Joo-o, Jere on väärinymmärretty marttyyri –aina on antanut kaiken maajoukkueelle, pyyteettömästi. Maajoukkuen pahat sedät ei ymmärtäneet, että heti soitettiin pronssipelin jälkeen (maanantaina) ja tiistaina olisi jo voinut liittyä leirille: eihän se voi olla päivästä kiinni! Minä ei ymmärrä, ilman sopimustakin tuli nhl:stä…
Ja sitten yleistyksistä: Jere sanoi, että ketään kiekkoilijaa ei kiinnosta pronssipelit. No minä sanon, että Jeren käyttäytymisessä on holistin piirteitä –kieltäminen ja selittely. Voisipa sanoa, että Jere on alkoholisti. Molemmat yleistykset ovat ihan yhtä päteviä. Yhtä paljon kuin Jere voi puhua vaikka J.Jääskeläisen tai T.Paakkarisen puolesta, niin minä voin puhua J.Karalahden puolesta. Se siitä, asia ei kuulu minulle, mutta omia tekoja on turha laittaa muiden piikkiin.
Kukaan ei ole täydellinen, kaikki mokaavat jossain vaiheessa elämäänsä –jotkut jopa useasti. Eri asia on, miten niihin omiin virheisiinsä suhtautuu: kieltääkö tai/ja selittelee vai tunnustaako ja ottaa opiksi. Erkka teki ihan oikein, Jere laiminlöi velvoitteensa seurajoukuettaan kohtaan, ainakin kolmannen kerran. Maajoukkueen hän on laiminlyönyt useita kertoja (Pietari MM ja nuorten maajoukkueen örvellykset), jossain vaan tulee raja vastaan ja se tuli nyt tässä. Maajoukkuetta rakennetaan Suomessa yhdessä seurajoukkueiden valmennuksen kanssa tavoitteena suomalaisen kiekon kehittäminen ja se edellyttää yhteistyötä, siksi maju-valmentajien on oltava seurajoukkuevalmentajien kanssa samoilla linjoilla. Lisäksi joukkuelajeissa on yleensä semmoinen homma, että valmentaja johtaa sitä porukkaa, jotta päästäisiin yhteiseen päämäärään, eli esim. maajoukkueleirille ei yleensä voi saapua siten, kuin huvittaa. Toivottavasti kaveri katsoisi nyt peiliin ja ymmärtäisi, että asia ei selittelyillä parane, vaan vaaditaan myös tekoja.
Kaksinaismoralismista sen verran, että ne jotka tuomitsivat Niinimaan (oletan, että tästä ketjusta löytyy aika moni), niin samalla logiikalla pitäisi nyt tuomita Jere. Kaverit hylkäsi omansa. Niinimaan perustelu oli kohtuuton palaute Ramilta ja kyvyttömyys pelata siten hänen joukkueessaan. Karalahden peruste oli siis se motivaation puute. Kumpi siis on pahempi rikollinen? Morkataanko Karalahtea tästä teosta vielä 1,5 vuoden päästä? Kirjoittaako V. Rantanen kirjan jossa mustamaalataan Karalahtea?