Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 427 022
  • 12 339

M10

Jäsen
Ei helvata. Siis Kaisaniemen kodin ykkösestäkö kyseisen pätkän löysit? Tänään meinaan siellä kävin enkä tuota nähnyt. Jäikö sinne vielä mahdollisesti niitä?

Ei kyllä ihmekään jos ei This is Spinal Tapin tasolle yltänyt. Sinne on melko mahdotonta päästä..

Tänään muuten tarttui Filmifriikistä mukaan loistavan brittikomedian The Officen DVD-boxi. Loistavaa komediaa!
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Merituulesta eli Länsiväylän varrelta ostin. Kyllä siellä näkyi olevan vielä joitain kappaleita. Ostin leffan viime torstaina, mutta ihmettelin sitä samassa paikassa jo noin viikkoa aiemminkin, joten eivät ne ainakaan ihan hetkessä olleet menneet.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti Ohmi

The Grudge eli Kauna

Pelotteluelokuvien aatelia. Jopa tällainen vanha mies meinasi paskoa housuihinsa tätä elokuvaa katsellessa. Itse juonessa ei nyt mitään kovin ihmeellistä ole, mutta ilmapiiri on saatu helvetillisen ahdistavaksi läpi elokuvan. Elokuva itsessään noudattelee melko pitkälle vanhojen kunnon kummitustalo-elokuvien jounta, tämä vain on yksinkertaisesti paljon parempi.
Enemmän kuin katsomisen arvoinen kauhuelokuva.

Samaa mieltä. Olin illan näytöksessä ja edelleen ylireagoin erilaisiin odottamattomiin ääniin. Ei todellakaan ollut millään lailla maailman omaperäisin kauhuelokuva, mutta niinpä sitä vain teki koko ajan mieli sulkea silmät. Ja se on mahtavaa, koska minkä muunkaan takia sinne menee 9 jevron hinnalla istumaan. Juuri kuten sanoit, säikyttelyä jatkui aika tasaisesti alusta loppuun eikä hetken rauhaa saanut. Äsken vedetyn rakettispagettiannoksen jälkeen puolihuolimattomasti lähtenyt röyhtäyskin kuulosti ihan siltä ääneltä....
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Seuraavaksi esittelen lyhyelti viisi hyllystäni löytyvää leffaa jotka kuvaavat ihmismielen nurjaa puolta tai sadistisuutta inhorealiastisella tai muutoin vastenmielisellä tavalla, mutta jotka kuitenkin osin juuri tämän tähden kiinnostavat (pientä)osaa leffayleisöä - kuten minua.

Irreversible - Syntiset:

Ballucci Cassel Dupontelin filmiä voidaan pitää monellakin tapaa omalaatuisena.

Ensinnäkin se kuvataan takaperoisessa järjestyksessä jolloin loppu on alussa, tämän jälkeen elokuvan tarina etenee episodittain kohden alkuaan eli leffan loppua. Joissain leffoissa tämä varmasti toimii mutta tässä nimenomaisessa elokuvassa tämä tehokeino sotkee omalaatuista tunnelmaa entisestään, nyt eräs huipennoksista on leffan alussa ja tämän jälkeen edetään kohden loppua jossa sitten paljastuu se mikä sai päähenkilöt tähän ultaraväkivaltaiseen alkuhuipennokseen. Takaperoistako? Totta vie, niin on.

Elokuva on otteeltaan muutenkin hyvin rujo ja kuvaukseltaan (tarkoituksellisestikin) epätasainen. Tämän katsottuani mietin itsekin, voisinko minä "kilahtaa" yhtä totaalisesti jos minun rakkaalle tehtäisi jotain sellaista mitä elokuvan rakastuneille tapahtuisi? Tässä elokuvassa ihmiset ovat eläimiä.


Ichi - the K1ller:

Tämän japanilaisen "toimintafantasian" (kuten leffaa kotelossa nimitetään) rinnalla Battle Royale on päiväretki leikkipuistoon. Leffan välittämä kuva Japanin alamaailmasta on sadistinen ja raaka - millainen se epäilemättä todellisuudessa onkin. Tämä elokuva on kertomus ihmismetsästyksestä jonka järjestää albiino sadomasokisti Kakihara ja kohteena on salaperäinen tappaja Ichi.

Elokuva on julma ja brutaali kaikella tapaa, siinä edes naiset eivät saa armoa väkivaltakoneiston julmassa käsittelyssä. Henkilöiden inhimillisyys katoaa tähän julmuuteen, mutta silti, kaikesta huolimatta, Ichistä löytyy hyvyyttä. Elokuvan lopussa Kakihara kokee jotain mitä hän on toivonut aina kokevansa...


Caligula:

Tätä elokuvaa ei liene tarvinne suuremmin esitellä, likimain jokainen elokuviin syvällisemmin tutustunut tuntee tämän "merkkiteoksen". Teoksen joka yhdistää historiallisen kerronnan perverssioihin ja seksiin.

Tarinahan kertoo keisari Caligulan elämäntaipaleesta, se välittää kuvan kieroon kasvavasta miehestä joka nousee keisariksi - tähän saakka tarina eteneekin oivallisesti, seksuaalinen lisämauste ei laisinkaan tunnu ylimääräiseltä leffan kerronnassa, valtaosin sen käyttö on vielä hyvin perusteltua. Sen sijaan loppua kohden kerronnassa annetaan mielestäni liikaakin painoa pornolle, kyse ei siis enää ole seksistä ja erotiikasta vaan pornosta.

Tiedän Caligulasta jotain, tiedän hänen mielensä nurjasta puolesta ja hänen kieroista tempauksista (kuten senaattoreiden puolisoiden ja tyttärien pakottamisen prostituoiduiksi), mutta nyt tarina kerronnassaan sortuu mielestäni liikaa tähän pornoon. Sen sijaan, että olisi ollut vain yhdessä osassa leffaa se kasvaa likimain leffan päätarkoitukseksi (mikä lienee tuottaja Cuccionen tarkoituskin). Elokuva menettää suuren tehokeinon sortuessaan näyttämään sitä liiankin kanssa, tässä suhteessa elokuva poikkeaa kielteisellä tapaa listan seuraavasta elokuvasta jossa seksi ja sadismi yhtälailla ottavat roolinsa mutta joka elokuvallisin keinoin saavuttaa päämääränsä mielestäni paremmin.


Salò:

Salò eli Sodoman 120 päivää jäi Pier Paolo Pasolinin viimeisimmäksi elokuvaksi - elokuvaa voisi siten luonnehtia hänen testamentikseen. Todellisessa elämässä Pasolini jakoi saman kohtalon elokuvan nuorten poikien ja tyttöjen kanssa, vain jokin aika elokuvan valmistumisen jälkeen Pasolini murhattiin raa'asti - tekijää ei koskaan saatu kiinni.

Leffasta olen jokin aika sitten kirjoitellut jonkin rivin tähän ketjuun joten nyt tyydyn toteamaan leffassa elokuvallisin keinoin kuvattavan kuinka valta turmelee ja lopulta rajaton valta tekee ihmisen täysin vastuuttomaksi teoistaan. Diktatuurissa missä kukaan tai mikään ei kontrolloi valtaapitäviä, mikään julmuus ei ole heidän taholta mahdotonta, mikään fantasia ei ole kuvitelman ulottumattomissa.

Ihminen on jälleen eläin mutta toisella ihmisellä ei välttämättä ole enää edes eläimen arvoa - hän on ulostetta...


Texas Chain saw Massacre:

Tätä Tobe Hooperin legendaa tuskin tarvinnee kauhuelokuvien ystäville esitellä, siitä tehty lämmitelmä jää todella ultrakauas alkuperäisen tehosta.

Elokuva sai moraalinvartijat liikkeelle kautta maailman - se vaadittiin tuhottavan, se laitettiin esityskieltoon Suomessa että monissa muissa maissa, samalla se sai kuitenkin ihastusta osakseen sellaisilta ohjaajasuuruuksilta kuin Kubrick ja Spielberg.

Tässä leffassa on karua julmuutta ja samalla kauneutta, se repii inhimillisyyden riekaleiksi ollen samalla kuitenkin synkeällä ja julkealla tavalla ihannoitava suoritus. Sitä katsoessa tiesi odottaa brutaalia julmuutta ja kauheutta, mutta yhtäkaikki, siitä huolimatta se sävähdytti ja sykähdytti - tämä tuntui aivojen sopukoissa ja selkäytimessä saakka.

Millaisia grilliherkkuja juuri Sinä haluaisit nauttia tulevana kesänä?

vlad.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Tein löydön Stockan halpishyllystä: Korealainen Musa The Warrior. Kaverini joka on jonkin verran hurahtanut korealaisiin leffoihin suositteli kovasti ja ei ollut väärässä. Joku onkin täällä jo kertonut tästä leffasta mutta tässä oma panokseni.

Odotin enimmäkseen Heron tai sen toisen, huonomman, "historiallisen spektaakkelin" tyyppistä puissa lentelyä ja wire-fu:ta mutta onneksi leffa yllätti positiivisesti. Tämäkin elokuva oli toki "historiallinen" mutta ei mitenkään erityinen spektaakkeli.

Tarina sijoittuu 1300-luvun Kiinaan keskelle kahden eri dynastian valtataistelua johon mukaan joutuu myös korealainen diplomaattidelegaatio joka oli lähetetty hieromaan rauhaa valtaa pitävän dynastian kanssa. Käteenhän se keikka menee ja siitä alkaa vaellus kohti kotia eli Koreaa. Matkan varrella käydään pelastamassa pulaan joutunut prinsessa ja saadaan vihaiset mongolisoturit perään.

Leffan yleisilme oli karu vaikka maisemat olivatkin komeita, taistelukohtaukset olivat raakoja ja tehokkaita ilman järjenvastaisia ilmalentoja ja dialogista puuttui ylimääräinen Hollywood-tyyppinen paskanjauhanta koska hahmot olivat kyllin vahvoja/selkeitä ilman sitäkin.

Nyt joutui ihan itse miettimään henkilöhahmojen motiiveja ja tekoja ja sehän olikin se suurin ero valtavirran jenkkileffoihin. Musiikkikin oli vaihteeksi jotain muuta kuin Hans Zimmeriä.

Kuten aiempi arvostelija mainitsi, aluksi hieman haittasi kun kaikki olivat samannäköisiä mutta siihen tottui nopeasti. Muutenkin oli hieman ennakkoluuloja korealaista elokuvaa kohtaan mutta ei ole enää. Minulle hyvät japanilaiset kauhuleffat kuten Ju-On ja Kaïro tasoittivat tietä itämaiselle elokuvalle joka on muutakin kuin Bruce Leetä tai Jackie Chania

Samaisesta alennuslaarista tarttui mukaan korea-leffoista myös "Joint Security Area" jota alussa mainittu kaveri on myös suositellut sekä "Shiri" ja "Friend". Niistä raporttia myöhemmin, ellei joku joka on jonkun noista jo nähnyt, halua kirjoittaa pientä juttua tänne.

PS. Ei siinä leffassa ketään Musa-nimistä jannua sitten ole, Musa tarkoittaa soturia koreaksi. Itse tovin tuota ihmettelin.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minäkin olen jossain määrin hurahtanut korealaisiin leffoihin ja niistä voisin suositella ainakin seuraavia teoksia (joukossa niin kauhua, jännitystä, draamaa kuin romantiikkakin):
Oldboy
Memories of Murder
R-point
My Sassy Girl
Il Mare
Tale of two sister
Kim Ki-Duk:in elokuvat, erityisesti Viisi vuodenaikaa, Saari ja tuorein leffa eli 3-iron

Ainakin kaksi ensimmäista ja jonkin verran Ki-Dukin tuotantoa on julkaistu DVDllä Suomessakin.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Ilmeisesti tämä ketju on tarkoitettu uusille leffoille, muuta on pakko sanoa että Neloselta just tulleen Pikku Nickyn loppu "pudotti" meikäläisen totaalisesti. Paha veli muuttuu lepakoksi niin äärimmäisen hädän voima on Ozzy joka tulee puraisemaan lepakon pään poikki. Muuten mitäänsanomattoman leffan highlight.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hotel Rwanda.

Hävettää olla valkoihoinen. Huikean koskettava ja ajatuksia herättävä pätkä.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ocean's Twelve

Tämä on siis jatkoa Ocean's Elevenille, joka julkaistiin muutama vuosi takasin. Elevenissa oli huikeaa suunnittelua, ja yleensäkin tämän tyyliset leffat ovat mieleeni. Nyt armon vuonna 2005 sain nähtäväkseni Ocean's Twelven, joka on melko tylsä jatko Elevenille.

En tiedä mistä sitten johtuu, mutta ei yllä samanmoisiin fääreihin kuin ykkösosa oli. Onko osasyynä sitten viime aikoina samantyylisten leffojen katsominen (näiden lisäksi olen katsellut The Italian Jobin). Catherine Zeta-Jones on se kahdestoista hahmo "Oceanin tiimiin". Cameossa nähdään eräs toimintaleffojen stara, en kerro enempää, jokainen leffan katsoja kyllä bongaa hänet.

Jos Ocean's Eleven oli täyden viiden tähden leffa, niin tästä napsastaan kaksi pois.


***
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ensi-ilta DVD:llä.... Brian De Palman CARRIE

(IS)

SISÄLTÄÄ SPOILEREITA...


Nyt DVD:lle ilmestynyttä klassikkoa CARRIETA ei voi olla vertaamatta tällä samaisella viikolla DVD-ensi-iltaan tulleeseen toiseen kauhuleffaan BOOGEYMANiin. Molemmat elokuvat on suunnattu ensisijaisesti teineille, mutta Carrien alkuperäisen ensi-illan aikoihin 1970-luvulla teinejä ei vielä pidetty aivokuolleina, joita pitää koko ajan säikytellä hereille: käsitys kauhusta ja pelottelusta oli psykologisempi ja realistisempi.
Kun Boogeymanissa joka sekunti on täytetty yliluonnollisilla säikyttelyefekteillä, Carriessa sellaista revittelyä on vain murto-osa elokuvan kestosta.

Kauhuelokuvienkin pitäisi perustua ihmisten kokemusmaailmaan eikä pelkkiin efekteihin. Carrie onkin oikeastaan elokuva koulukiusaamisesta ja murrosikäisen tytön peloista, ja yliluonnolliset efektit ovat toki mukana mutta vain sivuroolissa.
Ohjaaja Brian De Palma hallitsee kontrastit. Elokuva alkaa lähes tirkistelyn merkeissä suihkukohtauksella koulun tyttöjen pukuhuoneessa hidastusten ja kauniin musiikin säestyksellä. Sitten yhtäkkiä runollinen tunnelma on tipotiessään, suihkussa Carrie (hienosti eläytyvä Sissy Spacek) saa paniikkikohtauksen elämänsä ensimmäisten, yllättäen alkavien kuukautisten takia, ja luokkakaverit alkavat kiusata häntä julmasti.
Kirkuva Carrie osoittaa ensimmäisen kerran yliluonnolliset piilevät telekineettiset kykynsä tuossa vaiheessa kun hänestä virtaava veri värjää suihkuhuoneen lattiaa punaiseksi.

Kotona Carrien äiti on uskonnollinen neurootikko, jonka täysin kielteinen suhtautuminen seksuaalisuuteen ajaa tyttären takuuvarmasti yhä pahempaan paitsioon koulussa. Kun urheilunopettaja asettuu selkeästi herkän ja hauraan Carrie-tyttösen suojaksi, koulun teinikuningtar (pirullisen oloinen Nancy Allen) vannoo kostoa.

Carrie yhdistää kauhun high school-elokuvaan, jollaisessa kuvataan kaveripiirien juonitteluja ja joissa tarina aina huipentuu tyypilliseen amerikkalaiseen tapaan Prom Nightiin - siis päättäjäistansseihin. Nyt luvassa tosin on verikekkerit ja tulimyrskyä, mutta vasta pitkän ja jännitystä nostattavan kehittelyn jälkeen.
Carrien efekti on voimakkaampi kuin kauhu, tämähän on tragedia.

Tämä elokuva oli sekä läpimurto ohjaaja Brian De Palmalle että komea alku Stephen Kingin romaanien elokuvasovituksille.
Muuten, nuori rasvatukkainen JOHN TRAVOLTA esiintyy sivuroolissa Carrien pahimman kiusaajan poikafrendinä.

SUOSITTELEN


Ja samalla kun tätä Kingin romaanin filmatisointia suosittelen, niin kandee pistää ostoskoriin myös DVD-versio romaanista nimeltä CUJO.

Tämä Cujo on kertomus valtavan kokoisesta bernharndilaisesta koirasta, joka muuttuu lempeästä karvaturrista tappokoneeksi kun koira vahingossa menee työntämään kuononsa sinne minne sitä ei pitäisi työntää...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Carrie todellakin on upea elokuva. Toki siinä on kauhuelementtejä mukana ja se luokitellaan kauhuelokuvaksi, mutta minä näin elokuvan pointin enemmänkin muualla...

Juuri siinä, miten erikoinen poikkeava persoona ei pysty sopeutumaan epäluuloiseen ja sovinnaiseen ympäristöön. Tuttua varmasti monelle ja Carrien hahmoon on helppo samaistua ja hänen yliluonnolliset ominaisuutensa ovat kuin fantasia maahanpoljetulle ihmiselle, joka toivoisi voivansa näyttää kiusaajille jonain päivän taivaan merkit. Pyyhkäistä elämäänsä rasittavat moukat tieltään. Carrie ei toki nauti tuosta henkisestä ylivallasta, mutta epäilemättä kaikessa kytee viha ja katkeruus alitajunnassa vääryyttä vastaan.

Psykologinen läpileikkaus enemmänkin, tai niin minä sen itse koen.

Elokuva on kuvastoltaan todella rikas ja kuvaukset ovat vaihtelevia ja shokeeravia, varsinkin loppupuolilla. Hyvin valitut näyttelijät ja onnistuneet suoritukset.

Parhaita Stephen King filmatisointeja, joita olen nähnyt.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Ted Raikas


Parhaita Stephen King filmatisointeja, joita olen nähnyt.

Niinpä, ehkäpä kaikki muut paitsi King itse lienevät yksimielisiä siitä, että Kingin vähiten yliluonnollisten tarinoiden leffaversiot ovat niitä parhaita, kuten tämän Carrien lisäksi Hohto, Dolores Claiborne, Piina ja Shawshank Redemption.

Tykkäsin kyllä myös Tom Hanksin tähdittämästä Vihreästä mailista ja tuossa edellä suosittelemastani Cujosta. Mutta minähän olen muutenkin omituinen.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Katsoin viime viikolla elokuvan nimeltä Collateral. Elokuvaa tähdittävät Tom Cruise ja Jamie Foxx.

Taksikuski (Jamie Foxx) saa eräänä iltana työvuoron päätteeksi illan viimeisen asiakkaan, liikemiehenä esittäytyvän Vincentin (Tom Cruise) kyytiinsä. Pian pahaa aavistamattomalle Maxille selviää karulla tavalla, että Vincent onkin huipputason ammattitappaja, jonka huumekartelli on palkannut eliminoimaan viisi todistajaa eri puolilta kaupunkia. Vincent pakottaa Maxin kuskikseen ja lupaa olla vahingoittamatta tätä ja palkita lopuksi avokätisellä rahasummalla.

Oli mielenkiintoista nähdä Tom Cruise tämäntyylisessä elokuvassa. Ei mennyt hukkaan elokuvaan käytetty aika, sillä omalla kohdalla tämä kyllä toimi.

Ai niin, Jada Pinkett-Smith täytyy vielä mainita erikseen. Tykkään tästä näyttelijättärestä, kerrassaan mahtava..
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Predator
Kingin vähiten yliluonnollisten tarinoiden leffaversiot ovat niitä parhaita, kuten tämän Carrien lisäksi Hohto, Dolores Claiborne, Piina ja Shawshank Redemption.

Plus Dead Zone, Stand by me ja Christine.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Manaaja - Alku

Eilen tuli katseltua sellainen elokuva kuin Manaaja - Alku. Siinä on kotoisen Renny Harlinin kädenjälkeä nähtävissä. Eli Renny meni ja otti taakakseen ohjata tämän. Alkuperäinen ohjaaja pistettiin tuottajien toimesta pihalle, koska leffa ei kelvannut heille, niinpä Suomen oma Lauri-poika tuli ja näytti närhen munat. Vai näyttikö?

Tämä elokuva ratsastaa pohjoismaalaisilla avuilla eteenpäin. Ruotsalaista tukea antaa näyttelijäkaarti. Itse elokuva menee eteenpäin selvästi heikommin kuin 1970-luvun ensimmäinen Manaaja, jonka tunnelma oli painostava ja pidän sitä hyvänä kauhuleffana. Rennyn versiossa ollaan eri maisemissa, ja itse pahuus ilmenee hieman erilaisessa muodossa. Aika myöhäisessä vaiheessa paha alkaa vasta rääkymään törkeyksiä suustaan. Eikä ne ole yhtä legendaarisia heittoja kuin Manaajassa silloin joskus kauan kauan sitten.

Työsarka oli varmasti melkoinen astuessa poispotkitun ohjaajan tontille. Tuottajat toisin liittävät aikaisemman tiedon mukaan hylätyn version dvd-formaatin ekstroihin. Itse jouduin tyytymään eilen vhs-maailmaan, koska kaikki dvd:t olivat lainassa vuokraamosta. Renny selviytyy ihan kohtalaisen hyvin urakastaan, mutta mielestäni Mindhunters oli kovempi veto kuin tämä, vaikka sekään ei mikään superhyvä ollut.

Yksi juttu jäi muuten huomaamatta. Mikä oli Rennyn tämänkertainen suomiviittaus? Itse en ainakaan huomannut.


**½
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Ted Raikas

Parhaita Stephen King filmatisointeja, joita olen nähnyt.

Carrie on toki hyvä leffana, joskin juuri sen katsottuani tuntui kuin se olisi menettänyt puolet tenhostaan vuosien kuluessa. Niin kauan leffa oli mielestäni hyvä kun kauhu ja yliluonnollisuus oli pienessä osassa leffaa mutta lopun tanssiaisissa, ämpärin putoamisen jälkeen, minun mielenkiinto leffaan katosi tyystin. Ennen tätä hetkeä leffa olisi soveltunut erinomaiseksi kuvaukseksi koulukiusatun ja erilaisen nuoren kasvutarinasta mutta kokonaisuus minun silmissäni hajosi tyystin tämän yliluonnollisten voimien ja kauhun - mikä ei edes kauhistuttanut vaan oli ennalta arvattavaa - astuttua mukaan kuvaan.

Itse pidän Kingin niistä filmatisoinneista joissa kauhulla tai yliluonnollisuudella on vain pieni rooli tai ei ole roolia lainkaan. Loppujen lopuksi tästä osastosta löytyy yllättävänkin monta kelvollista filmatisointia, useinhan törmää väitteeseen ettei monikaan King-filmatisointi ole onnistunut mutta tuntuu, että tämän väittämän esittäneet eivät ole tutustuneet siihen tuotantoon jossa kauhun ja yliluonnollisuuden osuus on minimaalinen tai kauhu on psykologista. Hohto nyt tulee monille ensinnä mieleen, sitten löytyy Piina sekä vankilakuvaukset Vihreä maili (jossa oma osanta toki yliluonnollisuudellakin on) ja Shawshank Redemption, oivallinen on myös Stand by me etc.

vlad.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Steve Zissoun vedenalainen elämä iskee kuin Helsingin kauppatorin kolera-altaasta heitetty mustekala päin naamaa, jos on joskus innokkaasti katsellut Jacques Cousteaun luontoseikkailuja.

Elokuva ei ole varsinaisesti mikään kuoliaaksi naurattaja, mutta kutittaa nauruhermoja alusta loppuun. Tämä leffa ei tietenkään sovi niille, joille luonnonsuojelu on oikeasti vakava asia.

Suosittelen.
 

aaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaipaisin suosituksia tositapahtumiin perustuviin elokuviin, eli mitkä teillä on ns. kolahtaneet?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti aaa
Kaipaisin suosituksia tositapahtumiin perustuviin elokuviin, eli mitkä teillä on ns. kolahtaneet?
Itse aioin juuri esittää samantyylisen kysymyksen, eli te muut, suositelkaapas tositapahtumiin perustuvia elokuvia tai sitten juoneltaan fiktiivisiä, mutta ajankuvaukseltaan aitoja leffoja. Tyylillä tai aiheella ei niin ole väliä, kunhan elokuvassa on jotain muuta(kin) kuin urheiluautoja, paljasta pintaa, erikoistehosteita ja hienoja vaatteita. Ehkä seuraavat esimerkkielokuvat valaisevat hiukan, mitä haen, ja niissä saattaa olla aaa:lle joitain vinkkejä:

Shawshank's redemption (Avain pakoon...)
Ja keskellä virtaa joki
American History X
Brianin laulu
Kunnian puolesta
Finding Neverland
Rakkaudesta peliin
Good Will Hunting
Patch Adams
Finding Forrester
Jerry Maguire
jne...

Melko sekalainen seurakunta noissa muutamissa jo on, mutta tyylillä ja aiheella ei todellakaan ole väliä. Minua kiinnostaa hyvin paljon erilaiset ihmiskohtalot, kehitystarinat, ajankuvaukset ja historia. Sotaleffat ja historiaspektaakkelit jätän tästä pois, koska draamatuulella ollessani en kaipaa toimintaa yhtään ylimääräistä sekuntia. Eli suosituksia, kiitos.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti sampio
Minua kiinnostaa hyvin paljon erilaiset ihmiskohtalot, kehitystarinat, ajankuvaukset ja historia. Sotaleffat ja historiaspektaakkelit jätän tästä pois, koska draamatuulella ollessani en kaipaa toimintaa yhtään ylimääräistä sekuntia. Eli suosituksia, kiitos.
Listasta ainakin puuttui The Insider, jonka uskon vastaavan tarpeitasi. Tositapahtumiin perustuva pienen ihmisen taistelu suurta tupakkateollisuutta vastaan.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joitakin täkyjä sampiolle ja aaa:lle. Saattaa tosin olla niin tunnettuja leffoja, että ainakin osa on tullut jo katsottua.

Pianisti: Kuvaus natsien miehittämästä Varsovasta juutalaisen pianistin silmin. Juuri mikään elokuva ei ole saanut itseäni syventymään niin tiiviisti tapahtumiin, kuin tämä. Seurasin elokuvan lähes jähmettyneenä ja tunteet vaihtelivat raivosta helpotukseen, surusta pieniin toivon pilkahduksiin. Yksi parhaista elokuvista. Koskaan. Missään.

Kaunis mieli: Ron Howardin elokuva Nobel-palkitusta matemaatikosta John Nashista. Elokuva taitavasta koodien murtajasta kylmän sodan aikana, jonka mieli alkaa järkkyä. Hieno roolisuoritus Russell Crowelta.

Elossa!: Vähän vanhempi leffa rugbyjoukkueesta, jonka kone tekee pakkolaskun keskelle kylmää vuoristoa. Epätoivoisessa tilanteessa pelaajat joutuvat turvautumaan jopa kannibalismiin. Perustuu tositapahtumiin.

Blow: Tositarina George Jungista, josta tuli Kalifornian suurin huumeidenvälittäjä. Tarina kuvaa alkuaikojen loistoa ja lopussa häämöttävää elämän luhistumista. Johnny Depp tekee loistavan roolin.

Perikato: Adolf Hitlerin viimeisistä vaiheista kertova elokuva. Inhimillistää diktaattoria ja kuvaa todellisuudentajun menetystä sodan loppuhetkillä.

Ondskan-Pahuus: Jan Guilloun omakohtaisiin kokemuksiin perustuva elokuva yläluokan sisäoppilaitoksesta 1950-luvun Ruotsissa. Todella hyvä elokuva, jossa kuvataan oppilaiden sisäistä hierarkiaa, joka ilmenee vanhempien oppilaiden ja jopa opettajien mielivaltana nuorempia luokkia kohtaan.

Schindlerin lista: Eipä varmaan tartte enemmin esitellä.

Editoin lisää, kunhan tulee mieleen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Ossi
Listasta ainakin puuttui The Insider, jonka uskon vastaavan tarpeitasi. Tositapahtumiin perustuva pienen ihmisen taistelu suurta tupakkateollisuutta vastaan.
Jeps, The Insiderin nostinkin esiin tuossa 2000-luvun parasta elokuvaa kysyvässä ketjussa (Insider tosin vm -99). Täytynee korjata tilanne tässä piakkoin ja katsoa leffa pois odottavien listalta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitos Ren Höekille listasta. Puolet noista olenkin jo nähnyt, ja varsinkin Pianistista voin sanoa samat kuin sinä. Todella hyvä elokuva. Perikato on pakollinen katsottava, kun dvd:lle tulee. Sen sijaan ruotsalainen Pahuus ja Deppin Blow ovat onnistuneet väistämään tajuntani tähän saakka. Vaikuttivat juuri siltä, mitä haen.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti sampio
Itse aioin juuri esittää samantyylisen kysymyksen, eli te muut, suositelkaapas tositapahtumiin perustuvia elokuvia tai sitten juoneltaan fiktiivisiä, mutta ajankuvaukseltaan aitoja leffoja. Tyylillä tai aiheella ei niin ole väliä, kunhan elokuvassa on jotain muuta(kin) kuin urheiluautoja, paljasta pintaa, erikoistehosteita ja hienoja vaatteita.

Isän nimeen: Perustuu muistaakseni tositapahtumiin. Tapahtumat keskittyvät Pohjois-Irlantiin (olikohan peräti Belfastiin). Juonesta en kerro mitään. Erittäin koskettava pätkä.

Hiiriä ja ihmisiä: Steinbeckin (?) klassikko. Malcovitch loistaa vajaa-älyisen jätin roolissaan.

Nuo kannattaa ehdottomasti tsekata jos ovat jääneet väliin. Jos katsoo naisseurassa niin kannattaa varustautua nenäliinoilla.
 

Krimi

Jäsen
Vera Drake

En tiedä onko tällaista vielä kukaan täällä esitellyt/suositellut, mutta viimeistään nyt on. Tuli eilen käytyä katsomassa paremman puoliskon suostuttelemana tällainen pläjäys, ja kyllä muuten kannatti. Kertoo siis ystävällisestä naisesta, jonka käsitys auttamisesta ei sovi yhteen lain tai joidenkin ihmisten eettisten normien kanssa.

Sinällään ihan pirun tylsää, että elokuva koostuu pääasiassa harmaista englantilaisista kaupunkimaisemista ja hävyttömän yksinkertaisesta juonesta, mutta elokuvan pihvi olikin henkilöhahmojen äärimmäisen aidonoloisissa tunteissa. Meininki oli siis hyvin pelkistettyä, mutta tunteiltaan todella aitoa. Näyttelijät suoriutuivat töistään kyllä oikein hyvin, vakuuttavasti oman roolinsa näytellen.

Tällaista voi katsoa vain ja ainoastaan elokuvateatterissa, missä tahansa kotiteatterissa häiriötekijät veisivät tältä leffalta parhaan terän. Samoin jotkut voivat pitkästyä ennen kuin juonessa päästään itse asiaan, mutta teatteriympäristössä tästä ei ollut pelkoa. Samoin toisaalta varmaan joidenkin mielestä hieman tylsän alun jälkeen elokuvaa ei pitkitetty, ja tällainen rajaus toimi jälleen kerran hyvin. Kyllähän tällaiseenkin pätkään mahtui jonkin verran hymyilyttäviä kohtia, mikä sinällään toimii vastapainona etenkin loppupään tunteen palolle.

Kouluarvosanana antaisin 9½ elokuvissa katsottuna, mutta varmaankin alle 7 DVD:llä. Vaatii syventymistä, mutta voin suositella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös