Jere Karalahti – uran jälkeinen aika

  • 868 109
  • 3 398

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
En ymmärrä, mitä tarkoitat.

"Siis vittu, äijä on kyllä oikeesti siis vittu oikeesti kunnon soturi vittu. Vittu se polku mitä sä oot kulkenu, nii vittu sitä ei voi moni käsittää. Mä sanon, et äijä on vittu yks kovimpii hyökkäjii mitä suomest on vittu tullu. Niiku vittu oikeesti!"

Kyllä tuossa Eino Leino kalpenee rinnalla. Oikeesti, vittu.
Diippii shittii, vittu oikeesti niinku! Jeren kannattaisi kirjoittaa kirja ihan itse, ettei mikään kirjoitustaitoinen perskärpänen pääsisi patoamaan ajatuksen vuolasta virtaa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
"Siis vittu, äijä on kyllä oikeesti siis vittu oikeesti kunnon soturi vittu. Vittu se polku mitä sä oot kulkenu, nii vittu sitä ei voi moni käsittää. Mä sanon, et äijä on vittu yks kovimpii hyökkäjii mitä suomest on vittu tullu. Niiku vittu oikeesti!"

Aki Linnanahteelta vierähti juuri kyynel poskelle.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Ruutu jakson kohokohdat. Sun kirjassa sivulla 52 mainitset että mä olen paras frendi tai mitä se nyt itseään nostikaan. Toinen oli se kun hokee että vittu me ollaan niinku niin samanlaisia ja Ruutu kertoo että keskiarvo oli koulussa aina 9 tai yli.
Niin, Jerellä peruskoulun päättötodistuksessa keskiarvo oli 6,4. Kummatkin hyviä lätkässä mutta siihen se taisi jäädä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ruutu jakson kohokohdat. Sun kirjassa sivulla 52 mainitset että mä olen paras frendi tai mitä se nyt itseään nostikaan. Toinen oli se kun hokee että vittu me ollaan niinku niin samanlaisia ja Ruutu kertoo että keskiarvo oli koulussa aina 9 tai yli.

Jos toi tosiaan on sivun tarkkuudella tuon sanonut ja sivunumero on vielä oikein, niin vahva epäilys ainakin täällä suunnilla herää siitä, että joku kolmas osapuoli joko kerää faktoja tai käsikirjoittaa rungon. En jotenkin jaksa uskoa siihen, että Karalahti lukisi kirjoja ja saisi sieltä jotain poimittua irti. Tai sitten tuossa on joku "fakta", heitetty lonkalta joku sivu ja puhuttu sellaisesta, mitä kirjassa halutaan tai oletetaan olevan.

Onhan noissa jonkin verran samaa, mutta isossa kuvassa aivan erilaisia tyyppejä. Karalahti oli niin lahjakas urheilija, ettei mitään järkeä. Ruutu puolestaan repi ensin paikan Liigasta ja sen jälkeen NHL:stä raa'alla duunilla, jossa ei säästetty yhtään mitään. Jos Rudilla olisi ollut Karalahden elintavat, ei hän olisi pelannut yhtään ammattilaisottelua missän sarjassa. Jos Karalahdella olisi ollut Rudin asenne ja työmoraali, olisi hän nyt HHoF jäsen. Jos Rudista ei olisi tullut kiekkoilijaa, voisi hän hyvin olla esimerkiksi akateemisella uralla. Jos Karalahdesta ei olisi tullut kiekkoilijaa, olisi hän suurella todennäköisyydellä nyt joko Malmin hautausmaalla, linnassa tai asunnottomana kun kiekkokaudet eivät olisi tuoneet edes jonkinlaista breikkiä päihteilyyn. Toinen painoi läpi NCAA:ssa kauden, vaikka kirjan perusteella se ei helppoa tai kivaa ollut. Toinen kävi amiksessa vain syömässä kun oli kivempaa puuhaa. Pelaajanakin Rudi käytännössä muovasi itsestään "muille kelpaavan paketin" omalla tyylillään, Karalahti taas oli niin poikkeuksellisen hyvä yksilö, että täysin päivänselviä virheitä katsottiin läpi sormien. Tuskin jollekin kolmosparin pakille olisi sorvattua taksidiiliä darraisia aamuja varten, vaan nopeasti hallille ei enää olisi tarvinnut tulla.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ruutu jakson kohokohdat. Sun kirjassa sivulla 52 mainitset että mä olen paras frendi tai mitä se nyt itseään nostikaan. Toinen oli se kun hokee että vittu me ollaan niinku niin samanlaisia

Suora lainaus Ruudun kirjasta luonnehtiessaan Karalahtea: "Olemme hyvin erilaisia ihmisiä" (s. 54)

Jos toi tosiaan on sivun tarkkuudella tuon sanonut ja sivunumero on vielä oikein,

Melkein, Karalahtea käsitellään sivuilla 53-55.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse podcastista sanottava se, että jossain kummelisketsin rajamailla kyllä mennään - Sami Hintsasen ylidramaattinen Wicked Game-veto jakson alussa, joka ei jotenkin yhtään sovi koko ohjelman teemaan, Jeren vetämät netrauta-mainokset ja sitten pahimpana Jeren ulosanti, joka on aika välttävää tasoa.

Netrauta-mainokset taitavat olla Lärvisen tekosia. Perkule, hyviä vieraita on saatu paikalle, mutta onhan näiden katsominen aika tuskallista.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Toistaiseksi kaikki vieraat olleet samoja ketkä myös siinä Karalahti-dokumentissa esiintyivät. Koskahan saadaan Frank Moberg tai Pena Matikainen toiselle sohvalle kuuntelemaan Jeren ylistystä. Homman nimi tuntuu olevan Jere & kaverit, missä podcast-isäntä Jere muistelee omaa uraansa vieraiden kanssa ja siinä samassa vähän sivutaan sitä vieraan uraa. Petu Matikaisesta olisi saanut paljon enemmän irti, kuten esim. Esko Seppänen sai Urheilucastissa, mutta nyt homma pyöri vain Petun ja Jeren yhteisen Blues-vuoden ympärillä. Ruudustakin olisi saanut varmasti paljon enemmän irti, ja nyt jätettiin esim. tuo Ruudun loppu-uran liiga-aika, Jokerit siirto ja sen ympärille syntynyt sirkus melkein kokonaan pois, kun Jerellä oli niin kova tarve kertoa vähän väliä kuinka "vitun samanlaisia ja vitun mahtavia jätkiä" molemmat on, vaikka Jarkolta olisi selvästi juttua irronnut tuostakin enemmän, yritti jopa jotain kertoakin mutta Jeren piti mennä päälle taas mouhoamaan jotain turhaa minkä jälkeen Jarkko päätti antaa asian olla. Tuossa Ruudun jakson lopussa huomasi miten Jereä hieman vitutti kun Ruutu nosti esiin Jantusen, joka epäilemättä on muuttanut tapansa Jereä tehokkaammin. Sihvonen puolestaan haastoi Jereä, joten siitä pisteet Petterille ettei ollut samanlainen selkääntaputtelija kuin mitä muut ovat tuntuneet hieman olevan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jere vois kutsua Jantusen jaksoon kertomasn kuin vitun awesome, never stop madness, kaman vetäminen on. Tosin Jere varmaan osais harmitella ettei Jarna pysty vetää kuin hän eli niin että elämä pysyy omissa käsissä

Tämä olisi oikeasti mielenkiintoista ja voisin jopa katsoa. Marko Jantunen on kaikella tavalla uskottava henkilö puhumaan päihteistä, jääkiekosta sekä päihteistä ja jääkiekosta. Hän voisi kertoa, millaista on elämä, kun ihan kaikki oikeasti menee ja sun elämä ei kirjaimellisesti ole minkään arvoista ja joudut elämään fyysisen väkivallan pelossa. Marko Jantunen on oikeasti kova jätkä. Paljon kovempi kuin pelatessaan. Jere Karalahti ei ole juuri mitään Jantusen rinnalla. Eikä mitä ilmeisemmin haluakaan olla. Hän haluaa olla ÄIJJÄ. Ja näköjään haluaa näyttää typeryytensä vieläkin selvemmin ja enemmän julkisesti kuin mitä teki pelaajauransa aikana.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Tää Karalahden podcasthan on ollut hauskaa kuunneltavaa.
Narkkari antaa elämänohjeita kuitenkin suht täyspäisille kiekkoihmisille.

Jere lupas Sihvosen jaksossa, että Aki Berg tulee saletisti jossain jaksossa vieraaksi. Kuulemma hänkin on ihan vitun huigee jäbä.
Karalahden kirjan lukeneena toki jäin vähän semmoisiin fiiliksiin, että Aki ei ihan hirveesti arvostanu Jeren sekoiluja ainakaan vierasreissuilla.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Jere lupas Sihvosen jaksossa, että Aki Berg tulee saletisti jossain jaksossa vieraaksi. Kuulemma hänkin on ihan vitun huigee jäbä.
Karalahden kirjan lukeneena toki jäin vähän semmoisiin fiiliksiin, että Aki ei ihan hirveesti arvostanu Jeren sekoiluja ainakaan vierasreissuilla.

Helppo uskoa, että Berg on "huigee jäbä". Kaveri veti muistikuvien mukaan lähes/noin kymppimillin NHL-urallaan ennen veroja ja tuskin esimerkiksi TPS palveluja ilmaiseksi sai. Mutta kun muistin varassa ollaan ja veroprosentteja ei todellakaan tee mieli arvioida, niin heitetään että tienasi sen 3-4 milliä nettona uransa aikana. Jos menee pieleen, niin tuskin ainakaan yläkanttiin on merkittävästi arvioitu. Ja tää jäbä vetää huoltajan hommia! Lähtökohtaisesti noi hommat on rakkaudesta lajiin ja Berg on varmaan listan häntäpäässä, kun mietitään kenelle noi hommat on tuomassa leivän päälle jotain. Ja vaikka Berg olisi raha-asiansa jotenkin ryssinyt, niin aivan varmasti tuolle löytyisi kiekon parista rahakkaampaa ja vähemmän hikistä hommaa.

Berg ei vaikuta kaverilta, jolta irtoaisi hirveästi juttua. Mutta karu fakta on se, että Berg edustaa aika rajusti toista koulukuntaa Karalahden kanssa. Toinen noista on valmis pesemään pelaajien pyykkiä ja ruuvaamaan kypäriä ilman mitään taloudellista tarvetta siihen. Toinen noista naureskeli, että HIFK oli enemmän tai vähemmän pakotettu jatkamaan sopparia kun förskottia oli sen verran otettu. Toinen tekee lätkäjoukkueen eniten arvostettua ja suuren yleisön vähiten arvostamaa duunia, toinen on Karalahti. Toinen vaikuttaa siltä, että media on pakollinen paha ja mediassa annetaan neljän sanan vastineita kysymykseen kuin kysymykseen. Toinen vääntää kaikkea mahdollista podcastista dokkariin (katsomatta en ole varma pitäisi tuo vetää lainausmerkkeihin) ja leffaan. Toinen ehkä tunnetaan liian korkealla varattuna luotettavana peruspakkina, toinen lahjakkuutensa suurelta osin hukanneena. Berg olisi voinut olla 10 vuotta kasvattiseuransa kapteeni jos terveys olisi kestänyt, Karalahdelta suljettiin ovi Nordikselle peliotteista riippumatta.

Jos pitäisi arvata, Berg useammin mietti "voi vittu, taas" kuin "on se Jere huigee jäbä". Berg ei korkeasta varauksesta huolimatta ollut mikään "liian hyvä jotta kaikkea katsotaan läpi sormien" tai lätkäuran jälkeisen uran perusteella mikään "too good to be here"-asenteella mennyt kaveri. Berg vaikuttaa tyypiltä, joka pistää kaiken joukkueen edun edelle, oli oma rooli sitten ykkösparin shutdown tai huoltaja pyykinpesuvuorossa. Samaa en voi tästä toisesta sankarista sanoa. Siinä missä Berg on valmis heittämään itsensä likoon joukkueen edun vuoksi, omasta roolistaan riippumatta, toinen näistä skippasi pronssipelejä kun ei natsannut. Tuskin Berg kauhea heijari päällä on huoltajan hommia tehnyt, mutta aivan varmasti hänelle merkitsee se, että hän omalla toiminnallaan voi olla se ero nelossijan ja puolivälierissä tippumisen välillä.

Mä niin toivoisin, että noissa Karalahden podcasteissa olisi toinen mies Jeren tilalla. Oli sitten Jeren sanelemat raamit tai ei, mutta kuitenkin sellainen tyyppi, jota edes jaksaisi kuunnella. Vierailijat ovat olleet parin osittain kuunnellun jakson, yhden täältä luetun ja palstalta luetun Bergin maininnan perusteella sellaisia, että uskon noista olevan "oikeissa käsissä" paljonkin iloa.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Tämä olisi oikeasti mielenkiintoista ja voisin jopa katsoa. Marko Jantunen on kaikella tavalla uskottava henkilö puhumaan päihteistä, jääkiekosta sekä päihteistä ja jääkiekosta. Hän voisi kertoa, millaista on elämä, kun ihan kaikki oikeasti menee ja sun elämä ei kirjaimellisesti ole minkään arvoista ja joudut elämään fyysisen väkivallan pelossa. Marko Jantunen on oikeasti kova jätkä. Paljon kovempi kuin pelatessaan.

Ohi aiheen, mutta Jarna on vieraana Seppäsen Urheilucastin 1.8 ulos tulleessa jaksossa. En ole vielä kokonaan kuunnellut, mutta erittäin hienosti ja itsekriittisesti puhuu omasta jääkiekkourastaan.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Ihan tän ketjun innoittamana aloin kuuntelee Wicked Game Sihvonen jaksoa. Jossei tietäis, että Karalahti äänessä, vois sekottaa johonkin itiksen kamapäähän. Sen verran huonosti valmistauduttu ja jutut aika sekavia.

Sihvoselle posia, toi vittuilu kuuluu niin hyvin, että nään pienen virneen Petterin naamalla.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toistaiseksi kaikki vieraat olleet samoja ketkä myös siinä Karalahti-dokumentissa esiintyivät. Koskahan saadaan Frank Moberg tai Pena Matikainen toiselle sohvalle kuuntelemaan Jeren ylistystä. Homman nimi tuntuu olevan Jere & kaverit, missä podcast-isäntä Jere muistelee omaa uraansa vieraiden kanssa ja siinä samassa vähän sivutaan sitä vieraan uraa.
No vastahan heti toisessa jaksossa oli vieraana Petteri Sihvonen jonka viestissäsikin toki mainitsit, ei Sihvonen nyt mikään ihan Jeren läheinen bestis taida olla ja kivasti haastoi ja jaksoi olla aika pitkälti eri mieltä monestakin asiasta.

Jeren se tyypillisenjeremäinen ulosanti, pitkä tapansa kysellä asioita kun vahvistaa kysymyksensä ideaa ja pointtia jonka vieras varmasti jo vähemmälläkin hiffasi ja se "vittu sitä vittu tätä" tekee tuosta Jeren osalta kyllä aika raskasta kuunneltavaa, mutta kivahan näitä kuunnella silti on, ei siinä.
 

Barney

Jäsen
Berg ei vaikuta kaverilta, jolta irtoaisi hirveästi juttua. Mutta karu fakta on se, että Berg edustaa aika rajusti toista koulukuntaa Karalahden kanssa.
Tässä saatat olla väärässä, sillä kyllä Bergistä on kuulunut joitain hyviä tarinoita, joiden todenperäisyydestä ei kuitenkaan ole varmuutta. Se paras Bergiin liittynyt tarina on, että hän oli ollut joskus Ruisrockin aikaan pankkiautomaatilla nostamassa rahaa. Taakse oli ehtinyt muodostua jo jonkin verran jonoa, kun Berg oli arponut, että paljon hän nostaa. Kun jonosta oli alkanut kuulumaan jotain mutinaa, niin Berg oli huutanut "nyt vittu turvat kiinni tai nostan automaatin tyhjäksi". Legendan mukaan turvat olivat menneet kiinni ja sen myötä rahaa oli riittänyt vielä jonon perällä olevillekin.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Tässä saatat olla väärässä, sillä kyllä Bergistä on kuulunut joitain hyviä tarinoita, joiden todenperäisyydestä ei kuitenkaan ole varmuutta. Se paras Bergiin liittynyt tarina on, että hän oli ollut joskus Ruisrockin aikaan pankkiautomaatilla nostamassa rahaa. Taakse oli ehtinyt muodostua jo jonkin verran jonoa, kun Berg oli arponut, että paljon hän nostaa. Kun jonosta oli alkanut kuulumaan jotain mutinaa, niin Berg oli huutanut "nyt vittu turvat kiinni tai nostan automaatin tyhjäksi". Legendan mukaan turvat olivat menneet kiinni ja sen myötä rahaa oli riittänyt vielä jonon perällä olevillekin.

Tosilegendan tunnistaa, kun siitä on eri versioita. Olen kuullut saman jutun, mutta tapahtumapaikka oli Helsinki ja siihen vielä lisättynä, että jonossa ollut Mika Salo huutaa takaisin, että "ole nyt Aki-Petteri ihan rauhassa vaan".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tosilegendan tunnistaa, kun siitä on eri versioita. Olen kuullut saman jutun, mutta tapahtumapaikka oli Helsinki ja siihen vielä lisättynä, että jonossa ollut Mika Salo huutaa takaisin, että "ole nyt Aki-Petteri ihan rauhassa vaan".

Toisissa tarinoissa Bergin tilalla on tässä kohtaa Olli Jokinen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mun korviini on kuulunut nimenomaan Aki Bergin pankkiautomaatti-tapaus. Tosin Ruisrock ei ole ollut versiossa vaan Hamburger Börs.

Lukitsen tämän legendan Bergin nimiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisissa tarinoissa Bergin tilalla on tässä kohtaa Olli Jokinen.
Ainakin itse kuulemani juttu meni niin, että OJ yritti ohittaa baarijonoa ja huuteli portsarille "Eksä tiedä kuka mä oon???" . Kunnes Mika Salo oli huutanut jonosta, että tules nyt tänne jonon perälle.

Sori offtopicista.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä saatat olla väärässä, sillä kyllä Bergistä on kuulunut joitain hyviä tarinoita, joiden todenperäisyydestä ei kuitenkaan ole varmuutta.

Hyviä tai huonoja tarinoita, mutta kaveri väitti nähneensä aikanaan Bergin myös jossain festareilla. Akilla oli kuulemma iso nippu makkaroita käsissään, joita hän heitteli ympäriinsä samalla "köyhille makkaraa" huudellen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainakin itse kuulemani juttu meni niin, että OJ yritti ohittaa baarijonoa "Eksä tiedä kuka mä oon???" -tyylillä. Kunnes Mika Salo oli huutanut jonosta, että tules nyt tänne jonoon.

Tämän muuten jompi kumpi kiisti tässä vuoden sisällä jyrkästi jossain podcastissa tai vastaavassa. En muista millään kumpi se oli, mutta puhtaaksi legendaksi väitti tätä tarinaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin itse kuulemani juttu meni niin, että OJ yritti ohittaa baarijonoa ja huuteli portsarille "Eksä tiedä kuka mä oon???" . Kunnes Mika Salo oli huutanut jonosta, että tules nyt tänne jonon perälle.

Sori offtopicista.

Itse olen kuullut tuon sellaisessa muodossa, että OJ oli ohittanut jonoa, josta alkoi kuulua huutelua. Tähän OJ olisi todennut, että hän tienaa enemmän rahaa kuin te yhteensä. Ja tähän Mika Salo olisi jonosta huutanut, että "Tule Olli sinäkin vaan jonoon".

Ja paikkana olisi ollut Kaivohuone.

Tarinat todennäköisesti elävät, ja varmaan sama tarina on kerrottu useasta jääkiekkoilijasta tai vaikka muiden alojen ihmisistä. Voi hyvin olla, että tarina on alunperin vanhempi kuin OJ ja Mika Salo yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun korviini on kuulunut nimenomaan Aki Bergin pankkiautomaatti-tapaus. Tosin Ruisrock ei ole ollut versiossa vaan Hamburger Börs.

Lukitsen tämän legendan Bergin nimiin.

Jep. Tämä pankkiautomaattitarina on minunkin kuulemanani juurikin Bergiin liityvä. Itse taas muistelen, että se olisi tapahtunut DBTL:n aikaan, mutta väliäkö tuolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös