Jesse Puljujärvi – hymyilevä suomalainen

  • 2 773 834
  • 8 665
Suosikkijoukkue
Leijonat, Carolina Hurricanes
Olisi ehkä kuitenkin kannattanut tarttua siihen Oilersin 2-3 jatkopahviin n 1M palkalla ja oletusarvona 3-4 kentän rikkova rooli. Tuttu ympäristö jne olisi ollut varmaan hyvä asia

Jälkiviisaus on tunnetusti paras viisaus, varsinkin kun kausi on vielä kesken. Jos Pulju olisi pysynyt Edmontonissa, täällä ihmeteltäisiin, että onko kaveri oikeasti niin tyhmä vai eikö hän vain kelpaa muualle, kun hän hirttäytyy pysymään seurassa jossa peli ei vain kulje yli 300 pelin jälkeen. Mielestäni tilanne on hieman samanlainen kuin Rasmus Ristolaisella kauden alussa: kun olet pelannut yli 600 peliä aivan väärin, kestää jonkin aikaa opetella pelaamaan oikein. Rassella taisi mennä puoli kautta ennen kuin tekeminen alkoi näyttää siltä, että hänestä on joukkueelle hyötyä.

Puljulla on kestänyt sopeutua 327 peliä tähän liigaan. Kuinka pitkään pitää vielä odotella että on "sopeutunut"?

Taidan astua tässä miinaan, mutta oli Edmonton-pelejä sitten 317 tai 1317 takana, niin se ei automaattisesti tarkoita sitä, että kemiat löytyisi saman tien uusien joukkue- ja ketjukaverien kanssa. Varsinkin kun Carolinalla on menossa inhottava loukkaantumissuma, minkä takia Puljun ketjukaverit vaihtuvat kahden pelin välein ennen kuin mitään kemioita ehtii edes syntyä. Jatkon kannalta Puljujärveä on turhaa yrittää väkisin tunkea Top 6 ketjuihin, kun ei tuolla koohottamisella ja viimeistelytaidolla synny tehoja. Parempi sitouttaa alaketjuihin, missä hänestä on eniten hyötyä joukkueelle.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Puljulla on kestänyt sopeutua 327 peliä tähän liigaan. Kuinka pitkään pitää vielä odotella että on "sopeutunut"?

Hyvin pitkään. Hyviä aihioita on ollut, mutta Ahon syytä paljon ja heti heitettiin syvään päätyyn ja oliko vielä vieraspelireissulla. Aina käy niin. Joukkue kuitenkin voittava. Suurin osa pisteistä voisi olla Puljujärven.

Unohtui loukkaantumissuma mainita. McDavidin vittuilun jättämä henkinen taakka. Ei ole harjoitusleiriä takana. Englantia kuitenkin puhuu hyvin, se on tärkeintä.

PS:
Kaivelin vähän tilastoja. Pelaamissaan 10 ottelussa organisaatiossa CAR Jesse Puljujärven joukkue on tehnyt 26 maalia ja kun maaleihin voi tulla 2 syöttäjää niin tehopisteitä on organisaatio CAR kerännyt 78. Tämä jaettuna kenttäpelaajien lukumäärällä (18) kertoo vastustamattomasti sen, että Jesse Puljujärvi on saavuttanut organisaatiossa CAR 4,333 tehopistettä. Ei tämä niin vaikeeta ollut. Hyvä alku uudessa organisaatiossa (CAR), käytännössä puoli pistettä per peli.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Siis mitä helvettiä? Et kai oikeasti tosissasi syytä Ahoa Puljun onnettomista tehoista kymmenessä pelissä?
Läppähän tuo El Gordon viesti oli, uskoisin.

Olen sitä mieltä että varmasti parempi lähtökohta Puljujärvelle olisi ollut jos olisi aloittanut nelosketjussa samojen ketjukaverien kanssa. Nyt ei käynyt niin ja tulosta jos ei tule (ja kun ei ole tullut) niin ei voi mennä kuin itseensä. Siltikin uskon että kyllä se vielä tuosta lähtee viimeistään ensi kaudella mikäli jatkaa samassa joukkueessa ja pääsee aloittamaan kauden puhtaalta pöydältä. NHL-tason pelaaja Puljander on ihan varmasti, nyt suorituksiin varmasti vaikuttaa jonkun verran huono itseluottamus joka johtuu surkeasta kaudesta.

Toivottavasti kesällä Jesse panostaa niihin omiin heikkouksiin. Ikävä kyllä se Änäri-ura voi jäädä potentiaaliin nähden vajavaiseksi mikäli noita täälläkin mainittuja puutteita kuten huonoa laukausta ei saada korjattua paremmaksi.

Niin ja pitää vielä sanoa että täällä on monesti kehuttu sitä Puljujärven hyvää asennetta niin tuosta olen eri mieltä. Mielestäni asenteessa NHL-uran suhteen on huomattavia puutteita kun realistisesta NHL-unelmasta ja korkeasta varauksesta huolimatta rapakon taakse lähdettiin vajavaisella kielitaidolla. Lisäksi tuo kehittymättömyys antaa kysymysmerkkejä Jessen asenteesta. Itsellä tulee mutu-tuntumalla mieleen että hänelle tärkeämpää olisi pelaamisen ilo kuin yksilötasolla paremmaksi pääseminen ja kehittyminen. Toisaalta eihän tuokaan väärä ajattelumalli ole, tärkeintähän on se mistä itse nauttii. No, uskoisin että Jesse nauttii nyt kiekosta enemmän kun on päässyt Carolinaan.

Kaikkea hyvää Puljulle. Hän on sympaattinen tyyppi ja itselle ainakin tulee aina spontaani hymy kun näen Jessen kasvoilta ilon. Hymyilevä persoonallinen suomalainen kielineen, kypärineen, pizzoineen ja muun meme-arvon ansiosta on paitsi mielenkiintoista niin myös hyväntuulista seurattavaa NHL:n turhan harmaassa massassa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sieltä Puljun ensimmäinen tehopiste Carolinassa. Hyvä alustus Kotkaniemen maaliin. Se on selvä, että tehoja pitää tulla jatkossa enemmän kuin 1 piste 11 peliin, mutta tuo ketju on ollut jopa Carolinan paras tässä pelissä ja Pulju siinä työn sankarina. Kyllä tuolla pelillä NHL:ssä pysytään jos tuohon malliin jatkaa.

Ja sitten seuraavassa vaihdossa Puljulla tyhjää maalia (tosin lähes nollakulmasta), mutta se viimeistely...
 

Vikings

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Syöttöpiste paukahti ja avotonttikin mistä pitäisi laittaa kyllä sisään. Mutta pääasia että puoliapinaa selästä…liekkö Jaffan kotiutumisella iso merkitys!:D
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
En tiedä huomasitko, mutta siinä puhuttiin sopeutumisesta uuteen joukkueeseen. Mitä tekemistä Edmontonin pelimäärällä on tähän?
Ja Puljun englanninkieli on silti edelleen huonoa kun ottaa huomioon Kanadassa vietetyn ajan. Nyt varmasti paranee nopeammin kun on joku pohja.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Puljulle ei vaan oppi tartu ja kiekolliset lahjat on keskiverrot. Mutta Puljusta kirjotetaan just sen takia että se on sympaattinen hönö, kaikki tietää sen. Ei keskiverto änäripelaaja poseeraa jonkun mammutin kanssa ja mee fanin kyydillä hallilta kotiin. Jokainen gm tietää että biisonikuninkaalla vähän vispaa kun näkee twitterpostauksen missä kaveri ottaa ilosesti hymyilevän jessen kyytiin lätkäkamojen kanssa liikenneympyrästä. Everybody loves Jesii! Mutta maalia se ei osaa tehdä, pitäisi tekopaikassa rauhottua, mutta tuntuu aina hätäilevän.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Ei, vaan Puljusta kirjoitetaan sen takia että hän oli oman varausvuotensa neljäs varaus, eikä monet suostu uskomaan että hän ei ole niin hyvä kuin mitä hänestä odotettiin.
Ei tuota persoonan merkitystä voi vähätellä, ihan puhtaasti pelkkiä klikkejä tuovat pelaajat ovat niitä kenestä kirjoitetaan eniten. Ei Miro Heiskasen pistetahti tai Mikko Rantasen 50 maalia ole mitään sen rinnalla, jos Puljujärven koiralle on ostettu uusi kaulapanta tai Patrik Laine veisti itse linnunpöntön.
 

Masturboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avoin liiga
Eiköhän kaikille ala olemaan nyt selvää jo se ettei hänestä varmaan saada varausvuoroon verrattuna sellaista supertähteä kun odotettiin, mutta hänelle on kyllä paikkansa rapakon takana ja tulee siellä pitkän uran tekemään. Junnu ja liigavuotensa pärjäsi pelkällä luonnon suomilla lahjoilla isoine runkoineen, nyt on joutunut vähän duuniakin tekemään.

Carolina saa kaverista varmasti tekijämiehen kun vaan stressit lähtee harteilta ja pääsee vapautumaan. 10-15min peliajan duunariosastoon Jesse on luotu ja tulee siellä vielä pääsemään pitkälle. Tulosyksikössä ei vaan viimeistely ja mielikuvitus riitä, mutta raskas raataja on ja sopisi kyllä mihin tahansa tiimiin suomenhevoseksi.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei, vaan Puljusta kirjoitetaan sen takia että hän oli oman varausvuotensa neljäs varaus, eikä monet suostu uskomaan että hän ei ole niin hyvä kuin mitä hänestä odotettiin.
Eipä Juolevista ole kovin paljon kirjoitettu vaikka samanlainen tapaus varauksen suhteen. Toki vasta vitosvaraus, ehkä se raja menee siinä nelosen ja viitosen välissä.
 

Naamavelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eipä Juolevista ole kovin paljon kirjoitettu vaikka samanlainen tapaus varauksen suhteen. Toki vasta vitosvaraus, ehkä se raja menee siinä nelosen ja viitosen välissä.
Olisiko kuitenkin käynyt vähän vielä Jesseä nopeammin selväksi, ettei ollut tuon varauksen arvoinen.
 

Liitteet

  • 9801348B-CF98-41F9-86DE-ED204BD92A74.jpeg
    9801348B-CF98-41F9-86DE-ED204BD92A74.jpeg
    68,4 KB · kertaa luettu: 351

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisiko kuitenkin käynyt vähän vielä Jesseä nopeammin selväksi, ettei ollut tuon varauksen arvoinen.
Kyllä näinkin kävi, mutta vaikka olisi käynyt toisin niin en usko että Juolevista olisi kirjoiteltu yhtä paljon.

Kyse on varmaan monen asian summasta. Puljujärvi nousi jo ennen nuorten MM-kisoja ja varausta valokeilaan yhtenä lupaavimmista junioreistamme kautta aikojen. Sitten oli varaustilaisuuteen liittyvää draamaa, Suomeen paluuseen liittyvää draamaa, McDavidin rinnalla pelaamiseen ja siinä onnistumiseen liittyvää draamaa jne. Lisäksi vielä värikäs persoonallisuus. On melko varmaa että mediahuomio ja kirjoittelu (täälläkään) ei laannu kunnes lyö hokkarit naulaan.

Joitakin sitten harmittaa, että parempaa NHL-uraa luovat pelaajat jäävät ikuisesti vaille ansaitsemaansa huomiota Jessen varjossa, mutta sellaista on elämä.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Carolina Hurricanes
Ei, vaan Puljusta kirjoitetaan sen takia että hän oli oman varausvuotensa neljäs varaus, eikä monet suostu uskomaan että hän ei ole niin hyvä kuin mitä hänestä odotettiin.

Keitä nämä kuvitteelliset monet ovat? Ei kai tässä viestiketjussa kukaan ole vakavissaan pitänyt Jesseä yläketjujen tähtipelaajana vuosikausiin? Ehkä lähimmäksi pääsee se, kun kerrottiin Puljun treidistä Carolinaan, ja pari yksittäistapausta ehdotti, että jossain vaiheessa voisi kokeilla, toimisivatko vanhat kemiat Ahon kanssa. Suurin osa kuitenkin, allekirjoittanut mukaanlukien, piti realistisempana kokeilla Puljujärveä 4. ketjussa, maksimissaan 3. ketjussa.
 

Craig Berube

Jäsen
Suosikkijoukkue
5th most improved team in the NHL
Keitä nämä kuvitteelliset monet ovat? Ei kai tässä viestiketjussa kukaan ole vakavissaan pitänyt Jesseä yläketjujen tähtipelaajana vuosikausiin? Ehkä lähimmäksi pääsee se, kun kerrottiin Puljun treidistä Carolinaan, ja pari yksittäistapausta ehdotti, että jossain vaiheessa voisi kokeilla, toimisivatko vanhat kemiat Ahon kanssa. Suurin osa kuitenkin, allekirjoittanut mukaanlukien, piti realistisempana kokeilla Puljujärveä 4. ketjussa, maksimissaan 3. ketjussa.
Vielä viime kesänä tässä ketjussa löytyi kyllä kirjoittajia jotka uskoivat että kunhan vaan Pulju pääsisi pois Edmontonista, juuri mieluiten vielä suomalaispainotteiseen Carolinaan, niin homma lähtisi kulkemaan. En tiedä tarkalleen millaiseksi kyseiset kirjoittajat Puljun katon näkivät, mutta ainakin korkeammalle mitä itse olen sen jo hyvän aikaa nähnyt.

Tietenkin vaikeaa on päätellä jos henkilö x sanoo että kyllä hän jossain muussa ympäristössä paremmin pärjäisi kuin sillä hetkellä Edmontonissa, niin mitä hän silloin tarkoittaa? En minä osaa sanoa. Minä silloin kirjoitin että tuollainen pelaaja se taitaa olla joukkueesta riippumatta. Eli mun mielestä nämä kirjoittajat näkivät vielä jotain potentiaalia, ehkä jopa tuloskenttiin, mitä itse en nähnyt. Eli ei tähtipelaajana, mutta jonain muuna kuin komos-neloskentän työmyyränä joka ei pisteillä herkuttele. Sellaisena mitä hän nyt on ollut.

Totta kai Jesse hieno persoonallisuus on osa sitä miksi hänestä kirjoitetaan. Mutta se osa on pienempi kuin tuo mistä viestissäni aiemmin kirjoitin. Yhdessä niistä tietenkin tulee kokonaisuus mistä juttuja ammennetaan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vielä viime kesänä tässä ketjussa löytyi kyllä kirjoittajia jotka uskoivat että kunhan vaan Pulju pääsisi pois Edmontonista, juuri mieluiten vielä suomalaispainotteiseen Carolinaan, niin homma lähtisi kulkemaan. En tiedä tarkalleen millaiseksi kyseiset kirjoittajat Puljun katon näkivät, mutta ainakin korkeammalle mitä itse olen sen jo hyvän aikaa nähnyt.

Tietenkin vaikeaa on päätellä jos henkilö x sanoo että kyllä hän jossain muussa ympäristössä paremmin pärjäisi kuin sillä hetkellä Edmontonissa, niin mitä hän silloin tarkoittaa? En minä osaa sanoa. Minä silloin kirjoitin että tuollainen pelaaja se taitaa olla joukkueesta riippumatta. Eli mun mielestä nämä kirjoittajat näkivät vielä jotain potentiaalia, ehkä jopa tuloskenttiin, mitä itse en nähnyt. Eli ei tähtipelaajana, mutta jonain muuna kuin komos-neloskentän työmyyränä joka ei pisteillä herkuttele. Sellaisena mitä hän nyt on ollut.

Totta kai Jesse hieno persoonallisuus on osa sitä miksi hänestä kirjoitetaan. Mutta se osa on pienempi kuin tuo mistä viestissäni aiemmin kirjoitin. Yhdessä niistä tietenkin tulee kokonaisuus mistä juttuja ammennetaan.
Jos se on laite bloomer, kuten Alex Burrows? Useiden 0-20 pisteen kausien jälkeen sitten liki kolmekymppisenä pamahtaa vasta yli 60 pisteen kausia.

Ei mikään mahdottomuus jos tuota viimeyön vahvaa esitystä ajattelee. Viimeistely toki on vaikeaa, ja voihan olla ettei se tuosta parane riittävästi.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Vielä viime kesänä tässä ketjussa löytyi kyllä kirjoittajia jotka uskoivat että kunhan vaan Pulju pääsisi pois Edmontonista, juuri mieluiten vielä suomalaispainotteiseen Carolinaan, niin homma lähtisi kulkemaan. En tiedä tarkalleen millaiseksi kyseiset kirjoittajat Puljun katon näkivät, mutta ainakin korkeammalle mitä itse olen sen jo hyvän aikaa nähnyt.

Tietenkin vaikeaa on päätellä jos henkilö x sanoo että kyllä hän jossain muussa ympäristössä paremmin pärjäisi kuin sillä hetkellä Edmontonissa, niin mitä hän silloin tarkoittaa? En minä osaa sanoa. Minä silloin kirjoitin että tuollainen pelaaja se taitaa olla joukkueesta riippumatta. Eli mun mielestä nämä kirjoittajat näkivät vielä jotain potentiaalia, ehkä jopa tuloskenttiin, mitä itse en nähnyt. Eli ei tähtipelaajana, mutta jonain muuna kuin komos-neloskentän työmyyränä joka ei pisteillä herkuttele. Sellaisena mitä hän nyt on ollut.

Totta kai Jesse hieno persoonallisuus on osa sitä miksi hänestä kirjoitetaan. Mutta se osa on pienempi kuin tuo mistä viestissäni aiemmin kirjoitin. Yhdessä niistä tietenkin tulee kokonaisuus mistä juttuja ammennetaan.
En heittäisi Pulju ja Carolina comboa luiskaan.

Muutappa itse töiden perässä useamman sadan kilsan päähän. Jätä emäntä, asunto koira taaksesi. Uusi työpaikka, hieman erilaiset systeemit ja tavat tehdä töitä. Ei omaa asuntoa ja perhe kaukana muualla.

Sanoisin, että hetken voisi viedä aikaa sopeutua kokonaan uuteen elämään. Ei ne NHL pelaajatkaan mitään robotteja ole. Että tuosta vaan homma rockkaa heti. Eteenkään Jessen tapaiset luonnonlapset.

Heikosti on alkanut. Ja ei ole Jessen ura ollut sitä mitä moni toivonut. Mutta +300 NHL peliä jo nyt. Ja useita vielä tulosssa, jos jaksaa yrittää. Vaikka sitten duunariosastolla.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Usko, toivo ja rakkaus. Uppo-Nallessa oli tuon niminen laiva. Jesseen liittyy kuitenkin sanakolmikon kahdesta ensimmäisestä sanasta johdetut verbit.

Moni täällä varmasti toivoi avoimesti Jessen onnistuvan Hurricanesissa, mutta toivominen ja uskominen ovat omalla kielitajullani kaksi eri asiaa.

Toivosta me ammennamme, sanoi Bostonin skoutti, kun maalivahdin varasi.
 

Stigu

Jäsen
Muutappa itse töiden perässä useamman sadan kilsan päähän. Jätä emäntä, asunto koira taaksesi. Uusi työpaikka, hieman erilaiset systeemit ja tavat tehdä töitä. Ei omaa asuntoa ja perhe kaukana muualla.
Lisäisin tuohon vielä, että pidä uudessa työpaikassasi viisi numeroa liian pientä kypärää päässäsi, ja kommunikoi ympäristösi kanssa kolmenkymmenen sanan sanavarastolla. Jos ei tiedä miltä tuo tuntuu niin kannattaa kokeilla esim. huomenna duunissa vaikkapa vanhalla lapsuusajan Jofakypärällä tai siskon ratsastuskypärällä ja kirjoitttamalla lapulle etukäteen 30 sanaa, joita saa käyttää. Ei ole helppoa ei.

Mutta hei- mielestäni Pulju pelasi viime yönä varsin oivan pelin. Maalinteko ei onnistu vieläkään, mutta ketjukaverit löytyivät jo paremmin. Kuten sanoin aiemmin: ripaus aggressiivisuutta otteisiin ja valmentajalta simppelit peliohjeet, niin Puljussa on hyvä nelosketjun ajokoira useampaankin NHL-jengiin.
 

Craig Berube

Jäsen
Suosikkijoukkue
5th most improved team in the NHL
Heikosti on alkanut. Ja ei ole Jessen ura ollut sitä mitä moni toivonut. Mutta +300 NHL peliä jo nyt. Ja useita vielä tulosssa, jos jaksaa yrittää. Vaikka sitten duunariosastolla.
Tässä mun näkemys onkin muutamassa virkkeessä.

Jotenkin vain on tuntunut, toki ihan viime aikoina vähemmän, että vielä jotkut olettavat että jotain muuta Jessestä olisi otettavissa kuin tuo duunariosasto. Uran 8.2% vetoprosentti on mitä on eikä se paljoa tuosta muuksi tule muuttumaan.
 

Jay79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Eli jos muuttaa duunin perässä ja on ammattilainen sekä saa siitä liksaa, joka tässä tapauksessa kohtuu hyvää sellaista. Niin ei tarvitse tehdä sitä duunia kunnolla heti alusta lähtien mihin palkattu näin kärjistäen? Pulju tulee suurella todennäköisyydellä olemaan 3-4 kentän pelaaja loppu uransa, jos NHL jatkaa pidempään, eikä siinä ole mitään väärää. Lahjakasta/erinomaista pelaajaa hänestä ei saa millään.
 

Parson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eli jos muuttaa duunin perässä ja on ammattilainen sekä saa siitä liksaa, joka tässä tapauksessa kohtuu hyvää sellaista. Niin ei tarvitse tehdä sitä duunia kunnolla heti alusta lähtien mihin palkattu näin kärjistäen? Pulju tulee suurella todennäköisyydellä olemaan 3-4 kentän pelaaja loppu uransa, jos NHL jatkaa pidempään, eikä siinä ole mitään väärää. Lahjakasta/erinomaista pelaajaa hänestä ei saa millään.
Mielestäni jokainen, joka pelaa useamman kauden ylhäällä kuuluu määrittelyn lahjakas/erinomainen alle.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Mielestäni jokainen, joka pelaa useamman kauden ylhäällä kuuluu määrittelyn lahjakas/erinomainen alle.
Laveat on käsitteet sitten. Itse taas määrittelen pelaajan lahjakkuuden suhteutettuna siihen sarjaan ja tasoon, jolla hän pelaa. Liigatasolla Pulju on mielestäni melko lahjakas pelaaja, mutta ei kuitenkaan huippulahjakas. NHL-tasolla hän taas ei ole missään tapauksessa lahjakas. Käyttökelpoinen toki, mutta kuitenkin vain rajallisessa roolissa, ja samantasoisia tai parempiakin pelaajia löytyy siellä varsin hyvin tuohon raatajankin rooliin. Tuloskentällisiin ei sitten Jessen NHL-tasolla vajavaisilla taidoilla pitäisi olla mitään asiaa, tai sitten joukkue on aikalailla kusessa.
 

Vikings

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielestäni jokainen, joka pelaa useamman kauden ylhäällä kuuluu määrittelyn lahjakas/erinomainen alle.
Miten pieni prosentuaalinen osa edes pääsee antamaan edes sitä yhtä näytönpaikkaa…onhan NHL jo sarjana sellainen että harva sinne pääsee eli täytyy olla lahjakas…se miten pitkään ja millä tasolla siellä pystyy vetämään kertoo että erityislahjakas vai pelkkä lahjakkuus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös