Tässä nyt ainakin mixu ja varmaan jotkut muukin sekoittavat nyt ihan täysin jääkiekkotappelun ja tuon Karalahden homman. Jos Jere ja Venäläinen olisivat tuijottaneet toisiaan hetken silmiin ("wanna go?") ja sitten ottaneet kunnolla yhteen, ja vaikka Jere olisi vetänyt kaveria niin paljon ympäri korvia kuin vain voi, niin tuskin automaattisen yhden ottelun kieltoa enempää olisi tullut. Silloin olisi ollut kyseessä sellainen ns. normaali jääkiekkotappelu, johon Muukkonen perusteluissaankin viittaa.
Mutta kun tämä tapaus ei ole sellainen. Nyt kaveri tuli takaapäin tappeluhaluttoman vastustajan kimppuun. On ihan yks paskan maku onko kyseessä HIFK, Tappara, Karalahti, Venäläinen, kultakypärä, maajoukkuepelaaja, kahvaaminen, ruotsalainen, puolustaja, rightin pelaaja, juniori tai mikä tahansa. Kyse ei ole edes siitä, ehtikö läpyttämään kypärään tai muuraamaan silmät kunnolla kiinni -- vaikka toki pelikielto olisi varmasti ollut pitempikin, jos pahempaa olisi ehtinyt tapahtumaan. Pointti on se, että kyseessä ei ollut tappelu vaan yhden pelaajan järjetön ja aiheeton päällekarkaaminen toisen pelaajan päälle, edelleen nimillä ja joukkuella ei ole mitään merkitystä, on vain kaksi pelaajaa. Tappelemisella ja yksipuolisella pahoinpitelyllä (tai edes sen yrityksellä) ON ja pitääkin olla eroa, ja luulisi nyt ihan oikeasti mixunkin sen tajuavan. Siitä pitääkin rankaista enemmän.
Kyse on ihan siitä, ettei voi olla oikein, että kuka tahansa voi hyökätä kenen tahansa kimppuun ja päästä siitä sormille näpäytyksellä. En minä ainakaan kävisi katsomassa jääkiekkoliigaa, missä kurinpito on ainoastaan pelaajien omissa käsissä. Vastaa väkivaltaan väkivallalla, lyö ensin, lyö kovempaa, kosta kaikki väkivallalla, "se kuuluu jääkiekkoon". Ja olen ihan varma, että se liiga kuolisi hyvin äkkiä pois. Kuka hullu haluaisi pelata sellaisessa liigassa terveytensä kustannuksella ja viihdyttää jotain junttisakkia, joiden mielestä on vitun siistiä nähdä verta ja väkivaltaa, kostoja ja koston kostoja? Niin no joo, vastaus on että ne hullut.
Mutta niitä hulluja on Suomessa hyvin vähän. Siksi on täysin oikein, että kurinpito erottaa selvästi tappelemisen ja tällaiset päällekarkaukset toisistaan. Mun mielestä on ihan käsittämätöntä, että ainakin mixulle on niin vaikeata ymmärtää noiden asioiden ero ja piiloutua jonkun "annetaan kypärään läpsimisestä pelikieltoa" -valituksen taakse. Mitä tahansako pitää saada tehdä ainakin niin kauan kuin kukaan ei loukkaannu vakavasti? (Ja ennen sitä "ei tappeluissa kukaan loukkaanu vaan mailalla huitomisessa ja selkääntaklauksissa" -mantraa, niin käykää kysymässä Sinuhe Wallinheimolta voiko tappeluissa loukkaantua.)
Itsekin ihmettelin tuota rangaistuksen antamisen ajankohtaa, mutta olen sitten järkeillyt, että eiköhän tässä vain haluttu rauhoittaa Karalahden maajoukkueturnaus.