Jatkoajan virallinen valokuvaustopic

  • 151 707
  • 844

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Totta, tuo oli vain tollainen kokeilu tehdä vähän erilaista. Aina ei onnista :)
Ajattelin, että ilahdut imartelustani :) Minä kun en ole erityisen luova, niin tyydyn sitten vain etsimään mielenkiintoisia kohteita ja tallettamaan kulloisenkin tunnelman. No, onhan mulla joitain ideoita, mutta niin kliseisiä, etten taida paljastaa niitä ennen mahdollista täysosumaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Paljasta ihan rauhassa vaan! Eipä minunkaan kuvissa vielä sitä "täydellistä" ole.
Minun ideani liittyvät yleensä pitkän valotuksen jalustakuviin. Liikkuva vesi on jo kuvattu, älkää peljätkö. Mutta muita vastaavia kaasumaisia tai kiinteitä materiaaleja on käväissyt mielessä. Haudotaan vielä tovi :)
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Pitääpä itsekin alkaa latailla kuvia noihin valokuvavarastoihin, kuvia on ihan helvetisti. Kamera on jo hieman nuhainen EOS 350D, mutta kyllä silläkin kuvia ottaa.

Onko kukaan jatkiksen valokuvausharrastaja tienannut rahaa kuvillaan tai onko kuvia ollut näytillä missään fyysisessä paikassa. Minä olen kuvannut lehtijuttuihin ja aina niistä kuvista jotakin saa. Haaveissa olisi mahtiotos, josta kilpailtaisiin.
 

Fiiu

Jäsen
Pitääpä itsekin alkaa latailla kuvia noihin valokuvavarastoihin, kuvia on ihan helvetisti. Kamera on jo hieman nuhainen EOS 350D, mutta kyllä silläkin kuvia ottaa.

Onko kukaan jatkiksen valokuvausharrastaja tienannut rahaa kuvillaan tai onko kuvia ollut näytillä missään fyysisessä paikassa. Minä olen kuvannut lehtijuttuihin ja aina niistä kuvista jotakin saa. Haaveissa olisi mahtiotos, josta kilpailtaisiin.

Ei se kameran vanha malli mitenkään vaikuta siihen että kuinka hyvin kuvaaja osaa kuvan sommitella, kyllä edelleen on sama tekniikka käytössä vaikka filmiajasta ollaan siirrytty ykkösiin ja nolliin. :)

Itse opiskelin jopa puolitoista vuotta oppisopimuksella valokuvausta sitä ennen harrastaen mutta olosuhteet eivät kuitenkaan olleet parhaat ja tuo koulu sitten jäi kesken. Kuvia on ollut näytillä lehdissä ja muutamassa kirjassakin, parhaana saavutuksena kuitenkin on edelleen The Hockey News:in kansikuva. Se ei ollut mikään "Photo of the year" vaan ihan tilattu kuva, siinä taisi olla Tavares ja Stamkos junnuina kultamitalit kädessä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Onko kukaan jatkiksen valokuvausharrastaja tienannut rahaa kuvillaan tai onko kuvia ollut näytillä missään fyysisessä paikassa. Minä olen kuvannut lehtijuttuihin ja aina niistä kuvista jotakin saa. Haaveissa olisi mahtiotos, josta kilpailtaisiin.

Joitakin euroja on kilahtanut kassaan tietyn harrastuksen kuvista.

Jokainen valokuva on hieno, jos siihen vain on itse tyytyväinen. Jorepuusamainen ajattelutapa pysyköön kaukana ainakin allekirjoittaneesta.....
 

Teukka Teräs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Rangers
Digitaalijärjestelmäkamera

Harkinnassa on tuollaisen järkkärin osto. Mallina joko Canon tai Nikon. Molemmilta kyseessä noi perus "kitit" hintaluokassa ~500€. Mitä muita varusteita olisi ehdoton hankkia? Miten tuo jalusta, tarviiko peruskuvaaja sitä kun siitä kuitenkin kaikki puhuvat koko ajan. Pärjääkö aloittelija tuolla perus objektiivilla 18-55mm vai olisko hyvä heti hankkia enemmän ja parempaa?
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Miten tuo jalusta, tarviiko peruskuvaaja sitä kun siitä kuitenkin kaikki puhuvat koko ajan.

Varmaan pärjäät ilman jalustaakin, jos et meinaa pimeällä kuvata, mutta jos on tarkoitus ottaa myös yökuvia, niin jalusta on melkein välttämätön.

Linsseistä joku muu voi sitten kertoa enemmän. Sen verran kuitenkin tiedän, että tuossa taitaa olla 3-kertainen zoom, eikä lähikuviakaan voi kovin läheltä ottaa, mutta varmasti tuolla pääsee alkuun.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Harkinnassa on tuollaisen järkkärin osto. Mallina joko Canon tai Nikon. Molemmilta kyseessä noi perus "kitit" hintaluokassa ~500€. Mitä muita varusteita olisi ehdoton hankkia? Miten tuo jalusta, tarviiko peruskuvaaja sitä kun siitä kuitenkin kaikki puhuvat koko ajan. Pärjääkö aloittelija tuolla perus objektiivilla 18-55mm vai olisko hyvä heti hankkia enemmän ja parempaa?

18-55mm perusmakro riittää aloittelijalle oikein hyvin. Mutta todellakin, hanki se jalusta.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Miten tuo jalusta, tarviiko peruskuvaaja sitä kun siitä kuitenkin kaikki puhuvat koko ajan.

Minulla ei ole kameraa, mutta kaksi jalustaa on, joten jotain tähän sanon.

Huomaat pian, että valokuvauksessa valosta on melkein aina pula. Lisäksi tunnelmallisimmat kuvat syntyvät usein silloin, kun valoa on niukasti.

Jos kohde on pysyvä ja paikallaan, auttaa jalusta valon puutteeseen. Huomattava kuitenkin on, että jalustan on oltava raskas, jos tahtoo täysin tärähtämättömiä kuvia. Jos ottaa kuvia pelkästään muistoksi, riittää kevyempikin ratkaisu. Kaikkein huterinta mallia ei kuitenkaan kannata ostaa, vaan kevyessäkin jalustassa sietää huomiota kiinnittää sekä käytettävyyteen että tukevuuteen.

Minulla on kaksi Mannfrottoa, joista toinen painaa nelisen kiloa ja toinen 1,1 kiloa. Koska kuvaan pelkästään omaksi ilokseni aloittelijatason lainavehkeellä (Olympus E-410) silloin kun kuvaan, kannan lähes aina mukana kevyttä 1,1 kilon jalustaa.

Nukuin joulua yksikseni laavulla ja otin muutaman kuvan kevyellä jalustalla. Jonkin verran tuuleksi, enkä asetellut jalustaa huolellisesti hankeen, vaan lauoin menemään surutta samalla viinin iloista nauttien. Tulos on tällaista. Nuo kelpaavat minulle tärähtämättömyyden puolesta hyvin muistokuviksi. Kohina sun muu on sitten asia erikseen.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Harkinnassa on tuollaisen järkkärin osto. Mallina joko Canon tai Nikon. Molemmilta kyseessä noi perus "kitit" hintaluokassa ~500€.
Harkitse tätä:

http://www.netanttila.com/webapp/wc...Id=19652&compartmentId=20160&categoryId=20671

Eli Nikon D80 18-55 objektiivilla 599€. D80:aa ei kai enää valmisteta, jokin jäännöserä ilmeisesti kyseessä. Kamera on joka tapauksessa hitusen edistyneempi kuin ihan aloittelijamallit, ja tuohon hintaan ehdottomasti vakavan harkinnan arvoinen. Objektiivikin juuri tuo mainitsemasi 18-55mm.

Itselläni ollut D80 kolmatta vuotta, enkä nyt ihan pian ole vaihtamassa uuteen vaikka D300 jossain määrin polttelisikin. Hyvä peli.

edit. näyttää olevan vielä vakaajakin tuossa objektiivissa
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jokainen valokuva on hieno, jos siihen vain on itse tyytyväinen. Jorepuusamainen ajattelutapa pysyköön kaukana ainakin allekirjoittaneesta.....
Älä nyt. Minä lähes pompin riemusta, kun Jore ilmestyi dc-foorumille :D Viihdyttävä kaveri, jolla on joskus jopa jotain pointtia. Kunhan laittaa vain ensin Jore-suodattimen silmilleen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Linsseistä joku muu voi sitten kertoa enemmän. Sen verran kuitenkin tiedän, että tuossa taitaa olla 3-kertainen zoom, eikä lähikuviakaan voi kovin läheltä ottaa, mutta varmasti tuolla pääsee alkuun.
No onhan 100-300 mm objektiivissakin 3-kertainen zoom, mutta polttoväli ei ole lähelläkään tuota lyhempää. Lähikuvia voi ottaa kummallakin ihan juuri niin läheltä, kuin se putki osaa tarkentaa. Muistakaa nyt, että merkitsevä asia on polttoväli, ei suurennuskerroin. Kiinteän polttovälin putkia ei sitäpaitsi voi zoomata lainkaan, mutta käyttökelpoisia nekin ovat. Yleensä piirroltaan jopa parempia kuin zoomit.
 

Dilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, New Jersey Devils, Ässät
Onko kukaan jatkiksen valokuvausharrastaja tienannut rahaa kuvillaan tai onko kuvia ollut näytillä missään fyysisessä paikassa. Minä olen kuvannut lehtijuttuihin ja aina niistä kuvista jotakin saa. Haaveissa olisi mahtiotos, josta kilpailtaisiin.

Sain juuri viime viikolla ensimmäisen valokuvausprojektini. Kuvien aihe on mukava haaste minulle, ja odotan ensi vuoden alkua kun pääsen kunnolla projektin pariin.

Eiliseltä yksi kuva. The Outer City
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
No onhan 100-300 mm objektiivissakin 3-kertainen zoom, mutta polttoväli ei ole lähelläkään tuota lyhempää. Lähikuvia voi ottaa kummallakin ihan juuri niin läheltä, kuin se putki osaa tarkentaa.

Mutta eikös kuitenkin tuo 18-55mm objektiivi osaa tarkentaa paljon lähemmäs, kuin 100-300mm? Korjaa toki, jos olen aivan metsässä.
Itselläni on vain pokkari, mutta järkkärin hankinta siintää jossain kaukana haaveissa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutta eikös kuitenkin tuo 18-55mm objektiivi osaa tarkentaa paljon lähemmäs, kuin 100-300mm? Korjaa toki, jos olen aivan metsässä.
Itselläni on vain pokkari, mutta järkkärin hankinta siintää jossain kaukana haaveissa.
Yleensä laajakulmaiset tarkentavat lähemmäksi kuin telezoomit, kyllä. Mutta ehkä nämä pari esimerkkiä havainnollistavat sinulle polttovälin merkitystä. Kuvattava kohde on n. 15 cm leveä ja 8 cm korkea. Kuva1 on otettu hiukan reilusta metristä, polttoväli 250 mm.

EDIT: Kuva2 otettu uudelleen 18 mm polttovälillä niin läheltä kuin kamera suostui tarkentamaan, ~25 cm.

Kuva1 - 250 mm
Kuva2 - 18 mm
 
Viimeksi muokattu:

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Uutenavuotena tuli taas räpsittyä toistasataa kuvaa, eikä pelkästään raketeista. Harmi vaan, että piuha on hukassa, niin en pääse vielä kuvia siirtämään koneelle.

Julkaiskaa nyt toki omat rakettikuvanne eiliseltä! Itse tosin sain kameran näytöltä katseltuna yhden julkaisukelpoisen rakettikuvan, mutta maisemakuvista saattoi tulla ihan nättejä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Älä nyt. Minä lähes pompin riemusta, kun Jore ilmestyi dc-foorumille :D Viihdyttävä kaveri, jolla on joskus jopa jotain pointtia. Kunhan laittaa vain ensin Jore-suodattimen silmilleen.

Mullakin on ollut aikanaan kunnia väitellä hänen kanssaan. Mun Jore-suodatin ei ole vain vielä tarpeeksi paksu...

Kummeli: eihän nyt kukaan tosikuvaaja johdolla siirrä vaan muistikortinlukijalla. Sellainen hankintalistalle ;)
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Julkaiskaa nyt toki omat rakettikuvanne eiliseltä! Itse tosin sain kameran näytöltä katseltuna yhden julkaisukelpoisen rakettikuvan, mutta maisemakuvista saattoi tulla ihan nättejä.
Käskystä. Tosin tää meni tällä kertaa harjoittelusta, kun uusi asunto ja uusi kuvakulma asettivat hiukan haasteita oikealle kuvakulmalle ja putken valinnalle. Ja akkukin hyytyi kylmyydessä. Muistin hiukan liian myöhään, että lankalaukaisin sopii vain vanhempaan runkoon. Ensi vuodeksi on jo suunnitelma valmiina parempaan suuntaan.

Eka
Toka
Kolmas
Neljäs
Huomatkaa heijastukset
Vika
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hienoja kuvia täällä. Eniten tykkään tuosta ekasta Haulitornista mutta muutkin on oikein hyviä.
Yritin itsekin ottaa ilotulituskuvia tämän ketjun ohjeiden mukaan mutta ei niistä tullut yhtään mitään. Tosin kamera on mallia "ihan tavallinen" mutta olisi tuollakin kait parempia saanut jos olisin osannut.
Kesäisin otan noin tuhat ja yksi kukkakuvaa ja ne onnistuu kyllä.

Varsinainen asiani on, että saako täällä toivoa kuvauskohteita?
Tarvitsisin selkeän kuvan hämähäkinseitistä joka on jäätynyt ja vain hiukan luminen. Kuvakulman pitäisi olla kohtisuoraan seittiin. Kuvahaulla en löytänyt mieleistäni ja ajattelin kääntyä puoleenne.

Terveisin koo
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yritin itsekin ottaa ilotulituskuvia tämän ketjun ohjeiden mukaan mutta ei niistä tullut yhtään mitään. Tosin kamera on mallia "ihan tavallinen" mutta olisi tuollakin kait parempia saanut jos olisin osannut.
Kai käytit jalustaa? Pokkareille on saatavilla kaikennäköisiä ja -kokoisia kolmijalkoja. Ilman sitä homma on tuhoon tuomittu. Digikameran sivuilta voi katsastaa hiukan syvällisempiä vinkkejä aiheeseen liittyen. En tiedä, saako kaikissa nykyaikaisissa pokkareissa valittua pitkän valotusajan, mutta aika monesta löytyy "ilotulitusasetukset". En ole omastani testannut, vaikka sen sieltä löysinkin. Periaatteessa pitäisi tulla aika hyvää jälkeä, jos vaan saa sen 3-5 s valotuksen tehtyä vakaalta alustalta ja käyttää pieniä ISO-arvoja. Suuremmilla voi tulla kohinaa, veikkaan. Eli pähkinänkuoressa vielä: pieni aukko, pieni ISO, tarkennus kauas, valotus muutama sekunti ja kuva jalustalta lanka- tai viivelaukaisulla.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Uudenvuoden kuvat löytyy nyt täältä!

Albumissa on vain kuusi kuvaa, joten toivottavasti jaksatte heittää kehittäviä risuja, sekä ruusuja parhaista/huonoimmista.

Samalla voisitte ehdottaa jotain ilmaista kuvienpitopaikkaa. Tuo Photobucket on aika hankala.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mun muutama uuden vuoden kuva on täällä. Kamerana ollu vanha viiden megapixelin Panasonic DMC-TZ1, valotusaika oli kuvissa 15 sekuntia. :) Harmittaa muuten tuo viimeinen kuva, kun tuon raketin lentorata on rajautunut pois, nyt se näyttää, kuin olisi kimmonnut jostain alaspäin :)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kysytääns täältä, kun ketjussa ehkä liikkuu jossain määrin myös kuviaan käsitteleviä ihmisiä.

Käytössä olisi Photari CS ja normaalista kasvokuvasta pitäisi saada väkerrettyä "viivakuva" eli siis sellainen yksivärinen kuva mikä koostuisi vain viivoista ts. lähinnä kai kasvonpiirteet yms. tuolla saisi esiin.
Tähänastiset omat kokeilut ovat osoittautuneet surkeiksi, joten pientä vinkkiä kaivattaisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös