Jatkoajan leffakerho

  • 2 407 764
  • 12 323

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toivottavasti olisivat rahat riittäneet edes kunnon käsikirjoitukseen, leikkaukseen ja sen sellaiseen. Todella kehno ja hajanainen elokuva kaikilta osin, joka ei ansaitse oikein edes elokuvan nimeä. Hajanaisia kohtauksia parsittuna miten kuten peräkkäin ilman kummoistakaan koheesiota ja vieläpä kehnosti ylinäyteltynä kuin jossain kesäteatterissa.

Tuo Tali-Ihantala oli kyllä merkillinen elokuva. Ei oikeastaan minkäänlaista juonta eikä mitään sellaisia henkilöhahmoja joihin katsoja voisi tarttua kiinni ja samaistua. Oli vaan joukko sekalaisia kohtauksia joista ei tullut minkäänlaista selkeää kokonaisuutta jota olisi ollut helppo seurata, ja henkilöhahmoja oli niin helvetin paljon joten heidän roolinsa jäi niin pieneksi että kukaan ei erottunut eikä noussut esille. Ja suurin ongelma oli se että katsojalla pitää olla jonkinlaiset taustatiedot tapahtumista koska muuten ei pysy yhtään mukana tuossa elokuvassa, siinä kun ei hirveästi tapahtumia selitellä.

Tämän elokuvan ainoa hyvä puoli oli tuo alun rynnäkkötykkikohtaus joka oli hienosti toteutettu ja muutenkin harvoin sotaelokuvissa nähtyä herkkua.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuo Tali-Ihantala oli kyllä merkillinen elokuva. Ei oikeastaan minkäänlaista juonta eikä mitään sellaisia henkilöhahmoja joihin katsoja voisi tarttua kiinni ja samaistua...

...Tämän elokuvan ainoa hyvä puoli oli tuo alun rynnäkkötykkikohtaus joka oli hienosti toteutettu ja muutenkin harvoin sotaelokuvissa nähtyä herkkua.

Mä katsoin kun katsoinkin nyt leffan uudestaan ja tarkentaisin tätä vielä sen verran, että JOS on todella hyvin perehtynyt sotahistorian kautta kesän 1944 tapahtumiin (siis todella yksityiskohtaisesti eri joukko-osastojen liikkeisiin jne), niin siinä yksittäistapauksessa leffa saattaa antaakin jotain, sillä irralliset stoorit ja henkilöhahmot tavallaan avautuvat itsestään.

Mutta joo, leffana kyllä todella heikko, ei siitä mihinkään pääse.

Rynnäkkötykki-kohtausta olen hehkuttanut ennenkin ja hehkutan jälleen, tämä pätkä on mainiosti toteutettu.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kukaan muu huomannut tulevaa Jimi Hendrix-leffaa All Is by My Side?

Ei vaan voi olla hyvä, koska Hendrixiä näyttelee André Benjamin, johon itselläni ainakaan ole niin sekunninkaan luottoa, että osaa näytellä noin huikeasta ihmisestä kertovan elokuvan pääroolia uskottavasti. Se että näyttää samalta peruukissa, ei tarkoita sitä että osaa näytellä roolin loistavasti. Helvetin suuret ennakkovaraukset tälle.

Linkki elokuvaan: All Is by My Side (2013) - IMDb

Linkki traileriin: Jimi: All Is by My Side Trailer (Trailer #1) - IMDb

Linkit vievät imdb-sivustolle.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen nähnyt Mel Brooksin Kevät koittaa Hitlerille viimeksi joskus 90-luvulla silloisen Filmnetin kautta, mutta vuoden ovat vierineet niin tiuhaa tahtia etten muistanut elokuvasta enää juuri muita kun todella hajanaisia otoksia - mitään kunnon muistikuvaa minulla ei ollut jäljellä, joten oli oikein oivallista istuutua tänään tv:n äärelle ja ryhtyä katsomaan kyseistä elokuvaa.

Tarinan ydin on hyvin selkeä, tehdä surkeaakin surkeampi näytelmä Broadwaylle ja kepulikonstein tienata sen avulla suuren suuri tukku dollareita - näin siis suunnuteltiin mutta toteutus ei vastannut suunnitelmia, tai oikeammin yleisön käyttäytyminen ei vastannut sitä mitä kuviteltiin. Mel Brooksin onnistui luomaan tästä asetelmasta todella kiehtovan ja oivallisen komedian, paljon toki oli myös kiinni oivallisissa näyttelijäsuorituksissa mutta kyllä suuri merkitys on myös sillä, että millainen itse tarina oli ja kuinka rohkeasti se uskallettiin kuvata - häpeilemättä korostettiin erilaisten ihmisten piirteitä ja ihmisryhmien käyttäytymistä, mikä ei välttämättä kaikissa elokuvissa kantaisi kovinkaan pitkälle mutta Brooksin leffan voima oli osaltaan tässä työskentelyssä.

Tietty leffan onnistuminen riippui myös paljon kahden näyttelijän onnistumisesta. Zero Mostel oli oivallinen lipevänä ja "hiukan" kierona Max Bialystockina ja vastaavasti Gene Wilder sattui peremmin kuin hyvin hysteerisen ja alkujaan perin harmaan ja hermostuvaisen tilintarkastaja Leo Bloomin rooliin. Mutta näiden kahden ohessa elokuvaa piti yllä jokunen muu näuyttelijä, osa enemmän ja osa vastaavasti vähemmän, mutta itsekullakin oli merkityksellinen rooli tässä suhteellisen lyhyessä elokuvassa, (mikä, lyhyys oli myös leffan valtti).

Kenneth Mars oli oivallinen surkeaakin surkeamman käsikirjoittajan Franz Liebkind'inroolissa ja tässä kohdin Brooksin karikatyyrinen hahmo oli erinomaisen onnistunut valinta, ja yhtä lailla toisen surkimuksen eli surkeimmista surkeimman ohjaajan Roger De Bris roolissa alleviivaten esiintyvä Christopher Hewett oli oikein hyvä. Mutta näistä sivuosanesittäjistä mielenpainuvimman kohtauksen teki kyllä L.S.D:nä Dick Shawn. Hänen ensimmäinen kohtauksensa elokuvassa oli todella loistava ja ehdottomasti eräs koko elokuvan hienoimmista kohtauksista, tai tätä mieltä minä olen.

Kokonaisuudessaan Mel Brooksin komedia oli oikein hyvä ja sen kesto oli sopiva. En usko, että tarinaa olisi saatu kantamaan kovinkaan paljon pidempää ja muutenkin Brooksin näkemys oli minusta oivallinen, pidin itsekin siitä ratkaisusta, että koe-esiintymisestä siirryttiin sitten ensi-iltaan, jota kaikki - syystä tai toisesta riippuen - odottivat suurella mielenkiinnolla ja innostuksella.

DVDverdictissä kirjoitettua: "Kevät koittaa Hitlerille tarjoaa elokuvan taikaa, josta et tahdo jäädä paitsi!"

Ja allekirjoitan tämän. Brooksin komedia on eräs niistä harvoista viimeaikoina katsomistani komedioista joista olen pitänyt, paljon parempi kuin Ghostbusters.

vlad.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ja allekirjoitan tämän. Brooksin komedia on eräs niistä harvoista viimeaikoina katsomistani komedioista joista olen pitänyt, paljon parempi kuin Ghostbusters.

Katsoin itsekin samaisen Brooksin komedian hiljattain, se oli ja on oivallinen komediaklassikko, kuten iso osa Brooksin tuotannosta. Henkilökohtaisista syistä nostan Brooksin tuotannossa kolmen kärkeen Spaceballsin, Nuoren Frankensteinin sekä jaetulla pronssilla Mielettömän maailmanhistorian ja Blazing Saddlesin, myös mykkäleffa Silent Movie on erinomainen. High Anxiety on kohtalainen mutta perustuu lähinnä yksittäisiin sketseihin eikä runkotarina ole niin ehyt.

Eipä sovi myöskään unohtaa Dracula: Verevää vainajaa sekä Robin Hood - Men in Tightsia, jotka ovat myös mitalitaistossa mukana. Brooksin ohjaamien elokuvien määrä on kohtalaisen pieni, 11 ohjausta vuosina 1968-1995, mutta laatu on sitäkin kovempi.

Jätän ystävällisesti Ghostbustersia koskevan pyhäinhäväistyslauseesi huomiotta ja käännän toisen posken. Siis jonkun muun posken, en omaa poskeani. Onhan Ghostbusters elokuva, jolla yksinään voi perustella koko elokuvataiteen synnyn ja kehityksen vuoteen 1984 asti. Haikea tulee olemaan seuraava katselukerta kun muistaa koomikko- ja ohjaajalegenda Harold Ramisin taannoista poismenoa ja siirtymistä Haamujengin asiakaskunnan joukkoon.

Brooks vs. Ramis-Murray-Aykroyd-Moranis-Reitman -kamppailu on muutenkin kamppailu, jossa katsojilla on vain voitettavaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Katsoin itsekin samaisen Brooksin komedian hiljattain, se oli ja on oivallinen komediaklassikko, kuten iso osa Brooksin tuotannosta. Henkilökohtaisista syistä nostan Brooksin tuotannossa kolmen kärkeen Spaceballsin, Nuoren Frankensteinin sekä jaetulla pronssilla Mielettömän maailmanhistorian ja Blazing Saddlesin, myös mykkäleffa Silent Movie on erinomainen. High Anxiety on kohtalainen mutta perustuu lähinnä yksittäisiin sketseihin eikä runkotarina ole niin ehyt.

Tänään katsomani Brooksin Kevät koittaa Hitlerille oli ensimmäinen tämän vuosituhannen puolella katsomani Brooks mikäli oikein muistan. 80- ja 90-luvulla tuli jokunen Brooks katsottua tänään katsomani oheen, mutta muistikuvan niistä kaikista ovat todella hatarat, koska aikaa on yksinkertaisesti vierinyt aivan liikaa.

High Anxietystä (Korkeuskammo) minulla on jotain hajanaisia yksittäisiä muistikuvia, mutta kokonaisuudesta ei ole mitään kelvollista muistikuvaa - kuten ei ole Alfred Hitchcockin Vertiogostakaan. Jälkimmäinen sentään löytyy kokoelmistani mutta Brooksin High Anxiety loistaa poissaolollaan.

Ghostbustersilla on puolensa ja kannattajakuntansa, mutta sen tyylilajin komediat eivät iske minuun täysillä. Pidän hiukan enemmän kantaaottavista komedioista sekä komedioista joissa uskalletaan - jopa osoitellen - laskea kenties julmaakin pilaa ihmisistä ja tällainen Brooksin Kevät koittaa Hitlerille mielestäni on ja siinä oivallisesti pistetään halvalla Hitlerin oheen myös yhteiskuntaa. Vaikka Hitler on tavallaan helppo pilkankohde, minusta Brooks onnistui elokuvassaan hyvin - kohde sai inhimmillisen mutta pilkallisen käsittelyn. Eikä Hitlerkään ollut kuin yksi osa elokuvaa, merkittävämmässä roolissa olivat muut yhteiskunnalliset ja elokuvamaailman piikittelevät huomiot.

vlad.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tänään katsomani Brooksin Kevät koittaa Hitlerille oli ensimmäinen tämän vuosituhannen puolella katsomani Brooks mikäli oikein muistan. 80- ja 90-luvulla tuli jokunen Brooks katsottua tänään katsomani oheen, mutta muistikuvan niistä kaikista ovat todella hatarat, koska aikaa on yksinkertaisesti vierinyt aivan liikaa.

Minulla on suurin osa Brooksin ohjauksista, pari kolme puuttuu. Näitä on viime vuosina julkaistu ansiokkaasti suomenkielisinä dvd-painoksina, joten suosittelen hankkimaan Brooksin varhaisempaa tuotantoa. Silent Movie oli erittäin viehättävä ja kunnianhimoinen hanke eli puhdas mykkäleffa, joka samalla kritisoi lempeästi Hollywoodin koneistoja. Blazing Saddles on western-parodioiden isä ja äiti, edelleen olennaisin näkemys aiheesta.

Avaruusboltsien pariin palaan yhä uudestaan, se on yksi eniten uudestaan katsomistani komedioista. Kaksinumeroinen määrä katselukertoja kuten myös Ghostbusterseilla ja nykyisin mitä luultavimmin myös Mystery Menillä eli Seitsemällä seinähullulla sankarilla (surkea suomennos).

Hauskoja vaikkakin hieman jo ajan patinoimia ovat Brooksin varhaiskauden luottopakin Marty Feldmanin elokuvat. Feldmanin ja Gene Wilderin tähdittämä Sherlock Holmesin nuorempi veli julkaistiin myös jokin aika sitten suomeksi, ja se on varsin lupsakka.

Myös Feldmanin kaksi "sooloa" eli The Last Remake Of Beau Geste eli Vihoviimeiset erämaalinnakkeen sankarit sekä In God We Tru$t - Voi herran pieksut ovat mielenkiintoisia ja kummastakin on suht tuore suomenkielinen dvd-painos. Ensimmäinen avautuu kunnolla vasta jos on perillä alkuperäisen Beau Geste -tarinasta ja sen filmatisoinneista, se on ensisijaisesti tuon klassikkoseikkailun parodia.

Jälkimmäinen on omaperäisempi ja erittäin lämminhenkinen ja humaani kertomus nöyrästä papista, joka lähtee luostarista suureen maailmaan ja törmää sekä hyväsydämiseen huoraan että lipevään tv-saarnaajaan (kulttikoomikko Andy Kaufman kovassa vedossa), jonka rahanahne saarnaus tekee viiltävän terävästi pilkkaa tv-saarnamiehistä ja rinnastaa näiden karismaan perustuvan kulttitouhun jopa natsihenkeen. Kaufmanin hahmo messuaa "Seek Him, Seek Him" samalla kun seurakunta pistää kättä suoraksi ja "Seek Him" kuulostaa kummasti samalta kuin "Sieg Heil". Tästä elokuvasta pidin sen humaanien arvojen, lempeän komiikan ja terävän kritiikin takia, tuo Beau Geste taas oli lähinnä kuriositeetti.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Tuli tässä futiksen välipäivinä katsottua taas pitkästä aikaa leffoja:
Maximum Overdrive, The Big Wedding, Movie 43 ja Mama.

Lyhyesti, Maximum Overdrive ja Mama oli ihan katsottavat kauhupätkät vaikka "Mama" alkoikin lopussa muistuttaa jo niin nähtyjä kauhupätkiä.

The Big Wedding ja Movie 43 olivat molemmat täynnä huippunäyttelijöitä mutta komediat olivat kuitenkin jotenkin viimeistelemättömän oloisia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Costnerin three days to kill oli vitun kova leffa. Toimintaa ja huumoria Costnerin rouhealla karismalla. Annan täydet viisi tähteä tästä pari tuntisesta spektaakkelsta, joka tapahtuu vieläpä Pariisissa. Väkivalta on nautinnollista ja perusteltua. Takaa-ajo eräs parhammista kamera-ajon puolesta koskaan. Nautin aivan saatanasti.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Suorastaan harmittaa etten ole aiemmin tullut katsoneeksi Bryan Singerin oivallista paikoittain mustalla huumorilla sävytettyä the Usual Suspects (Epäillyt) trilleriä. Jostain syystä olen onnistunut sulkemaan silmäni tältä hienolta trilleriltä loputtoman pitkän aikaa, mutta tässä jokin aika sitten leffan nimi nousi jälleen esille ja niinpä sitten päätin ostaa sen.

Elokuva oli useamman hienon näyttelijän näytöstä mutta ehdottomasti esille on nostettava kaksi nimeä yli muiden - Kevin Spacey Roger "Verbal" Kintinä oli oivallinen roolissaan ja työnjälki oli todella vakuuttavaa. En laisinkaan ihmettele, että hän aikanaan on pokannut parhaan miessivuosan oscarin roolistaan Verbalina ja olihan hän sitten jotain muutakin kuin pelkkä "tyhmä raajarikko", mikä sitten hitaasti avautui elokuvassa ja kenties osan katsojista yllätti täysin. Toinen minua innoittanut suoritus oli Pete Postlethwaiten hieno rooli Kobayashina. Hänen tehdessä ensi-esiintymisen leffassa mietin hetken, että "miksi vitussa" britti japanilaisen rooliin mutta tämäkin avautui oivallisella tapaa elokuvan loppupuolella ja näin kokonaisuus oli looginen ja hyvin toimiva.

Minulle Postlethwaite on jäänyt erityisesti mieleen todella hienosta roolityöstä Giuseppe Colonina Jim Sheridanin In the Name of the Father'issa eli Isän nimeen leffassa. Kyseinen elokuva oli todella väkevä ja siinä Postlethwaiten ohella hienon roolityön teki Daniel Day-Lewis, jos joku ei ole tätä leffaa katsonut niin se kannattaa ehdottomasti katsoa. Ja jos nyt satutte keräilemään leffoja eikä se vielä ole kokoelmissanne niin suosittelen - kannattaa ostaa omaksi!

Mutta palatakseni the Usual Suspectsiin. Elokuva oli rakennettu minusta oikein hyvin ja siinä tapahtuva liikkuminen ajassa oli hyvin rakennettu ja kuljetettu eli missään nimessä ei tullut tunne, että poukkoillaan sekavasti hetkestä toiseen - kerronta näissä kohdin oli alun hetkeä lukuunottamatta hyvin rauhallista ja jäntevää ja katsojalle annettiin aikaa luoda oma kuvansa leffasta. Elokuva onnistui rakenteellisesti oikein hyvin ja se pystyi pitämään monen tapahtumiin olennaisella tapaa liittyvän seikan tavalla tai toisella piilossa hyvin pitkään. Tietyssä vaiheessa minullekin jo kävi selville ettei leffa ole sitä miltä se näyttää ja että kaikki henkilöt eivät ole sitä mitä näyttelevät, että ainakin joku on taustaltaan jotain muuta mitä antaa ymmärtää. Mutta tästäkään huolimatta leffa ei menettänyt jännistystä vaan sitä odotti malttamattomana sitä mitä kaikkea taustalta voikaan paljastua ja mihin tarina lopulta päättyy - millainen on huipennus vai onko sellaista laisinkaan.

Katoaminen - huipentuma sekin oli kaikella tapaa ja niinpä myytti jatkoi edelleen omaa elämäänsä.

Kuka on myyttinen Keyser Söze? Mikä on hänen tarinansa ja kuinka hän nivoutuu tarinaan? En kerro, katso ja keksi...

Singriltä oivallinen elokuva ja usealta näyttelijältä oivallista työskentelyä. Tällaisten leffojen parissa aika lentää kuin siivillä ja niitä katsoessa hetkeksi pääsee irti raadollisesta ja karusta todellisuudesta, vaikka elokuvan "todellisuus" kaikella tapaa voi olla paljonkin raadollisempi - mutta ymmärtänette mitä tarkoitan, millaisen nautinnon hyvä ja oivaltava elokuva voikaan antaa!

vlad.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Jaa, on sitä elokuviakin tullut lähiaikoina nähtyä, en vaan ole viitsinyt niistä kirjoitella ettei vahingossakaan tule mainittua jotain visassa esiintyvää. No nyt on visat visailtu.

Tucker & Dale vs. Evil oli todella positiivinen yllätys. Jostain tuo leffan nimi oli jäänyt mieleen mutta juuri mitään en siitä ennakkoon tiennyt, kun muutamalla eurolla sen alennusmyynnistä poimin, mutta onneksi noin tuli tehtyä. Leffa on kirkkaasti paras komedia viimeiseen viiteen vuoteen ja on jäänyt harmillisesti suurelta yleisöltä pimentoon. En tosin tiedä, kuinka tuollainen kauhukomedia kestää uudelleenkatselua, hauskuus kun perustui isolta osin juuri tuohon yllätysmomenttiin.

Alkuperäisen Godzillan katselin jokin aika sitten, ja heti perään Ray Harryhausen -leffan The Beast from 20,000 Fathoms, josta Godzilla otti aika vahvasti vaikutteita. Beastin stop motion -hirviö oli aika vakuuttava esitys, jäi kumipuku-Godzilla kakkoseksi. Molemmissa leffoissa toki juoni jäi toissijaiseksi ja symboliikalla lyötiin päähän. No, oman aikansa kuva jne.

Joitakin viikkoja sitten käväisin paikallisessa teatterissa Locke-nimisen elokuvan tiiraamassa. Uskomattoman hyvin otteessaan pitävän elokuvan oli ohjaaja Steven Knight saanut aikaan vähistä aineksista: Tom Hardyn näyttelemä heebo istuu autossa ja pui puhelimessa työ- ja ihmissuhdeongelmiaan. Siinä se. Suosittelen.

Hollantilaiselokuvan nimeltä Borgman näin myös Plevnan pikkusalissa. En voi väittää täysin ymmärtäneeni elokuvaa, mutta vahvan jäljen se jätti symboliikallaan ja mustalla huumorillaan, vieläkin pyörii aika ajoin päässä. Pakko nähdä uudestaan.

Superhero Movie olisi saanut jäädä näkemättä, mutta kun joku meni kehaisemaan sitä paljon paremmaksi kuin muut saman kategorian "parodiat". En halua tietää kuinka surkeita ne muut sitten ovat, tämä ei ollut hauska. Kerran vähän naurahdin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tucker & Dale vs. Evil oli todella positiivinen yllätys. Jostain tuo leffan nimi oli jäänyt mieleen mutta juuri mitään en siitä ennakkoon tiennyt, kun muutamalla eurolla sen alennusmyynnistä poimin, mutta onneksi noin tuli tehtyä. Leffa on kirkkaasti paras komedia viimeiseen viiteen vuoteen ja on jäänyt harmillisesti suurelta yleisöltä pimentoon. En tosin tiedä, kuinka tuollainen kauhukomedia kestää uudelleenkatselua, hauskuus kun perustui isolta osin juuri tuohon yllätysmomenttiin.
Tämä oli todella virkistävä elokuva ja tuo käsikirjoitus on suorastaan nerokas. Pähkinänkuoressa tämä on slasher-elokuva käännettynä päälaelleen ja tämä johtaa aivan mielettömän hauskaan komediaan.

Itse katsoin viimeksi Naishuolia (Women In Trouble) -elokuvan. Jos tätä pitäisi lyhyesti kuvailla, sanoisin että tämä on raikas tuulahdus. Draamaa pilke silmäkulmassa ja muutama todella hykerryttävän hauska kohtaus. Carla Gugino on seksikäs kuten aina ja näyttelee kuuluisaa pornotähteä, mutta koko shown varastaa Adrianne Palickin näyttelemä totaaliblondi joka on myös pornotähti tässä elokuvassa. Ihmettelen tämän elokuvan nähtyäni miten voi jäädä pornotähdestä, siis hahmona, mielikuva viattomana nuorena naisena. Kuitenkin harvemmin pornotähdestä jää mielikuva henkisesti viattomana ihmisenä. Jos tämän elokuvan katsoo, suosittelen odottamaan lopputekstien loppua jossa nähdään spooffi haastattelu. Se on aivan ratkiriemukas kohtaus. Suosittelen.

Täytenee tämän jälkeen katsella seuraavaksi tämän jatko-osa, joka sekin löytyy hyllystä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tucker & Dale vs. Evil oli todella positiivinen yllätys.

Locke

Superhero Movie

Tucker & Dale vs. Evil oli minusta erinomainen, nauroin monta kertaa ääneen viattomien punaniskajunttien yrittäessä selvitä tilanteista kehnolla menestyksellä. Alan Tudyk oli pääosassa tapansa mukaan erinomainen, mies on yleensäkin loistelias roolissa kuin roolissa. Mies teki vaikutuksen jo Ritarin tarinassa vuosituhannen alussa, ja esimerkiksi Arvoituksia arkussa -elokuvassa saa olla henkisesti kuollut, jos miehen edesottamukset hautajaisissa eivät saa suupieliä kääntymään ylöspäin.

Locke on kuluvan vuoden parhaimpia elokuvia, ensiluokkainen teos joka osoitti kerronnan ja käsikirjoituksen voiman, sekä tietysti Tom Hardyn vahvat luonnenäyttelijän kyvyt. Puolitoista tuntia sitä kun yksi mies ajaa autolla moottoritiellä ja puhuu puhelimeen, ja tunnelma on alusta loppuun kihelmöivän väkevä. Todellinen syväluotaus ihmisyyteen.

Superhero Movie taas oli todellinen syväluotaus ripulitautiseen peräsuoleen, josta pursusi sakeaa töhnää suoraan katsojan kasvoille. Kammottavaa paskaa. Tosin sana "paska" saattaa tässä yhteydessä loukata ulostemassojen kunniaa, ulosteistahan saa kompostin kautta sentään muhevaa multaa, mutta tämä pitäisi polttaa ongelmajätteenä.

En yhtään panisi pahakseni, jos elokuvan tuottaja- ja käsikirjoituskaarti raahattaisiin kadulle kolumbialaisten kuolemanpartioiden toimesta ja heille tehtäisiin selväksi, että vielä yksikin tämäntapainen kuona ulos teattereihin tai videolevitykseen, niin sitten alkaa lyyti kirjoittamaan ja "papukaija"-kidutuksesta tulee tosiasia ennen teloitusta.

Tästä huolimatta on todettava, että Superhero Movie oli Oscar-tason mestariteos verrattuna saman parodiagenren tähänastiseen pohjanoteeraukseen Scary Movie V. Sille en keksi enää vertauskuvia, se jätti ala-arvoisuudessaan sanattomaksi.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Superhero Movie taas oli todellinen syväluotaus ripulitautiseen peräsuoleen, josta pursusi sakeaa töhnää suoraan katsojan kasvoille. Kammottavaa paskaa. Tosin sana "paska" saattaa tässä yhteydessä loukata ulostemassojen kunniaa, ulosteistahan saa kompostin kautta sentään muhevaa multaa, mutta tämä pitäisi polttaa ongelmajätteenä.

En yhtään panisi pahakseni, jos elokuvan tuottaja- ja käsikirjoituskaarti raahattaisiin kadulle kolumbialaisten kuolemanpartioiden toimesta ja heille tehtäisiin selväksi, että vielä yksikin tämäntapainen kuona ulos teattereihin tai videolevitykseen, niin sitten alkaa lyyti kirjoittamaan ja "papukaija"-kidutuksesta tulee tosiasia ennen teloitusta.

Tästä huolimatta on todettava, että Superhero Movie oli Oscar-tason mestariteos verrattuna saman parodiagenren tähänastiseen pohjanoteeraukseen Scary Movie V. Sille en keksi enää vertauskuvia, se jätti ala-arvoisuudessaan sanattomaksi.

Uuden suosikkisaittini FThisMovien ylläpitäjä Patrick Bromley kirjoitti mainiosti uusimmasta ns. parodiasta The Starving Games ja genrestä ylipäätään.

Ja kun tuli puheeksi, mainitulta sivustolta olen löytänyt paljonkin viihdyttävää luettavaa sekalaisista elokuva-aiheista, ja tyyppien viikoittainen podcast on myös mainiota ajankulua.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Snowpiercerin käväisin katsomassa. Sinällään jännä, että elokuva on julkaistu jo vuosi sitten Etelä-Koreassa, mutta saapui vasta nyt täällä teattereihin. Leffasta tiesin sen verran, että tapahtumat sijoittuvat johonkin post-apokalyptiseen junaan. Post-apokalyptinen kuulostaa aina hyvältä ja senpä vuoksi elokuvaa tulikin odotettua suurella mielenkiinnolla vuoden verran. Ja kyllähän tuo minulle maistui. Mukavan tyyliteltyä visuaalisuutta. Tarinan yhteiskuntakritiikki ampui aikamoisesti yli monessa kohtaa, mutta eipä tuo katselunautintoa haitannut. Tyylikeinohan tuokin.

Tämä olikin jo neljäs viime vuonna ilmestynyt todella kova sci-fi-elokuva. Kyllä kelpaa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Uuden suosikkisaittini FThisMovien ylläpitäjä Patrick Bromley kirjoitti mainiosti uusimmasta ns. parodiasta The Starving Games ja genrestä ylipäätään.

Ja kun tuli puheeksi, mainitulta sivustolta olen löytänyt paljonkin viihdyttävää luettavaa sekalaisista elokuva-aiheista, ja tyyppien viikoittainen podcast on myös mainiota ajankulua.

Sehän se sääli on, että ns. spoof-parodiaelokuvien ei tarvitsisi olla luokatonta vasemmalla kädellä tehtyä paskaa. Parodiaa ja viittauksia tietyn aihepiirin elokuviin ja genreominaisuuksiin voidaan tehdä ja on tehtykin jopa niin, että tuloksena on ollut eräitä kaikkien aikojen parhaita komedioita.

Airplane! eli Hei, me lennetään! on luonnollisesti yksi kauneimpia esimerkkejä. Teoriassa sekin rakentuu samalle idealle eli parodioidaan olemassa olevaa katastrofielokuvaa (23 vuotta aiemmin tehtyä Zero Houria) ja ympätään mukaan vitsejä eri tilanteista ja eri elokuvista, mutta käytännön toteutus eroaakin sitten kuin yö ja päivä. Vitsien ilotulitus on tarkkaan harkittu ja oivallisesti käsikirjoitettu, ja moniin rooleihin on saatu ns. vakavia näyttelijöitä, joiden suusta eriskummallisuudet kuulostavat vielä hauskemmilta. Aikalaiselokuville ei vitsailla löysillä satunnaisotoksilla, vaan on pyritty hakemaan iättömiä ja ajattomia arkkityyppejä, joita voi nauraa jos on nähnyt yhdenkin katastrofielokuvan (tai vaikka ei olisi nähnytkään).

Siksi on myös vielä suurempi sääli, että alkuperäinen ZAZ eli Zucker-Abrahams-Zucker -kolmikkokin hajosi ja osa heistä on taantunut tekemään näitä roskaparodioita täysin vailla intoa ja mielikuvitusta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pete Travisin Dredd jätti kieltämättä kahtiajakoiset tunnelmat, filmin katsottuani en oikein osannut sanoa, että pidinkö siitä vai enkö pitänyt - missään nimessä leffa ei kuitenkaan ollut niin hyvä kuin on sanottu sen olevan. Selkeällä tapaa aineksia parempaan oli ja kun en ole Dredd-sarjakuviin koskaan tutustunut, en osaa sanoa tavoitettiinko leffassa sarjakuvien henki ja jos tavoitettiin niin kuinka hyvin. Mitä ole elokuvan arvosteluja ja katselijoiden arvioita lukenut niin tavoitettiin mutta kun omakohtaista kokemusta ei sarjakuvista ole niin en ota tähän probleemaan syvällisemmin kantaa.

Minusta elokuvan eräs ongelma oli se, että minä en löytänyt ainoatakaan hahmoa johon todella samaistua ja jotka olisivat olleet syvällisesti koskettavia persoonia. Dredd sotisopaan ja kypärään sonnustautuneena oli oikeuden puolustaja mutta en päässyt sisälle hänen persoonaansa, hän jäi eräiltä osin ontoksi kuoreksi jonka kohtalo ei suuremmin koskettanut minua - kuoliko vai jäikö eloon evvk. Ja koska Dredd varustukseltaan oli millainen oli ja tämä varmasti oaltaan sai aikaan sen, että minä en kokenut häntä todella merkitykselliseksi henkilöksi - ennemminkin hiukan etäiseksi, niin minusta Andersonin näyttelijän olisi tullut olla persoonallisempi ja samaistuttavampi vaikka hän nyt ei "päätähti" ollutkaan. Ikävä kyllä minusta Olivia Thirlby "rookie" Andersonina oli hiukan liian persoonaton ja ohut, hänenkään ei oikein osannut samaistua ja hänen kohtalonsa ei tuntunut merkitykselliseltä - selviäisikö hän kokelaisuudesta vai ei, tai jäisikö henkiin vai ei. Minusta hänessä olisi saanut olla edes hitunen enemmän särmää ja persoonallisuutta, ja vaikka mutanttina hänessä oli poikkeavuutta tämäkään ei minusta merkittävällä tapaa tuonut kosketeltavuutta lisää hänen persoonaansa, elokuvassa vain muutaman kerran saatiin jotain konkreettista irti tästä osasta häntä. Andersonissa oli kyllä herkkyyttä ja tiettyä inhimillisyyttä olemassa, mutta kun sekään ei tuntunut koskettavalta ja aidolta - syvälliseltä - oli tähänkin puoleen hiukan vaikea samaistua.

Persoonana ehkäpä onnistunein oli Ma-Ma (Lena Headey) vaikka hänestäkään ei saatu revittyä irti täyttä potentiaalia, oli hän kuitenkin eräs niitä harvoja elokuvaa kannattelevia voimia. Mutta hänenkään persoonasta ja olemuksesta ei huokunut kovia kokeneen entisen hutsun elämä, arpiset kasvot ja karskit teot eivät vielä riittäneet kun tuli tunne ettei täyttä potentiaalia saatu irti. Eikä syy välttämättä ole näyttelijöissä vaan syy voi myös olla ohjaajan, joka ei onnistunut "repimään" näyttelijöistä sataa prosenttia irti vaan joka tyytyi siihen ysikymppiin ja niinpä tulos on puolittainen onnistuminen.

Dialogista sun muusta ei oikein edes kannata puhua, sellaisesta parhaiten jäi heittona mieleen Ma-Man toteamus: Call 911.

En tiedä olisiko katselunautinnon pelastanut se jos minulla olisi ollut tietoa sarjakuvan maailmasta ja olisin perehtynyt Dreddiin syvällisemmin ja näin päässyt jo ennalta sisälle tähän apokalyptiseen maailmaan, jonka kuvaaminen nyt oli ehkäpä parasta koko elokuvassa - vaikka paikoin sävytys olisi saanut olla tummanpuhuvampi.

vlad.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
On tosiaan sääli että nämä spoof-elokuvat ovat nykyään pääpiirteittäin juosten kustuja. Toista se oli ennen. Jo mainittu Hei, me lennetään! -elokuva oli aivan hillitöntä tykitystä alusta loppuun. Sen sijaan tämän jatko-osa Hei, me lennetään taas! oli selkeästi samaa uusissa kuorissa. Siinäkin jokunen naurattava kohtaus oli, mutta kierrätystä tuo vaan oli. Olihan niitä silti muitakin...

Hot Shotsin kohdalla Jim Abrahams oli tuon virheen oppinut välttämään sillä ensimmäinen ja sen jatko-osa spooffailivat eri elokuvaa, molemmat todella hauskoja.

Lisäksi Abrahams on käsikirjoittanut sellaiset spoof-elokuvien helmet kuin Top Secret! ja Mies ja alaston ase -trilogian. Ovat näemmä repineet vanhan miehen eläkkeeltä kirjoittamaan Scary Movie nelosen eikä tuo ollut enää oikein hauska. Vanha mies on menettänyt otteensa.

Mutta ei spoof-elokuvat ole välttämättä kaikki ihan totaalisen paskoja. Scary Movie 1 ja 2 olivat hauskoja. Eivät tosin mitään mestariteoksia. Kun Wayansin veljekset heitettiin tylysti kakkosen jälkeen pois, on se näkynyt laadussakin radikaalina heikkenemisenä. Marlon Wayansin Haunted House oli huomattavasti laadukkaampi kuin Scary Moviet kolmosesta eteenpäin. Haunted House 2 odottelen mielenkiinnolla.

Eikä sovi unohtaa ollenkaan brittiläisiä. Nick Frost ja Simon Pegg ovat kirjoittaneet kolme hyvää leffaa. Shaun of the Dead on jo noussut kulttimaineeseen. Zombie spoof olikin ehkä näistä kolmesta se paras. Sitä seurannut Hot Fuzz oli tasoltaan hieman heikompi. Kolmas leffa, Paul, oli taas hieman parempi joskin tämä ei välttämättä ole puhdas spoof-leffa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Eikä sovi unohtaa ollenkaan brittiläisiä. Nick Frost ja Simon Pegg ovat kirjoittaneet kolme hyvää leffaa. Shaun of the Dead on jo noussut kulttimaineeseen. Zombie spoof olikin ehkä näistä kolmesta se paras. Sitä seurannut Hot Fuzz oli tasoltaan hieman heikompi. Kolmas leffa, Paul, oli taas hieman parempi joskin tämä ei välttämättä ole puhdas spoof-leffa.

Paulhan ei varsinaisesti samaan jatkumoon kuulu. Vaikka se onkin Peggin ja Frostin kirjoittama, porukasta puuttuu yksi tärkeä lenkki, eli Edgar Wright. Kolmikkohan palasi sittemmin yhteen ja teki viime vuonna mielestäni parhaan elokuvansa, The World's Endin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Paulhan ei varsinaisesti samaan jatkumoon kuulu. Vaikka se onkin Peggin ja Frostin kirjoittama, porukasta puuttuu yksi tärkeä lenkki, eli Edgar Wright. Kolmikkohan palasi sittemmin yhteen ja teki viime vuonna mielestäni parhaan elokuvansa, The World's Endin.
Paul ei tosin Cornetto-trilogiaan kuulu, mutta otin mukaan koska Pegg ja Frost ovat sekä käsikirjoittaneet että näytelleet pääosia kyseisessä elokuvassa.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Pitää nostaa esille eilen katsomani Forest Whitakerin tähdittämä The Butler joka pohjautuu Eugene Allenin elämään Valkoisessa talossa hovimestarina 1962-1986. Leffassa on vahvasti esillä mustien puuttuvat kansalaisoikeudet sekä politiikka. Sivuosista löytyy mm. Mariah Carey, Cuba Gooding Jr, Terrence Howard, Oprah Winfrey, Robin Williams, John Cusack jne jne.. Arvosana 8.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Alan Parkerin Angel heart (Noiduttu sydän) oli miellyttävä trillerin ja kauhun sekoitus, jonka kyllä enemmän trilleriksi mieltäisin vaikka mukana oli voimallinen sekoitus noituutta ja voodoota (sekä muuta hokkus-pokkusta)!

Minusta Parkerin lähetysmistapa oli miellyttävä, se ei missään nimessä ollut yliampuva tai mässäilevä ollen kuitenkin hyvin voimakas ja monin kohdin todella vertauskuvallinen. Tarina avautui mukavalla tapaa kerros kerrokselta ja samalla matkustettiin hitaasti mutta varmasti kohden ihmismielen pimeitä puolia - tällaisesta kuvauksesta minä pidän ja juuri tällainen lähestysmitapa oli tähän elokuvaan oivallisesti sopiva. Ohjaaja Alan Parker on aiemmin jäänyt mieleeni erityisesti Keskiyön pikajunan voimakkaasta ohjaustyöstä, mutta ohjaajana Parker ei missään nimessä ole ollut tuottelias ja viimeisin ohjaustyö on vuodelta 2003 oleva David Galen elämä - mutta vähäiseen määrään ohjaustöitä mahtuu kyllä muutamia todella mielenkiintoisia leffoja, yllä mainittujen lisäksi esim. Missisippi palaa. Pitäisikin ihan luntata, että miksi Parker on lopettanut ohjaamisen, miksi vuoden 2003 jälkeen hän ei ole viihtynyt kameran toisella puolella?

Sen ohella, että Parkerin lähestysmistapa oli miellyttävä, pidin hänen värimaailmasta - useista tummanpuhuvista otoksista (tyypillistä hänelle) ja symbolisista kontrasteista. Vaikka Angel Heart ei ollut erinomainen elokuva, se oli niin hyvä, että sen parissa tuntui todellakin viihtyvän ja että ohjaaja sai puettua siihen hyvin kiehtovan ja voimallisen sanoman tarinasta, joka alkaa hyvin arkisesti mutta jonka edetessä matkustetaan pimeyteen ja ihmismielen synkkiin puoliin - kohti loputonta pahuutta.

Elokuvan kolme merkittävintä roolia olivat Mickey Rouke Harry Angelina, Robert De Niro kiehtovana ja salaperäisenä Louis Cyphre'nä - jonka rooli elokuvassa oli hyvin voimakas ja painava ja kolmantena sitten Lisa Bonet "voodoo-papitar" Epiphany Proudfootina. Mutta samalla on todettava, että Parkerin onnistui repiä irti hienoja suorituksia sivuosien näyttelijöistä ja katsojana todellakin sai kuvan, että se ovat sinut roolinsa kanssa ja heidän kautta kuva 50-luvun Amerikasta New Yorkista Lousianaan täydentyi oivallisella tavalla.

Elokuvan voima oli kiehtovassa kombinaatiossa näyttelijäsuorituksia, tarinassa matkasta ihmismielen pimeälle puolelle yhdistettynä sitten oivalliseen ajankuvaan New Yorkin hyytävästä ilmanalasta Lousianan piinaavaan helteeseen ja omanlaisiinsa sulkeutuneisiin ihmisiin jotka elivät omaa aikakautta, jossa valkoisella ja neekerillä oli päivänselvä ero ja tähän brooklynilais-Angel myös törmäsi.

vlad.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Alan Parkerin Angel heart (Noiduttu sydän) oli miellyttävä trillerin ja kauhun sekoitus, jonka kyllä enemmän trilleriksi mieltäisin vaikka mukana oli voimallinen sekoitus noituutta ja voodoota (sekä muuta hokkus-pokkusta)!
vlad.

Tämä on jostain syystä melko vähän puhuttu/aliarvostettu leffa, vaikka kysessä on mielestäni oikein hyvä elokuva. Parker osaa tehdä leffoja ja tämä ei ole poikkeus. Leffassa on hyvin harvinaislaatuista tunnelmaa ja muistan kun näin tämän elokuvateatterissa silloin aikoinaan kun ilmestyi, niin varsin vaikuttunut olin. Kesti toisekin katselukerran muutamia vuosia sitten.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuli katseltua Darren Aronofskyn viimeisin teos, eli Noah viimein.

Ei tuosta voi muuta sanoa, kuin ensimmäinen hutikuti miehen uralla ja aika reilustikin huti vielä. Taipui aika perusfantasialeffaksi äksöneineen kaikkineen, ryyditettynä näennäisen syvällisillä pohdinnoilla jotka lähinnä vaivaannutti ja siihen päälle vielä muutamien näyttelijöiden ylinäytteleminen tai muuten vaan puiseva olemus.

Tässä ei ollu oikein mitään spirittiä, oivallusta, nokkeluutta, visuaalista kekseliäisyyttä ja yllättävyyttä mitä oikeastaan ihan kaikissa aiemmissa elokuvissaan on ollut. Uskomaton pudotus kyllä. Tiedän, että elokuvan kanssa oli ongelmia tuottajien suhteen, mutta ei niitäkään voi kokonaan syyttää tästä. No uskon, että Aronofsky on kadottanut tatsinsa hetkellisesti ja tulevaisuudessa tekee taas oikeasti pohdintaa herättäviä ja tunteisiin vetoavia elokuvia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli katseltua Darren Aronofskyn viimeisin teos, eli Noah viimein.

Ei tuosta voi muuta sanoa, kuin ensimmäinen hutikuti miehen uralla ja aika reilustikin huti vielä. Taipui aika perusfantasialeffaksi äksöneineen kaikkineen, ryyditettynä näennäisen syvällisillä pohdinnoilla jotka lähinnä vaivaannutti ja siihen päälle vielä muutamien näyttelijöiden ylinäytteleminen tai muuten vaan puiseva olemus.

Tässä ei ollu oikein mitään spirittiä, oivallusta, nokkeluutta, visuaalista kekseliäisyyttä ja yllättävyyttä mitä oikeastaan ihan kaikissa aiemmissa elokuvissaan on ollut. Uskomaton pudotus kyllä. Tiedän, että elokuvan kanssa oli ongelmia tuottajien suhteen, mutta ei niitäkään voi kokonaan syyttää tästä. No uskon, että Aronofsky on kadottanut tatsinsa hetkellisesti ja tulevaisuudessa tekee taas oikeasti pohdintaa herättäviä ja tunteisiin vetoavia elokuvia.

Voin kyllä allekirjoittaa tämän ihan täydellisesti. En muista kyllä koska olisi ollut noin epämiellyttävä ja pitkästyttävä elokuvakokemus kuin tämä Noah oli. Viimeisen tunnin ajan minä pyörin tuskaisena penkissäni ja olisin halunnut huutaa että "pysäyttäkää tämä surkea elokuva" mutta kun muu seurue halusi tuon loppuun katsoa niin siinä oli sitten pakko vaan pyöriä loppuun asti.

Jotenkin jäi kuva että ohjaajakaan ei ollut varma olisiko halunnut tehdä fantasiaelokuvan vai realistisen kuvauksen ja lopputulos oli synkkä ja ahdistava sekasikiö jossa näyttelijät vetivät roolinsa oikein huolella överiksi ja mahtipontisuus oli vedetty joka suhteessa ihan tappiinsa. Ja kaiken kruunu oli ne ihmeelliset murisevat kivimiehet jotka oli vielä teknisesti saatanan huonosti toteutettuja.

Ainoa hieno kohtaus tuossa oli se vedenpaisumuksen tulo joka oli hienosti toteutettu, mutta muuten kyllä ihan kammottavaa paskaa mitä en olisi uskonut koskaan Aronofskyltä näkeväni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös