Jeesus-kuvani ja ajatuksia Jeesuksesta

  • 20 527
  • 353

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Anna vinkki

Viestin lähetti nedomansky


Mikä muu kuin Raamatun tulkintaan liittyvä historia todistaa,
että Jeesus, jonka toimista Raamatussa kerrotaan, on oikeasti
elänyt. Miten historia siis todistaa tämän?

Uskon helposti, että Jeesus niminen ihminen syntyi Betlehemissä n. v.0 jkraikoihin ja kuoli ehkä n. 30-40v sen jälkeen, mutta tekikö sama kaveri tekoja, joista Raamatussa puhutaan, sitä noin historiallisen totuuden pohjalta ihmettelen.

Hyvä pointti tuo ensimmäinen, en liiemmin ole ajatellukaan tuota, että miten historia on pystynyt todistamaan tuon...vaan ainoastaan uskonut historian ja uskonnon opettajia heidän kertoessaan historian todistaneen tuon miehen eläneen. Noh... aivan sama onko hän ollut oikeasti olemassa vai ei... Ja kuten sanoin viestissäni, nuo hänen tekemänsä ihmeteot, joista Raamatussa puhutaan, ovat vain aikalaisten sepittämää legendaa....niitähän en väittänytkään historian todistaneen, sehän on käytännössä mahdotonta!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti holvius
Mielenkiintoista kristinuskossa/uskoissa on se miten ne pystyvät aina selittelemään asiat omaksi edukseen. Milloin maapallo ei ole ollut pyöreä ja pyörinyt akselinsa ympäri, maapallo on mailmankaikkeuden keskipiste, Jumala loi maapallon ja ihmiset jne. Tälläisiähän nämä hourupäät ovat julistaneet vakavalla naamalla historian eri vaiheessa. Itse asiassa taitavat julistaa vieläkin. Alkuräjähdys ja evoluutioteoriat eivät paljon paina kun saarnamiehet perustavat tietonsa raamattuun.

Kun sitten tiede menee eteenpäin, niin aina vähän väliä myös virallinenkirkko joutuu selittelemään että taitaa asiat ollakkin hieman erilailla kuin Raamattu meille on opettanut.

Tieteen kuvalehdessä oli about vuosi sitten artikkeli Yhdysvaltojen koulujärjestelmästä ja niin sanotusta uus-kreationismista. En muista enää tarkalleen tuota artikkelia, mutta melko huolestuttavaa tekstiä siinä kerrottiin tuosta kehityksen mahtimaasta.... Tässä mitä muistan asiasta, sisällössä saattaa olla virheitä, korjatkaa, jos tiedätte paremmin.

Uus-kreationismin kannattajat kiistävät täysin evoluution tapahtuneen. Pahinta asiassa on kuitenkin se, että tällä opilla on tietyissä osavaltioissa suurta kannatusta. Tiettyjen osavaltioiden laki ei pakota opettamaan kouluissa evoluutioteoriaa ollenkaan, muistaakseni osassa se oli jopa kiellettyä!! Sen sijaan näissä osavaltioissa luomiskertomuksen opettaminen on pakollista!!!

Amerikassa on näköjään kaikki mahdollista.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Re: Aiheen sivusta mennään...

Viestin lähetti calvin


"Kannattaisi ehkä joskus ihan oikeasti tutustua johonkin tieteelliseen julkaisuun, jossa tällaista käsitellään. Heität aika lapsellisen väitteen jota et edes perustele mitenkään."

"Voisit perustella? Toki paleontologiassa kyse on havaintojen tulkinnoista, koska todisteet ovat tavallaan epäsuoria. Tässä sarjassa ei ainakaan minun tietääkseni käsitellä mitään todisteiden valossa kiistanalaisia asioita."

"Miksi ei voi? (perustella pamausta)"

"Kyllä tiede on enemminkin ollut korjaamassa uskontojen ja huuhaa-ukkojen viljelemiä "totuuksia". Lisäksi, tiede on siinä mielessä hassua, että se korjaa itse itseään, ja nimenomaan sen takia kuten Suomi-Salamakin edellä selittää. Tulokset pitää olla toisistaan riippumatta toistettavissa käytetyn havaintoaineiston perusteella. Ehkä annat esimerkin mainitsemastasi manipuloinnista?

Aivan ensimmäiseksi totean, että on rohkeaa väittää, että sinulle tuntematon henkilö (tässä:minä) ei olisi koskaan perehtynyt "oikeisiin" tiedelähteisiin. Alkuperäinen kannanottoni olisi ehkä pitänyt jättää "heittona" tekemättä, koska tulkitsit sen melko tylysti. Viestini oli: tiedekään ei aina vakuuta, jos eivät uskonnotkaan. Koetan kuitenkin nyt kirjoittaa joitakin näkemyksiäni perustellakseni ajatusta, että kukaan ei voi 100%:sti väittää olevansa täysin oikeassa.

Ensinnäkin, olen kyllä lukenut monia tieteisjulkaisuja, mutta en ole minkään tieteenalan ammattilainen, vaan työskentelen enempi tuolla valokuvauspuolella. Silti olen kiinnostunut monenlaisista tieteen tuomista tiedoista ja näkökulmista. Itselläni ei kuitenkaan ole resursseja lähteä tutkimaan esimerkiksi alkuräjähdystä - ja joudunkin usein turvautumaan siihen, mitä ilmi tuodaan. Kuinka meidän aikamme ihmiset voivat 100%:n varmuudella todistaa, että maailma syntyi alkuräjähdyksen kautta - sitä kysyn, koska mielestäni sen todistaminen on mahdottomuus. En siis tarvitse siihen edes argumentteja. (Mutta voihan se ollakin totta, vaan ei paina meikäläisen elämää!) Kyse on mielestäni teoreettisesta uskosta. (Tosin en nyt tiedä siitä luomisteoriastakaan eli tämä ei tarkoita, että uskoisin siihen.) Mutta - merkittävää olisikin, että tiedesarjoja tehdessä (esim. juuri muinaisotukset) tulisi tavallinen tossunkuluttaja tulla riittävästi informoiduksi argumenteista - eikä vain väittää, että "joku löysi jotakin ja teki oletuksen, että se merkitsee tätä". En minäkään nyt ihan typerys ole! Eräs esimerkki tosiaan löytyy dinosauruksia käsittelevästä sarjasta, jossa jalanjälkien perusteella tiedettiin, kuinka urokset taistelivat naaraista jne...Minulle ei ainakaan riitä pelkästään perusteluksi se, että "tieteilijä sanoo, että..." Ja kuten itsekin toteat, paleontologiassa joudutaan usein tulkitsemaan löydöksiä eli näkemykset vaihtelevat eri tieteilijöidenkin silmissä.

Eräs esimerkki manipuloinnista voisi olla kulunut aihe, evoluutio, joka ymmärtääkseni on melkoisen kiistanalainen aihe tiedemiestenkin keskuudessa. Jos päätetään tiettyjen tiedemiesten tutkimustulosten tulkintojen pohjalta, että evoluutio on totta - niin se on mielestäni manipulointia. Luotetaan, että tavallisilla tossunkuluttajilla ei riitä tieteellisiä vasta-argumentteja - joten heidän mieliinsä voidaan syöttää mitä vain. Ainakaan minä en ole saanut biologiantunneilla vaihtoehtoisia selityksiä elämästä; vain evoluutio esitetään totena. Tällainen täyttää siis manipuloinnin piirteet. Olen silti joskus uteliaisuuttani lukenut ja ollut luennoillakin, joissa evoluutiota pidetään mahdottomana; yksi näkemys voisi olla, että olemme menossa jatkuvasti siihen suuntaan, että perimän monipuolisuus kaventuu eli toisin kuin evoluutioteoriassa todetaan. Jos perimä kaventuu, eivät eläimet siis voisi "kehitä itselleen" (kuten luontoelokuvissa asia ilmaistaan) enemmän ominaisuuksia, vaan tietyissä olosuhteissa eläimet sopeutuvat eli jalostuvat, mutta laajaan perimään niillä ei silloin olisi enää paluuta. Näin lopputuloksena olisi ennen pitkään kyseisen lajin sukupuutto.

Tämä oli vain yksi vaihtoehto. En väitä, että osaisin tältä istumalta päättää, mihin ja miten uskon. Spesifistiseen keskusteluun kanssani ei kannta tästä aiheesta ryhtyä, koska ennemmin tai myöhemmin se, joka mielestään esimerkiksi opiskeluihinsa vedoten ajattelee tietävänsä enemmän, "lyö minut laudalta" - koska en ole tasavertainen argumentoija. Olen pelkästään sen tiedon varassa, mitä olen yleissivistävien opiskelujen pohjalta ja rajallisella lukemisella/ohjelmia seuraten saanut kerätyksi. En silti ole mielestäni "väärässä" - sillä minulle oma maailmankuvani juuri nyt on se "oikea" - silti se muuttuu, jopa päivittäin.

Korostan kuitenkin, että en taistele tiedettä vastaan - mielestäni tutkiminen ja eri alojen asiantuntijat ovat tärkeitä ihmisiä. En silti halua uskoa kaikkea "silmät kiinni ja suu auki". Kai minulla on oikeus tehdä omat johtopäätökseni, sekä olla myös kiinnostumatta paljosta tässä maailmassa. Esimerkiksi Jeesuksen tieteellisesti todistettu olemassaolo aikoinaan ei kiinnosta minua vähääkään.

Ja kuten olen joskus todennut; monien asioiden suhteen tieteilijät joutuvat muuttamaan käsityksiään hyvinkin lyhyen ajan sisällä. Toisinaan meille tiedotetaan, että "kahvi on sydämelle pahaksi, mutta seuraavana päivänä se onkin verisuonille hyväksi" - ja molemmat uutiset ovat tulleet yliopistotasolta. Mitä minun pitäisi uskoa? Entä miksi jotkut lääkärit uskovat ns. luonnonlääketieteeseen ja toiset eivät - eli miksi toisilla lääkäreillä löytyy argumentit puolesta ja toisilla vastaan? Miksi tieteiden edustajilla on toisistaan poikkeavia näkemyksiä, jos asiat ovat tulkittavissa vain yhdellä tavalla? Tämä on mielestäni mielenkiintoista seurattavaa eli en ole skeptinen!

Älä nyt hermostu Calvin, että koetan teilata sinua, enkä raivoisasti puolusta kantaani; kerron vain, miltä minusta tuntuu seurata "maailmanmenoa". Olen valmis muuttamaan mielipiteitäni, jos hyvät perustelut löytyvät.

Ps. Kyllähän meillä "lapsellisillakin", jotka emme ole ammattilaisia minkään tieteen alalla, on oikeus ajatella ja ilmaista ajatukset? Siitäkin huolimatta siis, että takataskussa ei ole isoa pinoa vastatodisteita. Itse en alunalkujaan tarkoittanut VÄITTÄÄ mitään vaan todeta, että itse en uskoa kaikkea tieteen nimissä uutisoitavaa. Usein kuitenkin löydän uutisista paljonkin sellaista, joka on istuu minun logiikkaani - ja joiden pohjalta muodostan käsityksiäni.

Ps2.Kysymyksesi olivat hyviä! On terveellistä joutua miettimään sanomisiaan. Jepu.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aivan juuri näin

Eli mistä löytyvätkään pitävät todisteet
evoluutioteorialle tai alkuräjähdysteorialle?

Tavallisen ihmisen kannalta näihin uskominen on ihan
samaa kuin uskoisi Raamatun luomiskertomukseen
tai vaikkapa Star Warsin tulevaisuudenkuvaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkuräjähdysteoriasta...

Tässä hieman referaattia Lukion fysiikan kirjasta FYSIIKKA 1 - Fysiikka luonnontieteenä - Heikki Lehto & Tapani Luoma.

-clip-
Kun tutkitaan taivaalla näkyvän hyvin kaukaisen kohteen lähettämää valoa, voidaan siitä löytää tunnettujen aineiden lähettämiä spektriviivoja. Näiden spektriviivojen aallonpituudet poikkeavat hieman laboratoriomittauksilla saaduista arvoista. Tässä puhutaan ns. punasiirtymästä, jonka pohjalta voidaan päätellä, että taivaankappaleet lähenevät(aallonpituuden arvo liian pieni) tai loittonevat(aallonpituuden arvo liian suuri).

Tämän teorian pohjalta on havaittu, että kaikki kaukaiset kohteet loittonevat meistä ja myös toisistaan, joten on todettu, että maailmankaikkeus laajenee kaiken aikaa. Tämän perusteella on laskettu, että noin 15 mrd vuotta sitten kaikki maailmankaikkeuden materia oli pakkaantunut samaan paikkaan.

Kosmologia, käsitys maailmankaikkeuden synnystä ja kehityksestä on saanut merkittävän teorian, joka näyttää sopivan yhteen käytännön havaintojen kanssa ja pystyy nykyisen käsityksen mukaan selittämään maailmankaikkeuden todennäköisimmän syntymistavan. On mahdollista, että nykyinen maailmankaikkeus syntyi aikaisemman maailmankaikkeuden luhistuessa kasaan, mutta tällaisille arvailuille ei ole löydetty fysikaalisia todisteita.
-clip-

Toki tuossakin teoriassa on niin paljon aukkoja, etten ollenkaan ihmettele, että sitä kyseinalaistetaan. Itsekin olen miettinyt usein, että jotain on pakostikin syntynyt tyhjästä (mistä tuo materiaali, joka oli alkuräjähdyksen aikaan keskittynyt yhteen paikkaan on oikein peräisin?) tai sitten se jokin on ollut olemassa aina. Kuitenkaan itse en lähtisi tuotakaan selittämään millään Jumalalla....sillä samalla voidaan kysyä, mistä Jumala sitten on syntynyt... vastaus, että Jumala on ollut aina, niinkuin meille opetettiin aikanaan SRK.n päiväkerhossa, on yhtä tyhjän kanssa...
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Niin tiheässä pakkauksessa aika kuluu erilailla, ja energiahan on ainetta ja toisin päin. Kyllä se siitä aukeaa jos on Einstein^2 :)
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
maurille...

Niin, minusta tieteen suurin ongelma on se, minkä Esko Valtaojakin nosti esille, että suuri yleisö ei saa riittävästi tietoa siitä mitä tiede tietää, ja miten tiede sen tietää. Itse asiassa, maallikoille tuntuu olevan epäselvää sekin, mitä tiede on. Yleensä kun alentuu väittelemään asioista esimerkiksi uskovaisen kanssa, niin vastapuoli argumentoi että ne on vaan teorioita ja miten voit tietää asian sataprosenttisesti. Uskovaiselle on olemassa se ainoa totuus, joka ei muutu. Tieteessä taas on "vain" ilmiöitä selittäviä teorioita, jotka ennustavat havintoaineiston muodostumista ja käyttäytymistä. Nämä teoriat tarkentuvat ja muuttuvat havaintoaineiston lisääntyessä. Tieteessä ei ole Korkeinta Totuutta, joka kertoisi tarkalleen miten joku asia on.

Tieteestä maallikoille kerrottaessa on käytännössä mahdotonta tuoda ilmi kaikkia niitä perusteita, jotka ilmiötä kuvaavan teorian takana on. Eikä se ole mielestäni populaaritieteen varsinainen tehtäväkään. Tehtävänä on kertoa mitä voimme päätellä, ei välttämättä miten. Esimerkkinäsi antama Matkalla muinaisten petojen kanssa on populaaritieteellinen sarja, jossa kuvatut lajit ovat hyvin tunnettuja ja niiden elämäntavat perustuvat paitsi laajaan fossiiliaineistoon, myös nykyään elävien samankaltaisten sukulaislajien elämäntapoihin. Sarja sisältää huomattavasti vähemmän arvailuja (tieteellisessä mielessä) kuin Matkalla dinosaurusten kanssa.

Jostain syystä puhuttaessa tieteestä ja sen toimivuudesta keskustelu siirtyy aina evoluutioteoriaan ja sen vaihtoehtoihin. Esittämäsi "rappeutumismalli" (tai baraminologia) on kyllä ihan kiva malli, mutta jos jonkun mallin tarkoitus on sovittaa havaintoaineisto väkisin Raamatun luomiskertoukseen, ei siitä oikein voi puhua samana päivänä tieteellisten teorioiden kanssa. Edelleenkään en ole nähnyt yhtään tieteellistä mallia siitä miten baraminologia toimii, mitkä sen ennustukset ovat ja miten havaintoaineisto tukee sitä. Tämä johtunee siitä, että havaintoaineisto tulee kiistattomasti sitä lähtökohtaa, että meillä kaikilla maapallon eliöillä on yhteinen alkuperä. Evoluutioteoria selittää ne mekanismit, joilla yhteisestä alkusolusta on aikojen kuluessa kehittynyt nykyisenkaltainen biodiversiteetti, eli yksinkertaisesti selittää olemassa olevan havaintoaineiston ilman yliluonnollisia oletuksia (Occamin partaveitsi). Toinen vaikea asia jota maallikot eivät tunnu ymmärtävän on se, että evoluutio ei etene mihinkään tiettyyn suuntaan, vaan populaatiot muuttuvat geneettisen variaation ja luonnonvalinnan avulla kohti ympäristönsä lokaaleja optimeja (sopeutuminen). Muutos voi olla mihin suuntaan tahansa, ei välttämättä kohti monimutkaisuutta.

Minulla ei ole sinänsä väliä, mikä teoria selittää minkäkin ilmiön, tai onko jumal(i)a olemassa. Mutta jos asioista joku sanoo tyyliin, että voisihan se olla näinkin, niin ainakin minulle joutuu aina perustelemaan näkemyksensä. Jos tähän ei pysty, niin katson oikeudekseni pitää näkemystä lapsellisena.

Ja jos se alkupamaus (mikä on sinänsä täysin väärä termi kuvaamaan maailmankaikkeuden alkua, sillä kyseessä ei ollut mikään räjähdys) kiinnostaa, niin suosittelen aloittamaan lukemalla esimerkiksi Martin Reesen kirjan Ennen alkua - oma maailmankaikkeutemme ja muut joka löytyy suomeksi Ursan julkaisemana.

Uus-kreationismin kannattajat kiistävät täysin evoluution tapahtuneen. Pahinta asiassa on kuitenkin se, että tällä opilla on tietyissä osavaltioissa suurta kannatusta. Tiettyjen osavaltioiden laki ei pakota opettamaan kouluissa evoluutioteoriaa ollenkaan, muistaakseni osassa se oli jopa kiellettyä!! Sen sijaan näissä osavaltioissa luomiskertomuksen opettaminen on pakollista!!!

Amerikassa on käsittääkseni uskonnon opettaminen (valtion) kouluissa kielletty. Tämä johtuu perustuslaissa olevasta pykälästä, jossa jokaisella on uskonnonvapaus. Luomiskertomusta ei siis tietääkseni opeteta missään, koska se on perustulain vastaista. Tästä on seurannut se (sen lisäksi että kreationistiset kultit ovat pääosin amerikkalaista alkuperää), että uskonnolliset ryhmittymät yrittävät tehdä myös evoluutioteoriasta eräänlaisen uskonnon, jolloin sen opetus voitaisiin kieltää (ja maailma pelastuisi :)). Joissakin osavaltioissa ryhmät ovat saaneet sen verran tahtoaan läpi, että evoluutiota käsitteleviin biologian kirjoihin on lisätty logo, jossa mainitaan kirjan käsittelevän kiistanalaista näkemystä biodiversiteetin kehittymisestä. Jotenkin vaan aina näitä juttuja lukiessa tuntuu siltä, että uskovaiset ovat missanneet tieteestä sen perustavanlaatuisimman pointin...
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: maurille...

Viestin lähetti calvin
Yleensä kun alentuu väittelemään asioista esimerkiksi uskovaisen kanssa, niin vastapuoli argumentoi että ne on vaan teorioita ja miten voit tietää asian sataprosenttisesti. Uskovaiselle on olemassa se ainoa totuus, joka ei muutu. Tieteessä taas on "vain" ilmiöitä selittäviä teorioita, jotka ennustavat havintoaineiston muodostumista ja käyttäytymistä. Nämä teoriat tarkentuvat ja muuttuvat havaintoaineiston lisääntyessä. Tieteessä ei ole Korkeinta Totuutta, joka kertoisi tarkalleen miten joku asia on.

Tieteestä maallikoille kerrottaessa on käytännössä mahdotonta tuoda ilmi kaikkia niitä perusteita, jotka ilmiötä kuvaavan teorian takana on. Eikä se ole mielestäni populaaritieteen varsinainen tehtäväkään. Tehtävänä on kertoa mitä voimme päätellä, ei välttämättä miten. tähän ei pysty, niin katson oikeudekseni pitää näkemystä lapsellisena.

 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Sori, tuli lainaus ilman kommenttia.

Viestin lähetti calvin
Yleensä kun alentuu väittelemään asioista esimerkiksi uskovaisen kanssa, niin vastapuoli argumentoi että ne on vaan teorioita ja miten voit tietää asian sataprosenttisesti. Uskovaiselle on olemassa se ainoa totuus, joka ei muutu. Tieteessä taas on "vain" ilmiöitä selittäviä teorioita, jotka ennustavat havintoaineiston muodostumista ja käyttäytymistä. Nämä teoriat tarkentuvat ja muuttuvat havaintoaineiston lisääntyessä. Tieteessä ei ole Korkeinta Totuutta, joka kertoisi tarkalleen miten joku asia on.

Tieteestä maallikoille kerrottaessa on käytännössä mahdotonta tuoda ilmi kaikkia niitä perusteita, jotka ilmiötä kuvaavan teorian takana on. Eikä se ole mielestäni populaaritieteen varsinainen tehtäväkään. Tehtävänä on kertoa mitä voimme päätellä, ei välttämättä miten. tähän ei pysty, niin katson oikeudekseni pitää näkemystä lapsellisena.


Näen, että asenteesi on sen verran ylimielinen, että en viitsi jatkaa "neuvottelua". Parit kommentit kommenteistasi and that is it.

- Onpa merkillistä, että toteat keskustelun toisten ihmisten kanssa "maallikon kanssa väittelemään alentumiseksi". Mieti nyt hyvä nimimerkki, miten ilmaiset itseäsi. Jos ei kiinnosta keskustella tavallisten ihmisten kanssa, niin kokoonnu kaltaistesi kanssa pohtimaan suuria.

- ÄLÄ SEKOITA MINUA USKOVAISEKSI.

- Jos tieteen tehtävä ei ole perustella MITEN, vaan MITÄ, niin miksi vaadit minulta perusteluja yhtään mihinkään? Mieti jo nimimerkki hyvä, mitä horiset. Tässä on mielestäni aikamoinen ristiriita. Kuka on siis lapsellinen?

- Siksi toisekseen, itse ainakin kaipaan tieteellisiäkin perusteluja. Koittakaa nyt suuret tieteilijät keksiä sanoja, joilla saatte meille maallikoille selvitettyä ajatuksianne, jos nyt viitsitte alentua tasollemme.

Ei meikäläisellä sitten muuta.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tää on...

Viestin lähetti vilpertti
Niin tiheässä pakkauksessa aika kuluu erilailla, ja energiahan on ainetta ja toisin päin. Kyllä se siitä aukeaa jos on Einstein^2 :)

...tähän astisista kommenteista ehdottomasti paras; tyhjentävin, ytimekäs ja kaikenkattava. Heh. Oivaa, Vilpertti!
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Buddy Langwitz

Ps. Mielenkiintoista kun etenkin Hifk-faneista tuntuu löytyvän uskovaisia (Jags ja Parkhurst). Kumma juttu, minä kun olen vakuuttunut,että saan sitten helvetissä viettää aikaa nimenomaan seuraamalla HIFK:n ja Broad street bullies aikaisen Philadelphian pelejä!! Ainakin nuo sinne kuuluisivat! :D Looking forward to it..


Kjeh kjeh... eihän helvetissä pelata kiekkoa kun siellä on niin kuumaa... eikä taivas ole taivas ilman lätkää.. :D

Ja jos sitten vanha vihtahousu näyttää teille pelejä vaikka töllöstä käsin, niin kyseessä on varmaan itse Pentin selostama Tuppuran kahvakiekko-ottelu... :D :rolleyes: :cool:
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Sorry mauri

Olen pahoillani, ymmärsit vastaukseni hieman väärin. Pitänee siis selitellä sanomisiaan.

En sekoittanut sinua uskovaisiin, otin heidät mukaan vain esimerkkinä. Toisaalta, mainitsemasi baraminologia vaatii uskonnollisen lähtökohdan, lajien luomisen erillisinä.

Maallikolla en tarkoita mitään loukkaavaa nimitystä tms. vaan sellaisia ihmisiä jotka eivät juurikaan harrasta (tai tee ammatikseen) tiedettä. Maallikon kanssa väitteleminen (tai keskusteleminen) on yleensä mielenkiintoista, uskovaisen kanssa ei (koska mitään vaihtoehtojahan heillä ei ole olemassa, joten käytin sanaa alentua, koska heidän kanssaan väittely on turhaa).

Kun puhuin tieteen tehtävistä, puhuin nimenomaan POPULAARITIETEEN tehtävistä. Jotta populaaritieteelliset ohjelmat eivät menisi liian vaikeiksi, pitää jostain karsia. Puolen tunnin ohjelmassa on aika mahdotonta käsitellä kaikkea mitä ilmiön tai aikoja sitten eläneen eläimen taustoista tiedetään ja mitä niistä voidaan päätellä. Populaaritieteelliset kirjat ja ohjelmat ovatkin enemmän suurelle yleisölle tehtyjä ytimekkäitä tietoiskuja, jolloin taas ne jotka haluavat tietää enemmän, joutuvat itse etsimään tietonsa jostain muualta. Toki varsinaisen tieteen tehtävä on nimenomaan selittää miten, mutta tyhjentävä selitys menee useasti jo käytettävässä termistössä niin monimutkaiseksi, että asiaa on vaikeaa selittää jos ei tunne alaa suhteellisen hyvin.

Jos haluat selityksiä mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin (kosmologian, astronomian ja biologian alalla), niin tottakai yritän vastata parhaani mukaan.

Toivottavasti nyt tuli tarkoitukseni paremmin esille.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
mauri, hyvä, että minusta oli hyötyä.

Mutta nykykäsityksen mukaan aika on käsittääkseni suhteellinen käsite, ja muistaakseni se kuluu kokoajan eri lailla kuin aikaisemmin - emme vain havaitse sitä. Myös etäisyydet ovat erilaisia koko ajan. Tuossa tiiviissä pakkauksessa joka oli joskus kenties kiihtyvyysarvot nousivat niin suuriksi, että etäisyydet muuttuivat minimaalisiksi. Tästä syystä se ei pakosti ollut yhtään sen "pienempi" paikka kuin tämä nyky-universumikaan, sillä kun kaikki oli niiiiiiiin paljon pienempää, asteikkokin oli huiman pieni. Eteneminen paikasta toiseen oli yhtä suuren työn takana kuin "nykyäänkin". "Silloinen" nanometri meidän asteikolla vaan vastasi kenties "nykyistä" tuhatta valovuotta meidän asteikolla.

Kaikkea tulisi tarkastella omassa koordinaatistossaan sinä kyseisenä hetkenä.

Tässä menee kyllä pää hieman pyörälle
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
I got the point!

Viestin lähetti vilpertti
mauri, hyvä, että minusta oli hyötyä.

Mutta nykykäsityksen mukaan aika on käsittääkseni suhteellinen käsite, ja muistaakseni se kuluu kokoajan eri lailla kuin aikaisemmin - emme vain havaitse sitä. Myös etäisyydet ovat erilaisia koko ajan. Tuossa tiiviissä pakkauksessa joka oli joskus kenties kiihtyvyysarvot nousivat niin suuriksi, että etäisyydet muuttuivat minimaalisiksi. Tästä syystä se ei pakosti ollut yhtään sen "pienempi" paikka kuin tämä nyky-universumikaan, sillä kun kaikki oli niiiiiiiin paljon pienempää, asteikkokin oli huiman pieni. Eteneminen paikasta toiseen oli yhtä suuren työn takana kuin "nykyäänkin". "Silloinen" nanometri meidän asteikolla vaan vastasi kenties "nykyistä" tuhatta valovuotta meidän asteikolla.

Kaikkea tulisi tarkastella omassa koordinaatistossaan sinä kyseisenä hetkenä.

Tässä menee kyllä pää hieman pyörälle

...or did I? Pyörällä päästä ollaan. Minä maallikkona ainakin...
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vilpertti!

...alkuperäinen kommenttini alkuperäiseen tiiviiseen lausuntoosi oli tarkoitettu hyvässä hengessä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Huomasin kyllä, mutta en jaksanut viljellä enää hymiöitä. Toinen kommenttini oli sellainen puolivakava juttu missä pyrin selittämään jotain...
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Keskustelu täällä...

...usein mielenkiintoista, mutta ongelmallista. Usein tajuaa vasta jälkikäteen ilmaisseensa itsensä tavalla, jonka voi tulkita vi---iluna tai muuten vain vinoiluna, vaikka niin ei olisi tarkoittanutkaan. Kasvoista-kasvoista -keskustelu on siitä "helpompaa", sillä silloin näet jatkuvasti keskustelukumppanisi ilmeet ja muut eleet, ja tiedät, milloin ilmaisu on varustettu huumorilla/piikittelyllä/empatialla jne. Täällä niitä ei näe, joten hymiöt ja/tai muut pehmentävät merkit ovat siis paikallaan, jos haluaa täsmentää olevansa huumorimielellä liikkeellä. Ainakin itse saatan heittää kevyempääkin kommenttia väliin, vaikka aihe olisikin vakava tai muuten asiallinen. Ilmapiiri tuntuu usein olevan täällä aika kireää ja suvaitsematontakin- ja itsekin hermostun tilanteissa, joissa mennään henkilökohtaisuuksiin. Mitäkö koetan sanoa; että yritetään pysyä asiassa korostamalla omaa kantaa omana mielipiteenä - eikä teilata toisiamme milloin typeriksi uskovaisiksi, maallikoiksi, lapsellisiksi jne. Puhun myös itselleni. Älkää vetäkö hernettä nenään. Jepu.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
Re: Alkuräjähdysteoriasta...

Viestin lähetti Sistis
Tämän perusteella on laskettu, että noin 15 mrd vuotta sitten kaikki maailmankaikkeuden materia oli pakkaantunut samaan paikkaan.

Ainahan jokainen voi tykönään mietiskellä, että oliko tämä sama paikka, johon materia oli pakkaantunut Jumalan paperikori, johon vanha maitoparta sen oli palloksi puristettuna nakannut turhauduttuaan aikaisemman yrityksensä vastoinkäymisiin.

Uskonto ei olisi uskontoa, jos siitä olisi vedenpitävät todisteet. Torinon käärinliinat ovat todistetusti ajalta satoja vuosia Jeesuksen jälkeen ja Edmund Blackadder myi Jeesuksen sormiluita kymmenen pakkauksissa. Kaiken tämän krääsän joukosta pitäisi löytää totuus? Usko voi olla hieno asia, mutta tässä kuten missä tahansa muussakin asiassa kiihkoilu on pahasta.

Jokaisella on toki oikeus näkemykseensä eikä kenenkään näkemystä saa tyrmätä suoralta kädeltä esittämättä kunnollisia perusteluja. Jumalaa ei voi olla olemassa, koska olemassaoloaan ei voida tieteellisesti todistaa?

Luomiskertomusta voi helposti pitää typeränä, jos todella pitää sitä kirjaimellisena päiväkirjana maailman synnystä: maanantaina aamupäivällä Jumala mietti, että onpas hiljaista ja puuhaili viikon kaikenlaista kivaa terraarioonsa.

Yhtä hölmö ajatus on, että tyhjyydessä yht'äkkiä vain tapahtui iso räjähdys ja sattui niin mukavasti, että tästä räjähdyksestä pitkän ajan kuluessa mukavien sattumien avustuksella muotoutui ihmisen kaltainen kehittynyt olento.

Aiheuttiko Jumala alkuräjähdyksen? Niinpä...
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juu

Julkistin näkemyksen jo suljetulla osastolla, mutta koska täällä on aiheeseen liittyvä vireä keskustelu, niin laitetaanpa jonon jatkoksi.

Jessen toinen tuleminen

Tämä on tarina, jonka tiedän tapahtuvan hyvin pian. Tämä on tarina Jumalan pojan Jeesuksen eli Jessen toisesta tulemisesta. Itse asiassa tämä on jo tapahtunut siellä, missä minä elän: tulevaisuudessa.

Ja tapahtui, että koko viisi miljoonainen Suomen kansa ja sen saamelainen, sekä savolainen etninen, sorrettu vähemmistö pantiin verolle. Kaikkea verotettiin: kivoja asioita kuten viinaa ja tupakkaa eniten. Kurjiakaan asioita ei kuitenkaan jätetty verottamatta ja siksipä työn teosta tuli Suomessa turhaa.

Matkallaan palauttamaan veroilmoitusta tunsi pariskunnan toinen puolisko Hans kummaa poltetta vatsassaan. Koska matkaa oli jäljellä vielä yli kaksisataa metriä, ehdotti hänen puolisonsa Pertti, että he jäisivät yöksi hostelliin. Siellä ei kuitenkaan ollut tilaa ja niinpä he joutuivat yöpymään hostellin pihavaraston lehtilaatikossa. Siellä yöpyi myös kolme tietämätöntä. He tarjosivat auliisti pariskunnalle lahjuksiaan, kuten Sorbusta, North Statea ja edulliseen hintaan omia vaatteitaan.

Sinä yönä tapahtui ihme. Se oli tavattoman merkillistä: taivaalta satoi räntää, maa oli kurainen ja kaupungissa haisi. Ja tuohon valoisaan maailmaan syntyi lapsi, jonka äiti oli Hans. Hellästi hän peitteili lapsen, jonkan nimeksi oli tuleva Jesse. Siinä tuo suloinen olento makasi lehtilaatikon viereisessä pienessä ja kotoisassa roskakorissa.

Kun Jesse oli viidentoista oli hänen ympärilleen kerääntynyt sankka joukko ihailijoita, jotka olivat varmoja, että Jesse oli Jeesus. Varmaksi tästä asiasta oli tullut myös Jesse, hänen äitinsä Hans sekä isänsä Pertti. Oli aika näyttää maailmalle, mistä kana - tai siis Jesse - pissii.

Jesse paransi ihmisiä, taikoi muutamasta kalasta ja leivästä isollekkin porukalle evästä ja hän käveli vetten päällä niin, että surffaajat ynnä muut 80-lukulaiset kalpenivat. Mutta suuri yleisö ja vallanpitäjät eivät ymmärtäneet, että jeesus oli tullut takaisin.

Onneksi maassamme oli vireä kilpailu media-alalla. Niinpä sekä Nelonen, että toinen kaupallinen kanava MTV3 alkoivat kilpailla Jessen palveluksista. Hyvin nykyaikaan sopeutunut Jesse valitsi rahallisesti paremman tarjouksen ja niin hänelle perustettiin oma taikashow Neloselle. Kilpaileva kanava taasen yritti sitä mukaa, kun Jesse piti showtaan, esitellä omassa ohjelmassaan, kuinka Jesse temput teki. Kertojanäänenä tuossa ohjelmassa oli sympaattinen Pertti Koivula. Jessestä tuli keskitason viihdetähti ja Suomi oli saanut lähes Copperfieldin tasoisen taikurin. Iiro Seppänen ei kestänyt tätä. Yritti laskea Niagaran putoukset ilman tynnyriä ja vajosi syvään tajuttomuuteen. Josta ei herännyt koskaan.

Jessen suosion huomasivat myös maamme kärkevimmät kolumnistit ja pakinoitsijat Seppo Ahdin, Jari Tervon ja Matti-Esko Hytösen johdolla. He pyysivät Jesseä esittämään sellaisen taikatempun, johon kukaan, siis ei kukaan ollut koskaan pystynyt: poistamaan kirkollisveron Suomesta. Muitta mutkitta Jesse teki sen ja jätti kirkot riutumaan kuolinkamppailuihinsa. Ne kuolivat. Muitta mutkitta Jesse vastasi myös seuraavaan pyyntöön: kaikki verotus poistettiin. Suomen valtio ajautui tuhon partaalle. Ja tuhotui.

Tämä oli virheliike. Jesse sai FBI:n peräänsä.

Eräänä paskaa satavana perjantaina Jesse oli vieraana Joonas Hytönen Showssa. Julkea Hytönen kysyi Jesseltä: "Oliko ensimmäinen äitisi Maria käynyt vieraissa ja yritti selitellä vieraalle miehelle synnyttämänsä lapsen sanomalla Joosefille, että sinä olet pyhä lapsi ja neitsyestä syntynyt?" Jessen ihailijoiden kauhuksi vastaus kuului: "Kyllä, kyllä. Oletkin ensimmäinen, joka asian oikean laidan on tajunnut. Joosef katsos oli impotentti ja sen vuoksi Maria oli pakotettu silloin tällöin huoraamaan."

Tämä riitti. FBI päätteli näistä röyhkeistä kristillisyyttä herjaavista väitteistä, että Jesse on saatanan kätyri. He huomasivat, kuinka tuo valkoiseen kaapuun pukeutunut partaniekka muistutti erehdyttävästi...sehän se on...OSAMA BIN LADEN.

Mitkään Jessen ja muutamien hänen siivellään vielä elävien opetuslasten vakuuttelut eivät tehonneet. Jesse joutui USA:n lahjomattoman oikeuden eteen.

Osama Bin Laden naureskeli kolossaan. Hänen vuokseen itse Jeesus joutui kuseen, ehkä jopa teloitettavaksi.

Ja niin kävi, että liittovaltion tuomioistuimessa Jeesus alias Jesse tuomittiin kuolemaan. Tämä Jumalan vastine maan päällä määräsi Jumalan pojan tapettavaksi. Siihen heillä oli ja on yhä valta. Kolme vuotta Jesse riutui kuolemanjonossa. Sinä aikana hän kirjoitti kirjan: Toinen Via Dolorosa.

Koitti Pääsiäinen ja Jeesus teloitettiin sähkötuolissa. Aikamme ristillä. Tänä pääsiäisenä Jeesus ei noussut kuolleista. Ja kukaan ei odota hänen kolmatta tulemistaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Re: Alkuräjähdysteoriasta...

Viestin lähetti toxteth_terror


Ainahan jokainen voi tykönään mietiskellä, että oliko tämä sama paikka, johon materia oli pakkaantunut Jumalan paperikori, johon vanha maitoparta sen oli palloksi puristettuna nakannut turhauduttuaan aikaisemman yrityksensä vastoinkäymisiin.

Aivan. Ja jokainen voi tykönään mietiskellä, että mistä tämä vanha maitoparta on ilmestynyt ja mistä se on saanut materian aikaisempiin epäonnistuneisiin yrityksiinsä. Ylipäätään voidaan pohtia, mistä aika alkaa ja mihin se päättyy, jos vaan halutaan. Joka tapauksessa tuo on laskettu malli, jonka mukaan kaikki materia olisi ollut 15mrd vuotta sitten samassa paikassa. Se, mitä muistan uskonnon tunneilta lukiosta oli se, että maailma olisi ollut vain muutaman tuhat vuotta vanha.... aika paha ristiriita näissä kahdessa.

Viestin lähetti toxteth_terror

Uskonto ei olisi uskontoa, jos siitä olisi vedenpitävät todisteet. Torinon käärinliinat ovat todistetusti ajalta satoja vuosia Jeesuksen jälkeen ja Edmund Blackadder myi Jeesuksen sormiluita kymmenen pakkauksissa. Kaiken tämän krääsän joukosta pitäisi löytää totuus? Usko voi olla hieno asia, mutta tässä kuten missä tahansa muussakin asiassa kiihkoilu on pahasta.

Aivan totta. Kuten jo sanoin aiemmissa viesteissäni, niin kaikki tämä on vain legendaa, joka on syntynyt aikojen kuluessa. Historia on kuitenkin todistanut Jeesuksen oikeasti eläneen, mutta mitään konkreettisempaa ei hänestä ole pystytty esittämään. Onhan historia todistanut myös Muhammedin eläneen. Samoin kuin Julius Caesarin... Ja tuosta krääsästä...muutama vuosi sitten Ostos-TV myi jotain "Elämän Ristiä" tai vastaavaa, joka oli kuulemma valmistettu Jeesuksen syntymäluolan seinästä.... aika erikoista tuokin. Olihan tuona aikana usein tapana, että ns. eläinsuojat saattoivatkin sijaita luolissa tms, mutta erikoisinta on se, että Beetlehemissä on sillä paikalla kirkko, jossa J.n oletetaan syntyneen....

Viestin lähetti toxteth_terror

Jokaisella on toki oikeus näkemykseensä eikä kenenkään näkemystä saa tyrmätä suoralta kädeltä esittämättä kunnollisia perusteluja. Jumalaa ei voi olla olemassa, koska olemassaoloaan ei voida tieteellisesti todistaa?

Lukion uskonnonkirjassa näytettiin kuva maailmasta, jollainen sen väitettiin olevan J.n syntymän aikaan. Maa olisi litteä, ympärillä olisi taivaankansi ja kiintotähtien kehä. Maan alla olisi Helvetti ja Taivas olisi kiintotähtien kehän takana.... No...mielestäni tämä teoria on aika suoranaisesti kumottu jo, mutta silti tuo lukee Raamatussa, joka on niin monen uskovaisen mielestä se absoluuttinen totuus verrattuna tieteelliseen näyttöön. Se myös ihmetyttää, että Raamatun mukaan Jumala myös näytti silloin tällöin olemassaolonsa epäilevälle kansalle...miksei niin käy tänä päivänä, vaikka epäilyä on varmasti paljon paljon enemmän??? Ai niin...Raamatusta löytyy vissiin vastaus tähänkin?


Viestin lähetti toxteth_terror

Luomiskertomusta voi helposti pitää typeränä, jos todella pitää sitä kirjaimellisena päiväkirjana maailman synnystä: maanantaina aamupäivällä Jumala mietti, että onpas hiljaista ja puuhaili viikon kaikenlaista kivaa terraarioonsa.

Yhtä hölmö ajatus on, että tyhjyydessä yht'äkkiä vain tapahtui iso räjähdys ja sattui niin mukavasti, että tästä räjähdyksestä pitkän ajan kuluessa mukavien sattumien avustuksella muotoutui ihmisen kaltainen kehittynyt olento.

Aiheuttiko Jumala alkuräjähdyksen? Niinpä...

Luomiskertomus on vain kaunis satu, jolla ei ole mitään tieteellistä pohjaa. Lisäksi se, että Raamatussa esitetään kaksi erilaista versiota luomiskertomuksesta ihmetyttää minua suuresti. Miten on mahdollista, että tässä uskovaisten absoluuttisessa totuudessa esitetään kaksi erilaista totuutta...tällöinhän toinen onkin väärä totuus, joka ei ole mahdollinen... mutta Raamatussahan ei ole virheitä....

Tuo alkuräjähdysteoria ei ole mikään yksikäsitteinen. Se on tämänhetkinen teoria siitä, mitä on tapahtunut, mutta siinä on myös isoja kysymysmerkkejä. Tieteellisesti sitä ei voida ikinä todistaa - se meidän on vain hyväksyttävä. Elämä syntyi erittäin hitaasti maan päälle. Ensimmäiset eläimet olivat jotain bakteereita tms. Olen lukenut jostain Jehovantodistajien roskalehdestä, jota selailin erittäin huvittuneena, että elämän syntyyn tarvitaan 21(?) erilaista aminohappoa, joista ihminen on onnistunut valmistamaan vain 7....tämä heidän mielestään todisti sen, että Jumalan on pakko olla olemassa. Meikäläisen mielestä taas tuo todisti sen, että ihminen pystyy luomaan elämää jonain päivänä. Tieteellinen pohja tuolla jutulla on kuitenkin olematon, sillä kyseessä oli todellakin vain erään uskonlahkon roskalehti.

Ylipäätään fysiikkaa lukeneena ihmisenä olen huomannut sen, että tiede on aina historian kuluessa kyennyt osoittamaan monia asioita, joita on pidetty Jumalan ihmeenä. Sinä päivänä, kun se todistaa, että elämää kyetään luomaan laboratorioissa, loppuvat toivoakseni viimeinkin puheet Jumalan olemassaolosta...

Tuosta, että onko jotain syntynyt tyhjästä...on otettava esiin nyt kaksi ydinfysiikan käsitettä. Annihilaatiossa hiukkanen ja sen vastahiukkanen törmäävät, jolloin ne muuttuvat kahdeksi gamma-säteilykvantiksi, eli käytännössä energiaksi. Parinmuodostuksessa, joka on annihilaation käänteistapahtuma, kaksi gammakvanttia törmätessään muuttuu elektoniksi ja positroniksi... eli siis teoriassa energia voi muuttua materiaksi. Massahan on energian muoto Einsteinin E = m c^2 mukaan.
edit: korjatkoon joku ydinfysiikkaan erikoistunut ihminen nämä virheet, tässä on vain sähköteekkarin muistikuva asiasta lukion modernin fysiikan kurssilta. :)

Evoluutioteoriassa on niin ikään aukkoja erittäin paljon, mutta myös jotain pohjaa siinä on, toisin kuin luomiskertomuksessa.

Ja tuohon viimeiseen lauseeseesi vastakysymys:
"Mikä sitten aiheutti Jumalan olemassa olon?"
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Jaa... se on meikäläisellä ainakin tuo kuva vähän heikko, kun on vaan kuulolta tuttu. En ole tainnut tavata.
 

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Jeesus-kuvani ja ajatuksia Jeesuksesta

Viestin lähetti BigRedBob
Jaa... se on meikäläisellä ainakin tuo kuva vähän heikko, kun on vaan kuulolta tuttu. En ole tainnut tavata.

Sun pitää mennä Espanjaan. Siellä tapasin monta Jesusta. Täällä Mikkelissäkin on muistaakseni yksi. Helsinki on niin iso paikka, että maahanmuuttajien joukossa Jesuksia on paljon.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Edmund Blackadder

Edmund Blackadder myi Jeesuksen sormiluita kymmenen pakkauksissa

Vielä ois muutama varastossa, jos kiinnostaa.

Tuosta luominen vai evoluutio skabasta vois sen verran todeta, että luominen tuntuu näin maalaisjärjellä uskottavammalta kuin evoluutio. Siis ihan vaan asiaan tutustuneena vois todeta, että evoluutio on teoria. Aika pitkälti ilman totuuspohjaa monellakaan osa-alueella (puuttuvat renkaat, alkuliemet??? jne.). Eniten tavallista tallaajaa asiasssa rassaa luonnon monimuotoisuus (miksi), ihmisellä olevat kyvyt (haju, värinäkö...), kun vähemmälläkin tulisi toimeen. Absoluuttinen olentop olisi kai selviytyjä, ei nautiskelija? Ja sitten päällimmäisenä tuo evoluution mahdottomuus. Olisi pitänyt olla miljoonia tai miljardeja sattumia, kun jokaisessa sattumassa olisi kyse mahdollisuudesta n. 1 miljardista. Ei mee jakeluun. Eli aika loogiselta tuntuu, että täytyy olla joku hiukka fiksumpi kaveri tuolla, joka on luonut nämä systeemit.

No se siitä sitten. Tämä on sama kuin hakkaisi omaa päätä seinään :) Väittelyistä kun ei ooo mitään hyötyä. Eli turhaa joku alkaa haastaan tän jutun kans, kun en jaksa kuitenkaan vastata :)
 

Shane

Jäsen
Jesus Puras on Citroenia viime kaudella ajanut, mutta tänä vuonna työttömäksi jäänyt kohtuunopea ralliautoilija (asfaltilla varsinkin). TV-haastattelujen perusteella hiljainen ja vaatimaton heppu. Ei ole tullut tavattua henk.koht., kun ei herra ole vielä Jyskälään ilmestynyt ajamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös