Noin 12 vuotta on tullut poltettua säännöllisesti, muutama pidempi tauko mahtuu mukaan. Pariin kertaan olen ollut puoli vuotta polttamatta ja kerran vuoden, lisäksi lukuisia lyhyempiä taukoja. Viimeksi tammi-maaliskuussa olin 2kk ilman röökiä ja nyt parisen viikkoa. Monenlaisia (teko)syitä noiden taukojen katkeamiselle on ollut, pidemmät pätkät ovat katkenneet yleensä johonkin vittumaiseen elämäntapahtumaan. On ollut eroa kihlatusta ja äidin aivoinfarktia yms. mitkä on vieneet ajatukset niille raiteille, että on isompiakin huolia nyt kuin että poltanko tupakkaa vai en. Useimmiten nuo lopettamispäätökset on kuitenkin pyörretty ihan vaan siihen, että baarissa on pari promillea alla ja tekee röökiä mieli. Ei kun tiskille askia ostamaan ja aamulla herätessä kun se puolikas aski möllöttää pöydällä, niin eihän sitä voi hukkaankaan heittää... ja siitä se taas lähtee.
Itse olen sikäli onnekas, että en ole koskaan joutunut kärsimään sen kummemmista vieroitusoireista. Korkeintaan pari ensimmäistä päivää sellainen kevyt, lähes huomaamaton päänsärky taustalla. Tapariippuvuus onkin sitten suurempi ongelma. Vielä useamman kuukauden jälkeenkin esim. kotoa töihin lähtiessä tekee mieli sytyttää se aamurööki ja töistä kotiin lähtiessä myös. Sama myös aina esim. bussia tai kaveria odotellessa, kesällä puistossa kaljoitellessa, jne. Oikeastaan aina kun on ulkona, erityisesti jos kuvioissa on alkoholia ja/tai seurueessa joku polttaa.
Aiemmat tauot on tullut pidettyä ihan oman itseni takia. Ei edes välttämättä terveydellisistä syistä, se on ollut lähinnä vaan plussa. Enemmänkin on alkanut vituttaa se, kuinka paljon rahaa tuohon typerään tapaan menee. 4-5 askia viikossa tekee kuitenkin jo päälle satasen kuukaudessa. Sillä saa vuodessa parikin mukavaa ulkomaanmatkaa. No, nyt lauantaina kaverin kanssa kaljoitellessa päätin ottaa pientä lisäporkkanaa tähän hommaan. Melkoisessa laitamyötäisessä sovittiin, että olen polttamatta vuoden tuosta hetkestä eteenpäin eli 2.7.2017 asti. Jos sorrun ennen tuota, saan kunnian juosta kämpän korttelin ympäri alasti. Jos lakko pitää, kaveri tekee saman. Kyse ei ole mistään ihan haja-asutusalueesta, joten vaikea nähdä, että se yksi tupakka olisi mitenkään tuon arvoista.
Kaverin ei tietenkään tarvitse tätä tietää, mutta jos nyt satun voittamaan, ajattelin kyllä päästää hänet pälkähästä. Ihan tarpeeksi iso voitto on jo siinä, jos jonkun ulkopuolisen motivaattorin avulla olen päässyt vuodeksi irti tupakasta. Tietysti annan kaverin kiemurrella asiaankuuluvasti ja riisua vaatteensa ennen tuota kuitenkin. Oli niin varmana voitostaan, perkele.