Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

• 2 490 213
  • 15 425

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On juu hiukan outo. Tässä siis se mitä toisessa linkatussa viestissäni kirjoitin:

Kritisoin siis oman joukkueen pelaajan toimia, jotka koin epäurheilijamaisiksi. Tämä kritiikki linkattiin sen toisen viestini ohella ikäänkuin todisteeksi, ja monikossa väittivät näiden kummankin viestin sisältäneen "riidanhaastoa, moderaattorileikkejä ja toisiin käyttäjiin kiinnikäymistä". En tiedä mitä huumeita moderaattorit ovat vetäneet, mutta niiden on oltava jotain minulle tuntemattomia, sillä noin irtaantuneeksi todellisuudesta ei mikään edes nuoruudessani kokeilemani ole minua saanut.

Siinä ensimmäisessä viestissäkään en haastanut riitaa, enkä käynnyt kiinni toisiin käyttäjiin, joten siinäkin 2/3 perusteluista on vailla mitään pohjaa. Myönnän kyllä sen sijaan astuneeni käyttäjän suorittaman oman moderoinnin viivan yli, mutta aivan järkyttävien viestien kirjoittajia jättivät kokonaan rankaisematta (tai edes varoittamatta), teksteistä jotka olivat riidanhaaston lisäksi väkivallan toivomista, joten koin suuren vääryyden vaativan julkisempaa esillenostoa. Pelikieltoni myötä nämä tikunnokkaan nostamani viestit saivat kenties vielä enemmän julkisuutta ja paheksuntaa, joten moderaattoreiden valinta ei välttämättä johtanut aivan toivottuun lopputulokseen.

Oikein antoisaa joulua moderaattoreillekin. Toivon teille lahjaksi jotain, joka auttaa purkamaan turhautuneisuuttanne.
Ei näin. Pelikieltosi oli kokonaisuutena täysin aiheellinen, koska rikoit selkeästi sääntöjä. Vaikka tuossa kokonaisuudessa voi olla jotain huomautettavaa ja kommentoitavaa, niin ei ole järkevää käytöstä lähteä kuittailemaan modeille takaisin, että ovat vetäneet huumeita ja irtaantuneet todellisuudesta, sekä heidän pitäisi päästä purkamaan turhautuneisuutta.

Ensi kerralla myönnä omat virheesi ja ota rangaistus vastaan asiallisesti, vaikka et täysin samaa mieltä olisikaan. Nyt meni pahasti vihkoon. Ja vieläpä jouluaattona.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellainen kysymys on noussut mieleen että onko moderaattoreilla minkäänlaisia "eettisiä ohjeita"? Esimerkiksi kun aina korostetaan etteivät moderaattorit ota kantaa yksittäistapauksiin, niin sitooko se myös sitä ettei oteta kantaa myöskään sen kaksoisnickin kautta? Vai onko tämä kaksilla rattailla ajaminen ihan yleinen käytäntö?

Sellainen kysymys on noussut mieleen että onko moderaattoreilla minkäänlaisia "eettisiä ohjeita"?

Meillä ei ole varsinaisesti mitään kirjoitettuja ja yksityiskohtaisia erikoissääntöjä sen suhteen, mitä moderaattorit saavat yksityishenkilöinä ja tavallisina palstalaisina (eli ns. siviilinickeillään) tehdä. Sen sijaan on jonkinlainen "sisäinen koodi": odotamme toisiltamme korrektia käyttäytymistä ja oletamme moderaattoreina toimivien henkilöiden tietävän palstan säännöt peruskäyttäjiä paremmin.

T: Modet

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli tässäkin ketjussa voi moderaattori kommentoida asioita rivipalstalaisena, kun säännöt eivät sitä kiellä. Selittääkin paljon.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä muuta vastausta sä edes hait? Tiesit ihan hyvin mitä vastataan.
Oikeasti uskoin että olisi joku moraalikoodi, joka estäisi tuollaisen epäeettisen toiminnan

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oikeasti uskoin että olisi joku moraalikoodi, joka estäisi tuollaisen epäeettisen toiminnan
Millä tavalla se on epäeettistä? Onko sinulla joku esimerkki, että joku moderaattoreista on oikeasti toiminut epäeettisesti?

Asiaahan voisi ajatella vaikka niin, että Moderaattorit-nimimerkki on vähän kuin työnantaja. Duunissa kommentoit työnantajan suulla, vaikka henkilökohtaisesti olisitkin eri mieltä. Vapaa-ajalla voit sitten olla mitä mieltä tahansa, kunhan se ei ole julkisesti ristiriidassa sen kanssa, mitä työnantajan edustajana kommentoit. Tai jotenkin noin, varmaan ymmärrät, mitä tarkoitan.

Mutta olisihan se nyt oikeasti täysin kohtuutonta, jos moderaattoreina toimivat nimimerkit joutuisivat pidättäytymään kaikesta muusta kommentoinnista vain siksi, että ovat vapaaehtoisina moderaattoreina Jatkoajan (tai millä tahansa muulla) keskustelupalstalla. Menee jo vähän pikkumaiseksi tällaisen odottaminen. En usko, että täällä on mitään kollektiivista mode- tai mitään muutakaan jengiä yhteistuumin sua vastaan. Tai itse en ainakaan ole tällaista havainnut. Se on tietysti ihan yleistä, että jotkut kirjoittajat ottavat päähän joitakin toisia kirjoittajia. Yleensä siihen on joku syy, olkoot miten tyhmä syy tahansa.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millä tavalla se on epäeettistä? Onko sinulla joku esimerkki, että joku moderaattoreista on oikeasti toiminut epäeettisesti?
Tähän ei tietenkään voi vastata rikkomatta palstan sääntöjä.

Asiaahan voisi ajatella vaikka niin, että Moderaattorit-nimimerkki on vähän kuin työnantaja
Pidän epäeettisenä myös sitä että työntekijät käyvät netissä kehumassa työnantajaansa esiintyen muina kuin työnantajiensa edustajana.
Mutta olisihan se nyt oikeasti täysin kohtuutonta, jos moderaattoreina toimivat nimimerkit joutuisivat pidättäytymään kaikesta muusta kommentoinnista vain siksi, että ovat vapaaehtoisina moderaattoreina Jatkoajan (tai millä tahansa muulla)
No on kohtuutonta. Eikä kukaan sellaista ole vaatinutkaan. Ihan puhdas olkiukko tämä juttusi...

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pidän epäeettisenä myös sitä että työntekijät käyvät netissä kehumassa työnantajaansa esiintyen muina kuin työnantajiensa edustajana
Ööh... miksi? Mitä jos joku vaikka kysyy netissä, miten pääkaupunkiseudulla on hoidettu jätehuolto? Enkö saa mennä vastaamaan, että helvetin hyvinhän se toimii, koska satun olemaan HSY:llä hommissa? Ihan vierasta ajattelua tuollainen.

Ja ylipäätään; kyllähän modeja voi puolustaa olematta mode, vaikka selkeästi implikoit siihen suuntaan, että moderaattorit olisivat täällä omilla nimimerkeillään modelinjaa puolustelemassa. Sullakin on niin usein niin omituisen kovia näkemyksiä palstan moderoinnista, että eipä se vaadi mitään salaliittoa taustalle, jos sinua niistä oikoo. Itsekin olen täällä modeja puolustellut ja kehunut, vaikken (päivittäisistä hakemuksistani huolimatta) moderaattoristatusta ole onnistunut saamaan.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ööh... miksi? Mitä jos joku vaikka kysyy netissä, miten pääkaupunkiseudulla on hoidettu jätehuolto? Enkö saa mennä vastaamaan, että helvetin hyvinhän se toimii, koska satun olemaan HSY:llä hommissa? Ihan vierasta ajattelua tuollainen.
Luetko uudestaan tekstin jonka lainasit. Ja vielä kerran uudestaan... Tosi outo tapa tämä että tullaan kertomaan kirjoitaaneeni jotain ihan muuta kuin mitä olen oikeasti kirjoittanut.

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luetko uudestaan tekstin jonka lainasit. Ja vielä kerran uudestaan... Tosi outo tapa tämä että tullaan kertomaan kirjoitaaneeni jotain ihan muuta kuin mitä olen oikeasti kirjoittanut.
Niin? Jos minä netissä, vaikkapa Twitterissä tai Facebookin kaupunginosaryhmässä, kehun työnantajaani, en minä kyllä taatusti mene kertomaan olevani siellä hommissa. Silloinhan minä esiinnyn siellä vain tavan somettajana, enkä työnantajani edustajana. Mielestäni siinä ei ole mitään kyseenalaista.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin? Jos minä netissä, vaikkapa Twitterissä tai Facebookin kaupunginosaryhmässä, kehun työnantajaani, en minä kyllä taatusti mene kertomaan olevani siellä hommissa. Silloinhan minä esiinnyn siellä vain tavan somettajana, enkä työnantajani edustajana. Mielestäni siinä ei ole mitään kyseenalaista.
Kertoo paljon moraalistasi. Sitä ei ole.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta tämä taas kertoo paljon siitä, miksi meuhkaat tässä ketjussa niin usein ja niin kummallisista asioista.
Totta. Haluan että asiat tehdään rehellisesti ja oikeudenmukaisesti. Aika monelle vieraita käsitteitä vaikuttaisivat olevan.

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Aikaisemmin yhden sanan viesteistä muissa kuin ottelun seurantaketjuissa tuli pelikieltoa, nykyjään havaintojeni mukaan ei. Miksi käytäntö on muuttunut?

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En tiedä pitäisikö, mutta miksi aikaisemmin annettiin ja nyt ei? Eivät yhden sanan viestit ainakaan tuo paljon sisältöä keskusteluun.
Tuo sisältövaatimus on niin aikansa elänyt homma, ettei siitä vissiin kehdata antaa enää pelikieltoja. Joskus muinoin täällä oli se utopia, että kaikki viestit ovat täynnä sisältöä virheettömällä suomenkielellä kirjoitettuna. Se tulkinta on kuihtunut ihan omaan mahdottomuuteensa ja minusta koko sisältöviittaus pitäisi raapia säännöistä pois. Tai kai se siellä vielä on, en tarkistanut. Ehkä modet jonain kauniina päivänä ottavat nuo sääntökukkaset tarkasteluun ja poistavat ne idioottimaisuudet sieltä.

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No perkele. Varmaan olen moraaliton, mutta en tiennyt olevani sitä sen takia, että olen kertonut ihmisille pitäväni työpaikkaani hyvänä.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No perkele. Varmaan olen moraaliton, mutta en tiennyt olevani sitä sen takia, että olen kertonut ihmisille pitäväni työpaikkaani hyvänä.
Valehtelit siis olevasi pelkkä asiakas?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy