Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 422 933
  • 12 321

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tänään taas näyttökierrossa Poliisiopisto. Ikää 40 vuotta, mutta toimii edelleen. Ja viimeiseksi jääneestäkin 30. Olisi ollut kiva saada tälle juhlavuodelle vaikka uudelleenlämmittely alkuperäisestä The ykkösestä. Ehkä sitten viiskymppisten aikoihin, jolloin Steve Guttenberg on sopivasti tullut miehen ikään ja todennäköisesti vallannut Lassardin pallin, saaden alaisikseen ysikymppisen kapteeni Harrisin ja häntä hivenen nuoremman, komisario Proctorin...
 

Buster

Jäsen
Kun täällä oli Red One:sta, sen floppaamisesta lippuluukuilla ja erikoistehosteiden tasoon nähden ihmeellisen suuresta budjetista keskustelua, niin Varietylta tuli siihen liittyen ihan valaiseva ja melko polveileva artikkeli: klik.

Siinä mm. kerrotaan noista streamausleffojen tuotantokustannuksista. Eli tuollaisissa elokuvissa tosiaan tekijöille maksetaan suuret etukäteismaksut, eli se standardi korvaus elokuvan tekemisestä ja sitten vielä miljoonia päälle "buyoutien" muodossa. Eli tuolla "buyout" -korvauksella hyvitetään näiden lipputulojen ja vastaavien jälkijunassa tulevien "backend-payday" -tulojen puute. Tässä tapauksessa vastineena Amazon saa kiihdytetyllä tahdilla tuoda elokuvan teattereista Primeen.

Netflix on yrittänyt ajaa noiden buyouttien/könttäsummien sijaan jonkinlaista katselumäärään perustuvaa korvausjärjestelmää tekijöille streamausleffojen kohdalla, mutta sille agentuurit eivät ole vielä oikein lämmenneet. Artikkelin agententuurin edustajan mukaan streamauspalvelut säästäisivät paljon rahaa, mutta tekijöiden menestystä ei palkittaisi riittävästi.

Red Oneen jälleen palattaessa Amazon pitää elokuviensa teatterijulkaisua pelkkänä kalliina ennakkomarkkinointina suoratoistojulkaisua varten, mikä toivottavasti lisää Primen tilaajia. Eli kunhan teatterikierros kattaa elokuvan mainos- ja levityskulut, niin se on heidän kirjoissaan menestys. Ellei kata - kuten Red Onen kohdalla taitaa käydä - niin taskut ovat syvät.

Amazon kuitenkin pitää jo nyt Red Onea onnistuneena elokuvana ja näkevät elokuvan tuottavan heille paljon rahaa suoratoiston (ja erinäisen krääsän kautta). Mitä toki on vaikea sinänsä tarkistaa lukuina, koska lukuja suoratoistoyhtiöt julkaisevat mitä julkaisevat jos julkaisevat ja niihin epäselviin lukuihin on vain luotettava. Siinä missä elokuva-alan normi on ollut julkaista katsojamäärät ja lipputulot, vaikka mikään ei sitä velvoita tekemään.

Lisäksi tuossa jutussa analyytikot pitävät Red Onea reliikkinä vuodelta 2021, jolloin Amazon voitti tuosta elokuvasta käydyn kiivaan tarjouskilvan ja alkoivat yhdessä Dwayne Johnsonin tuotantoyhtiön kanssa tuottaa elokuvaa. Tuolloin pandemian jäljiltä suoratoistoyhtiöt isojen rahatukkujen kanssa kamppailivat verisesti materiaalista, erityisesti jos projektiin liittyi a-luokan nimiä. Apple esimerkiksi iski juuri tuona vuonna kätensä Argyleen, minkä paketin hintalapuksi tuli 200 miljoonaa dollaria. Siitäkin kaavailtiin franchisea, mutta eipä tainnut tulla.

Netflix on vastaavanlaisten elokuvien tekemisestä artikkelin mukaan jo luopunut ja samoin näyttää siltä, että Amazonilla ja Applellakin on alettu viisastua. Lisäksi Amazonin tuskin tarvitsee vastaavanlaiseen ostokilpaan enää lähteä, kun ostivat 2022 MGM:n ja sen filmikirjaston. Se takaa heille ison katalogin IP:tä, joita rebootata ja tehdä uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Civil War tuli katsottua eilen ja tässä oma veikkaukseni tulevaisuudessa arvosteluja aika paljon kohentavaan elokuvaan. IMDB:n tasan seiskan arvosanan perusteella odotin jotain ehkä turhan alleviivaavaa pökkelöintia, mutta sainkin ajatuksia herättävän ja uskomattomilla toimintakohtauksilla ryyditetyn sotapätkän!

Elokuvan sanomaa jopa pelottavalla tavalla alleviivaa ym. elokuvasivuston käyttäjäarvostelujen lukeminen - "Garland ei uskalla ottaa kantaa", "väkivaltaa väkivallan vuoksi", "ei vastaa ongelmiin". Jösses, liekö tämä seurausta lukutaidon yleisestä heikkenemisestä yleisen jakautumisen lisäksi, mutta elokuvallahan on selkeä ja vahva sanoma. Sen puute on enemmän henkilöhahmojen kehittämisessä, muttei siinäkään itseäni liialti häiritsevästi.
 

Teresa

Jäsen
En viime aikoina ole muiden kiireiden vuoksi ehtinyt katsoa mitään ns. oikeaa leffaa, mutta männä viikonloppuna tuli katsastettua Neflixin tuore Elvis-dokkari nimeltä The Return of the King: The Fall and Rise of Elvis Presley. Dokumenttielokuvan aihe oli minulle jo etukäteen hyvinkin tuttu, sillä olen kuunnellut rockin kuningasta polvenkorkuisesta lähtien ja siinä sivussa on tullut tutustuttua myös hänen elämäntarinaansa lukuisten kirjojen ja dokumenttien avulla. Tämä kyseinen dokkari keskittyi erityisesti vuoden 1968 legendaariseen comeback-esitykseen, mutta taustoituksena sinä käsiteltiin myös comebackiin johtaneet tapahtumat – Elviksen suosion tarunhohtoinen kultakausi 50-luvulla ja uran notkahdus 60-luvulla surkeita b-luokan elokuvia tehtaillessa. Enimmäkseen dokkari eteni asioista ainakin omasta mielestään jotakin tietävien tyyppien haastattelujen pohjalta ja lisäksi siinä nähtiin runsaasti arkistomateriaalia esim. itse -68-show’sta ja Elviksen omista haastatteluista.

Itse katsoin tuon comeback-show’n ala-asteella miltei joka aamu, joten siitä otetuissa katkelmissa ei ollut minulle mitään uutta. Muutenkaan dokumentti ei tarjonnut mitään kovin mullistavaa infoa, joskin Elviksen haastattelupätkät olivat toki kiinnostavia enkä ollut aiemmin tainnut kuullakaan ainakaan kaikkia niistä. Muiden haastateltavien valinnat herättivät joiltakin osin ihmetystä: mitäpä sisäpiiritietoa esimerkiksi Bruce Springsteenillä tai Conan O'Brienilla olisi jakaa Elviksestä, kun he eivät olleet koko äijää koskaan tavanneetkaan. Toki heillä lienee yleistä tietämystä show-bisneksestä, mutta ei käsittääkseni spesifisesti juuri Elvarista. Samaten Buz Luhrmann oli minusta tässä dokumentissa vähän turhake, vaikka tekaisikin pari vuotta takaperin sen leffan Elviksestä. Sen sijaan -68-spesiaalissa itse paikan päällä katsojana olleen naisen kommentit olivat mielenkiintoisia. Samaten Elviksen ex-vaimo Priscilla ja kaveri Jerry Schilling olivat kelpo haastateltavia, kun he nyt sentään tiesivät jotakin aiheesta, vaikka heidänkin jorinansa olivat enimmäkseen jo tuhanteen kertaan kuultuja. Dokumentti oli myös koostettu jossakin määrin sekavasti, sillä ajassa hypittiin jonkin verran. Eli ei tuo ollut mikään huippuhyvä tekele, mutta ihan ok kylläkin ja erityisesti se herätti innostuksen katsoa tuo comeback-show joskus lähitulevaisuudessa pitkästä aikaa uudestaan.
 

axe

Jäsen
Eli ei tuo ollut mikään huippuhyvä tekele, mutta ihan ok kylläkin ja erityisesti se herätti innostuksen katsoa tuo comeback-show joskus lähitulevaisuudessa pitkästä aikaa uudestaan.
Katoin saman tässä viikolla ja samaan putkeen toisen ehkä mielenkiintoisemman dokkarin viime vuodelta. Jos et ole katsonut, niin koita ihmeessä ettiä: Reinventing Elvis: The '68 Comeback. Tässä pääosassa oli se comeback-shown ohjaaja Steve Binder ja paljon hyvää inside-tietoa.
 

godspeed

Jäsen
Katselin eilen Robert Redfordin ohjaaman The Horse Whispererin (1998) pitkän tauon jälkeen. Kaikkihan hevoskuiskaajan tietää, vaikka ei olisi koskaan myöntänyt edes katsoneensa. Jopa tällainen kovan luokan entinen gangsteri Mika "Immu" Ilmen on nimennyt itsensä ja kirjansa Gangstakuiskaajaksi. Toivottavasti hän on tietoinen mihin se pohjautuu, jos ei ole läppää itse keksinyt. Kuuntelijansa eivät välttämättä tiedä, kun aika paljonhan nuoriso Immua kuuntelee.

No mutta, se elokuva. Romanssina surkea ja ilman sitä väkinäisyyttä oltaisiin voitu tämä elokuva selvitä, sillä mitään tarvetta sille ei ollut. Ei tarvetta, vaikken muistanut, että tämä oli aika köyhä juoneltaan ja jotain tavallaan draamallista koukkua kylläkin piti olla mikä perustelee hahmojen toiminnan. No mitä ihmettä minä edes odotin? En tosin tiedä miten käy kirjassa, johon tämä leffa perustuu, mutta elokuvaan romanssi ei siirtynyt mitenkään toimivasti.

Heppaelokuvana ja tietynlaisena (kevyenä) traumaelokuvana ihan mukiinmenevä, vaikka mihinkään syvyyksiin ei porauduttukaan. Paljon ammattitaidolla tehtyä fiilistelyä hevosten kanssa, ja paljon matkailumainoksesta käyvää fiilistelyä maisemiin tukeutuen. Kyllähän tuolla Montanassa voisi rauhoittua ja elää kaukana suurkaupunkien saasteista ainakin osan aikaa elämästään. Vaikuttaa ainakin ihan saakelin hienolta paikalta!
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Juuri katselin tuon tänä vuonna ilmestyneen Civil War -elokuvan. Tämähän oli varsin hyvä elokuva. Ei nyt mikään tajunnanräjäyttävä, mutta hyvä idea ja hyvin tehty toteutus. Sopivan tiivis paketti arki-iltaan.

Löytyy siis ainakin amazon primestä. Täytynee myös tuo Challengers katsoa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Suomalaisesta tarkka-ampujalegenda Simo Häyhästä tehdään elokuva. Takana Lapua 1976-elokuvan tiimi.




Tässä FB-rajoitteisille.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Häyhä-elokuva voi lyödä teoriassa tosi kovasti läpi maailmalla, jos se vaan on tarpeeksi laadukas. Esimerkiksi jossain USA:ssa tai Japanissa jotkut urheilijat, mitä näitä nyt on, eivät suinkaan ole isoimpia julkkiksia vaan Simo Häyhä :)
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Suomalaisesta tarkka-ampujalegenda Simo Häyhästä tehdään elokuva. Takana Lapua 1976-elokuvan tiimi.




Tässä FB-rajoitteisille.

Entinen luokkakaveri kummankin elokuvan takana. Lapua oli ainakin hyvä, toivomyös Häyhä.
 

Götze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна




En oikein osannut odottaa, että tää leffasarja menis "kultti" suuntaan.

Olipahan muuten hemmetin toimiva ja ahdistava traileri, eikä vähiten tuon ääniraidan takia. Pikaisella googlettamisella sai selville että kyseessä on joku 1900-luvun alkupuolen runo, josta juurikin tätä puhuttua versiota on käytetty (ja ilmeisesti käytetään edelleen) kun treenataan psykologista sodankäyntiä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Häyhä-elokuva voi lyödä teoriassa tosi kovasti läpi maailmalla, jos se vaan on tarpeeksi laadukas. Esimerkiksi jossain USA:ssa tai Japanissa jotkut urheilijat, mitä näitä nyt on, eivät suinkaan ole isoimpia julkkiksia vaan Simo Häyhä :)

Tällekään leffalle varmaan ei kannata antaa mitään elokuvasäätiön tukea, annetaan mieluummin jollekin 100 katsojaa vetävälle taideprojektille.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tällekään leffalle varmaan ei kannata antaa mitään elokuvasäätiön tukea, annetaan mieluummin jollekin 100 katsojaa vetävälle taideprojektille.
Mutta kun eihän sitä tarvi tukea, kun pärjää ehkä kaupallisesti muutenkin! Repiköön selkänahastaan tällaisten populääri-kaupallis-kapitalististen elokuvien tekijät ne rahansa ja riskinsä - Suomessa tuetaan vain oikeanlaista taidetta, josta kukaan ei takuuvarmasti maksaisi mitään. Koska syyt.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Vuosiäänestystä varten aloin taas kasata listaa 2024 ilmestyneistä leffoista. Listalla pitäisi siis olla kaikki vähänkin merkittävämmät tänä vuonna Suomeen rantautuneet leffat, joko teattereissa tai suoratoistoissa/vuokraamoissa. Alla spoilereissa työn alla oleva lista, jos huomaatte merkittäviä puutteita (tai listalla jotain sille kuulumatonta) niin saa huudella.

Äänestys alkanee tammikuun alkupuoliskolla ja toki sen aikanakin lisäillään vielä listaan jos tarve ilmenee.

Aarne Alligaattori ja viidakkoystävät
Abigail
Ainahan on huominen (C'è ancora domani)
Alien: Romulus
All of Us Strangers
Alma - Life Must Be Beautiful
American Fiction
Annelin aika
Anora
Anselm
The Apprentice
Arcadian
Argylle
Atlas
Back to Black
Bad Boys: Ride of Die
Bambi - tarina metsän elämästä (Bambi, L'histoire D'une Vie dans Les Bois)
Bamse ja maailman pienin seikkailu
The Beekeeper
Beetlejuice Beetlejuice
Beverly Hills kyttä: Axel F (Beverly Hills Cop: Axel F)
The Bikeriders
Blink Twice
Blitz
Bob Marley: One Love
Borderlands
The Boys in the Boat
The Bricklayer
Carry-On
Challengers
La Chimera
Civil War
Conclave
The Contestant
Crossing
The Crow
Dahomey
Damsel
Deadpool & Wolverine
Demon Slayer: To the Hashira Training
A Different Man
Dream Scenario
Drive-Away Dolls
Dyyni: Osa kaksi (Dune: Part Two)
Elämä on juhla
Elämäni ensimmäinen päivä (Il primo giorno della mia vita)
Eternal
The Fall Guy
Falling Stars - noitien yö
Ferrari
The First Omen
Fly Me to the Moon
For Boys
Furiosa: A Mad Max Saga
Ghostbusters: Frozen Empire
The Girl with the Needle
Girl You Know It's True
Gladiator II
Godzilla x Kong: The New Empire
Gravediggers
Green Border
Haikyu!! The Dumpster Battle
Hammarskjöld
The Haunted Mansion
Havumetsän lapset
Heinähattu, Vilttitossu ja kana
Hellboy: The Crooked Man
Here
Heretic - epäuskoinen
Hevimpi reissu
Hiljainen paikka: Päivä yksi (A Quiet Place: Day One)
His Three Daughters
Hit Man
The Holdovers
Hold Your Breath
Horizon: An American Saga - Chapter 1
Hot Frosty
How to Have Sex
Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal Person
Hundreds of Beavers
Hurjapäät renkailla (Rally Road Racers)
Hypnotic
Hyvä pukki (Dear Santa)
Håkan Bråkan 2
Häivähdys purppuraa (The Color Purple)
IF - ihmeelliset frendit
Immaculate
Inside Out - mielen sopukoissa 2
I Saw the TV Glow
Ismo - maailman hauskin ulkopuolinen
Isäni Goodrich (Goodrich)
It's What's Inside
Itse ilkimys 4 (Despicable Me 4)
Jim Henson: Idea Man
Joker: Folie À Deux
Juror #2
Jälkeemme vedenpaisumus
Karvinen (The Garfield Movie)
Kinds of Kindness
Kingdom of the Planet of the Apes
Kissan 10 elämää (10 Lives)
Kivun ja ilon työ
Kneecap
Koston enkeli
Kraven the Hunter
Kuinka kuolleita käsitellään (Håndtering av udøde)
Kung Fu Panda 4
Kurkien äiti
Kyllä isä osaa -elokuva
Lasse-Maijan etsivätoimisto: Kadonnut maskotti (LasseMajas detektivbyrå: Maskoten som försvann)
Lassien uusi seikkailu (Lassie - Ein neues Abenteuer)
Late Night with the Devil
Lee
Levoton Tuhkimo
The Life and Deaths of Christopher Lee
Lisa Frankenstein
Longlegs
Love Lies Bleeding
Lumen yhdistämät (La sociedad de la nieve)
Lumous (Spellbound)
Luottomies-elokuva: All in
Luvattu maa (Bastarden)
Madame Web
Madeleinen Pariisi
Margueriten teoreema (Le Théorème de Marguerite)
Maria (Mary)
Mavka - metsän laulu (Mavka: The Forest Song)
MaXXXine
May December
Mean Girls
Megalopolis
Memory
Mielensäpahoittajan rakkaustarina
Mietaa
The Ministry of Ungentlemanly Warfare
The Monk and the Gun
Monkey Man
Monster - vaarallinen leikki
Mother, Couch - äiti sohvalla
Mufasa: Leijonakuningas (Mufasa: The Lion King)
Mun kaupunkini
My Old Ass
Myrskyluodon Maija (Stormskärs Maja)
Neljä tytärtä (Les filles d'Olfa)
The New Boy
Next Goal Wins
Night Swim
Niko ja myrskyporojen arvoitus
Ohjus
The Old Oak
Omenavarkaat
One Life
Opettajainhuone (Das Lehrerzimmer)
Parvet
Past Lives
Pataljoona 6888 (The Six Triple Eight)
The Peasants - talonpoikia (Chlopi)
Pepe
Perfect Days
Perhoset
Perhosseikkailu (Butterfly Tale)
Peto (La bête)
The Piano Lesson
Piece by Piece
Pieni pala kakkua (Keyke mahboobe man)
Polite Society
Poor Things
Prinsessa Pikkiriikki
Priscilla
(Pri)sons
Problemista
Punainen taivas (Roter Himmel)
Putoamisen anatomia (Anatomie d'une chute)
Päivät kuin unta
Quisling: Viimeiset päivät (Quislings siste dager)
Rebel Moon, osa 2: The Scargiver (Rebel Moon - Part Two: The Scargiver)
Rebel Ridge
Red One
Red Rooms
River (Ribâ, nagarenaide yo)
Road House
Robot Dreams
The Room Next Door
Rosalie
Räkä ja Roiskis
Sasquatch Sunset
Se päättyy meihin (It Ends with Us)
Sebastian
She Came to Me
Siskoni (Paradiset brinner)
Den sista resan - Viimeinen matka
Sisupussi (Scrapper)
Skinamarink
Smile 2
Sommartider
Sonic the Hedgehog 3
Spaceman
Speak No Evil
Spy X Family Coed: White
The Strangers: Chapter 1
The Substance
Suitable Flesh
Suuri leluseikkailu
The Sweet East
Tarot
Taru Sormusten Herrasta: Rohirrimin sota (The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim)
Taso 2 (El hoyo 2)
Tatami
Terrifier 3
Thelma
This Is Me... Now
Tie sydämeen
Tiedustelijat
Time Cut
Toisenlaiset kesäkaverit (Un p'tit truc en plus)
Touch
Transformers One
Trap
Twisters
Uglies
Unfrosted
Vaiana 2 (Moana 2)
Vares X
Venom: The Last Dance
Viidakon veijarit 2 - maailman ympäri (Les As de la Jungle 2)
Villi robotti (The Wild Robot)
The Watchers
We Live in Time
When Evil Lurks - paha vaanii (Cuando acecha la maldad)
Wicked
Wicked Little Letters
Wolfs
Woman of the Hour
Yannick
Young Woman and the Sea
The Zone of Interest
 
Viimeksi muokattu:

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Kompastelevaa kulttikauhua: Fright Night (1985)

Tubista valikoitui uusintakatseluun Fright Night, vampyyriteinileffa liki 40 vuoden takaa. Oli silloin aikoinaan melkoisen suosittu ja ilmeisesti edelleen ainakin tietynasteinen kulttileffa, onpa siitä jokin uusintaversiokin tehty. Kaveriporukalla katsottiin VHS:ltä nuorina jolppeina alkuperäistä silloin vuosikymmeniä sitten ja tykättiin kyllä.

Vaikka elokuva häiritsevän kovasti 1980-luvun estetiikalta maistuukin sekä tarinan että toteutuksen osalta, onhan siinä paljon hyvääkin. Monet näyttelijäsuoritukset ovat vähintäänkin varsin kelvollisia, vampyyri Dandrige todella hyvä ja naurettavan överiksi vedetty Evil Ed ärsyttävyydessään jopa erinomainen suoritus kautta linjan. Vahvan eroottisen latauksen värittämät kohtaukset päävampyyrin ja Amyn välillä ovat elokuvan selvästi parasta antia, varsinkin diskokohtaus, jonka koreografia, kuvaus ja ääniraita muodostavat erittäin toimivan kokonaisuuden. Mutta toisaalta myös kohtaus, jossa Charleyn pyhäköksi muutettu makuuhuone paljastetaan, on visuaalisesti ja auraalisesti upea.

Elokuvassa on myös metafiktionaalinen kerros, joka meni aikoinaan nuorelta pojalta täysin ohi. Tarkoitan tietysti Hammer-tribuuttihahmo Peter Vincentiä, jonka nimikin jo paljastaa ilmeisen esikuvan, Vincent Pricen. Eipä tuota nuori kundi tajunnut, kun ei ollut klassinen Hammer Horror tuttua vielä silloin. Fright Night sisältää jopa televisiosta esitettäviä Hammer-pastisseja, joissa Peter Vincent esiintyy. Elokuvan aikana Peter Vincentin hahmosta kuoriutuu useita kerroksia, häntä voitaisiin itse asiassa pitää elokuvan parhaiten kehiteltynä hahmona. Kuin kirsikkana kakun päällä Fright Night päättyy ironisen enteelliseen metafiktionaalisen viittaukseen siitä, että Vincentin edustaman vampyyrikauhun on aika väistyä televisiosta, kun nyt tulevat ulkoavaruuden alienit tilalle. Enteelliseksi se osoittautuikin sikäli, että suursarja X-Filesin saapuminen vaani jo nurkan takana.

Elokuvan juonta ja repliikkejä fanitimme silloin nuorena. Valitettavasti tähän juonipuoleen liittyvät elokuvan pahimmat kömmähdykset. Ensinnäkin elokuvan juonenkäänteet ovat toisaalta usein jotenkin ennalta-arvattavia (kyllä, siitäkin huolimatta, että olin tietysti nähnyt sen jo aikaisemmin) ja toisaalta joitakin hahmo-/juonimahdollisuuksia ei hyödynnetä kovinkaan paljon. Esim. päähenkilön äiti jää statistin rooliin seinäkoristeeksi ja vastaansanojaksi/haitakkeeksi. Jopa lyhyesti nähtävästä poliisipäälliköstä saadaan enemmän irti. Aloin toivoa, että Dandrige olisi käynyt salaa puraisemassa Charleyn äitiä jossain välissä - ehkä sitten siitäkin hahmosta olisi saatu jotain lisäarvoa juoneen, muuten kuin plot deviceksi kutsumaan vampyyri Charleyn kotiin.

Juonen suurimmat ongelmat muodostavat kuitenkin epäloogisuudet ja epäuskottavuudet. Perkaan niistä muutamia pahimpia tässä hieman tarkemmin ja koska teksti on kohtalaisen pitkä ja elokuva kuitenkin jo liki 40 vuotta vanha, en laita koko pötköä spoilerin sisään.

Eli jos et ole elokuvaa nähnyt ja aiot vielä katsoa, lopeta lukeminen nyt.

Aloitetaanpa siitä pahimmasta eli varsinaisesta norsusta olohuoneessa. Syystä, miksi aloin kirjoittaa tätä koko tekstiä. Viittaan elokuvan loppuratkaisuun. Peter Vincentin mukaan Amy voidaan pelastaa ja hänen vampyyriksi muuttumisensa peruuttaa, jos Dandrige surmataan ennen aamunkoittoa.

Okei. Mutta tähän liittyy monta juoniongelmaa.

Ensinnäkin se ilmeinen: Dandrige kuolee aamuauringon valoon. Aurinko on siis ilmiselvästi jo noussut ja Dandrige ei saanut surmaansa ennen aamunkoittoa. Eli Amyn olisi pitänyt pysyä vampyyrina. Tietenkään näin ei käynyt vaan kaikki pääsevät onnellisesti halailemaan toisiaan.

Kaikki paitsi Evil Ed. Ja tässä on toinen, hieman syvemmän tason ongelma, joka liittyy yhtä lailla tuohon loppuratkaisuun. Otetaanpa yksi olettama: jos Dandrige saa surmansa ennen aamunkoittoa, hänen sinä yönä puraisemansa hahmo paranee puremasta ja palaa ihmiseksi - oikein vai väärin?

Jos se on oikein, silloin Amy olisi voinut vielä pelastua (kuten pelastuikin) - ja Ed myös!
Ja jos väärin, silloin Amynkin olisi pitänyt pysyä vampyyrina.
Elokuvan lopussa kuitenkin annetaan ymmärtää, että Ed onkin yhä vampyyri, toisin kuin Amy. Miksi ihmeessä?

Ja vielä yksi epäloogisuus lisää: Ed käsittääkseni tuli jo aikaisemmin Peter Vincentin seivästämäksi. Elokuvan lopussa hän on kuitenkin yhä vampyyri, ja yhä "elossa". Siinäpä meillä varsinainen supervampyyri, kun eivät mitkään vampyyrimaailman lainalaisuudet tunnu pätevän hänen kohdallaan!

Hivenen hienovaraisempi epäloogisuus liittyy puolestaan siihen, millä edellytyksillä krusifiksin esittäminen karkottaa vampyyreja. Elokuvassa usein toistetaan, että krusifiksin kantajan pitää uskoa siihen. Mutta toisaalta saman henkilön (Peter Vincentin) heiluttama krusifiksi kammottaa ja polttaa yhtä vampyyria (Ediä) mutta ei tee mitään toiselle (Dandrigelle). Ja toisaalta yksi Charleyn heiluttama krusifiksi ei tee mitään Dandrigelle ja myöhemmin toinen tekee. Elokuvassa ei anneta mitenkään ymmärtää, että kumpikaan hahmo olisi tehnyt jonkinlaisen uskonratkaisun tai luopunut uskosta elokuvan aikana, joten sekavaksi menee.

Lopuksi pieni yksityiskohta mutta henkilökohtaisesti kaikkein häiritsevin. Dandrige kuristaa Charleyä yhdellä kädellä, ja Charley yrittää tällöin turhaan karistaa Dandrigen kimpustaan krusifiksilla. Charley pelastuu vasta, kun seivästää Dandrigen käden puisella lyijykynällä. Okei. Muuten hyvä, mutta kun näemme Dandrigen käden, lyijykynä on uponnut siihen puoliväliin ja on tullut jotain 10 cm läpi toiselta puolelta - jossa Charleyn kurkku oli. Miten on siis mahdollista, että Charley ei ollut samalla lävistänyt omaa kurkkuaan lyijykynällä?

Kyllähän nuo kohdeyleisöltä varmasti menivät läpi silloin 1980-luvulla, mutta näin aikuisempana ei voi olla häiriintymättä noinkin pahoista epäloogisuuksista. Mutta viihdettähän tuo vain on, ei varmaan pidä yliajatella. Ja ihan toimivaa viihdettä se kyllä onkin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Joker II - folie à deux. Tai oikeasti se oli Folie à trois, kun laskee mut mukaan, kun menin painaan play-nappia. Ilmainen suoratoisto vaikka olikin.

Hyvä esimerkki elokuvasta, jossa liika hienopersetaiteen yrittäminen valuu mukataiteena omille nilkoille. Jokainen sekunti, jonka olin telkun edessä hereillä elokuvan aikana, tuntuu jälkeenpäin olevan riistetyt minulta henkisellä väkivallalla eikä niitä saa ikinä takaisin.

Kuppaisen Aasin kurapaska-asteikolla annan tälle vittuilulle oikeita elokuvia kohtaan viisi litraa.
 

Buster

Jäsen

MGM:n ja sitä myöten Bondin ostaneen Amazonin pukumiehet on brainstormanneet mm. James Bond -tv-sarjaa, Moneypenny-spinoffia ja spinoff tv-sarjaa, jossa Bond on nainen. Huikeaa mielikuvitusta.

Eli ts. Amazon haluaa tehdä sitä, mitä nämä Silicon Valley -rahoitetut mediajätit nyt haluavat ja pitävät James Bondia vain sisältönä, jota voi tuottaa liukuhihnalta. Onneksi tuottaja Barbara Broccolilla on sitä valtaa tuon suhteen, hän haluaa tehdä Bondia edelleen "vanhanaikaisen elokuvantekemisen" -hengessä. Eli periaatteessa jatkaa kuten tähänkin asti. Näistä kahdesta näkemyserosta käydään vääntöä Amazonin halutessa maksimaalisen määrän tuottoa sijoitukselleen, mutta Broccolilla on sopimukset sitä luokkaa, että ilman hänen suostumustaan mitään ei tapahdu.

Sehän tästä puuttuisikin, että myös Bondille kävisi "Marvelit" ja sieltä alkaisi tulla säännöllisesti joka vuosi jotain metritavaraa, joiden kohdalla joutuisi huokaisemaan syvään ja toteamaan, että "kai tämäkin pitää jaksaa katsoa kun on ne muutkin nähnyt". Minkä sitten streamauspalvelun algoritmit lukevat onnistuneena menestyksenä, kun ne jaksot on riittävän moni katsonut alusta loppuun. Pitäisi vaan malttaa jättää katsomatta.

Kolme vuotta jo edellisestä Bond-elokuvasta ja näyttelijäkin puuttuu. Pisin väli Bond-leffojen välillä on kuusi vuotta ja eiköhän tässä ala mennä kohta ennätykset uusiksi. Vaikka kaikki olisi valmiina ja kuvaukset alkaisi puolen vuoden sisään, niin menisi siltikin sellaiset 2 vuotta ennen kuin se olisi kankailla.
 
Viimeksi muokattu:

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Heitetään tänne kysymys, onko jatkoajassa ketjua missä bongaillaan suomalaisia tai suomalaisilta kuulostavia nimiä elokuvien ja tv sarjojen credits osioista?

Mikäli sellaista ei ole, haluaisiko joku tehdä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös