finnishninja kirjoitti:
Jos Jeren alkoholinkäyttö menee liian pitkälle, niin hänen roolinsa joukkueessa tulee tietenkin sovittaa sen mukaan. Siis ei välttämättä joko liigan paras, joka ottelun pelaava tähtipakki - tai potkut, vaan mikä estää antaa tilanteen rauhoittua, antaa miehen harjoitella ja sulattaa sitten miehen oman tahdon mukaan hänet takaisin joukkueeseen.
Alkoholistin täytyy saada toimia omilla ehdoillaan, mutta työnantajan tulee tietenkin toimia myös omasta näkökulmastaan. Uskon, että kyllä HIFK:ssä pystytään toimaan niin fiksusti, että asia ratkaistaan jokaiselle osapuolella parhaimmalla tavalla.
Kuten täälläkin moneen otteseen ollaan todettu, niin IFK ei ole mikä tahansa duuni, jonne mennään jos huvittaa oli sitten pieneessä kankkusessa tai ei: samaistaminen huippu-urheilu esim. varastoduunarin hommaan on silkkaa idiotismi: kyseessä ei ole vain Jeren oma terveys ja työpaikan hyvinvointi,
vaan nuorten roolimalli, jona Jerekin pitkälti toimii: halutaanko tällä päähänpaijaamisella antaa nuorille jääkiekkoilijoille se kuva, että perseiden vetäminen on ihan ok, ja se riittää verukkeeksi velvollisuuksista luistamiseen?
Halutaanko antaa sponsoreille se kuva, että IFK suhtautuu esim. näihin päihdepoliittisiin asioihin muita liberaalimmin?
Kyse on aivan perustavaa laatua olevista asioista, joissa yksilö ei saa mennä työyhteisön edelle. En sano, ettäkö alkoholismia sairastavan tulee saada potkut töistään, ei missään nimessä, mutta huippu-urheilu muodostaa tässä asiassa hieman eettisesti poikkeavan kapittelin (lue aik. perustelut). Jeren kohdalla yhtä sun toista on jo kokeiltu.
Alkoholisti EI täydy saada toimia omilla ehdoillaan: yhden yksilön sairaus ei saa määritäää työyhteisön sisäisiä arvoja ja toimintamalleja.
Alkoholismi on sairaus siinä missä muutkin, mutta ei aseta "potilasta" mitenkään eriarvoiseen asemaan siinä, miten hän saa yhteisön sisällä toimia: harva diabeetikko tai astmaatikkokaan näin tekee, syöpäpotilaat pystyvät toimimaan usein täysin normaalilla tavalla ammatissaan (uskokaa, minä tiedän).
Mikäli itse toimisin omassa ammatissani vastaavalla tavalla, menettäisin melko nopeasti oikeuteni harjoittaa työtani (toki ensin tulisi varoitukset, tehostettu valvonta yms.)
Halveksin Jere Karalahden tapaa hoitaa asioitaan, alkoholisti tai ei, käytös kuvastaa ennenkaikkea ylitsevuotavaa itsekkyyttä, piittaamattomuutta ja epäammattimaisuutta.
Viesti on selkeä: minä teen niin kuin minä tahdon, ei voisi vähempää kiinnostaa muut (lue: muu joukkue).
Verhoutuminen alkoholismin taakse on helppoja. Osatotuus varmastikin on liiallisessa päihteiden käytössä, mutta vähintään yhtä suuri ongelma on Jeren asenteessa ja piitamattomuudessa, tätä voisi myös kutsua tyhmydeksi, jota en toki tee.
Tiedän, että astun nyt monen varpaille ja pyhälle maalle, mutta kehoittaisin jokaisen objektiivisesti miettimään tilannetta vaikkapa ihan omalle kohdalleen: itseäni vastaava tilanne ärsyttäisi melkoisesti, huumorilla en pystyisi vastaavaan kovin montaa vuotta suhteutumaan (voinen toki olla asiassa yksin).
Ja, ei, en missään tapauksessa haluaisi miestä omaan joukkueeseeni, niin paljon kuin jääkiekkoilijana Karalahtea arvostankin.