Miten tuo jalusta, tarviiko peruskuvaaja sitä kun siitä kuitenkin kaikki puhuvat koko ajan.
Minulla
ei ole kameraa, mutta kaksi jalustaa on, joten jotain tähän sanon.
Huomaat pian, että valokuvauksessa valosta on melkein aina pula. Lisäksi tunnelmallisimmat kuvat syntyvät usein silloin, kun valoa on niukasti.
Jos kohde on pysyvä ja paikallaan, auttaa jalusta valon puutteeseen. Huomattava kuitenkin on, että jalustan on oltava raskas, jos tahtoo täysin tärähtämättömiä kuvia. Jos ottaa kuvia pelkästään muistoksi, riittää kevyempikin ratkaisu. Kaikkein huterinta mallia ei kuitenkaan kannata ostaa, vaan kevyessäkin jalustassa sietää huomiota kiinnittää sekä käytettävyyteen että tukevuuteen.
Minulla on kaksi Mannfrottoa, joista toinen painaa nelisen kiloa ja toinen 1,1 kiloa. Koska kuvaan pelkästään omaksi ilokseni aloittelijatason lainavehkeellä (Olympus E-410) silloin kun kuvaan, kannan lähes aina mukana kevyttä 1,1 kilon jalustaa.
Nukuin joulua yksikseni laavulla ja otin muutaman kuvan kevyellä jalustalla. Jonkin verran tuuleksi, enkä asetellut jalustaa huolellisesti hankeen, vaan lauoin menemään surutta samalla viinin iloista nauttien. Tulos on
tällaista. Nuo kelpaavat minulle
tärähtämättömyyden puolesta hyvin
muistokuviksi. Kohina sun muu on sitten asia erikseen.