Viestin lähetti bozik
Haastattelusta tuli mieleen paljonkin asioita. Kun itse olen junnujen osalta lähinnä seurannut Jokerien ja toki myös Hifk:n osalta tilannetta, niin jatkossa on mukava seurata miten huippulupaus Ässissä "ajetaan sisään". Haastattelussa silmiini sattui etenkin se, että Jesse itse odottaa lisää peliaikaa jo nyt ja viimeistään ensi kaudella.
Jessellä on näemmä nälkä kasvanut syödessä, mikä on ihan terveen merkki. Aiemmin tällä kaudella hän oli vielä omin sanoin "yllättynyt" saamastaan vastuusta, siis positiivisessa mielessä. Välähdyksiä osaamisesta nähtiin jo isojen poikien peleissä, joten ei ihme että mieli tekee lisää. Vasemman laitahyökkääjän paikalle on vaan Ässissäkin tunkua aika paljon, joten korkeintaan kolmoseen on Jessen tyydyttävä, ehkä ensi kaudellakin. Mikäli taas Virkkunen poistuu vahvuudesta, voisi Ässät jättää sen pelipaikan rohkeasti täyttämättä ja hakea vahvistusta muualle päin kenttää. Tällöin Jessen 2-3 ketjun paikka olisi entistä lähempänä.
Viestin lähetti bozik
Usein sanotaan että juniorille kynnys päästä pelaamaan (kunnon peliajalla) liigassa on pienempi ns. pienissä seuroissa. Mä en ole ihan varma tästä, voisi olla jopa toisin päin. Jos koetan omalla kiekkokokemuksellani pohtia Ässien ja Jessen tilannetta, niin ei tuo aivan yksinkertaiselta näytä.
Peluuttamisenhan päättää aina viime kädessä valmentaja, jonka Ässissäkin on tehtävä tulosta. Kun Ässien valmentaja näkee riveissään yhden huippulupaavan juniorin, joka kuitenkin on aina tietynlainen riski liigapeleissä ja toisaalta kokeneen liigajyrän josta tietää mitä saa, niin ei ole vaikea arvata kumpi pelaa ne ratkaisevat minuutit. Tällöin riski on se, että huippulupaus turhautuu, homma muuttuu todella vaikeaksi ja oikeastaan vasta maisemanvaihto tai jokin muu todella radikaali liike pelastaa tilanteen.
Mä luulen että juuri tämä haaste Ässillä ja Jessellä on seuraavaksi edessä, kuinka löytää balanssi tarvittavan peliajan ja toisaalta joukkueen menestyksen välillä. Kukaan 17-18 v pelaaja ei ole niin hyvä, että liigassa voisi minkään joukkueen vastuunkantajana toimia. Tällaista super-poikaa ei ole eikä tule.
Näkisin että olet varsin hyvin asian ytimessä,
bozik. Suuressa (lue huippumateriaalisessa) joukkueessa nuorisotähden on tavallaan helpompi astua sisään, kun muut pelaajat ympärillä on hyviä ja pelejä hallitaan illasta toiseen. Tietenkin esim. Ässissä sankarinviittaa olisi enemmän tarjolla, mutta silloin paikka taas pitäisi saada 1-2 ketjusta, jolloin olisi realistista odottaa niitä urotekoja. Jarrukentässä jämäminuuteilla on vaikea päästä loistamaan.
Ja syyt nuoren tähden rooliin ovat varmasti juuri nuo mainitsemasi, eli valmentajan jatkuvat tulospaineet. Silti toivoisin Ässien Toivolalta joskus jopa hulluja vetoja, laittaa vaikka Jesse ykköseen jos Maven peli ei kulje. Tässäkin on vaarana se että menetetään pelin sielu (Kivenmäki) pitkäksi aikaa, kun pää lakkaa toimimasta. Uskoisin että Ässien sisältä tulee kuitenkin esim. ensi kesänä signaalia, että Joensuuta pitää ajaa suurempaan rooliin. Ihan jo Ässien imagon(kin) kannalta. Toinen vaihtoehto ensi kaudella olisi seilata liigan ja Mestiksen väliä, siellä Jesse pääsisi kuitenkin enemmän kiinni kunnon peleihin kuin junnuissa, jonne mahtuu vielä kuitenkin seuraavat 3 kautta!
Olen kysellyt tuntemaltani Ässien johtoportaan henkilöltä hieman Joensuusta, eikä Jessen kohdalla ole puhettakaan mistään muusta, kuin kivenkovasta halusta harjoitella ja kehittyä. Jesse on kuulemma juuri niitä harvoja kavereita, jotka treenien jälkeen lähtee vielä lenkille tai tekee jotain muuta extraa. Useammat muut kaverit kun polkaisevat treenin jälkeen mopot/kevarit/autot käyntiin ja painuvat äkkiä kotiin.
Toivotaan että Jesse pysyy terveenä ja saa haluamansa, eli jääkiekkoammattilaisen statuksen.
Muutaman vuoden takaa taas löytyy erittäin surullinen tarina huippulahjakkuudesta joka antoi kaikkensa lajille, jonka joutui kuitenkin lopettamaan jo parikymppisenä pahoihin polvivammoihin. Sitä ei pysty kuvittelemaan miltä moinen tuska tuntuu miehen sisällä. Mutta sellaista urheilu on, yhä useammin loukkaantumiset sotkevat kuvioita pelien nopeutuessa ja fyysisyyden kasvaessa miesten ohella.