Tähän kohtaan on mainittava, että Nex-5 ja Nex-5n on kaksi eri kameraa. Mutta siinä olet oikeassa, että liikkuvien kohteiden kuvaamisessa, ja nimenomaan nopeasti liikkuvien, Nex-5n jää vanhan 450D:n taakse, mutta totesin, etten oikeastaan sellaisia kuvaile. Ei ole koskaan tullut kuvattua urheilua tai esimerkiksi juoksevia koiria tai vastaavaa. Nex-5n:ssä on paljon parempi kenno kuin 450D:ssä ja sen takia sen valitsinkin. Sillä pystyy ottamaan kuvia vielä ISO 3200 asetuksella ilman häiritsevää kohinaa.
Ovat kaksi eri kameraa joo. N:ssä on muutama parannus, joita itsekin haikailen. Mutta hintaero oli ostohetkellä melkoinen, enkä tarvitse ihan kaikkia noita ominaisuuksia niin paljon, koska hommasin tuon tosiaankin kakkoskameraksi ja kaupunkilomille. Mulla tuo liikkuvien asioiden kuvaaminen on niin suuressa osassa, että Nex ei todellakaan syrjäyttänyt järkkäriä. Kuten sanoin, Nexin automatiikka ja kenno ovat aika vakuuttavia kapistuksia. Mun Canuunat eivät yllä lähellekään noita ISOja, mihin Nexillä pääsee kuvanlaadun juuri kärsimättä. Tosin sitten taas RAW-editointi on DPP:llä valovuoden Sonyn softaa edellä. Ihan kaikkeen sen automatiikan ei tarvitsisi lonkeroitaan ylettää. Kun hienosäädän kuvia, haluan todellakin hienosäätää sitä käsittelemätöntä dataa, enkä aloittaa Jaappanin insinöörien arvailujen korjaamisesta.
Tarkoitin siis tätä
http://www.youtube.com/watch?v=UPQroziHz-M. Eli Focus Peaking tekniikalla saa nopeasti tarkennettua manuaalitarkenteisella objektiivilla. Sen takia Nexeihin löytyykin adaptereja todella hyvin ja niitä käytetään paljon vanhojen huippuobjektiivien kanssa. Ainakin 5n:ssä saa todella helposti ohjelmoitua napit itse ja aukon ja suljinajan säätö käy vähintään yhtä helposti kuin vanhassakin järkkärissä.
Joo, luin hiukan huolimattomasti sen ekan viestin. Focus peaking toimii kyllä ihan hyvin. Mulle automaattitarkennus on kuitenkin niin tärkeä asia, että haluaisin jotenkin varmistaa, että kamera on samaa mieltä kanssani tarkennuspisteestä. Voisin tietysti lukea ohjeet tai googlailla, voiko ännättömällä vaikuttaa asiaan. N:ssä tietääkseni toimii tökkäysmetodi, mutta tuossa toisessa ei ole kosketusnäyttöä.
Tämä on tietty se huonoin puoli Nexeissä, eli eipä ole kovin hyvää putkivalikoimaa vielä Nexeille. Pitänee ehkä tuo Sonyn oma 55-210 hankkia.
Mulla on aikomuksena vaihtaa 18-55 18-200:een, oli valmistaja sitten kuka tahansa. En ole kovin vakuuttunut tuon kittiputken laadusta. Ihan terävä se on, mutta vääristymät saavat suupielet vääristymään. Sitten joskus siis, kun saa alle viidensadan. Nyt ei ole tarve vielä ihan tuon investoinnin luokkaa.
En ymmärrä miten pienen rungon edut hupenevat, jos ostan pienen ja kevyen telen siihen kaveriksi. Tuon Focus Peakingin kanssa voin helposti käyttää vanhempia huippulaatuisia manuaalitarkenteisia putkia. Sitä juuri kyselinkin, että olisiko täällä ihmisillä mahdollisesti tiedossa jotain manuaalitarkenteisia putkia, jotka ovat kohtalaisen pieniä ja huippulaatuisia. En viitsisi kuitenkaan Leican putkiin sijoittaa, kun iästä riippumatta ovat järkyttävän kalliita yhä.
No ajoin takaa sitä, että hommaat pienen rungon, mutta käyttääksesi kompakteja telejä, joudut hommaamaan ei-kompaktin adapterin. Jos Nex on ainoana kamerana, toki tuo vaihtoehto houkuttelee ja on jopa suositeltava. Kuten sanoin, mulle se kompaktius yhdistettynä kuvanlaatuun on the juttu.
Nexin ergonomia on muuten aika huippu. Tykkään kyllä kamerasta ja kuvanlaatu on todellakin erinomainen, mutta rajoitukset ovat koko ajan takaraivossa. Niinpä käytänkin sitä ihan pokkarina automaattimoodissa. Siinä se on lyömätön omassa sarjassaan ja ehkä parissa muussakin.
Nex-7 ei muuten ole pikseliuskovaisten lisäksi saanut enää aikaiseksi samaa hypeä kuin ilmestyessään. Taitaa jäädä kunnianhimoiseksi väliinputoajaksi, lähinnä tolkuttoman hintansa takia. Seuraava sukupolvi voikin sitten olla jo paha voitettavaksi. Saas nähdä miten kilpailijan OM-D pärjää.