Jatkoajan virallinen homoketju

  • 881 687
  • 8 125
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Hämmentävää miten silti pitää tulla kommentoimaan vaikka asia ei millään tasolla kiinnosta. Jos oikeasti asia on se ja sama niin luulisi ettei tuo viestini hetkauta suuntaan tai toiseen.
No trollaaminen on tietysti taiteenlaji, mutta onko tulosten vuoksi lällättely välttämättä viisasta tuolla nimimerkillä?

"Ja kaapista astui..."
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Kävin tuossa aamulla allekirjoittamassa ja mukava homma, että kerää nimiä. Luku vaihtuu samaa tahtia kuin silloin kun ihmiset eroavat kirkosta Päivi Räsäsen avattua suunsa. Eli tiuhaan tahtiin. Tätä tapaillessani oli tullut taas parisataa nimeä lisää.

Toivottavasti tulee tuo tavoitteena oleva 250 000 tai vaikka enemmän. Silloin alkaa olla vähän lihasta ympärillä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti tulee tuo tavoitteena oleva 250 000 tai vaikka enemmän. Silloin alkaa olla vähän lihasta ympärillä.

Äskettäin näytti nimiä olevan jo 100000. Sen verran kova tahti ollut tänään, että tuo 250 000 tulee melko varmasti kasaan, etenkin kun nimiä kerätään näemmä syyskuulle asti.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minä kannatan kansalaisaloitemahdollisuutta. Se on hyvä keksintö, ei siinä mitään. Mutta tuo allekirjoitusten määrä, jonka jälkeen eduskunta ottaa asian käsittelyynsä, pitäisi kyllä olla huomattavasti korkeampi. Vaikkapa 500 000. Ensinnäkin se alkaisi olla jo sellainen määrä, että se haijastelisi oikeasti ihmisten näkökantaa. Toisekseen tuo 50 000 on ihan kärpäsen paska, jotain 1,5 % äänioikeutetuista, eli ei kerro vielä mitään yhtään mistään. Kolmannekseen kun tuo allekirjoitusten määrän vaatimus on noinkin pieni, tulee eduskuntaan paljon turhia kansalaisaloitteita, jotka kuormittavat byrokratian rattaita aivan turhaan.

Kannattaja täälläkin! Mutta sen verran kuitenkin erimielisyyttä, että minusta ehdottamasi 500 000 on vastaavasti aivan liian paljon. Perustelen sitä sillä, että mikäli kansalaisaloiteeseen vaaditaan liian paljon allekirjoituksia voi koko ajatus kääntyä itseään vastaan, koska moni voi jättää jopa fiksunkin kansalaisaloitteen tekemättä, koska ajattelee ettei kymmenesosa kansasta kuitenkaan sen taakse mene ja jos vertailuluvuksi otetaan äänestysikäiset niin vaaditaan jopa vieläkin suurempaa kannatusta jotta kansalaisaloite menisi läpi.

Voidaan tietty keskustella siitä, että onko 50 000 liian vähän vai sopivasti. Olen sitä mieltä, että haarukoituna sopiva luku löytyisi 50 000 ja 100 000 väliltä. Näin ajatellen allekirjoitusten määrä ei olisi kotuuttoman korkea mutta silti kyettäisi hiukan rajoittamaan sitä, että kuinka helposti jokin kansalaisaloite menee eduskunnan käsittelyyn.

vlad.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Näin kyllä teet ja luultavasti omien kokemustesi takia. Minua kiusattiin yleisen nössöyden takia, mutta olin silti ihan ok, koska itsetuntoni oli kohdallaan.

Tämä jääköön viimeiseksi tästä aiheesta, mutta juuri omista kokemuksista minä puhuinkin. Kuten Tombe76 tuossa sanoikin, voi meininki olla täysin erilaista. Minä sain osani, kun osasin Ruotsia sen enempää opettelematta. Yksin jäänyt herkkä poika ei ehkä ole itseluottamukseltaan kaikkein parhaimmillaan.
Nyt kuitenkin asia on toisin ja jatketaan tätä keskustelua aiheen mukaan.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskoisin oman kantani olevan aika lailla valtavirtaa: Asia ei juuri kosketa omaa elämää, mutta periaatteellisella tasolla tämän pitäisi olla nykymaailmassa no brainer: homous ei saa olla peruste rajoittaa laillisia oikeuksia, jotka "ei-homoilla" on itsestään selvinä ja annettuina.

Ihmettelen monen muun tavoin joidenkin kovin aggressiivista suhtautumista näin selvään asiaan, mutta siitä lienee sanottu kaikki tarpeelliset (ja tarpeettomat) argumentit.

Kiinnostavampi pohdinta tässä asiassa on minusta tuo kansalaisaloite, jonka itsekin kävin allekirjoittamassa. Ymmärrän hyvin argumentin, jonka mukaan aloitetta ei allekirjoiteta, mikäli asia on itselle pohjimmiltaan neutraali. Monelle allekirjoittajallekin se lienee sitä.

Tällainen palvelu on toki mitä hienoin "demokratian" ilmentymä, mutta helppoudellaan se inflatisoi yksittäisen allekirjoituksen arvon. Toisin sanoen, voin käydä allekirjoittamassa aloitteen ihan vain huvikseni, koska se on helppoa, vaikka asia ei minua hetkauttaisi lainkaan.

Varsinkin tällaisen somessa leviävässä kansanliikkeessä tämä aiheuttaa helposti vääristymän, koska allekirjoittamisen nähdään olevan niin hip ja pop, että se käydään tekemässä itse kysymystä sen kummemmin pohtimatta.

Vähän sama nähtiin tosiaan Haaviston kohdalla pressanvaaleissa ja silloinkin se vei keskustelun monin paikoin väärille urille. Käytännössä siis kisapuistojen kanssa inttämiseksi siitä, onko homostelu iljettävää.

Tästä taas seuraa se, että osa neutraalisti suhtautuvista ärsyyntyy jatkuvaan vatvomiseen ja ärsyyntyy ihmisoikeusmielessä negatiiviselle kannalla ihan syyttä tai vääristä syistä.

Ja kaikki tämä kysymyksessä, johon on pohjimmiltaan vain yksi moraalisesti ja humaanisti kestävä vastaus.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tällainen palvelu on toki mitä hienoin "demokratian" ilmentymä, mutta helppoudellaan se inflatisoi yksittäisen allekirjoituksen arvon. Toisin sanoen, voin käydä allekirjoittamassa aloitteen ihan vain huvikseni, koska se on helppoa, vaikka asia ei minua hetkauttaisi lainkaan.

Varsinkin tällaisen somessa leviävässä kansanliikkeessä tämä aiheuttaa helposti vääristymän, koska allekirjoittamisen nähdään olevan niin hip ja pop, että se käydään tekemässä itse kysymystä sen kummemmin pohtimatta.

Tästä samaa mieltä. Kansalaisaloitteet pitäisi olla listoina joissain tietyissä paikoissa, vaikka sitten posteissa tms. Ja samasta syystä olen aika vahvasti myöskin vaalien nettiäänestämistä vastaan, koska se on aivan liian helppoa ja muiden mielipiteiden vietävissä. Jos ei saa sen vertaa itsestään irti, että kävisi äänestyspaikalla antamassa äänensä, niin olkoot äänestämättä. Tällöin asiaan vaikuttaisivat vain ja ainoastaan ne, joita asia oikeasti kiinnostaisi.

Vähän sama nähtiin tosiaan Haaviston kohdalla pressanvaaleissa ja silloinkin se vei keskustelun monin paikoin väärille urille. Käytännössä siis kisapuistojen kanssa inttämiseksi siitä, onko homostelu iljettävää.

Kun otit minut esimerkiksi, niin kommentoin hieman. Ei asiassa pitäisi olla mitään keskusteltavaa, että onko homous iljettävää vai ei. Minusta ja joidenkin muiden mielestä on. Joidenkin toisten mielestä taas ei ole. Ja siinäpä se "keskustelu" sitten olikin. En ole kehoittanut ketään väkivaltaan homoja vastaan enkä itsekään harrasta väkivaltaa ketään kohtaan, sen sijaan jokunen nimimerkki on ilmaissut halunsa lyödä minua. Enkä minä ole yrittänyt kääntää ketään sen kannalle, että homous olisi iljettävää. Sen sijaan todella moni nimimerkki on yrittänyt käännyttää minua toiseen suuntaan, osittain vieläpä aika raflaavin sanankääntein ja suoraan haukkumalla, tuoden samalla julki kuinka hyviä ihmisiä he kuvittelevat olevansa ja kuinka paha minä heidän mielestään olen, enkä ymmärrä ollenkaan että mitä he sillä kuvittelevat voittavansa. En minä heidän takiaan tule mielipidettäni muuttamaan (eivätkä he toki minun) vaikka kuinka haukkuisivat. Silti he ovat olevinaan fiksuja ja minä sitten idiootti.

Itse asiassa se ei liikuta minua tippaakaan, kun nimimerkkien takaa huudellaan, vieläpä sellaisin perustein, jotka eivät kestä lähempää tarkastelua eivätkä näin ollen ole itse asiassa perusteluita ollenkaan. Ja tämä on se suurin ongelma, ei se että homous on mielestäni vastenmielistä.

Mutta onko homoliittojen laillistaminen joku ihmisoikeuskysymys? No ei ole, lukekaa vaikka se ihmisoikeusjulistus.

Onko homoliittojen laillistaminen tasa-arvokysymys? No ei ole, termillä tasa-arvo ei ole nykyisellään mitään tekemistä sukupuolisen suuntautumisen kanssa, vaan kyse sukupuolten välisestä tasa-arvosta. Se toteutuu tällä hetkellä Suomessa käytännössä täysin. Homoliittolaissa on kyse sukupuolineutraalista avioliittolaista, mutta jostakin syystä tätä termiä eivät asian puolustelijat halua käyttää.

No mutta onko kyse sitten siitä, että mitä kaksi täysi-ikäistä ihmistä keskenään vapaasta tahdostaan yhteisellä sopimuksella tekevät? Ei ole, se on nähty monen asiaa puolustelevankin "puheenvuoroista". Näille samoille nimimerkeille tuntuu olevan täysin käsittämätöntä, että samalla perustelulla he tulevat puolustaneeksi täysi-ikäisten lähisukulaistenkin parisuhteita, jotka ovat tällä hetkellä ihan laissa kiellettyjä ja joita monet heistä pitävät täysin sairaana ja perverssinä toimintana. Ja kun tätä kyseistä perustelua kahden ihmisen välisestä sopimuksesta kaytetään, niin sillä samalla perustelulla kumotaan homoparien mahdollisuus adoptioon. Ainakin minun käsittääkseni se mahdollinen lapsi on kolmas osapuoli, eikä ole tehnyt mitään sopimusta kenenkään kanssa.

Ja kuten olen sanonut, ei minua haittaa tippaakaan jos homot saavat käyttää omasta virallistetusta parisuhteestaan termiä avioliitto. Ihan vapaasti, jos haluavat. Mahdollisuus adoptioon pois sekä kirkolle vapaus vihkiä juuri ne parit kuin itse haluaa, niin asia on ihan läpihuutojuttu. Mutta eihän se tietenkään puolustajille käy, koska ei sillä termillä avioliitto ole heille oikeasti mitään merkitystä. Se on vain keppihevonen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Liikkeellä on näköjään myös jonkinnäköinen vasta-adressi: Adressit.com - Allekirjoitukset - Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Sen on allekirjoittanut tällä hetkellä 5351 ihmistä.

Hemmettiäkö tuommoisia mihinkään adressit.comiin laittamaan, jos tosissaan haluaa jonkun vasta-aloitteen laittaa. Ei kun suoraan kansalaisaloite-sivulle aloite, jossa esimerkiksi vaaditaan hallitusta ylläpitämään nykyistä lainsäädäntöä tai vastaavaa. Sitten voisi halutessaan saada aikaan aloite/vasta-aloite -ikiliikkujan.

Tai sitten ei. Koko aihe on kuitenkin melkoisen irrelevantti saamaansa julkisuuteen ja kohuun nähden, ylivoimaisesti suurinta osaa kansalaisista asia ei juurikaan kiinnosta. Nettiaktivistit saavat vain nykypäivän klikkihuorauksiin perustuvassa uutisoinnissa suuret otsikot aikaiseksi. Helppoahan se on netissä allekirjoitella kaikenlaisia, mutta aniharva sitten kuitenkaan millään lailla näitä asioita ajaa tosielämässä.

Silloin kun Facebookissa 100 000 tykkäsi "olen päivän poissa töistä"-kampanjaa, niin kuka oikeasti oli poissa töistä? Kourallinen hörhöjä oli osoittamassa mieltään, ja he luultavasti eivät mitään oikeita töitä olleet koskaan nähneetkään.

Saapa nähdä, taantuuko kansalaisaloite-systeemi muutenkin vain netissä jatkuvasti roikkuvien punavihreiden maailmanparantajien lakialoitehäiriköinniksi, jolloin milloin mistäkin asiasta saadaan somessa nettilinkit liikkeelle ja tiedostava kansanosa allekirjoittaa vaatimuksia asioista, jotka eivät äänestäjien suurta enemmistöä kiinnosta kovastikaan ja jotka eivät ole yhdenkään varsinaisen vaalin oikea kynnyskysymys.

Nimimerkki Jippo jo kirjoittikin osuvasti, että klikkaa-ja-kannata -nettiäänestely inflatisoi kansalaisaloitteiden arvon, koska eri nettikampanjoilla saa helposti ääniä ja samalla kun on kirjautunut niin voi kannattaa vaikka kaikkia muitakin aloitteita, vaikka asia ei muuten hetkauttaisi mitenkään. Tosiaan jos minkä tahansa aloitteen allekirjoittamiseksi joutuisi vaikkapa menemään jonnekin postiin allekirjoittamaan listan, niin se vaatisi edes sen perseen nostamista penkistä. Sehän on monelle "aktiiville" jo liian suuri teko, oli aate mikä hyvänsä.

Veikkaan, että näitä 50 000 äänen ylittäviä kansalaisaloitteita tulee aluksi useampiakin, mutta sitten ihmisten muutenkin lyhyt keskittymiskyky rakoilee nopeasti kun he huomaavat, että ensinnäkin lait eivät valmistu tai uudistu 15 minuutissa (mikä tuntuu olevan keskiverron some-aktiivin keskittymiskyvyn raja) ja että vaikka aloite takaa asian käsittelyn, niin ei se välttämättä johda yhtään sen kummempiin lopputuloksiin kuin vaikkapa kansanedustajan tekemä lakialoite. Tai vaikka kansanedustajaryhmän aloite mikäli ei ole kyse kansanedustajien enemmistöstä.

Tuskin esimerkiksi turkistarhaus tästä maasta noin vain katoaa, vaikka alle prosentti suomalaisista onkin netissä kansalaisaloitteen asiasta allekirjoittanut. Minun puolestani saisi kadota, mutta en pätkääkään usko lakialoitteen etenemiseen vaikka kansalaisaloite saikin yli 50 000 ääntä.

Ei asioita huutoäänestyksillä ja nettiadresseilla muuteta, ne muutetaan äänestämällä eduskuntavaaleissa sellainen kokoonpano, joka sattuu kyseistä asiaa tarpeeksi suurella enemmistöllä kannattamaan. Ehdotettiinhan Yhdysvalloissakin hallitukselle vastaavantyyppisen aloitteen avulla, että jenkkien pitäisi rakentaa Tähtien Sodasta tuttu Kuolontähti. Viranomaisten oli pakko antaa lain nojalla vastine asiaan, ja vastine oli, että tähän hankkeeseen eivät resurssit riitä.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eli tarkoitatko väitettäni tuosta enemmistö asiasta, että kansasta suurin osa on homoliittoja vastaan? Käsittääkseni perustelin asian jo kertaalleen. Minusta vaan ei 1000 ihmisen haastattelu tai 100000 ihmisen allekirjoittama aloite ei ole riittävä peruste sille, että kansan enemmistö on todellakin homoliittojen puolella.

Sinulle tekisi hyvää lukea tuo alla oleva blogikirjoitus maalaisjärjestä ja mielipiteistä:

http://masinoija.wordpress.com/2009/07/22/asiantuntemus-vs-maalaisjarki-eli-kaikki-mielipiteet-eivat-ole-yhta-arvokkaita/
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tässä kirjoitus teille kaikille suvaitsemattomille, itsekkäille, ahdasmielisille roskasakkiin kuuluville junteille, jotka ette aloitetta aio allekirjoittaa tai sen tavoitetta tue:

Avoin kirje sukupuolineutraalin avioliiton vastustajille | Eikö ketään edes hävetä

Nyt väännetään niin paksua rautalankaa että pitäisi upota puupäisimmänkin keilan kalloon, miksi te olette niin saatanan väärässä.


Linkki vie blogikirjoitukseen aiheesta

Hieno ja aiheellinen linkitys, en ollut tuollaiseen ennen törmännnytkään. Fiksun oloinen bloggaaja tuntuisi olevan kyseessä, olen hyvin pitkälti hänen kanssaan samoilla linjoilla.

Teit mielestäni kuitenkin enemmän pahaa kuin hyvää tuolla linkitykselläsi, kun saatesanoiksi piti heittää tuollaista provoamista. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, sitä tulee kunnioittaa, eikä allekirjoittamatta jättäminen ole mielestäni edes paheksuttavaa. Sitä on allekirjoittajien arvostelu naurettavien ja lapsellisten perusteluiden ja heittojen kanssa höystettynä.

Nyt lähdit itse samalle linjalle. En arvosta.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Aiheen luoma hype ja hössötys sosiaalisessa mediassa alkaa kääntymään itseään vastaan. Vähän kuin Haaviston pressanvaalikanpanja viime vuonna. Olisin varmaan jättänyt allekirjoittamatta jos olisin tiennyt miten tärkeä asia tämä olikaan Li Andersonille ja Anna Kontulalle.

Heteromiehen näkökulmasta miesten homoushan on jopa suotavaa. Jokainen homopari vie 2 urosta pois naaraista kilpailevasta boolista. Sen sijaan kauniiiden naisten lesbous pitäisi kieltää lailla. Hymiö.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Periaatteessa olisin voinut allekirjoittaa. Jätin allekirjoittamatta, koska en halua tukea noin ahdasmielisiä ihmisiä mitä nuo homoliittojen kannattajat näyttäisi olevan. Minulla vaihtui kanta homoliittoja kohtaaan myönteisestä jonnekin neutraalin/negatiivisen paikkeille, kiitos noiden facebook ja sähköposti terroristien, jotka levittävät netissä propagandaa ja suoranaista vihapuhetta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Periaatteessa olisin voinut allekirjoittaa. Jätin allekirjoittamatta, koska en halua tukea noin ahdasmielisiä ihmisiä mitä nuo homoliittojen kannattajat näyttäisi olevan. Minulla vaihtui kanta homoliittoja kohtaaan myönteisestä jonnekin neutraalin/negatiivisen paikkeille, kiitos noiden facebook ja sähköposti terroristien, jotka levittävät netissä propagandaa ja suoranaista vihapuhetta.

Omiin kantoihini eivät muiden nettimeuhkaamiset suuntaan eikä toiseen vaikuta. Tämähän ei ole vaali eikä äänestys, eikä liioin tueta ketään kannattajia tai vastustajia vaan lakialoitetta.

Sinänsä en täysin ymmärrä sitä tapaa, millä jotkut henkilöt asiasta kertovat ja kehottavat allekirjoittamaan tai olemaan allekirjoittamatta jonkin aloitteen tai adressin. Toisaalta ymmärrän, että ihmisoikeudet ovat aika herkkä paikka, joten eipä käy arvosteleman ainakaan minun.

Muutoin olen sitä mieltä, että heitot "olisin kannattanut, mutta kannattajat pilasivat hyvän asian" ovat ehkä klassisin nettitrollaustapa...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei asiassa pitäisi olla mitään keskusteltavaa, että onko homous iljettävää vai ei. Minusta ja joidenkin muiden mielestä on. Joidenkin toisten mielestä taas ei ole. Ja siinäpä se "keskustelu" sitten olikin.

Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi. Mutta varmasti tajuat sen, että avioliittolain hyväksyminen ei muuttaisi tätä asiaa kohdaltasi mitenkään. Homoja on silti olemassa, eikä sitä voida kiistää. Homot eivät myöskään itse valitse suuntautumistaan, joten avioliitto-oikeuden kieltäminen ei tule vaikuttamaan siihen, kuinka paljon homoja on tulevaisuudessa. Minusta tuon lain vastustaminen sillä perusteella, että homot iljettävät, on puhtaasti kiusantekoa, koska lain voimaantulosta ei tulisi mitään konkreettista muutosta tähän asiaan.

Huomasin toki, että puhuit myös adoptiosta ja kirkkoasiasta. Kirjoitan niihin vastineet vielä tässä viestissä. Et siis ole puhtaasti yhden asian perusteella liikkeellä, mikä on sentään positiivista.

En ole kehoittanut ketään väkivaltaan homoja vastaan enkä itsekään harrasta väkivaltaa ketään kohtaan, sen sijaan jokunen nimimerkki on ilmaissut halunsa lyödä minua. Enkä minä ole yrittänyt kääntää ketään sen kannalle, että homous olisi iljettävää. Sen sijaan todella moni nimimerkki on yrittänyt käännyttää minua toiseen suuntaan, osittain vieläpä aika raflaavin sanankääntein ja suoraan haukkumalla, tuoden samalla julki kuinka hyviä ihmisiä he kuvittelevat olevansa ja kuinka paha minä heidän mielestään olen, enkä ymmärrä ollenkaan että mitä he sillä kuvittelevat voittavansa.

Minä en ainakaan halua sinua käännyttää, mutta haluan vaihtaa kanssasi mielipiteitä. Tähän on ihan syynä se, että haluan tietää tarkemmin, mikä saa joillain ihmisillä aikaan tuollaisen ahdasmielisen ja tuomitsevan asenteen, jolla aiheuttaa inhimillistä kärsimystä tietyissä ihmisryhmissä. Minusta pelkosi ja ennakkoluulosi ovat aika lailla turhia. Ehkä jossain vaiheessa voit päästä niistä eroon. Olin minäkin nuorempana jossain määrin ennakkoluuloinen, mutta onneksi olen aikuistunut ja avannut silmiäni.

Homoliittolaissa on kyse sukupuolineutraalista avioliittolaista, mutta jostakin syystä tätä termiä eivät asian puolustelijat halua käyttää.

No minä ainakin haluaisin, koska se on nimenomaan paras termi. "Homoliitto" on vähän kuin saman asian haukkumanimi.

Ja kuten olen sanonut, ei minua haittaa tippaakaan jos homot saavat käyttää omasta virallistetusta parisuhteestaan termiä avioliitto. Ihan vapaasti, jos haluavat. Mahdollisuus adoptioon pois sekä kirkolle vapaus vihkiä juuri ne parit kuin itse haluaa, niin asia on ihan läpihuutojuttu. Mutta eihän se tietenkään puolustajille käy, koska ei sillä termillä avioliitto ole heille oikeasti mitään merkitystä. Se on vain keppihevonen.

No niin. Oletkohan edes lukenut tuon kansalaisaloitteen sisältöä? Tai meidän puolustajien viestejä? Niin moneen kertaan on sanottu, että kirkon oikeuteen vihkiä haluamiaan pareja ei puututa. Tajusitko? Tässä alla vielä pari lainausta suoraan tuolta aloitteesta, osoitteesta Kansalaisaloitepalvelu

Tällä esityksellä ei ole tarkoitus puuttua uskonnollisten yhdyskuntien avioliittolain 16 §:ssä säädettyyn oikeuteen määrätä kirkollisen vihkimisen ehdoista ja muodosta. Kaikilla vihkimiseen oikeutetuilla uskonnollisilla yhdyskunnilla, evankelis-luterilainen ja ortodoksinen kirkko mukaan lukien, on jatkossakin itsenäinen oikeus päättää, vihkivätkö ne samaa sukupuolta olevia pareja avioliittoon.

Evankelis-luterilaisella kirkolla ja muilla uskonnollisilla yhdyskunnilla on tällä hetkellä oikeus asettaa uskonnosta johtuvia lisäedellytyksiä avioliittoon vihkimiselle, ja näin olisi myös jatkossa. Uskonnollinen yhdyskunta voi esimerkiksi päättää, että he vihkivät avioliittoon vain eri sukupuolta olevia pareja. Tasa-arvoisen avioliittolain myötä evankelis-luterilainen kirkko ja muut uskonnolliset yhdyskunnat saavat edelleen itse päättää, miten suhtautuvat samaa sukupuolta olevien avioliittoon.

Esityksen on tarkoitus mahdollistaa samaa sukupuolta olevien siviilivihkiminen. Tällä muutoksella ei puututa uskonnollisten yhdyskuntien avioliittolain 16 §:ssä säädettyyn oikeuteen määrätä kirkollisen vihkimisen ehdoista ja muodosta. Kaikilla uskonnollisilla yhdyskunnilla, evankelis-luterilainen ja ortodoksinen kirkko mukaan lukien, on jatkossakin itsenäinen oikeus päättää, vihkivätkö ne samaa sukupuolta olevia pareja avioliittoon.

Huomaatko, huolesi tästä on turha.

Mitä sitten tulee tähän adoptioon, niin tämä on ainoa asia, josta olen ollut vähän epävarma. Henkilökohtaisesti olen pitänyt samaa sukupuolta olevia pareja yhtä hyvinä kasvattajina kuin perinteistä miehen ja naisen muodostamaa paria. Olen kuitenkin epäröinyt, että onko yhteiskunta vielä ollut tähän valmis. Vielä noin kymmenen vuotta sitten en uskonut olevan. Nyt uskon, että tässä ollaan rajoilla. Silti ahdasmielisesti aiheeseen suhtautuvat ihmiset voivat edelleen tehdä lapsen elämästä helvetin. Valitettavaa. Yhteiskunnan on kuitenkin sopeuduttava, ja se tekee sen hitaasti. Homma selkeytyy kun näistäkin pareista tulee arkipäiväisempiä...

Olen kuitenkin allekirjoittanut tuon aloitteen, joten näin ollen olen antanut hyväksyntäni myös tälle adoptioasialle. Perusteluna tässä mm. se, että homopareilla on jo nyt lapsia, joten tilanne ei tältäkään osin juurikaan muuttuisi. Toisekseen, lopullisen päätöksen adoptiosta tekevät edelleen adoptioviranomaiset, ja he arvioivat tilannetta monelta kantilta.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jätin allekirjoittamatta, koska en halua tukea noin ahdasmielisiä ihmisiä mitä nuo homoliittojen kannattajat näyttäisi olevan..

Ahdasmielisiä homoliittojen kannattajia? Tuota ei ole kovin usein vastaan tullut. Joukkoon toki mahtuu kaikenlaista jantteria. Tässäkin keskustelussa on useampi erittäin huono esimerkki sellaisista kannattajista, joita voisi ahdasmielisiksikin kutsua. Ne kirjoittajat ovat kuitenkin yksi pieru Saharassa - vaikkakin näyttävä ja pahanhajuinen sellainen.

Eiköhän se vastustajien leiri taida olla laajemmin leimautunut ahdasmieliseksi.
 

Ikurin Vireä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves talvella ja Ilves kesällä, Ikurin Vire
Hemmettiäkö tuommoisia mihinkään adressit.comiin laittamaan, jos tosissaan haluaa jonkun vasta-aloitteen laittaa. Ei kun suoraan kansalaisaloite-sivulle aloite, jossa esimerkiksi vaaditaan hallitusta ylläpitämään nykyistä lainsäädäntöä tai vastaavaa. Sitten voisi halutessaan saada aikaan aloite/vasta-aloite -ikiliikkujan.

No, on yksi syy, miksi tuo on adressit.comissa eikä kansalaisaloite-sivulla. Toinen vaatii sähköisen tunnistautumisen yksi mies - yksi ääni -periaatteella, ja toisen listasta näyttää löytyvän näitä tunnettuja suomalaisia äänioikeutettuja, kuten "pökäle virtsalätäkkö" paikkakunnalta "uloste" :-)

Edit: On siellä muitakin kuuluisuuksia näemmä joukossa: Josif Stalin, Kim Jong-Un ja Ben Matlock. He lienevät tuttuja keskenään, kun ovat pistäneet nimensä käytännössä peräkkäin koneeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Ahdasmielisiä homoliittojen kannattajia? Tuota ei ole kovin usein vastaan tullut. Joukkoon toki mahtuu kaikenlaista jantteria. Tässäkin keskustelussa on useampi erittäin huono esimerkki sellaisista kannattajista, joita voisi ahdasmielisiksikin kutsua. Ne kirjoittajat ovat kuitenkin yksi pieru Saharassa - vaikkakin näyttävä ja pahanhajuinen sellainen.

Eiköhän se vastustajien leiri taida olla laajemmin leimautunut ahdasmieliseksi.

Totta, että molemmista leireistä löytyy näitä puupäitä.

Nämä suvaitsevaiset vain näyttäisi olevan siinä mielessä epäsuvaitsevia, että eivät hyväksy mielipiteitä jotka ovat omaa asiaa vastaan. Heti alkaa itkukonsertti jossa mainitaan yleensä ainakin sanat "persu" "juntti" "suvaitsematon" "Teuvo Hakkarainen" "olkiukko". Homollitto kysymys ei ole minulle niin tärkeä, että jaksan asiasta tämän enempää jauhaa enään. Sanoinpa vain, että tuo sosiaalisessa mediassa ja osittain myös täälä jatkoajassa tapahtuva paasaus kallisti minut sille kannalle etten allekirjoita tuota aloitetta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Minusta vaan ei 1000 ihmisen haastattelu tai 100000 ihmisen allekirjoittama aloite ei ole riittävä peruste sille, että kansan enemmistö on todellakin homoliittojen puolella.....

Tuon aloitteen allekijoittajien määrä ei varmaankaan suoraan kerro mitään kansan enemmistön tahdosta, mutta mikäli tuo mielipidekysely on tehty asiallisesti, niin se kyllä kertoo. Eiköhän siinä tutkimuksessa ole kerrottu menetelmä ja se on jonkun puolueettoman firman tekemä, joten ei ole mitään syytä olettaa, etteikö tulos olisi ilmoitetun virhemarginaalin sisällä.

Mikäli tämä on jotenkin epäselvää niin suosittelen luettavaksi vaikka jonkun peruskoulun sopivan matematiikan kirjan missä käsitellään tilastomatematiikkaa ja tuo linkitetty maalaisjärkikirjoituskin on ihan hyvä lukea ajatuksella.

Väitteesi siitä, että 1000 ihmisen haastattelu ei antaisi oikeaa tulosta on yksiselitteisesti väärä ja osoittaa tietämättömyytesi asiasta ja vahvistaa käsitystä siitä porukasta mikä ei näe asiaa tasa-arvokysymyksenä.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuon aloitteen allekijoittajien määrä ei varmaankaan suoraan kerro mitään kansan enemmistön tahdosta, mutta mikäli tuo mielipidekysely on tehty asiallisesti, niin se kyllä kertoo. Eiköhän siinä tutkimuksessa ole kerrottu menetelmä ja se on jonkun puolueettoman firman tekemä, joten ei ole mitään syytä olettaa, etteikö tulos olisi ilmoitetun virhemarginaalin sisällä.

Mikäli tämä on jotenkin epäselvää niin suosittelen luettavaksi vaikka jonkun peruskoulun sopivan matematiikan kirjan missä käsitellään tilastomatematiikkaa ja tuo linkitetty maalaisjärkikirjoituskin on ihan hyvä lukea ajatuksella.

Väitteesi siitä, että 1000 ihmisen haastattelu ei antaisi oikeaa tulosta on yksiselitteisesti väärä ja osoittaa tietämättömyytesi asiasta ja vahvistaa käsitystä siitä porukasta mikä ei näe asiaa tasa-arvokysymyksenä.

Olet oikeassa siinä, että tuo 1000 ihmistä satunnaisotannalla on täysin riittävä tarkan tuloksen aikaansaamiseksi. Kuitenkin tutkimusmenetelmä vaikuttaa todella paljon lopputulokseen, eli onko esimerkiksi vastaajat jaoteltu koulutus- ikä ja sukupuolijaon mukaan väestöosuuksiaan vastaavaksi. Olen ollut tälläisiä tutkimuksia tekemässä, ja usein jaottelussa otetaan huomioon vain ikä- ja sukupuoli, mikä ei välttämättä ole riittävän tarkka, sillä keskimäärin yleensä se amisPertti 50-v ei "Mihenkää homohaastatteluihi lähre" kun taas humastiJaakko 50-v "vastaa mielellään tärkeään mielipidekyselyyn ihmisoikeuksista". Ihan näin offtopiccina, että tutkimuksien tuloksiaan ei tule ottaa täytenä totuutena. Yleisesti itse noita tehneenä ajattelen aina, että todennäköisesti tilastovirhe on kalleellaan hyvin koulutettujen mielipiteisiin päin, koska tälläiset vastaavat enemmän näihin ja kiintiöt jaotellaan vain ikä+sukupuoli -periaatteella.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... usein jaottelussa otetaan huomioon vain ikä- ja sukupuoli, mikä ei välttämättä ole riittävän tarkka.....

Niin, totesinkin tuossa jotain asiallisesta menetelmästä. Asialliseen menetelmään kuuluu olennaisena osana tutkimusmenetelmän ja raakadatan julkaisu. Eikö tästä jo jauhettu kun eduskuntavaaleja käytiin. Anyway, ei jaksa lähteä tutkimaan, onko noi julkaistu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK

Fremont

Jäsen
No, on yksi syy, miksi tuo on adressit.comissa eikä kansalaisaloite-sivulla. Toinen vaatii sähköisen tunnistautumisen yksi mies - yksi ääni -periaatteella
Josif Stalin, Kim Jong-Un ja Ben Matlock. He lienevät tuttuja keskenään, kun ovat pistäneet nimensä käytännössä peräkkäin koneeseen.

Ok, paljastuin, mutta en tiedä toimiiko tuo yhdestä ja samasta osoitteesta, nimittäin kuitata kuitenkin piti emailina tullut linkki...
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Vielä kerran: kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita.

Eli kun kisapuistot, veeteet, markooliot ja muut takapihan einarit jankuttavat jankuttamistaan, se on sama kuin väittelisi jonkun äärioikeistolaisen kanssa maahanmuuttajista.

Ja tuoko on virallinen totuus koska sinä uskot siihen? Demokratiassa kaikki mielipiteet ovat saman arvoisia, ja perusteluja ei edes kysytä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös