Jatkoajan leffakerho

  • 2 409 552
  • 12 325

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niistä flashbackeistä tuli vahvasti "avataan nyt vielä että varmasti tajuatte"-fiilis myös minulle. Kun muuten elokuva kuitenkin jätti asioita auki ja tulkinnan varaan, niin tuo ei ollut tarpeellista.

Brucen vanhempien päätös lähteä ilman henkivartijoita ytimeen elokuviin, kun mellakkatunnelmat Gothamissa nousevat on melkoisen epäuskottava. Puhetta kun oli jo päivällä, että kaduilla on illalla iso mielenosoitus. Varmaan siellä kartanossa olisi ollut privaattiteatteri? Mutta miten muuten heidän kuolinkohtauksensa olisi sitten tähän saatu? Kun se nyt jostain syystä ilmeisesti oli pakko olla tässä, vai oliko? En ole lepakkomiessarjiksiin perehtynyt ollenkaan, joten mielestäni sekin on mahdollista, että se Jokeri, jota vastaan Bruce isompana kamppailee ei ole Arthur Fleck vaan joku aivan muu. Arthur vain innoitti. Ja oli Thomasin avioton lapsi, ja yhteydet siihen isä-Wayne sotki rahalla. Mutta se kait on jo kaanoninvastaista ajattelua...

Elokuvan kuvauksesta vastannut Lawrence Sher kertoi Zazie Beetzin hahmon jäävän henkiin. Aivan kuten aiemmat keskustelijat olivat huomauttaneet, Fleck tappaa vain niitä, jotka ovat hänelle ilkeitä.

Ja vielä: loppu vihjaa vahvasti, että koko juttu on vain vitsi Fleckin päässä. Mielestäni "se oli vain unta" on paskin rimanalitus, jonka tarinaansa voi laittaa, joten toivon, että joku keksii tuohon jonkin muun selityksen.

Linkki vie slashfilm.comiin
Spoilerissa tuosta Jokerista:
Mä en etukäteen tajunnut, vaikka olisi toki voinut, että on Fleckin harhaa. Toki kyseinen nainen vitutti ihan huolella, kun hehkutti kolmoismurhaajaa sankarina. Tuli oikeasti kihistyä penkissä, että kuka täysjärkinen ajattelee noin. Se alleviivaus oli tosiaan turhaa, kun naisen reaktio Arthurin istuessa penkillä paljasti, että ihan niin läheisissä väleissä ei ollakaan. Itsellä tuli tuo mieleen vasta hieman ennen kuin nainen makkarista ovelle tuli. Hyvä kohtaus pilattiin selityksillä, ja tuli vähän myötähäpeä tekijöitä kohtaan. Ei minusta mikään mestariteos ollut, ja tuollaisen harhaisen sekopäänkin näytteleminen on luullakseni suht "helppoa", vaikka vaikuttavaahan tuota oli seurata
 
Tässä huvikseni katson sivusilmällä Creed II viasatilta. Sivusilmällä sen vuoksi, että en vain pääse yli yhdestä asiasta, joka vaivasi jo aiemminkin näissä..

Eikö nyrkkeilyelokuvissa ole painoluokkia enää? Miksi laitetaan 79kg kaveri 110kg jannua vastaan? Silmälle tuo ero on ihan valtava ja veikkaan, että jos kävisivät oikeasti puntarilla, niin totuus olisi tarua ihmeellisempää. Itse asia olisi helposti hoidettavissa hakemalla saman kokoiset kaverit ja pitämällä huoli, että eivät ole yhtä aikaa normaalikokoisten ihmisten kanssa kuvassa. Niin asia hoidettiin Rockeissakin :)

Tämä olisi ollut aiemmin "näkemättä paskaa" -ketjun juttu, mutta nyt kun näen niin laitan tähän.

EDIT: Hivenen yllättäen sitten Rocky treenasi jannun rikkomalla lihakset ja luut, jonka jälkeen pystyi matsaamaan Rockyn taktiikalla torjumalla naamallaan. Pienelle evoluutiolle plussa eli nyt sentään kehässä ei jokainen lyönti osu ja osa menee suojaukseenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Tulipa käytyä katsomassa tuo Terminator Dark Fate. Ihan kelpo rymistely ja kyllähän Linda Hamilton Sarah Connorin roolissa pyyhkii edelleenkin persettä kaikille naissankareille joita nykypäivän toimintaleffoissa usein on. Myös Arska veti ihan hyvin Terminatorin roolin, nyt toki rooli oli selkeästi erilainen kuin aiemmissa leffoissa.

Ei tuossa nyt varsinaisesti mitenkään pyörää lähdetty uudestaan keksimään, oikeastaan hyvin pitkälti sama tarina mitä ekassa Terminator-leffassa oli, mutta hieman erilaisilla vivahteilla. Mutta oli tämä nyt selkeästi paras kahden ekan Terminaattorin jälkeen, olkoonkin että pidän T3:stakin ihan kelvollisena ja olisi sinällään ollut hyvä päätös koko sarjalle... Mutta toisaalta kun se Sarah Connor oli kuollut siinä niin tavallaan tämä oli ainoa keino palauttaa Sarah tuonne mukaan.

Mutta ihan hyvä leffa oli. Sopivan suoraviivaista actionia ilman turhia kikkailuja. Toki itse toimintakohtaukset on nykypäivän mukaisesti välillä melkosita ADHD-poukkoilua. Mutjoo, sellainen 3/5 tai 7/10 tälle leffalle. Ei kahden ekan veroinen klassikko mutta hyvä toimintapätkä kuitenkin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Mutta ihan hyvä leffa oli. Sopivan suoraviivaista actionia ilman turhia kikkailuja. Toki itse toimintakohtaukset on nykypäivän mukaisesti välillä melkosita ADHD-poukkoilua. Mutjoo, sellainen 3/5 tai 7/10 tälle leffalle. Ei kahden ekan veroinen klassikko mutta hyvä toimintapätkä kuitenkin.

Samaa mieltä, itsekin juuri eilen kävin katsomassa, ihan vaan kun tekele vaikutti kaiken taustatiedon perusteen oikein kunnon wanhan koulukunnan rymistelyltä. Jota se olikin, itse asiassa T2-henki (ja ensimmäisen myös) oli todella vahvasti läsnä, tämä oli todellinen tribuutti koko elokuvasarjan alkuperäiselle idealle ja tunnelmalle. Ja minä olen juuri sitä sukupolvea jolle T2 on elokuvahistorian suurimpia virstanpylväitä. Kyllä siis toimi kaikinpuolin, vaikka tietysti päävihulainen ei ollut niin ikoninen kuin Robert Patrick aikanaan.. mutta tokihan Linda Hamiltonilla nokittaminen täysin on varma nakki

Klassikoita on luonnollisesti enää nykypäivänä käytännössä mahdoton tehdä, mutta annan itse 8/10
 

Histo

Jäsen
Yllä puhutaan sitten Jokerista.

Olen itse tuon nähnyt, mutta voinee elokuvaa vielä näkemätöntä toki vähän ärsyttää, jos menee klikkaamaan tekstit näkyville ja esiin tulee juonipaljastuksia. Ja joo, sitä varten toki ne spoiler-tägit ovatkin olemassa, mutta yleensä sen aiheen sentään näkee ilman klikkailuja.
Pahoittelut, en kirjoitellessani hoksannut että vastaus on sen verran kaukana alkuperäisestä keskustelusta, että olisi pitänyt vielä otsikoida mistä kirjoitan.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Anna - 2000-luvun Leon.

Taas yksi tyhjäpää-malli yrittää luoda uraa näyttelijänä! Ei! Sasha Luss on IHQ, ja tekee samalla mielestäni vakuuttavan suorituksen vakoojatoimintapätkässä Anna. Uljas venäläinen pistää porukkaa nippuun minuutti per ruumis tahtiin. Kaksi tuntia oli täyttä tulitusta. Parasta Luc Bessonia 2000-luvulla. Tämä täytti täydellisesti odotukset. Genre huomioon ottaen 5/5.
 
Tuli eilen katsottua tuo Lars von Trierin leffa The House That Jack Build jonka pääosassa velmuilee loistava Matt Dillon.

Leffa oli hyvä(tosin ajoittain hiukan puuduttava) mutta totuuden nimissä on sanottava että välillä niin raaka ja vastenmielinen että täytyi pitää ihan tupakkatauko. Itse en mikään herkkiänahka yleensä ole väkivallan suhteen leffoissa mutta tässä tapauksessa mentiin jo rajoja hipoen mitä kannattaa näyttää ja mitä ei.

Ehdottomasti suosittelen katsomaan tämän kunhan muistaa että elokuva on sitten todellakin K-18 ja meno on sen mukaista.

Lisätään vielä sen verran että Matt Dillon kertoi jossain aviisissa että meinasi kieltäytyä Jackin roolista parin erittäin karmean kohtauksen vuoksi. Kun leffan näkee niin voi hyvin arvata mistä on kyse. Mutta ei niistä sen enempää tässä.

Tulipa katsottua innoittamasi tämä leffa ja kahdessa osassa tuli katsottua. Osin sen vuoksi, että oikeasti ei pystynyt antaa pyöriä, kun rouva oli samassa huoneessa :)

Elokuva oli juuri kuin mainosti. Triermäisen outo ja todella raaka. Ei pelkästään visuaalisesti vaan henkisesti tuo oli kyllä raskasta katsottavaa. Itselleni tämä elokuva oli muistutus, että ihminen kehittyy kasvaessaan. Nuorempana olisin katsonut tuon ohimennen, vaan nyt oli välillä melkoisen vastenmielinen olo. Elokuvaa ei voi sanoa minusta loistavaksi, mutta ehdottomasti katsomisen arvoinen. Tässä rikotaan tabuja, sekä totuuden nimissä sanottakoon ettei tämmöisiä montaa tule vastaan. Onhan saman tunnelman ja tyylin leffoja tehty muitakin, mutta liekkö koskaan näin hyvillä näyttelijöillä?

Vaikka siis en pidä leffaa loistavana, niin pidän tätä upeana.
 

Buster

Jäsen
Seuraavaksi sitten vaan katsomaan Fatih Akinin Kultainen hansikas, joka tulee teattereihin 15.11. Melko järkyttyneitä reaktioita festivaalikriitikot siitä kirjoittelivat joskus vuoden alkupuolella ja otsikot jäivät mieleen. Tositarina sarjamurhaajasta ja sodan arpien kanssa painivasta saksalaisesta yhteiskunnasta. Akin kuuluu yhteen omista luotto-ohjaajista, että eiköhän siinä ole jotain muutakin kuin pelkkää vastenmielisyyttä ja sensaationhakuisuutta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Seuraavaksi sitten vaan katsomaan Fatih Akinin Kultainen hansikas, joka tulee teattereihin 15.11. Melko järkyttyneitä reaktioita festivaalikriitikot siitä kirjoittelivat joskus vuoden alkupuolella ja otsikot jäivät mieleen. Tositarina sarjamurhaajasta ja sodan arpien kanssa painivasta saksalaisesta yhteiskunnasta. Akin kuuluu yhteen omista luotto-ohjaajista, että eiköhän siinä ole jotain muutakin kuin pelkkää vastenmielisyyttä ja sensaationhakuisuutta.
Olen katsonut tuon. Vahva suositus tälle leffalle. Toinen on Parasiitti, Snowpiercerin ja Okjan ohjaajalta. Vuoden paras leffa. Ei kannata katsoa mitään traileria yms koska spoilaavat. Tämä leffa kannattaa katsoa tietämättä siitä mitään. Heittää hienosti genrestä toiseen ja kolmanteen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Tulipahan eilen katsottua Terminator Salvation, tuo olikin ainoa Terminatoreista joka oli itsellä näkemättä. Olin jotenkin vältellyt tuon katsomista koska ajatus siitä että Terminator ilman Arskaa voisi mitenkään toimia oli itselle ihan absurdi (juu olihan tässä se CGI-Arska), mutta tämähän oli yllättävän hyvä. Tavallaanhan tämä oli samaan aikaan sekä esiosa että jatko-osa, koska tässä kuitenkin esiteltiin mm. nuori Kyle Reese.

Leffahan on toki jokseenkin erilainen verrattuna muihin Terminatoreihin, tässä on kyseessä tuollainen tulevaisuuteen sijoittuva sotaelokuva, johon toki on otettu niitä mausteita aikamatkustuksesta yms., mutta aikalailla sota-action edellä mentiin. Viihdyttävä ja suoraviivainen paketti. Paljon kyllä pelastaa hyvät näyttelijät, tykkäsin Christian Balesta John Connorina.

Jos nyt ajattelee Terminatoreita kokonaisuutena niin ykkönen ja kakkonen ovat toki ihan klassikoita, toki joissain määrin erilaisia. Eka osa on ehkä jopa trilleri johon on tuotu action-elementtejä ja aikamatkustusta, mutta pääosin se on kuitenkin tuollainen trillerimäinen jahtaamistarina. Kakkonen taas on todennäköisesti kaikkien aikojen paras toimintaelokuva ja asettanut riman toimintaleffoissa niin ylös että jos joku sen ylittää niin onnittelut. Nämä kaksi on selkeästi viiden tähden klassikoita, paha sanoa kumpi on parempi koska ne on erilaisia elokuvia. Eka on synkkä, pelottava ja jopa ahdistava kun taas toisessa on enemmän rymistelyä.

Sen jälkeen sanoisin että Terminator 3 ja tämä Salvation ovat aikalailla samalla viivalla, hyvinkin suoraviivaista toimintaa on niissäkin ja ovat ihan kelpo jatko-osia näille kahdelle aiemmalle. T3 esittelee sen että Tuomionpäivää ei vaan yksinkertaisesti voi pysäyttää ja sen leffan lopetus oli ihan komea noiden kolmen ekan leffan sarjalle. Salvation sitten kuvaa tulevaisuutta. Ei nyt mitään mestariteoksia mutta hyviä toimintaelokuvia.

Näiden jälkeen vedetäänkin sitten kieli poskessa ihan överiksi ja tulee Terminator Genisys. Tämä oli tavallaan siis reboot mutta kuitenkin. Ei mitään järkeä missään vaiheessa ja aivan päätöntä sekoilua koko leffa. Suhtaudun tähän enemmänkin Terminator-parodiana kuin varsinaisena jatko-osana, vaikka valitettavan tosissaan tämä kaiketi oli tehty. Tätä leffaa ei pelasta edes Arska ja en käsitä miten on suostunut parodioimaan tuota rooliaan. Onhan mies toki karismaattinen mutta tönkköjä puujalkavitsejä laukova Terminaattori ei nyt ihan toimi... Sarjan ainoa todellinen huti on siis tämä, metsään mentiin ihan kunnolla.

Uusimman Terminator Dark Faten käsittelinkin tuolla aiemmin, eli menee periaatteessa samaan kategoriaan kolmosen ja Salvationin kanssa. Suoraviivaista actionia ja ei mitään turhaa kikkailua, mutta paremmin toteutettuna ja Linda Hamiltonin paluu Sarah Connorin rooliin kiilaa tämän leffan kolmospaikalle. Lisäksi on hyvinkin uskollinen kahdelle ekalle osalle. Saas nähdä tuleeko jatkoa, periaatteessa kai voisi.

Jos nyt loppuun vielä laittaa järjestykseen, niin se voisi olla:

1. Terminator
1. Terminator 2 - Judgment Day
3. Terminator Dark Fate
4. Terminator 3 - Rise of the Machines
5. Terminator Salvation

... Helvetisti tyhjää ...

6. Terminator Genisys

En osannut päättää kumpi on kärjessä eli eka osa vai Judgment Day, joten laitoin ne jaetulle kärkipaikalle. Eka mietin että Robert Patrickin mitalla olisin voinut listata Judgment Dayn ykköseksi, mutta nyt näin. Dark Fate sitten suht selkeästi kolmosena ja sitten nuo kolmonen ja Salvation melko tasoissa mutta Arskan mitalla kolmonen vähän edelle. Listauksen ainoa selkeä sijoitus oli tuo Genisyksen sijoittaminen johonkin helvetin syvimpään onkaloon, samalla toivoen että kaikki kopiot siitä tuhotaan ja että sitä ei esitetä enää missään.

Tässä on noin vuoden sisään tullut katsottua nuo kaikki muut paitsi Terminator kolmonen, sen näkemisestä on itse asiassa jo aika pitkä aika. Tuota ei taida missään striimauspalvelussa olla nyt nähtävillä, Viaplaysta vissiin voisi vuokrata. Rankkaus perustuu siis puhtaasti muistikuviin, mutta silti muistelen sen olleen kelvollinen. Pitäisi varmaan katsoa sekin ja tulla sitten tarvittaessa muuttamaan mielipide.

Hieno elokuvasarja kuitenkin kokonaisuutena ja mielestäni todiste siitä että Arnold Schwarzenegger on kaikkien aikojen action-tähti. Näyttelijänä ajoittain vähän tönkkö, mutta valtavasti karismaa ja kyllähän miehen pelkkä olemus on kuin luotu tällaisiin elokuviin.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
T3 esittelee sen että Tuomionpäivää ei vaan yksinkertaisesti voi pysäyttää ja sen leffan lopetus oli ihan komea noiden kolmen ekan leffan sarjalle.

Kolmosen ihan loppu on tosiaan hyvä. Lisäksi toimintakohtauksissa on paljon hyvää. Etenkin se nosturiauto-rymistely on huikea. Mutta sitten taasen Arskan lisäksi oikein kukaan näyttelijä ei toimi minun makuuni.

Pahis-terminaattori on kakkoseen verrattuna täysin mitäänsanomaton. Tissejään se pystyi kasvattamaan, mitään muuta siitä ei ole päähän jäänyt. Nick Stahl ei sovi mitenkään siihen mielikuvaan minkä oli John Connorista saanut ykkösen ja kakkosen perusteella. Nössö ilman karismaa. Tuoko sitten on se ihmiskunnan toivo? Ja eipä se naishahmokaan kauheasti hurraa-huutoja aiheuta, kun verrokkina on naispääroolin aiemmin täyttänyt Hamilton.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Pahis-terminaattori on kakkoseen verrattuna täysin mitäänsanomaton. Tissejään se pystyi kasvattamaan, mitään muuta siitä ei ole päähän jäänyt. Nick Stahl ei sovi mitenkään siihen mielikuvaan minkä oli John Connorista saanut ykkösen ja kakkosen perusteella. Nössö ilman karismaa. Tuoko sitten on se ihmiskunnan toivo? Ja eipä se naishahmokaan kauheasti hurraa-huutoja aiheuta, kun verrokkina on naispääroolin aiemmin täyttänyt Hamilton.
Joo toki onhan se totta että kolmosen muut roolit Arskaa lukuunottamatta melko köykäisiä, olkoonkin että aiempien leffojen kohdalla rima oli asetettu aika järjettömän ylös:

-Linda Hamilton Sarah Connorina
-Robert Patrick T1000:na
-Michael Biehn Kyle Reesenä

En nyt lapsi John Connoria listaa vaan tämän leffan Johnia voisi verrata vaikkapa juurikin ekan osan Kyle Reeseen. Tavallaan tuon Connorin nössöyden ymmärtää koska eihän mies tuohon aikaan vielä ollut oikeastaan mitään, mutta toisaalta luulisi että kaveri olisi vähän enemmän itseään jo valmistanut kohti Tuomionpäivää...

Paremmalla castauksella olisi kyllä saanut jo paljon enemmän irti. Typerä veto sinänsä että pahis-Terminaattorista tehtiin nainen ilmeisesti ihan vaan sen vuoksi että pääosaan piti saada joku vahva nainen (vrt. aiempien leffojen Hamilton), mutta tässä versiossa se vaan olikin pahojen puolella. Toki ihan mitään T-Tonnin kopiotakaan ei oikein voinut enää uudelleen tehdä, joten sitten vähän välimallin ratkaisu.

Mielikuvien varassa sanon että Terminator 3 on mainettaan parempi elokuva vaikka selvät ongelmakohdat siinä toki on. Arska tuossa kyllä pelastaa paljon, ilman Arnoldia tuossa ei olisi ollut oikein mitään.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehdin viimeinkin näkemään Jokerin. En ole spoilaantumisen pelossa hirveästi seurannut syksyn aikana käytyä keskustelua, joten edustan siinä mielessä "tuoretta" näkökulmaa.

-------------------------- seuraa mietoja spoilereita ---------------------------

Ennakko-odotukset eivät aivan täysimääräisesti täyttyneet. Pidin Jokerista, mutta en siinä määrin, että se nousisi klassikon asemaan. Esim. Scorsesen Taksikuski käsittelee teemaa koherentimmalla otteella.

Elokuvan vahvuus on ehdottomasti Joaquin Phoenixin roolisuorituksessa. Jokeri on aika moniulotteinen hahmo, jota ei voi olla sympatisoimatta, vaikka kankaalle vieritetään aina vain hirveämpiä tekoja. Jännite ja mielenkiinto pysyvät yllä Phoenixin ansiosta.

Pidin myös De Niron talk show -juontajasta. Aina kun leffa alkoi käsitellä menestymisen ja epäonnistumisen tematiikkaa, valpastuin. Lopun kohtaus Tv-kameroidan välkkeessä on huikea.

Sitten niihin ongemakohtiin. Mielestäni leffa olisi toiminut paremmin, jos se olisi keskittynyt täysimääräisesti yksilön mielenterveysongelmiin ja yhteiskunnan rooliin niiden selittämisessä. Oikeastaan tästähän elokuva pääsääntöisesti kertoo. Lopussa poliittiset motiivit ja vastakkainasettelut kuitenkin sidotaan osaksi Jokeria, joka kuitenkin on läpi elokuvan ollut kaikkea muuta kuin poliittinen toimija. Eihän hänellä ollut mitään erityissuhdetta mielenosoittajiin tai politiikkaan, vaan hän paini pikemminkin paininut henkilökohtaisten ongelmiensa kanssa.

Gotham on syystä tai toisesta henkisessä alennustilassa, mikä on kieltämättä kuvattu hyvin visuaalisuuden kautta. Yhteiskunta näyttäytyy elokuvassa kuitenkin lähinnä kehyksinä, joiden sisällä Jokerin sisäinen maailma rakentuu. Emme pääse kokemaan kuin tämän yhden, eli Jokerin, tarinan siitä, millä lailla yhteiskunta edesauttaa radikalisoitumista. Olosuhteet, joilla elokuva selittää muutoksen, näyttäytyvät lähinnä kasvottomina instituutioina - eivät yksilöllisinä tarinoina, joista löytäisimme samaistumispintaa. Taustalla hyörii jonkinlainen rikkaat vs. köyhät -jännite, joka jää kuitenkin pintapuoliseksi, sillä kaikki aika palaa Jokerin henkilötarinan käsittelemiseen. Kokonaisuuden virittäminen olisi vaatinut pidempää tarinankaarta, eli käytännössä toista elokuvaa.

Leffaa katsellessa tulikin vähän sellainen fiilis, että se on haukannut kaksi liian suurta teemaa: sarjakuvamaisen tarinankerronnan sekä inhorealistisen kuvauksen yhteiskuntapolitiikan epäonnistumisesta. Molempien käsittely samanaikaisesti vaatii paljon sekä katsojalta että käsikirjoittajilta.

Kokonaisuudessaan Jokeri on kuitenkin hyvä, ellei jopa erinomainen, elokuva. Se on visuaalisesti taitava, hyvin näytelty ja äänimaailmaltaan painostava trippi ajankohtaiseen aiheeseen. Mielenkiinnolla jäin odottamaan, miten tämä DC:n "black label"-saaga jatkuu.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bongasin elokuvatarjonnasta myös kevyemmän uutuudeen, nimittäin elokuvan "Last Christmas", jota tähdittää GoT:sta tuttu Emilia Clarke. Pidän George Michaelin musiikista ja Clarkesta, joten ajattelin, että tässä on sopiva hyvän mielen elokuva lauantai-illaksi.

Ja mitä paskaa silmäni joutuivatkaan todistamaan. Tämä puolitoistatuntinen on käsikirjoituksellisesti ihan täysin katastrofi. En lainkaan liioittele. Katson kohtuullisen usein romcomeja, joten tiesin, mitä tämän kategorian filkoista on odotettavissa.

Alkuun lyhyet posit. Emilia Clarke on kohtuullisen hyvä näyttelijä ja George Michael helvetin kova muusikko. Clarke on ruudussa lähes koko elokuvan ajan, ja Michaelinkin tuotannosta käydään läpi varmaan puolet, joten sikäli ihan jees. Elokuvassa on myös muutamia hauskoja vitsejä, jotka kirvoittivat ylärivien täti-osastolta hersyvät naurut. Lisäksi leffa on positiivisesti virittynyt, eli se yrittää sanoa jotain hyvää yhteiskunnasta ja sen jäsenistä. Ensimmäisen 45-minuuttisen aikana olin odottelevalla kannalla ja oletin, että hyvin tämä jarruton fillari selviytyy jyrkästä alamäestä. Ei selvinnyt.

Näissä romcomeissa on yleensä lupaus kolmesta asiasta: 1) ei tarvitse käyttää aivoja, 2) päähenkilö ja hänen love-interest ovat hyvännäköisiä heteroita, joita katselee mielellään pari tuntia, 3) lopussa he rakastuvat. Pelkästään tällä reseptillä yleisön saa tehtyä tyytyväiseksi. En kuitenkaan valehtele, kun totean, että teatterista kuului sarkastista naurua loppua kohti mentäessä.

Last Christmasissa ei kieltämättä tarvitse käyttää aivoja. Tekijätiimi tuntuu päinvastoin olettaneen, että katsojat antavat anteeksi naurettavat kliseet, vanhat vitsit, miljoona kertaa nähdyt juonitemput ja naiivin idealistisen maailmankuvan. Odotin, että leffassa olisi kuunneltu George Michaelin musaa, rakastuttu heteronormatiivisesti, fiilistelty joulun tunnelmaa ja luisteltu suudelmien saattelemana joulutorin laidalla.
Mutta ei! Ei vittu edes rakastuttu, koska love interest oli kuollut koko elokuvan ajan; me tyhmät katsojat ei vaan tajuttu sitä. Eli tässä tuotiin Shutter Island ja Sixth Sense rom-comien maailmaan. Ja miten tuotiinkaan: suurta twistiä ei edes esitetty tyylitellyn huomaamattomasti, vaan sitä oikein hierottiin yleisön naamaan, että tyhminkin tajuaisi logiikaan. Se oli kuollu, höhö. Juksasitte. Tämän jälkeen koko käsikirjoitus menee muutenkin aivan solmuun. Yhtäkkiä päähenkilö Katella ei olekaan odotettavissa happily everafter, vaan hän päättää ryhtyä Lontoon omaksi Äiti Teresaksi ja ratkaista kaikki ongelmat asunnottomuudesta oman äidin mielenterveyteen. Loppukohtauksessa koko ongelmien riivaamaa naapurusto tanssii ja laulaa George Michaelin tahtiin ja fiilistelee monikulttuurisuuden ilosanomaa. Varmaan humoristisin loppuhuipennus, jonka olen koskaan nähnyt.

Koomisinta tässä pläjäyksessä on se, että se voisi olla jonkun perussuomalaisen Keijo Kaarisateen parodia keskiluokkaisen väestön suhtautumisesta vastoinkäymisiin, vähemmistöihin ja tasa-arvoon. Tässä on oikeasti tarinanlankana se, että hyvännäköinen, valkoinen heteronainen muuttuu välinpitämättömästä milleniaalista filantrooppiseksi heikko-osaisten pelastajaksi. Elokuvajulisteissa mainostettu iskulause "you just gotta have fait" on aito lupaus siitä, että tässä vedetään läpi koko hyväntekeväisyysretoriikan repertuaari Coelhosta Lions Clubiin.

Vältelkää kuin ruttoa tai menkää katsomaan sarkastisella asenteella.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Nyt perjantaina tulossa mielenkiintoinen leffa ulos kun Ford V Ferrari tulee ensi-iltaan. Tai kuten Suomessa elokuva tunnetaan Le Mans 66 - Täydellä teholla. Kuka näitä suomentaa ja parempi kysymys mitä helvettiä on tapahtunut?
 

Buster

Jäsen
Nyt perjantaina tulossa mielenkiintoinen leffa ulos kun Ford V Ferrari tulee ensi-iltaan. Tai kuten Suomessa elokuva tunnetaan Le Mans 66 - Täydellä teholla. Kuka näitä suomentaa ja parempi kysymys mitä helvettiä on tapahtunut?
Sellainen käsitys olisi, että maahantuoja näitä nimiä vääntelee halutessaan parempaan muotoon, ellei sopimus sitä estä. Usein se saattaa olla parasta jättää alkuperäiseen muotoonsa, kun studiot käyttää paljon fyrkkaa elokuviensa markkinointiin tänä internet-aikana, mutta tietysti kohdeyleisö tässä ratkaisussa myös painaa. Siinä on pullakahvien lomassa palaverissa ajateltu, että ei suomalaiset mitään tuosta ikonisesta Ford vs. Ferrarista tajua, vaan että tuo jälkimmäinen on jollain tapaa informatiivisempi peruspertille. Esimerkiksi siksi niin monessa elokuvassa alkuperäinen nimi säilyy, mutta siihen tulee joku Rambo - taistelija tyyppinen tarkennus.

Lisäksi toinen syy voi olla jonkun toisen elokuvan kohdalla yksinkertaisesti vetävämpi nimi kuten Jaws -> Tappajahai. Tai minun suosikki viime vuosilta C.h.i.p.s -> Paskalakit pyörillä.

Joskus olen aikonut kerätä/listata älyttömimpiä elokuvan nimien suomennoksia, mutta en ole ainakaan vielä viitsinyt seuloa. Usein italowesternien väännökset on aika omassa luokassaan ja kohdeyleisön vaikutus näkyy.

EDIT: YleTeemalla alkaa kuun loppupuolella taas elokuvafestivaali ja ensimmäisenä päivänä taitaa tulla Makoto Shinkain häikäisevä animaatioelokuva Your name. Hitonmoinen suositus sille.
 
Viimeksi muokattu:

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joskus olen aikonut kerätä/listata älyttömimpiä elokuvan nimien suomennoksia, mutta en ole ainakaan vielä viitsinyt seuloa.

Mä voin laittaa listan alulle.

The Shawshank Redemption - Rita Hayworth - avain pakoon. (Kiitos Warneri! Hyvin vedetty!)
Captain Ron - Takkuaivot takilassa
Zapped - Mekko hampaissa - Vipinää virsuissa
Zapped 2 - Mekot lentää - Meno maittaa
 
Viimeksi muokattu:

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Mä voin laittaa listan alulle.

The Shawshank Redemption - Rita Hayworth - avain pakoon. (Kiitos Warneri! Hyvin vedetty!)
Captain Ron - Takkuaivot takilassa
Mieleistäni Fast & Furious -Hurjapäät kuuluu tälle listalle. Eteläisessä naapurissa elokuvasarjan nimi on Kiired ja Vihased. Mielestäni hauskin asia mitä olen kuullut.
 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
Onkohan mitään toivoa, että tämä elokuvien DisneyMarvel-supersankarikausi vielä joskus loppuisi?

Toivottavasti The Irishman on ennakkohehkutuksensa veroinen ja saa studiopomot sijoittamaan rahojaan taas elokuviin, joissa mennään juoni ja tarina edellä. Olen kai ainoa, joka ei ole ikinä välittänyt paskan vertaa näistä sukkahoususankareista, jotka lentävät valonnopeudella galaksilta toiselle tulta piereskellen.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Onkohan mitään toivoa, että tämä elokuvien DisneyMarvel-supersankarikausi vielä joskus loppuisi?

Toivottavasti The Irishman on ennakkohehkutuksensa veroinen ja saa studiopomot sijoittamaan rahojaan taas elokuviin, joissa mennään juoni ja tarina edellä. Olen kai ainoa, joka ei ole ikinä välittänyt paskan vertaa näistä sukkahoususankareista, jotka lentävät valonnopeudella galaksilta toiselle tulta piereskellen.
Todennäköisesti kyllä joskus loppuu. Mikään ei ole pysyvää.

Et varmasti ole ainoa joka ei välitä paskanvertaa. Itse kyllä tykkään. On niitä supersankarileffojakin erilaisia. Todella hyviä juonellisestikkin. Mielestäni on hyvä, että on erilaisia elokuvia. Jotkut ovat juonellisia mestariteoksia kun toiset voivat olla viihdyttäviä aivotonta komediaa/hömppää/toimintaa.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Terminator Dark Fatesta en oikein osaa sanoa mitä mieltä olen. Elokuvana ihan ok, vähän "woke", mutta muuten ihan jees leffa. Sitten puolestaan kun mietin elokuvaa osana Terminatoria ... . ähh miksi ne teki tälläisen. Alku oli lupaava minuutin ajan ja sitten pläh ratkaisu. Uusista näyttelijöistä eniten pelkäsin Gracea, mutta olikin ihan hyvä. Huonoin oli tämä 140 cm meksikolainen tyttö, jonka pitäisi olla joku seuraava sotajumala. Just joo. Arskan rooli ihan hauska, mutta sekin enemmänkin wtf-osastoa. Linda Hamilton tietenkin Sarah Connorina loistava.

Edelleen toivon sitä Future War elokuvaa jota kolme ekaa leffaa lupasivat. Salvation muistutti enemmän Mad Maxia Terminator hahmoilla.

John Connorin tappaminen oli pöljä veto. Eikö koko elokuvien pointti ole John Connor =JC = Jesus Christ? Nyt pelastaja onkin joku pieni meksikolaisnainen.
 
Olen kai ainoa, joka ei ole ikinä välittänyt paskan vertaa näistä sukkahoususankareista, jotka lentävät valonnopeudella galaksilta toiselle tulta piereskellen.

Et ole ainoa. Eniten noissa risoo se, että ne kaikessa aivottomuudessaan rikkovat ns. omiakin fysiikan lakeja. Esim. Jos teräsmies törmää vuoreen, niin ok. Mutta jos rautamies tekee saman 3x äänen nopeus niin olkoon mikä haarniska vain, niin ihmisen ei pidä kestää sisällä. Tunnustan toki, ei tuossa ole ainoa probleema mitä noista koen, vaan tuota en suorastaan voi sietää.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös