Lisäksi itse silloin aikoinaan keittiössä töitä tehneenä (viiltohaava sormeen per päivä) huomasin, että veri alkoi virtaamaan paljon ärhäkämmin. Myös kikkeli(varsinkin aamukikkeli) oli paljon kovempi kuin polttaessa.
Tämä liittyy kaiketi pintaverenkierron paranemiseen. Lopetettuani itselläni on alkanut silloin tällöin vuotamaan verta nenästä (vanha lapsuudessa piinannut vaiva minkä olin tupakoidessani ehtinyt jo unohtaa). Samoin piilenneet ientulehduksen havaitsin kun hampaita langatessa alkoi ikenistä vuotaa verta.
Sellaisen jännän jutun huomasin myös lopetettuani, että tupakoidessani en ollut juuri koskaan kipeänä. Lopettamisen jälkeen sairastin varmaan kolme flunssaa viime talven aikana. Aika monella tuttavalla on kuuleman mukaan ollut vastaavanlaisia oireita, enkä oikein osaa sanoa, että mistä tämä johtuu..? Kenties kroppa menee "shokkitilaan" kun nikotiininsaanti loppuu ns. seinään ja tämän takia vastustuskyky väliaikaisesti heikkenee?
Itse siis lopetin sellaiset 15 vuotta kestäneen jokapäiväisen sauhuttelun seinään tarkalleen 164 päivää sitten ja tämän jälkeen en ole minkäänlaisia nikotiinituotteita käyttänyt enkä kaivannut.
Tuossa yllä tuli lueteltua niitä lopettamiseen liittyviä negatiivisia havaintoja, mutta muutenhan vaikutukset ovat olleet lähinnä positiivisia. Haju- ja makuaisti on parantunut, olo on energisempi, kunto on kohentunut ja pelkästään se ajatus, ettei enää tarvitse jokaista palaveria ja illallista rakentaa tupakkataukojen ympärille, tuo minulle huomattavasti aiempaa rentoutuneemman olon. Tuon energisen olon vuoksi olen alkanut liikkua huomattavasti aiempaa enemmän ja tästä intoutuneena jättänyt myös kaljan tissuttelun minimiin. Voinee siis sanoa, että lopettamispäätös on allekirjoittaneen kohdalla todellakin kannattanut.
No itsellä se polttamattomuuden tuoma henkisesti osittain tullut vapaus ja into on vaihtunut nyt kuukautta kohti mennessä masennusoireistoksi. Niin sekavaa ja ristiriitaista tämä meininki nyt on. Tabut olin jo pari päivää sitten heittämässä mäkeen, ja niin aion lähipäivinä tehdäkin. Jos enää on vain nikotiini oireena eikä ole halua polttaa, niin tabuilla ei tee enää mitään.
Muistan, että ensimmäisen 1.-2. kuukakuden kohdalla oli minullakin vähän vastaavanlaisia tuntemuksia. Eli fyysiset vieroitusoireet muuttuivat vähitellen henkisiksi ja tämä aiheutti sellaisen "harmaan" fiiliksen, jota voinee myös masentuneeksi olotilaksi kutsua. Tämä on käsittääkseni aivan normaalia kun jättää pois asian mikä on ollut vahvasti läsnä jokapäiväisessä elämässä hyvin pitkään ja johon on ollut vahvasti riippuvainen. Ei varmaan tässä vaiheessa paljon lohduta, mutta voin sanoa, että kyllä tuo menee ohi. Itselläni ainakin liikkuminen auttoi noihin negatiivisiin tuntemuksiin, mutta tokihan tämäkin on yksilöllistä.