Jere Karalahti – uran jälkeinen aika

  • 869 455
  • 3 398

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on surullinen meininki, toiv. Jere tajuaisi tilanteen vakavuuden edes lastensa vuoksi. Viinaan kuollut isä jättää pysyvät arvet.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kukaan ei siihen pysty ennen kuin Jere itse tajuaa missä mennään. Jarna pystyy kyllä varmasti auttamaan, ja uskoisin että haluaakin auttaa, mutta vasta sitten kun Jere ymmärtää ongelmansa ja haluaa ottaa avun vastaan.

Jarna ja Liigan Alumni on käsittääkseni tarjonnut jo aikaisemmin apua Jerelle, mutta se ei ole kelvannut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Äijjjjä-meininkiin ei kuulu avun pyytäminen. Lisäksi Tapulista löytyy kavereita, jotka istuvat seurassa niin kauan kuin rahaa riittää.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En Jereä tietenkään henkilökohtaisesti tunne enkä tiedä millainen isä hän lapsilleen on, mutta näin alkoholisti-isän meininkiä koko ikäni seuranneena, välillä läheltä välillä kaukaa, voin sanoa että ei se isättömyys oli se sitten kuoleman kautta tai sen vuoksi että sitä isää ei lapset kiinnosta paskan vertaa ole välttämättä huono asia.

Tämä siis kommenttina niille jotka surkuttelevat Jergugksen jälkikasvua.

Ottihan se minullakin vuosia ennenkuin olin sen asian kanssa sinut että sitä faijaa nyt ei sairautensa vuoksi kiinnosta kukaan muu kuin itsensä, oli se alkoholismi sitten akutiissa dokausvaiheessa tai tipattomalla. Paskasti käyttäytyvä äijä se on enkä mä sille asialle mitään voi.

Toivottavasti Jere saisi myönnettyä itselleen että olen sairas ja tarvitsen apua, muutoin suuntana on aika isolla todennäköisyydellä ennenaikainen hauta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen Jereä paljon arvostellut ja ihan syystä, mutta en mä hänelle mitään pahaa ole koskaan toivonut. Enkä toivo nytkään. Jerellä on takana rankka vuosi ja nyt jos koskaan olisi ehkä kaikkein "helpointa" pyytää apua. Ja sitä apua olisi Jerelle tarjolla monesta suunnasta. Jantunen olisi varmasti oikeasti mitä parhain auttaja, koska hän aidosti ymmärtää Jeren kokemuksia, onhan hänellä itsellään hyvin samantapainen tausta. Mutta ilman Jeren omaa halua häntä on mahdoton auttaa.

Tiedän henkilökohtaisesti miltä tuntuu alkoholistin lapsena odottaa sitä soittoa, että pahin on tapahtunut. En toivo sitä kenellekään. Pelko jäytää sielua, vaikka sen kanssa oppii kyllä elämään. Toisten elämää se pelko hallitsee, toiset oppivat paremmin elämään sen kanssa. Toiset blokkaavat, ainakin näennäisesti sen kokonaan, mutta ei silti oikeasti ketään otteestaan päästä.

Päihteiden käyttäjän pitää loppuviimein kaiketi haluta raitistua oman itsensä takia, jos haluaa pysyä raittiina. Alkusysäykseksenä voi kuitenkin olla halu raitistua muiden ihmisten vuoksi. Se riittää sen akuutin tilanteen katkaisemiseksi, muttei välttämättä kanna loputtomiin. Omat lapset ovat mun mielestäni paras mahdollinen syy raitistua. Jerellä niitä omia lapsia on viisi, vaikka yhteen hän ei yhteyttä pidäkään. Uskon, että sekin lapsi Jeren mielissä kuitenkin säännöllisesti pyörii, vaikkei varmasti sitä muille tunnustaisikaan. Kaikesta huolimatta Jere on kuitenkin kaikille muille lapsilleen ollut hyvä isä, jos jätetään nämä päihdesekoilut ulkopuolelle. Jere ei siis varmasti ole kylmä ja tunteeton ihminen. Ylpeys ei varmasti vain anna tässä kohtaa periksi.

Jerellä olisi oikeasti paljon elämää edessään ja hänellä olisi varmasti paljon annettavaa esim. nuorisotyön saralla. Hänen pitäisi vain itse ymmärtää se ja haluta sitä. Ihmisen on jossain vaiheessa nöyrryttävä, myös Jeren. Taustaansa vasten Jerellä ei loputtomiin sitä aikaa kuitenkaan ole, ellei korkki mene välittömästi kiinni.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kukaan ei siihen pysty ennen kuin Jere itse tajuaa missä mennään. Jarna pystyy kyllä varmasti auttamaan, ja uskoisin että haluaakin auttaa, mutta vasta sitten kun Jere ymmärtää ongelmansa ja haluaa ottaa avun vastaan.
Jeren tilanne on kieltämättä hankala. Kyllähän Jarnakin muistaakseni vietiin katkolle väkisin, mutta käsittääkseni hän kuitenkin jotenkin ymmärsi ongelmansa eikä tapellut vastaan.

Jereä on vaikea auttaa, kun hänellä ei mielestään ongelmaa ole. Jere heittelee vain sellaista "tää on mun elämää, mun tyyli elää" -paskaa, vaikkei se ihan niinkään ole. Jerellä on kuitenkin lapsia ja muita läheisiä.

Jos on kerran haimatulehduksen sairastanut, niin jokainen ryyppypäivä voi olla viimeinen. Valitettavasti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jerellä on kuitenkin lapsia ja muita läheisiä.
Juu niin on, mutta mun kokemuksen perusteella addiktia ei loppujen lopuksi kiinnosta mikään muu kuin oma perse. Ei munkaan faija laittanut ajoittain korkkia kiinni minun, sisarusteni tai lastenlasten vuoksi, syy oli joku muu jota en tiedä.

Faija on nyt ollut kuivilla reilun vuoden (tätäkin ennen on ollut useampi pidempi jakso ilman viinaa) ja kyllä se vaan niin on että ei hän pohjimmiltaan ole ihmisenä mihinkään muuttunut. Itsekäs yli seitsemänkymppinen lapsi se on edelleen.

Kuulostan varmaan jonkun mielestä kylmältä ihmiseltä, mutta mun elämä parani huomattavasti noin 25 vuotta sitten kun päätin elää omaa elämääni ja antaa faijan elää omaansa...kumpikin tahoillamme.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Juu niin on, mutta mun kokemuksen perusteella addiktia ei loppujen lopuksi kiinnosta mikään muu kuin oma perse. Ei munkaan faija laittanut ajoittain korkkia kiinni minun, sisarusteni tai lastenlasten vuoksi, syy oli joku muu jota en tiedä.
Niin, tarkoitin vain sitä, että Jeren elämäntyyli vaikuttaa muihinkin kuin Jereen itseensä. Hän ei sitä näe tai halua nähdä. Se on juuri tuota itsekkyyttä, jota sinäkin kuvasit. Jere vain jotenkin glorifioi sitä, että hän elää kuten haluaa ja tekee asiat omalla tavallaan, kun on hänen elämästään kyse. Mutta ei se tosiaan mene ihan noin.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt Jere IGStoryssä haukkuu Seiskaan lyttyyn valehtelusta. Häpäisevät hänen kuolleen äitinsä ym. Lisäksi julkaisi pari videota äitinsä kuolinvuoteeltaan, missä äiti vetää viimeisiä henkäyksiä.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En Jereä tietenkään henkilökohtaisesti tunne enkä tiedä millainen isä hän lapsilleen on, mutta näin alkoholisti-isän meininkiä koko ikäni seuranneena, välillä läheltä välillä kaukaa, voin sanoa että ei se isättömyys oli se sitten kuoleman kautta tai sen vuoksi että sitä isää ei lapset kiinnosta paskan vertaa ole välttämättä huono asia.
Tää on paha... Mietin just näitä kolmea viimeisintä, eli pienintä lasta. Millaiset välit Jerellä on ollut heidän kanssaan ja millaisiksi ne eron jälkeen muodostuvat. Jokainen case varmaan pakko arvioida omanaan. Ero äidistä tässä tapauksessa voi olla askel parempaan suuntaan, elo saman katon alla alkkiksen kanssa on varmaan ihan pirun raskasta muulle perheelle.

Tämähän ei tietenkään millään lailla takaa, etteikö asioita voisi ryssiä huolella ns. viikonloppuisänä ollessa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jeren tilanne on kieltämättä hankala. Kyllähän Jarnakin muistaakseni vietiin katkolle väkisin, mutta käsittääkseni hän kuitenkin jotenkin ymmärsi ongelmansa eikä tapellut vastaan.
Jarnalla oli uhkana oikeat tappamiseen pystyvät gangsterit torpeedoineen. Antoivat veloille maksuaikaa jos Jarna lopettaa käytön heti eikä velkaannu lisää. Eli se pakko tuli moneltakin taholta.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Nyt Jere IGStoryssä haukkuu Seiskaan lyttyyn valehtelusta. Häpäisevät hänen kuolleen äitinsä ym. Lisäksi julkaisi pari videota äitinsä kuolinvuoteeltaan, missä äiti vetää viimeisiä henkäyksiä.
Tuskin äitinsä olisi ainakaan halunnut Jeren levittelevän videoita julkisuuteen kuolinvuoteeltaan. Kuvottavaa toimintaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuskin äitinsä olisi ainakaan halunnut Jeren levittelevän videoita julkisuuteen kuolinvuoteeltaan. Kuvottavaa toimintaa.
Kieltämättä omituinen veto Jereltä.

Itse olisin kunnioittanut omaa äitiäni sen verran, etten olisi julkaissut hänestä videota tai edes kuvaa kuolinvuoteellaan. Kuolema on sen verran yksityinen asia. Jeren äiti oli myös videolla todella huonossa kunnossa, hyvä että pystyi hengittämään.

Jere tuntuu olevan nyt aika sekaisin. Paljon on tapahtunut viime kuukausina ja varmasti myös äidin kuolema on ottanut koville. Toivoisin nyt kovasti, että Jere puhuisi totta tipattomuudestaan.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuskin äitinsä olisi ainakaan halunnut Jeren levittelevän videoita julkisuuteen kuolinvuoteeltaan. Kuvottavaa toimintaa.
Tuskin. Mutta emme voi olla varmoja. Varmasti kuvottavaa sen sijaan on minun mielestäni Seiskan toiminta. Onko aina pakko julkaista kaikki minkä fyysisesti pystyy julkaisemaan? Näköjään on.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuskin. Mutta emme voi olla varmoja. Varmasti kuvottavaa sen sijaan on minun mielestäni Seiskan toiminta. Onko aina pakko julkaista kaikki minkä fyysisesti pystyy julkaisemaan? Näköjään on.

Tähän vahva sama. Kuka kuvaa kuolevaa ihmistä? Eikö ihmisillä ole enää oikeasti mitään rajoja? Kenelle niitä videoita näytetään? Lapsille? Lapsenlapsille? Eikö ihmisille enää riitä omat muistot, vaan kaikki pitää kuvata? Tämä koskee myös esim. konserteissa tapahtuvaa jatkuvaa kuvaamista.

Olen ihan 100% varma, ettei Jeren äiti olisi halunnut Jeren julkaisevan videoita hänestä viimeisillä hetkillään. Jeren äiti oli julkisuudessa todella vähän ja se on johtunut varmasti siitä, ettei ole halunnut olla. Jos olisi, hänestäkin olisi tullut kyllä Suomessa jonkin tason julkkis ja hän olisi verkostoitunut muiden julkkisten kanssa ja yhtäkkiä hän olisi ollut julkisuudessa "aina". Mutta näin ei ollut.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Tuskin. Mutta emme voi olla varmoja. Varmasti kuvottavaa sen sijaan on minun mielestäni Seiskan toiminta. Onko aina pakko julkaista kaikki minkä fyysisesti pystyy julkaisemaan? Näköjään on.
Olen samaa mieltä Seiskan toiminnasta noin yleisesti eikä lehdellä olisi mikään perusteltu tarve julkaista, vaikka Jerellä olisikin ryyppyputki menossa. Mutta lähtisikö edes Seiska tämmöisestä valehtelemaan ja keksimään hatusta uutista, jos totuus olisi ihan toisessa ääripäässä?

Alkoholisti on nimittäin myös helvetin hyvä syyllistämään toisia omista tekemisistään, pesemään mustaa valkoiseksi ja manipuloimaan ketä/mitä tahansa keinoista välittämättä. Tuollaisen videon julkaiseminen olisi juurikin tuommoista valkopesua 90 asteessa. Muutenkin videon julkaiseminen on hyvin kyseenalaista, en jaksa uskoa, että äitinsä olisi sitä halunnut.

Toivottavasti tässä olisi Jeren sanoilla katetta eikä hän olisi nopeutetulla matkalla kohti vääjäämätöntä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mutta lähtisikö edes Seiska tämmöisestä valehtelemaan ja keksimään hatusta uutista, jos totuus olisi ihan toisessa ääripäässä?
Seiskahan on ilmeisesti skarpannut kovasti viime vuosina ja alkanut tarkistaa juttujaan monesta lähteestä. Seiskan Panu Hörkköhän ehti jo vittuilla Twitterissä Hesarille, kun nämä julkaisevat Wille Rydmanin yksityisviestejä.

Jos Seiskan toimittaja arvostelee Hesaria huonoista journalistisista tavoista, niin luulisi, että oma pesä on puhdas. Tosin Jere voi olla jonkun Matti Nykäsen tapaan helppo maali, joka ehkä valittaa näkyvästi muttei älyä tai jaksa lähteä nostamaan oikeusjuttuja, vaikka lehti kirjoittaisikin mitä sattuu.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Juu niin on, mutta mun kokemuksen perusteella addiktia ei loppujen lopuksi kiinnosta mikään muu kuin oma perse. Ei munkaan faija laittanut ajoittain korkkia kiinni minun, sisarusteni tai lastenlasten vuoksi, syy oli joku muu jota en tiedä.

Faija on nyt ollut kuivilla reilun vuoden (tätäkin ennen on ollut useampi pidempi jakso ilman viinaa) ja kyllä se vaan niin on että ei hän pohjimmiltaan ole ihmisenä mihinkään muuttunut. Itsekäs yli seitsemänkymppinen lapsi se on edelleen.

Kuulostan varmaan jonkun mielestä kylmältä ihmiseltä, mutta mun elämä parani huomattavasti noin 25 vuotta sitten kun päätin elää omaa elämääni ja antaa faijan elää omaansa...kumpikin tahoillamme.
Minä ainakin ymmärrän kyllä täysin. Minä tajusin tosin nostaa sen kissan pöydälle vasta muutama vuosi sitten ja nyt on ollut välit poikki isän kanssa jotain 4,5 vuotta. Samat sanat pätee häneenkin, että on 78-vuotiaanakin pelkkä iso lapsi, joka edelleen syyttää kaikista ongelmistaan muita. Elämä on niin paljon kevyempää kun pääsi tuosta paskasta irti ja eri teille.

Samaa mieltä tuosta, että addiktia ei pohjimmiltaan kiinnosta lapset eikä muut läheiset, vaan se addiktio menee kaikennedelle. Enkä väitä, etteikö he rakastaisi pohjimmiltaan läheisiään, mutta he vaan joutuvat valehtelemaan niin paljon itselleen että siinä menee tarvittaessa koko perhe bussin alle kun pitää saada päihdettä naamariin ja sille pitä keksiä joku oikeutus.

Ikävä sanoa tämäkin ääneen, mutta Nanna Karalahti saattoi tehdä tuossa elämänsä parhaan ratlkaisun, sekä oman elämänsä että lastensa elämän kannalta, kun hyppäsi pois tuosta alkoholistin karusellista. Tosin ei hän siitä vielä todennäköisesti kokonaan ulkona ole, mutta ainakin hänellä on nyt vähän paremmat mahdollisuudet päästä kokonaan kyydistä pois. Ja ennen kaikkea saada lapset sieltä pois. Me äidin kanssa jouduttiin jäämään siihen kyytiin ja päästiin valitettavasti aika runneltuina pois vasta kymmeniä vuosia myöhemmin. Ja sekin vaati äidin kuoleman.
 

teppana

Jäsen
Hyi vittu. Kenellä tulee edes mieleen alkaa kuvaamaan tuollaisena hetkenä?
Kerran elämässäni olen todistanut rakkaan ihmisen viimeiset hengenvedot. Ymmärrän että tilanteen elää jokainen tavallaan enkä ihan täysin tuomitse tilanteen kuvaamista, vaikka en sitä ymmärräkään. Mutta sellaisen videon jakaminen julkisuuteen on ihan käsittämätöntä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hyi vittu. Kenellä tulee edes mieleen alkaa kuvaamaan tuollaisena hetkenä?

Samaan kastiin kuin Valevuoren livelähetykset oman äitinsä siunaustilaisuudesta.

E: Tarkennetaan että puhe siis tuollaisen julkisesta ja tarkoitushakuisesta jakamisesta. Ymmärrän jos joku haluaa viimeisen yhteiskuvan jollain muotoa läheisensä kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuskin äitinsä olisi ainakaan halunnut Jeren levittelevän videoita julkisuuteen kuolinvuoteeltaan. Kuvottavaa toimintaa.
Tosta tuli kyllä paska fiilis. Olin itse äitini kuolinvuoteella sairaalassa ja otin muistoksi kuvan, jossa äiti näkyy nukkumassa taustalla siten, ettei kamera ole tarkentanut häneen. Äiti kuoli tuosta muutaman tunnin kuluttua. En ole lähettänyt kuvaa kenellekään enkä näyttänyt kenellekään muulle paitsi vaimolle ja sisaruksille. En voi ymmärtää, mitä Jeren päässä liikkuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös