Jatkoajan multasormet – keskustelua kasvimaan ja puutarhan hoidosta

  • 22 263
  • 283

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Palstavelihän on melkoinen hifistelijä...

Vielä piti etsiä tilaa ufokurpitsoille omasta puutarhasta. Tuon jälkeen sain vielä jättikurpitsantaimia 6kpl. Tilaa ei vain ole minne laittaa... Ehkä on ämpäreihin laitettava ja lannoitettava reilulla kädellä.
Eikun laiska ja huonomuistinen... näin ovat taimet paremmin turvassa...

Meillä olisi enää vain ihan hintsusti tilaa kasvimaassa, luultavimmin kesäkurpitsalle, kun peruna ja puna- sekä keltasipulit valtasivat leijonanosan istutusalueesta, jossa jo valkosipulit ovat syksystä asti olleet. Tietysti, aina voi käyttää astioita ja kukkapenkkiäkin, varsinkin yrteille, mutta loppuu se sekin tila...
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kyllähän kasvarien suhteen kaasujousella toimivat automaatti ikkunat/ovet on ihan peruskauraa.. ja jos ei ole, suosittelen. Helpottaa elämää kummasti. Samoin painovoimaset kastelujärjestelmät (esim Blumat) vapauttaa kesää retkeilyyn ym.

Itellä Ikean minikasvareissa olevat taimet kittuuti tosi pahasti, olin istuttanut rainbow istutusmultaan.. lienee ihan liian tiivistä. Koulin nyt hiekkasempaan ja 'kalliimpaan' multaan viikko sitten, ja johan on tomaatit ja viidakkokurkut sekä munakoisot lähteneet kasvaan.. Toki kevätkin on edenny, mutta silti, oli kyllä huonoa multaa toi skaupan rainbow
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Laitoin tänään maahan kesäkurpitsat. En vain jaksanut odottaa lämpimämpää säätä. Kyllähän ne taimet näytti kurjilta kun ne maahan laitoin ja tuuli niitä tuiversi. Yritin kyllä niille selittää että he ovat kesäkurpitsoja eikä kurkia. Mutta edelleen ne näytti kurjilta. Ehkä ne siitä vielä löytää oman identiteetin ja vahvistuu ja tuottaa hedelmää...
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Voi veljet ja siskot, millaisen potentiaalin olen missannut koko kevään ja alkukesän. Nimittäin, valkosipulin lehdethän ovat aivan huikeaa lisuketta salaatteihin, keittoihin, ym... maistuvat mukavasti valkosipulille eivätkä ole liian "sitkeitä" käytettäväksi.
Niin - sillä minä vaan, kun meillä on niitä kasvimaassa lähes sata kasvamassa ja niiden lehdet alkavat olla lähes puolimetrisiä...
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Voi veljet ja siskot, millaisen potentiaalin olen missannut koko kevään ja alkukesän. Nimittäin, valkosipulin lehdethän ovat aivan huikeaa lisuketta salaatteihin, keittoihin, ym... maistuvat mukavasti valkosipulille eivätkä ole liian "sitkeitä" käytettäväksi.
Niin - sillä minä vaan, kun meillä on niitä kasvimaassa lähes sata kasvamassa ja niiden lehdet alkavat olla lähes puolimetrisiä...
Voi veikkoset. Nuohan on ihan parhaita!

Ihan kohta alkaa sipulien varret olemaan niissä mitoissa, että ei meille enää kaupasta sipulia ostetakaan. Eipä meillä varastoon noita kasvatetakaan, vaan ihan varsineen käyttöön kesän mittaan. Harmikseni pavut eivät millään meinaa itää. Pari kylvöstä olen tehnyt lavaan ja vain jokunen hassu pavun alku pilkistelee. Pitänee pohtia, vieläkö teen kolmannen kylvön, vai laitanko suosiolla hernettä tuohon.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Voi veikkoset. Nuohan on ihan parhaita!

Ihan kohta alkaa sipulien varret olemaan niissä mitoissa, että ei meille enää kaupasta sipulia ostetakaan. Eipä meillä varastoon noita kasvatetakaan, vaan ihan varsineen käyttöön kesän mittaan. Harmikseni pavut eivät millään meinaa itää. Pari kylvöstä olen tehnyt lavaan ja vain jokunen hassu pavun alku pilkistelee. Pitänee pohtia, vieläkö teen kolmannen kylvön, vai laitanko suosiolla hernettä tuohon.
Joo - tavalliset sipulit alkavat olla siinä rajoilla, joko niitä voisi käyttää ja kaikkihan ne on tarkoitus kesän aikana syödä pois.
Papuja en ole kasvattanut, mutta herneitä kylläkin... ihan vain lastenlasten ja omaksi iloksi suoraan siitä kasvimaan reunalta poimittavaksi.
Tomaatit ja chilitkin ovat saaneet lämmön myötä selvästi puhtia kasvuun, kun näytti välillä, ettei sitä meinaa tulla ollenkaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Riskikylvöt, suorakylvöt nauris ja lanttu, taisivat ottaa nokkiinsa kylmistä... perunakaan ei ehkä juhannukseksi ehdi. Nyt helteiden alettua munakoisot, viidakkokurkut ja inkiväärit paahteeseen... kattotaa kui äijän käy
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Kyllä kasvaa kasvit nyt lämmön saavuttua kovin. Toki sateita hieman kaipailisin. Tänäänkin sai tovin, jos toisenkin seisoskella letku kädessä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kyllä kasvaa kasvit nyt lämmön saavuttua kovin. Toki sateita hieman kaipailisin. Tänäänkin sai tovin, jos toisenkin seisoskella letku kädessä.
Toivottavasti kerkesit jossain välissä kastella kasvejakin... (vitsi, vitsi, vitsi) boldaus oma

Asiaan: Joo, kyllä nyt tapahtuu kasvareissa ja kasvimaalla hyviä asioita. Kastella on kyllä saanut jo kaikkia hyöty- ja koristekasveja, mutta nurmikko on saanut tulla toimeen omillaan, ei vain nappaa...
Oon rakennellut tuon kastelusysteemin tänne niin, että rantasaunassa on vesiautomaatti, josta saa saunavedet talvellakin. Siitä lähtee lähtee myös putki maan alla vanhemmalle kasvarille, jossa on hana, letkukela ja parinsadan litra vesitynnyri kasvarin kasteluvettä varten. Toinen samanlainen tynnyri on tämän uuden kasvarin ovenpielessä, jonka voi täyttää letkulla ja josta saa kasteluvettä kannuun niin kasvaria kuin kukkapenkkiäkin varten. Saunatuvan seinällä on systeemin toinen vesipiste ja letkukela, josta saa veden kasteluun ja vaikka painepesuriin mm. auton taikka matonpesua varten...
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Olin jo menettänyt toiveen oman maan perunasta juhannukseksi, mutta ehkä sittenkin... kylmän jälkeen kasvaa kohisten kaikki (paitti tietoisen riskin suorakylvökaskinauriit.. ei lähteny.. tai no odotellaan nyt viä).
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Olin jo menettänyt toiveen oman maan perunasta juhannukseksi, mutta ehkä sittenkin... kylmän jälkeen kasvaa kohisten kaikki (paitti tietoisen riskin suorakylvökaskinauriit.. ei lähteny.. tai no odotellaan nyt viä).
Ei ehdi Juhannukseksi pottu meillä, ei millään, mikä oli kyllä jo lähtökohtaisestikin lähes selviö, vaikkei Annebelle kaikista verkkaisin ehtijä olekaan. Sipuli on jo ihan valmis käytettäväksi, vaikkei siinäkään mitään isoa mokkulaa vielä ole, mutta varsien kanssa käy hyvin ruuanlaittoon.
Chilejä on jo raakileina jonkin verran, mutta niiden kasvu ehkä kärsi kylmästä kaikista eniten ja muutamat taimet ovat vieläkin surkean pieniä.
Salaattia ja yrttejä saa jo kasvarista ihan mukavasti, mutta kasvimaassa nekin ovat vielä aika vaatimattomia. Tosin, ostimme yrttejä paikalliselta puutarhaltakin, jossa ne olivat jo mukavan kokoisia ja ovat nyt ulkona ruukuissa komeina ja käytettävissä.
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Jotenkin voisi sanoa että vituiks meni. Kesäkurpitsat paleltui ja kurkut nyt kuoli muuten vaan. Ensin oli niin kylmää ettei mitään viitsinyt laittaa ja sitten tuli niin kuumaa ettei mitään viitsinyt laittaa. Minulla on kesäkuun ajan ollut todella huono jakso enkä ole oikein mitään jaksanut tehdä. Ja tuntuu että senkin mitä tein niin tein päin persettä. Tapoin ahkeraliisa pistokkaatkin vissiin liian voimakkaalla lannoituksella. Nyt on kasvimaa jotenkin tehty mutta myöhäiseksi meni. Oli pari muuttujaa, esim. puutarhajyrsin sökönä. Perunavaotkin on kuin juosten kustuja. Viimeiset samettiruusut etsii vielä paikkojaan. Mies meinasi että ne sopisi varmaan hyvin kompostiin. Mutta en minä "vaivalla" kasvatettuja kukkia viitsi roskiin heittää. Ja vettä tarttis saada muualtakin kuin letkunpäästä. Tuntuu että multasormet on jäässä tai keskellä kämmentä...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Älä suotta murehdi. Jokseenkin päin persettä on kaikki kasvatukset kuluvan kesän osalta täälläkin menneet. Toki en mitään hyötykasveja ole aikonutkaan laittaa, mutta valkotupakkaa, pensaspetuniaa ja muutamia luonnonkukkia yritin kasvattaa eri tavoilla. Tuloksena kokonaiset kaksi itänyttä mäkitervakkoa, jotka nekin kasvavat tuskallisen hitaasti. Parina aiempana vuotena tupakat ja petuniat ovat itäneet kuitenkin todella hyvin. Luonnonkukkia yritin nyt ensimmäistä kertaa, kun viime vuonna keräsin muutamasta lajista (mäkitervakko, puna-ailakki, käenkukka ja metsäkurjenpolvi) siemeniä.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Olin jo menettänyt toiveen oman maan perunasta juhannukseksi, mutta ehkä sittenkin... kylmän jälkeen kasvaa kohisten kaikki (paitti tietoisen riskin suorakylvökaskinauriit.. ei lähteny.. tai no odotellaan nyt viä).
Itse laitoin perunat ämpäreihin jo ajat sitten kevät talvella. Alkukasvatin sisätiloissa. Eilen kun kastelin, niin kohtuu kokoisia mukuloita joutui mullalla peittelemään. Jussina pääsee hyvin noilla herkuttelemaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jotenkin voisi sanoa että vituiks meni. Kesäkurpitsat paleltui ja kurkut nyt kuoli muuten vaan. ...
Sama täällä noiden kurkkukasvien kanssa, paleltuivat kaikki, kun ensin satoi rakeita illalla ja sitten kävi lämpötila miinuksella. Vielä seuraavana aamuna oli koristekasvien lehtisuppiloissa kasoja rakeista ja osa niistäkin kasveista kärsi kylmästä, kuten myös saniaiset.
Mutta joo - tärkeimmät eli sipulit ja pottu selvisivät, kun eivät olleet vielä kovin pinnalla ja valkosipulia ei näytä mikään viikatetta vähempi hetkauttavan mitenkään...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mustaherukassa oli useita kuivia lehtiä, siis ihan ruskeiksi käpertyneitä sellaisia. Näitä oli tasaisesti ympäri pensasta. Muut lehdet olivat hyvävoivaisen näköisiä, enkä huomannut mitään merkkejä tuhohyönteisistä.

Mikähän lie kyseessä? Kuivuus? Joku tuhohyönteinen kuitenkin? Vai ihan normaalia toimintaa?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mikähän lie kyseessä? Kuivuus? Joku tuhohyönteinen kuitenkin? Vai ihan normaalia toimintaa?
Kuivuus. Herukkapensas priorisoi marjoja.. lisääntymistä. Näin käy myös kasvukauden lopussa, kun kaikki sokeri pumpataan marjoihin. Olenkin ite kastellu myös pensaita, mutta niin kovaa korvennusta on ollu, että omissakin pensaissa kuivuneita lehtiä on. Pensaan juurelle kuorikatetta tai nurmikonsilppua pidätteleen kosteutta maassa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuivuus. Herukkapensas priorisoi marjoja.. lisääntymistä. Näin käy myös kasvukauden lopussa, kun kaikki sokeri pumpataan marjoihin. Olenkin ite kastellu myös pensaita, mutta niin kovaa korvennusta on ollu, että omissakin pensaissa kuivuneita lehtiä on. Pensaan juurelle kuorikatetta tai nurmikonsilppua pidätteleen kosteutta maassa.

Näin vähän arvelinkin. Kiitos. Kuorikatteen laitto olikin sopivasti ohjelmassa tälle illalle. Aiemmin ei vain yksinkertaisesti ollut ehtinyt. Aiempina vuosina tuota on ollut, ja varmasti sekin on osansa tehnyt, kun noita kuolleita lehtiä ei ole silloin suurissa määrin esiintynyt, vaikka toki näin kuivia jaksojakaan en juurikaan muista tämän kolmen vuoden ajalta, mitä tuo pensas on pihallani ihmetellyt maailman menoa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
luonnonkukkia yritin kasvattaa eri tavoilla.
Olen nyt toistavuotta pitäny kaupungin mailla luonnonkukkaketoa "pelasta pörriäinen" hengessä. Viimekesänä kukkaa pukkas vasta ihan loppukesästä. Nytkin pukkas lähinnä ruohoa ja nokkosta, jotka olen kitkenyt osin pois... Mutta nyt tällä viikolla ekat päivänkakkarat on alkanu kukkia, ehkä se siitä lähtee... Vaikkakin sanovat, että vasta kolmantena vuotena tulee tuloksia jos tulee... Eli ainakin viä tulevana syksynä niittäen ja lisäsiementäen.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Itse laitoin perunat ämpäreihin jo ajat sitten kevät talvella. Alkukasvatin sisätiloissa. Eilen kun kastelin, niin kohtuu kokoisia mukuloita joutui mullalla peittelemään. Jussina pääsee hyvin noilla herkuttelemaan.
Ite laiton ekaa kertaa perunaa ämpäriin joskin vasta viimekuun lopulla. Josko tuosta mavuille pääsee, ni ens kerralla otan vinkkiä ja sisällä alut.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Istutin viime vuoden heinäkuussa reilut kolmisen kymmentä kartiotuijaa pensasaidaksi. Ostettiin ne valmiiksi 160-180cm mittaisina. Paikalle tehtiin kivimuurista kaukalo jossa juuret ovat hyvin suojassa. Perusmultaa pohjalle ja päälle havumultaa. Paikka sellainen puolivarjoinen. Kasteltu on riittävästi, kertaakaan ei ole ole multa päässyt kuivaksi. Keväällä laitettiin suojaharsot taimien päälle suojaksi auringolta, jotka pois toukokuun alussa ja sen perään lannoitteet. Siinä vaiheessa tuijat näyttivät vielä hyviltä, mutta pikkuhiljaa osa niistä alkoi haalistumaan ja oksat kuivumaan. Kastelua jatkettu koko kevät sen jälkeen, kun pakkasyöt loppuivat.
Eilen jouduin katkomaan niistä noin 5-6, kun olivat kuolleet. Sekin on jännää, että näitä kuolleita tuijia on joka toinen mutta vain tuijarivin toisella puolella, joka on hieman alempana.
Olisko täällä tuija-experttejä hyvien neuvojen kanssa?
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Aamulla nostin perunat noista ämpäreistä. Iso kattilallinen täyttyi. Siemen timoja kun oli jäänyt yli kevään istutuksista, niin laitoin uudet perunat samaan multaan. Toki laitoin reiluhkosti lannoitetta sekään myöskin. Saapi nyt nähdä että tuleeko noista mitään, mutta eipä tästä kokeilusta juurikaan ole hävittävää.

On kyllä todella hyvänmakuisia perunoita ja jatkossakin meinaan esikasvattaa noita keväisin sisällä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valkoherukan kanssa jatkuu huono tuuri. Istutin tuon viime vuoden keväällä. Ensimmäisenä syksynä oli jo tulossa pieni sato, eli käytännössä olisi saanut muutaman marjan vaikkapa jäätelön kyytipojaksi. Mutta juuri ennen sadonkorjuuta linnut söivät nuo. Vaikka puutarhaoppaissa on sanottu, että linnut eivät valkoherukkaa söisi, kun Suomen luonnossa ei esiinny tuon värisiä marjoja. Tämän alueen linnut eivät ilmeisesti olleet lukeneet noita oppaita...

Tänä vuonna näytti jo tulevan enemmän marjaa. Mutta viime viikolla, kun olin lomailemassa mökillä, joku tuholainen oli iskenyt. Tämä siitä huolimatta, että ennen mökille lähtöä ruiskutin pensaan. Seurauksena se, että reilusti yli puolet marjoista oli yhtäkkiä ikään kuin kypsynyt ennen aikojaan, ja sitten kuivunut kasaan. Osassa oli ympärillä vähän kuin jonkinlaista verkkoa tai jotain sitä muistuttavaa.

Mikä lie tullut... Mielestäni tuo muistutti hieman karviaiskoisan tekosia. Mustaherukassani ja karviaisessani oli tuollaista jonkin verran viime vuonna, mutta tehokkaan ruiskutuksen ja kuolleiden marjojen poiston ansiosta sato pelastui suurilta osin. Nyt tuo valkoherukka on vielä sen verran pieni sadoltaan, että valmiiksi tuskin ehtii yhtään, ja linnut taitavat nekin viedä. Karviaiskoisa tosin oppaiden mukaan vaivaa kai lähinnä karviaista ja mustaherukkaa, mutta kai se voi valkoiseenkin iskeä...

Mutta ajatellaan positiivisen kautta. Pensas kasvaa hyvin ja on muuten terveen oloinen. Ehkä kolmas syksy toden sanoo, ja silloin saisi jo marjoja pöytään.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Nyt pitäisi osata käsitellä noita valkosipuleita, kun kukkavarret ovat jo joissakin täyden renkaan tehneet...
Leikatahan ne pitäisi jostain, mutta kun nyt olen valitettavasti yksin täällä vastuussa eikä ole mitään kokemusta moisesta, pikkuisen arveluttaa - WhatsUpilla neuvoja...
Valko- ym. sipulit ovat kasvaneet kyllä aivan erinomaisesti... ainakin vartta, kun ei juuri muusta vielä tiedä. Toki, tavallista ja punasipulia on jo käytetty, mutta eivät nyt mitään järin suuria vielä ole.
Potutkaan eivät meinaa pysyä "karsinassaan", kun ovat varret niin muhkeat, mutta vielä ei ole kukkia yhtään...
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt pitäisi osata käsitellä noita valkosipuleita, kun kukkavarret ovat jo joissakin täyden renkaan tehneet...
Leikatahan ne pitäisi jostain, mutta kun nyt olen valitettavasti yksin täällä vastuussa eikä ole mitään kokemusta moisesta, pikkuisen arveluttaa - WhatsUpilla neuvoja...
Valko- ym. sipulit ovat kasvaneet kyllä aivan erinomaisesti... ainakin vartta, kun ei juuri muusta vielä tiedä. Toki, tavallista ja punasipulia on jo käytetty, mutta eivät nyt mitään järin suuria vielä ole.
Potutkaan eivät meinaa pysyä "karsinassaan", kun ovat varret niin muhkeat, mutta vielä ei ole kukkia yhtään...
Jos et halua hyödyntää myöhemmin kypsyviä siemeniä, niin ei muuta kuin kukkavarsi sopivan alhaalta poikki. Jää sipulille enmmän energiaa kasvattaa itse pääasiaa. Itse olen aina jättänyt pari vartta kypsyttämään siemeniä ja lopuista leikanut kukkavarret ajoissa pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös