Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

• 2 600 512
  • 15 821

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän palstan taustatouhut ovat ruvenneet aukeaman mulle vasta nyt. Aiemmin suhtauduin itsekin pikkasen hymähdellen foliohattuihin. Foliohatut ovat kuitenkin turhia. Ehkäpä pyykkipojat nenään sen sijaan. Sen verran palstan taustatoiminta lemuaa.
Toinen ja samalla viimeinen yritys (ensimmäiseen suoraan kysymykseen ei käyttäjä @Spine vastannut) :

Mikä siinä palstan taustatoiminnassa lemuaa? Mitä on taustalla?

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toinen ja samalla viimeinen yritys (ensimmäiseen suoraan kysymykseen ei käyttäjä @Spine vastannut) :

Mikä siinä palstan taustatoiminnassa lemuaa? Mitä on taustalla?
Erikoisia viheltämättä jättämisiä.

Isossa kuvassa linja, jonka suojissa voi leimata kanssakirjoittajan milloin miksikin. Hieno esimerkki vaikuttaa olevan tämä yksi perustajajäsen. Siis aidosti lemuaa niin paljon, että paljon hyvää jää tuon haisun alle.

Tavan kirjoittajat ovat alisteisessa asemassa moderaattoreihin, jotka osallistuvat täällä ”piilossa” keskusteluihin. Tuota valtaa käytetään ainakin joidenkin moderaattoreiden toimesta väärin.

Rikepisteitä jaetaan yksittäisten moderaattoreiden toimesta miten sattuu vailla yhteistä järkevää linjaa. En ymmärrä, miksi moinen rikepistebyrokratia on edes rakennettu, muutoin kuin lisäämään yksittäisen moderaattorin valtaa.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Rikepisteitä jaetaan yksittäisten moderaattoreiden toimesta miten sattuu vailla yhteistä järkevää linjaa. En ymmärrä, miksi moinen rikepistebyrokratia on edes rakennettu, muutoin kuin lisäämään yksittäisen moderaattorin valtaa.

Mistä näet nykyisen linjan? Julkistetaanko jokainen rikepiste?

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Yleisesti valitus on ollut sitä että kaikkia mielipiteitä ei kuulemma suvaita ja omaa mielipidettään ei saa sanoa. Jos se mielipide on räikeästi rasistinen, misogyninen, tasa-arvoa vastaan jne. niin hyvä vaan että niitä ei sallita. Olkoon se sitten tätä kiljuttua vihervasemmistopropagandaa.

Ps. En ole vasuri.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yleisesti valitus on ollut sitä että kaikkia mielipiteitä ei kuulemma suvaita ja omaa mielipidettään ei saa sanoa. Jos se mielipide on räikeästi rasistinen, misogyninen, tasa-arvoa vastaan jne. niin hyvä vaan että niitä ei sallita. Olkoon se sitten tätä kiljuttua vihervasemmistopropagandaa.

Vähän turha uhriutuminen "vasemmistopropagandasta" kun kyse ei ole siitä.

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erikoisia viheltämättä jättämisiä.

Isossa kuvassa linja, jonka suojissa voi leimata kanssakirjoittajan milloin miksikin. Hieno esimerkki vaikuttaa olevan tämä yksi perustajajäsen. Siis aidosti lemuaa niin paljon, että paljon hyvää jää tuon haisun alle.
Kiitos vastauksesta. Olen, yllättäen, eri mieltä, mutta arvostan silti vastausta ja edes jotain konkreettista.
Tavan kirjoittajat ovat alisteisessa asemassa moderaattoreihin, jotka osallistuvat täällä ”piilossa” keskusteluihin. Tuota valtaa käytetään ainakin joidenkin moderaattoreiden toimesta väärin.
Oletko oikeasti sitä mieltä, että olisi hyvä jos moderaattorien nimimerkit olisivat julkisia? Meikäläisen hyvin vahva tuntuma on se, että sen jälkeen heidän keskustelustaan ei tulisi yhtään mitään, mikä johtaisi siihen ettei kukaan haluaisi enää moderoida.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sitten vielä tuokin. Osa julkaistaan, osa ei. Miksi? On kyllä ihmeellistä salailua.

Eli väitteesi rikepisteiden linjasta on virheellinen tai oikeastaan mahdoton muodostaa taustatietojen puutteellisuuden takia. Eli rikepisteiden linja voi olla täydellisesti linjassa tai sitten ei, sitä ei voi tietää taustatietojen puutteellisuuden takia.

Moderoinnista käydään näitä keskusteluja aika ajoin, yleensä sytykkeen antaa kirjoittajan kokema henkilökohtainen vääryys, mitä komppaavat samanhenkiset kirjoittajat. Hyvää ja tarpeellista keskustelua, moderaattoreiden on hyvä nähdä kirjoittajien mielipiteitä.

Jatkoaika on hyvä palsta, täällä saa sanoa ja vängätä. Toisaalta palsta on hyvin moderoitu vapaaehtois voimin.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No mä en ole huomannut yhtään poistoa/bannia perustellun mielipiteen takia. Mielelläni niitä esimerkkejä näkisin.

Se, oli se pointti.

Minusta taas banneja ja poistoja tulee antaa perustellunkin mielipiteen takia. Kyse bannissa ei ole perusteluista vaan esimerkiksi siitä, sisältääkö viesti vaikkapa juutalaisvihaa tai rasismia.

Viherliberaaliin moderointiin kuuluvat erilaiset arvot kuin kansalliskonservatiiviseen moderointiin. Aiemmin Jatkoaika oli lähempänä jälkimmäistä kuin nyt, mutta samaan aikaan kun Jatkoajan moderointi on siirtynyt lähemmäksi viherliberaaleja arvoja, Euroopassa, USA:ssa ja Suomessa kansalliskonservatiiviset arvot ovat kasvaneet.

Ja tämä näkyy jääkiekosta kiinnostuneiden nuorten ja muiden eräänlaisena tyytymättömyytenä modelinjaan. Aiempaa konservatiivisempaa linjaa muistellaan monien toimesta parempana "kun vielä sai sanoakin jotain".

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eli väitteesi rikepisteiden linjasta on virheellinen tai oikeastaan mahdoton muodostaa taustatietojen puutteellisuuden takia. Eli rikepisteiden linja voi olla täydellisesti linjassa tai sitten ei, sitä ei voi tietää taustatietojen puutteellisuuden takia.
Jo pelkästään se, että välillä rikepisteet ovat esillä, välillä eivät, herättää epäilyksen. Miksi kaikki eivät ole esillä? Eivätkö ne kestä päivänvaloa? Minusta tökeröä ja mielivaltaista toimintaa, johon soisi muutoksen.

Ja kyllä rikepisteisiin voi ottaa kantaa, vaikka jostain syystä modet eivät koe tarpeelliseksi niitä aina julkisesti merkitä esille. Olen nähnyt rikepisteitä, jollaisista on annettu suoria pelikieltoja ja olen nähnyt niin heppoisia rikepisteitä, joiden yleisesti jakaminen lopettaisi keskustelun kokonaan.

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä pitäisi aina Kymmenen uutisten alkuun tulla päivittäinen katsaus Jatkoajassa jaettuihin pelikieltoihin ja eritoten rikepisteisiin, tarkkojen perustelujen kera. Muuten tämä on mielivaltaista ja salamyhkäistä varjoissa tapahtuvaa suhmurointia. Eihän meistä kukaan voi nukkua öitään rauhassa kun ei ole mitään konstia tietää onko jossain jaettu rikepiste, ja jos on, millä perusteilla se on annettu!!!

Minä voin hyväkäytöksisenä ja suoraselkäisenä totuuden ja tolkun miehenä olla esimerkkinä teille kaikille muille, käyttäytykää kuten minä niin ei varmasti tule mitään pelikieltoja eikä edes rikepisteitä. Näin helppoa se on!

Flonaldo

Jäsen
Ihmisiä ollaan itse kukin ja joskus rapatessa roiskuu, eikä sen perusteella ole kohtuullista joutua liiallisen ryönän kohteeksi. Siksi pyydän anteeksi nimimerkiltä @Flonaldo.
Ei tässä mitään anteeksipyyntöjä tarvita, mutta anteeksi annetaan toki. Ei tämä niin vakavaa ole. Keskustelun aiheet voivat olla, mutta ei se, että nimimerkit toisistaan kirjoittelevat mitä nyt sitten kirjoittelevatkaan.

Henkilöllisyytesi tietäen odotusarvot ovat hieman korkeammalla ja siksi päädyin asian framille tuomaan, mutta jälkikäteen ajateltuna ei olisi pitänyt.
Modet ovat tosiaan palstalla linjanneet, että jos joku on henkilöllisyytensä "paljastanut" tai se on jotenkin tullut yleisesti tietoon, siihen eivät päde silloin nimimerkin henkilöllisyyteen liittyvät sääntöpykälät. Ja se on myös omasta mielestäni ihan selvä ja ok.

Mutta itse pidän hieman erikoisena ja palstakirjoittelun "käytöskoodin" ulkopuolelle menevänä, että täällä julkisesti googletellaan ja tehdään jotain keittiöanalyyseja henkilöstä.

Yksi googlettelija toki tuttuun tapaan minua aiemmin vuosia vainonnut nimimerkki, joka muun muassa on tänne pasteillut ikääntyneiden vanhempieni kotiosoitetta yms.

Ja siitä päästään tähän keskusteltuun moderaattoreiden julkisuuteen. En Jatkoajan moderaattoreiden mahdollisista oman nimimerkin kirjoitteluista tiedä mitään, mutta aika monella voi olla sellaisia viestejä, joista riittävän sinnikäs stalkkaaja selvittää tai ainakin luulee selvittäneensä moderaattorin henkilöllisyyden.

Omat kokemukseni moderoinnista ovat kauan, kauan, kauan sitten, mutta sen ja joidenkin myöhempien toisaalla kokemieni juttujen perusteella suosittelisin moderaattoreille, että pitävät nykyisestä yksityisyydestään tiukasti kiinni.

Kuvittele tämän ketjun kaikkein änkyrimmät nimimerkit pommittamaan soittoja ja viestejä perjantai-iltana klo 23, lähettelemässä FB-viestejä, tagaamassa X-tunnuksesi julkisesti johonkin "paljastuksiin" jne. Alkaisi olla sen jälkeen vähissä halukkaat vapaaehtoismoderaattorit.

Ja nuo yllä kuvatut siis ihan oikeasti tapahtuneita asioita. Jollekin (vaikkapa minulle) sellaisia juttuja, että eivät mene lainkaan ihon alle, pikemminkin naurattaa ja hauskoja juttuja kerrottavaksi. Joku toinen voi oikeasti menettää yöunensa.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mutta itse pidän hieman erikoisena ja palstakirjoittelun "käytöskoodin" ulkopuolelle menevänä, että täällä julkisesti googletellaan ja tehdään jotain keittiöanalyyseja henkilöstä.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Mutta ottaen huomioon, että erään palstaväännön jälkeen teikäläinen ilmestyi esimerkiksi tutkimaan LinkedIn-profiiliani niin vähän nyt on kahdet rattaat.

Tämä vaiheessa jossa en mielestäni ollut kertonut kuka olen. Ja vastaus tähän oli muistaakseni, että ”muutaman viestin jälkeen kyllä selviää kuka on takana”

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Boldasin tuosta viestistä sen oleellisimman asian (siis minun mielestäni oleellisimman) tähän tänään käytyyn keskusteluun. Ymmärränkö nyt oikein, että sinä olet peräänkuuluttamassa palstakirjoittelun käytöskoodia sinua kohtaan "väärin" käyttäytyneeltä nimimerkiltä? Onko tuo Israel-ketjun toiminta mielestäsi oikean käytöskoodin mukaista toimintaa? Pitäisikö sielläkin mielestäsi vaalia jotain käytöskoodia? Sinä hyökkäsit siellä melko käsittämättömällä hyökkäyksellä toista kanssakirjoittajaa vastaan, joka ei ollut syyllinen mihinkään muuhun kuin siihen että oli eri mieltä kanssasi. Tästä käytöskoodista kuulisin mielelläni lisää, jos siihen kuuluu mm. nimimerkki Flonaldon kanssa samaa mieltä oleminen.

Ja viimeinen lause toimii nimenomaan aasinsiltana tähän ketjun tauhkan alle hukkuneeseen keskusteluun; ollaanko Jatkoajan keskustelupalstalla moderoinnissa tasapuolisia kaikkia kirjoittajia kohtaan, vai vaaditaanko täällä myös jonkinlaista tiettyä maailmankatsomusta tai näkökulmaa, saadakseen spämmätä rauhassa mitä vaan.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Huhhuh. Kertoo palstan moderoinnista kyllä karua kieltään, että sinä olet viime öisen täysin törkeän, valheellisen ja leimaavan viestisi jälkeen täällä kirjoittelemassa palstakirjoittelun käytöskoodista. Huhhuh.

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Tästä olen täysin samaa mieltä. Mutta ottaen huomioon, että erään palstaväännön jälkeen teikäläinen ilmestyi esimerkiksi tutkimaan LinkedIn-profiiliani niin vähän nyt on kahdet rattaat.

Tämä vaiheessa jossa en mielestäni ollut kertonut kuka olen. Ja vastaus tähän oli muistaakseni, että ”muutaman viestin jälkeen kyllä selviää kuka on takana”

Siis onko tämä tosi? Eikö jatkoajan pitäisi olla anonyymi? Vai päteekö tämä vain meille normaaleille pulliaisille?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siis onko tämä tosi? Eikö jatkoajan pitäisi olla anonyymi? Vai päteekö tämä vain meille normaaleille pulliaisille?

Toki pätee vain meihin taviksiin. Mutta ylläpito ja moderaattorit(?) pääsevät kyllä käsiksi IP-osoitteisiin, joiden avulla taitava IT-osaaja kyllä selvittää henkilöllisyyden nopeastikin. Tuon homman laillisuus on toki siinä ja tässä, mutta mitäpä jostain GDPR-laista piittaamaan, jos on omasta mielestään oikealla asialla.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pyrin kirjoittamaan se mielessä pitäen, että mikään nimimerkki ei välttämättä suojaa maailman tappiin, ja esimerkiksi omat lapseni saattavat joskus lukea kirjoittamani tekstit. Silti pidän outona, jos kirjoittajien henkilöllisyyksiä pyritään selvittämään henkilökunnan puolesta.
Esimerkiksi minä olen kirjoitellut kiinteällä IP:llä.

Flonaldo

Jäsen
Ymmärränkö nyt oikein, että sinä olet peräänkuuluttamassa palstakirjoittelun käytöskoodia sinua kohtaan "väärin" käyttäytyneeltä nimimerkiltä? Onko tuo Israel-ketjun toiminta mielestäsi oikean käytöskoodin mukaista toimintaa? Pitäisikö sielläkin mielestäsi vaalia jotain käytöskoodia?
Ymmärsit nyt väärin. Henkilökohtaisuudet, provoilut, typerät viestit ovat "normaalia" toimintaa keskustelupalstoilla. Ja niistä sitten moderaattorit jakavat kunkin foorumin linjausten mukaisesti seurauksia. Sellaista mitä nyt Jatkoajassakin tapahtuu päivittäin. Ei sen takia, etteikö tämän palstan moderointi olisi tehtäviensä tasalla, vaan koska se nyt on nettikeskustelussa ollut osa sitä siitä lähtien, kun netissä on keskusteltu.

Sen sijaan mielestäni nimimerkeillä toimivassa keskustelussa toisten käyttäjien googlettelu ja havaintojensa julkinen pyörittely ei sitä ole, vaan on poikkeuksellista. Kiitokset ja hatunnosto nimimerkille @#7, joka ainoana kehtasi tagata mukaan keskusteluun, kun muilla oli hyvät seläntakanahuutelut menossa.

Siis onko tämä tosi?
Ei tietystikään ole. Osa vuosikausia jatkunutta paskanlevityskampanjaa ja häirintää.

Ja näppärästi sitten @Noppa10 siirtyi jo sen pohjalta syyttämään rikolliseksi.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja näppärästi sitten @Noppa10 siirtyi jo sen pohjalta syyttämään rikolliseksi.

Ketäs minä nyt olen syyttänyt rikolliseksi? Totesin vain sen, että jos ylläpito tai moderaattorit käyttävät tuollaista keinoa henkilöllisyyden selvittämiseen, on se rikos. Ei kai nimimerkki Flonaldolla ole mitään mahdollisuutta selvittää kenenkään yksittäisen nimimerkin henkilöllisyyttä sen enempää kuin nimimerkillä Noppa10:lläkään..?

edit. Ja siitä suuremmalla syyllä, jos ymmärsin väärin, avaatko vähän sitä käytöskoodia TÄLLÄ keskustelupalstalla minullekin? On meillä toki tuolla säännöt, mutta omat viestisi rikkoivat ainakin viittä pykälää Israel-ketjussa. Onko olemassa joku sääntöjen ulkopuolinen koodisto, jota ei tuonne ole kirjattu? Ymmärrän toki jos on, onhan kiekossakin tuollainen. Tällä palstalla kuitenkin kirjoittelee sakkia laidasta laitaan, niin olisi hyvä jos tällaisia koodeja kirjoitettaisiin kokeneempien kirjoittajien toimesta enemmänkin auki.

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kerrataan vielä tämä kurinpitokäsittelyn aikana kirjoittaminen.
Vastataan nyt tähän ketjuun.

Itse asiassa ei ole meidän yleinen käytäntö. Valtaosa pelikielloista annetaan ilman väliaikaisia kirjoitusoikeuksien poistoja. Olipahan viimeisessäkin pelikieltosatsissa sellainen tapaus, jossa kurinpitokäsittelyn aikana käyttäjä päätti varmistaa itselleen pelikiellon kirjoittamalla provon alkuperäisen kurinpitokäsittelyn startanneen viestin jälkeen.

Mutta kyllähän me voimme väliaikaisen pelikiellon tai "putkareissun" antaa ja aina silloin tällöin näin toimitaankin. Joskus taustalla on varmistelu keskustelun pysymisestä järkevänä, mutta vielä useammin kyse on käyttäjän itsensä suojelulta mahdollisesti isommalta pelikiellolta (känniviestit lienee hyvä esimerkki tästä puolesta).

Moderaattorit
Eli:
- Valtaosa, joka tarkoittaa siis enemmistöä tapauksista, kirjoituskielloista annetaan ilman sitä edeltävää väliaikaista kirjoituskieltoa.
- Joskus, eli ei ollenkaan aina, toimitaan toisinkin.

Onko tämä oikeasti vaikeaa ymmärtää tai jotain?

KIrjoituskiellon antamisessa menee käytännössä aina vuorokausi tai pari. Se, että siellä on punakynänootti, on viesti muille palstalaisille: "älkää vääntäkö tästä enempää, modet ovat huomanneet asian jo, ja penalttia on tulossa". Se ei ole mikään "normaalisti tässä vaiheessa olisi jo rangaistu, mutta nyt mietitään miten saataisiin hyvikselle takaportti vapauteen".

Tässä.
Ei.
Ole.
Mitään.
Salaliittoa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy