oikein tiennyt mihin luistella joten pörräsi vähän joka puolella.
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
En ihan osta tätä kuraa mitä täällä jaetaan eilisen perusteella, tai sitten teillä on odotukset liian korkeat.

Mielestäni Kärppien parhaita eilen. Toki pelissä on vielä puutteita ja korjattavaa, mutta mies on 21-vuotias, aikaa kyllä on. Ylivoimalla pelaa Ovechkinin paikkaa, enemmän pitäisi vaan uskaltaa laukoa.

Hyvä tästä vielä tulee, uskokaa tai älkää.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
En ihan osta tätä kuraa mitä täällä jaetaan eilisen perusteella, tai sitten teillä on odotukset liian korkeat.

En ainakaan itse tarkoittanut millään pahalla tai koettanut heittää kuraa, vaan päin vastoin.

Mielestäni Kärppien parhaita eilen. Toki pelissä on vielä puutteita ja korjattavaa, mutta mies on 21-vuotias, aikaa kyllä on. Ylivoimalla pelaa Ovechkinin paikkaa, enemmän pitäisi vaan uskaltaa laukoa.

Tuntuu vähän kuin katsoisi formulakisaa, jossa sun lempitallin kuskilla on jäänyt lähdössä käsijarru päälle, ja siitä huolimatta kaveri paahtaa kärkikolmikossa. Tekisi mieli hyökätä radalle viittomaan ja huutamaan, että laita se käsijarru pois. Siltä aina välistä tuntuu kun katsoo Jessen peliä, on Kärppien parhaita puutteistaan huolimatta, ja kun itsestä tuntuu, että ne puutteet ovat pienempiä kuin yleisesti uskotaan, vaikkeivät välttämättä ihan taikaiskusta korjattavissa. Kuten @charger tuossa toteaa, niin ei muuta kuin askelmerkit kohdilleen ja itse toivoisin, että lainaisi Lammikolta puolet siitä tahdonvoimasta ja loppuun asti pelaamisesta.

Hyvä tästä vielä tulee, uskokaa tai älkää.

Kyllä minä Jesseen uskon. En sano, että on heti tämän kauden jälkeen valmis NHL:ään, mutta kaikki eväät on olemassa. Aikaa komean NHL-uran tekemiseen Jessellä on vielä reilusti yli viisi vuotta ja siinä ajassa voi tapahtua paljon. Enkä minä olisi pettynyt, vaikkei komeaa NHL-uraa tulisikaan, siitä huolimatta Jesse hyvin todennäköisesti pelaa ammatikseen tuonne neljänkympin tietämille.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ylivoimalla pelaa Ovechkinin paikkaa, enemmän pitäisi vaan uskaltaa laukoa.
Mielestäni kyse on enemmänkin laukausten laadusta kuin määrästä. En muista että olisi saanut ylivoimalla yhtään one timeria aikaiseksi. Aika usein sijoittuu metrin verran väärin, ettei ole syöttölinjoja ja syötöt tulevat vähän taakse. Jos sattuu tulemaan kohdalle, ei osu kiekkoon. Rauhassa aseteltuja rannevetoja on lähtenyt pointilta liikaakin.
 

Itäpuu

Jäsen
Mielestäni kyse on enemmänkin laukausten laadusta kuin määrästä. En muista että olisi saanut ylivoimalla yhtään one timeria aikaiseksi. Aika usein sijoittuu metrin verran väärin, ettei ole syöttölinjoja ja syötöt tulevat vähän taakse. Jos sattuu tulemaan kohdalle, ei osu kiekkoon. Rauhassa aseteltuja rannevetoja on lähtenyt pointilta liikaakin.
Niin näkee kuin haluaa nähdä. Itse olen vähällä katselulla nähnyt monta hyvää onetimeriä maalia kohti. Ei ole lapiomiehet saaneet ripareita sisään. Tuo kaksi rightin kaveria viivalla on oikeasti ihan paska kuvio. Siinä oikea vetopaikka aukeaa vain Heshkalle. Jos Pulju on samassa yv:ssä, niin sitten hänen pitäisi olla se lapiomies.
 

Bobi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Kiekko-Ketut, Edmonton Oilers
Lieversin käsien kanssa samaa mieltä Puljun onetimerin heikkoudesta, ei lähde kuti Ovin/Laineen tyyliin. En tiedä paljonko extraa se vaatisi, mutta tiettyä päämäärätietoisuutta lisää ainakin. Eihän golfissakaan putit uppoa jos lyhyeksi jää. Lisää tappamisen meininkiä kehiin niin paranee. Aihio kuitenkin hyvä ja eiköhän tuo tule ajan kanssa paranemaan,,,
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lieversin käsien kanssa samaa mieltä Puljun onetimerin heikkoudesta, ei lähde kuti Ovin/Laineen tyyliin. En tiedä paljonko extraa se vaatisi, mutta tiettyä päämäärätietoisuutta lisää ainakin. Eihän golfissakaan putit uppoa jos lyhyeksi jää. Lisää tappamisen meininkiä kehiin niin paranee. Aihio kuitenkin hyvä ja eiköhän tuo tule ajan kanssa paranemaan,,,
Jännä kuitenkin, että Puljun onetimeria verrataan alansa parhaisiin? Ei se nyt ihan paskakaan voi silloin olla, vaikka himpun Ovechkinin tasosta jäisikin?

Puljun laukauksen suurin ongelma on, että se on epätarkka. Laukoo hän sitten ranteella tai lämärillä, kiekko lähtee kuin venäläisen tykin suusta, sääli vain että myös yhtä epätarkasti. Useimmiten suoraan logoon tai sitten plekseihin. Napsun verran voimaa pois ja saman verran tarkkuutta lisää saattaisi tuoda tulosta ihan eri malliin. Voimaa laukauksessa on niin paljon, että siitä on vara hieman tinkiäkin jos sillä keinoin saavutetaan tarkkuutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös