Jos haluatte katsoa kaksi älykästä ja hyvää romanttista leffaa, suosittelen Ethan Hawken ja Julie Delbyn tähdittämiä Rakkautta ennen aamua (-95) ja Rakkautta ennen auringonlaskua (-04). Katsoin vaimoni kanssa kyseiset leffat muutaman päivän välein, ja täytyy sanoa, etten ensimmäisen osan jälkeen meinannut malttaa odottaa seuraavaa vapaata iltaa, jotta pääsisin "jatko-osan" vuokraamaan. Hienoa, että elokuvan tekijät uskaltavat luottaa tarinaan ja dialogiin niin paljon, ettei mukaan tarvita yhtään tissiä, hauista tai ampumakohtausta. Wienin ja Pariisin katukuvat, vahva dialogi ja hienot näyttelijäsuoritukset olivat jotain todella hienoa näissä kahdessa elokuvassa.
Edellä mainittujen elokuvien vastakohtana voisin mainita After the Sunset: Keikka Bahamalla-nimisen rainan. Tarinan juoni oli sinänsä ihan ok ja varsinkin Brosnan sopi rooliinsa oivasti, mutta elokuvasta suorastaan huokuu tekijöiden epäusko luomukseensa. Ainakaan minä en voi muuta epäillä, jos elokuva potentiaalistaan huolimatta sortuu ratsastamaan Salma Hayekin kropalla. Ei minulla mitään Hayekin muotoja vastaan ole, koska upea nainenhan hän on, mutta minun silmissäni elokuvan arvostus putoaa heti, jos tekijät eivät luota tarinan ja näyttelijäsuoritusten voimaan. Verrattuna esim. Ocean's Eleveniin tai The Italian Jobiin (puhun nyt uusista versioista) tämä viritelmä oli huomattavan syvältä.