Mitäs mieltä tästä setistä? Mun mielestä aika kova setti lukuunottamatta biisiä nro 2. Biitti lähinnä ei uppoa siinä. Pakkohan tätä on hehkuttaa kun Wu-Tangin kuuntelu alkoi jo vuonna 1994 ja tämän myötä tutustuminen ylipäätään koko skeneen.
Tänään klo 22:40, Yle Teema Fem, Hiphopin klassikot. Tänään vuorossa Run DMC. Näyttäisi olevan jo jakso nro 3, eli kai nuo edelliset täytyy katsoa Yle areenasta, kun ei mitään käryä ollut tämmöisistä dokkareista.
Pakko kyllä ihailla miten toimiva kaksikko Royce ja Eminem parhaimmillaan on. Biitti on aivan jäätävä ja Royce tykittää siihen malliin että Eminemin on ammuttava todella kovilla jos meinaa täyttää tontin. No, jokainen voi kuunnella että pysyykö kyydissä. Häikäisevää kummaltakin.
Royce on kyllä kova. Tässä biisissä Royce vetää Eminemiä paremmin IMO, Royce räppää rauhallisemmin ja selkeämmin. Eminem tahtoo turhan useasti "ampua yli", eli vetää järjettömän määrän tekstiä yhteen säkeeseen, ja vaikkei tässä nyt sitä supernopeaa räppäämistä olekaan, niin onhan tuo aikamoista sarjatulta alusta loppuun. Tuo Eminemin säe toimisi paremmin, jos se olisi jaettu kahdeksi eri säkeeksi.
Oon edelleen sitä mieltä, että Eminem oli parhaimmillaan The Eminem Shown aikaan. Varmasti mies kirjoittaa nykyisin taitavampia riimejä ja on puhtaasti räppärinä taitavampi mitä tuolloin, mutta jotenkin tuossa levyssä toimii vain kaikki.
Biisin hienous on juuri siinä että Royce lyö aivan järjettömän pohja-ajan jonka alle Eminemin täytyy yrittää rullata.
Royce vetää teknisesti loistavasti ja samaan aikaan törkeän sulavasti. Biisin paras riimi on myös about kaikille miesräppäreille arka paikka, eli tunnustaa pyrkimys olla hyvä isä lapsilleen. Muut koittaa olla ykkösiä mikissä, Royce koittaa olla numero yksi lapsilleen. Tuota taistelua ei vain riimeillä voiteta. Tuo aihe on myös Eminemin pahin kryptoniitti.
Minusta Eminem tulee omaan verseen juuri niin kovaa kuin pitääkin. Siinä on teknisyys alleviivattu ja Shady-modea viritelty käyntiin. Minusta tuohon ei sopisi mikään rento Hayley-setti sydän avoinna.
Se päivä nimittäin koittaa kun Eminem ei enää pysty tuohon. Nyt ollaan jo ihan maksimeissa ja loppusuoralla. Luojalle kiitos Machine Gun Kellyn ja Lord Jamalin kaltaisista tontuista. Saatiin vielä kerran herätettyä vihainen vanha setä eikä vain edsheeran-poppiräppiä Eminemiltä.
@Knox
Tuo kryptoniitti on juuri se että esimerkiksi Eminem on aiheuttanut todella paljon tuskaa tyttärelleen vaikka rahaa on isoksi loppuelämäksi ja biisit täynnä rakkautta. Tuossa on se ironia mikä sinällään pätee päihteiden kautta Royceenkin. Vanhempana haluat olla se suojelija ja samalla olet vähintäänkin ollut tuhoaja. Ei nuo aiheet ihan sattumalta ylikorostu. Taustalla on katumusta vaikka olisit miten paljon hyvääkin tehnyt.
Eminemin kanssa saat taatun pihvin kun käyt verbaalisesti tyttären kimppuun. Tuossa juuri korostuu se että selvästi on isänä epäonnistuttu myös ja sitten kaivautuu se suojelijamoodi esiin. Tekopyhää, toki.
@Knox Olisin voinut tarkentaa että Eminemin tapauksessa riittää kun namedroppaa tyttären. Luonnollisesti vanhempi puolustaa lastaan jos hyökätään, mutta Eminem on yliherkkä tuossa suhteessa. MGK-viite esimerkiksi vierailee vähintään parissa rivissä per biisi. Eikä ole edes kauhea kärjistys.
Ja tosiaan sekä Royce että Eminem ovat ymmärtääkseni saaneet elämää haltuun, mutta ei se menneisyys katoa.
Ja Rule heitti todella mautonta läppää Hailiesta aikanaan, ja sai ansionsa mukaan.
Eilen vihdoin tuli ulos Kanye Westin kymmenens albumi Donda. Yli vuosi ja niin monta "julkaisupäivää" myöhemmin, että kukaan ei varmaan ole edes pysynyt laskuissa. Nytkin kävi vielä loppujen lopuksi niin, että Universal meni julkaisemaan albumin ilman Westin suostumusta. DaBabyn managerin kanssa oli jotain epäselvyyksiä, minkä takia albumi ilmestyi ensin ilman "Jail pt 2" -kappaletta, jossa DaBaby on mukana. Aika nopeasti tuo saatiin kuitenkin selvitettyä ja nyt levy on jokaista kappaletta myöten ulkona.
Yksi albumin isoimmista asioista oli, että Kanye ja Jay-Z nähtiin samalla biisillä ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2016. Kaikkien näiden kiistojen jälkeen miesten välit on taas kunnossa ja Jay-Z:n versen perusteella voisi päätellä, että tältä legendaariselta duolta nähdään myös lisää yhteistyötä tulevaisuudessa:
Hol' up, Donda, I'm with your baby when I touch back road
Told him, "Stop all of that red cap, we goin' home"
Not me with all of these sins, castin' stones
This might be the return of The Throne
Hova and Yeezus, like Moses and Jesus
Kaiken tämän odottelun ja lukuisten julkaisupäivien jälkeen Donda oli noussut jo sellaiseksi mysteeriksi, että se oli saavuttanut tietynlaisen klassikkoalbumin aseman jo ennen kuin se tuli ulos. 27 kappaletta, albumin pituus melkein kaksi tuntia ja pitkälti yli 20 vierailijaa, mutta siitä huolimatta kokonaisuus pysyy mielestäni hyvin kasassa. Kanye osoitti jälleen kykynsä tuottajana ja nerokkuutensa tekemällä todella mielenkiintoisen albumin. Levyn soundimaailma on kiehtova ja tällä nykyisellä kertakäyttömusiikin aikakaudella, jolla kaikki kuulostavat samalta, ei tarvinnut missään vaiheessa kuunnellessa pohtia, että kenen albumi tämä oikein on.
Ei Donda mikään MBDTF:n kaltainen mestariteos ole, mutta nostaisin ensipuraisun perusteella sen kuitenkin vähintään Kanyen top-5 albumiksi ja samalla yhdeksi tämän vuoden parhaista teoksista. Onko Kanye West kaikkien aikojen paras räppäri? Ei lähellekään. Onko hän kaikkien aikojen paras artisti? Mahdollisesti. Kaiken vaatebisnekseen keskittymisen, presidenttiehdokkuuspelleilyn ja yleisen trollaamisen jälkeen hän pudotti jälleen albumin, josta aika monet artistit tulevat ottamaan taas lähitulevaisuudessa vaikutteita. Väärinymmärretty nero.
Kanyen ero muihin räppäreihin onkin siinä, että hän ei tee räppiä vaan taidetta. Itse en osaa ainakaan nimetä ketään toista artistia, joka voisi laittaa samalle albumille drilliä sekä sähkökitaran niin, että sekä molemmat kappaleet erikseen että kokonaisuus toimii älyttömän hyvin. Jos Kanyelta odottaa jotain perinteistä räppiä, niin silloin saa pettyä. Enkä keksi oikein mitään syytä, että miksi hän edes sellaista tekisi, kun siinä hommassa lukuisat muut ovat häntä parempia. Tuohon, mitä hän tekee tällä hetkellä ei puolestaan pysty kukaan muu.Ihme tekotaiteellista höttöä josta ei saa kyllä mitään irti.
Kanyen ero muihin räppäreihin onkin siinä, että hän ei tee räppiä vaan taidetta. Itse en osaa ainakaan nimetä ketään toista artistia, joka voisi laittaa samalle albumille drilliä sekä sähkökitaran niin, että sekä molemmat kappaleet erikseen että kokonaisuus toimii älyttömän hyvin. Jos Kanyelta odottaa jotain perinteistä räppiä, niin silloin saa pettyä. Enkä keksi oikein mitään syytä, että miksi hän edes sellaista tekisi, kun siinä hommassa lukuisat muut ovat häntä parempia. Tuohon, mitä hän tekee tällä hetkellä ei puolestaan pysty kukaan muu.
Paljonhan on kuultu puhetta siitä, että Kanye ei voi julkaista hyvää albumia enää sen jälkeen, kun biisien aihemaailma vaihtui aika radikaalisti miehen uskoon tulemisen jälkeen. Sen höpinän voi kuitenkin lopettaa viimeistään siinä vaiheessa, kun The Weeknd kävi heittämässä albumilla erinomaisen gospel-kertosäkeen. Jay Z:n johdolla myös useat muut vierailijat heittivät sulavasti intertekstuaalisia viittauksia Raamattuun. Toki olihan allbumilla myös sellaisia vierailuja, jotka eivät ehkä ihan istuneet teemaan.
Samaan aikaan albumilla nähtiin myös haavoittuvainen Kanye. Etenkin "Jesus Lordin" versen jälkeen tuli fiilis "hyvä, että tuo mies löysi Jumalan". Vaikka albumilla nähtiin syvällisempää Kanyeta, niin kyllä sieltä sitä uhoakin vielä vähän löytyi ja Draken suunnalle heitettiin taas tikareita.
Tuo Marilyn Mansonin ja DaBabyn ottaminen mukaan albumille oli kyllä vähän kyseenalainen ratkaisu. Olisihan tuo ollut "Jumalan anteeksiantamus" -tematiikan osalta taiteellisesti ihan perusteltu ratkaisu, mutta kun DaBabyn versestä paistoi läpi katumuksen sijaan uhriutuminen. Kaiken lisäksi Kanye oli aikoinaan niitä isoimpia tekijöitä, jotka olivat poistamassa homofobiaa rap-skenestä, joten tuo oli vähintäänkin mielenkiintoinen ratkaisu. Ehkä tuossa sitten painoi vain enemmän se, että DaBaby on ollut niitä harvoja, jotka ovat seisseet Kanyen takana myös hänen hölmöimpien tekojen jälkeen.
Mulle uus tieto, mutta tämä suomalaisen kuvaama video. Kova on kyllä biisi ja levy ollu aina!
Itselleni varmaan kaikkien aikojen paras rap-levy kokonaisuutena. Ei mielestäni yhtään heikkoa biisiä.