Miksi mitään pitää tutkia? Homouden syitä pitää mielestäni tutkia ihan siinä missä mitä tahansa muuta normista poikkevaa tutkitaan. Mielestäni oleellisempi kysymys on se, että mitä homojen puolustajat pelkäävät tutkimustuloksista löytyvän, kun sitä niin paljon vastustavat? Muuttaako se sitä homon käyttäytymistä jotenkin, jos se saa kuulla että se homous löytyy jostain geenistä tai että se homous johtuukin siitä, että mieli järkkyi kun näki 3-vuotiaana isän vetävän äitiä perseeseen tai että se homous johtuu kasvatuksellisista asioista?
No voihan sitä tutkia, mun paras lapsuudenkaveri oni homo ja se oli kyllä ihan selvää kaikille. Kaksi poikaa perheessä, laaja kaveripiiri (70-lukua elettiin), tyttöjä ja poikia. Aina oli menossa jalkapallot ja pihlajanmarjasodat. Ihan sieltä 4-vuotiaasta kun alan muistamaan asioita oli ainakin minulle ihan selvää mistä on kyse. Itse sanaa en tiennyt muistaakseni, mutta sen tiesin että häntä eivät tytöt kiinnosta vaan pojat. Mukava kaveri ja hyvä pelaamaan jalkapalloa. Kuvaavaa on että kun 10-vuotiaana kertoi sitten tämän "shokeeraavan" asian, minua nauratti (kun se oli niin itsestäänselvää) ja hän sitten suuttui.
En tiedä miksi on tarvetta tutkia mistä homous syntyy, mutta ei perkele sillä kyllä kasvatuksen kanssa ainakaan mitään tekemistä ollut. Ihan samalla tavalla meitä siihen aikaan kasvatettiin (nykyään se varmaan olisi rikollista), eli tiukasti ja kun oikeastaan mentiin talosta taloon (loma-aikojen mukaan, kylä oli töissä tehtaassa), niin tuli kyllä kasvatusmetodit tutuiksi. Oma arveluni on, että sillä on jotain tekemistä aivolisäkkeen kanssa (ei, ei ole tieteellistä perustetta väitteelleni), mutta vaikea keksiä mistä muusta voisi olla kyse... enpä tiedä... mikä säätelee missä vaiheessa murrosikä kenelläkin alkaa jne. ? Voi olla hormonitasapainon kanssa tekemistä, mutta näköjään osa homomiehistä on hyvinkin miehekkäitä ja näköjään lesbonaisista osa erittäin naisellisia.