Nyt on muut hommat tehty, joten jatketaan listausta - jos tämä nyt ketään kiinnostaa.
Perikato. (Der Untergang). Kuinka saatoinkaan unohtaa Perikadon keskustellessamme sotaleffoista. Intensiivinen kuvan Berliinin viimetkistä toisen maailmansodan lopulla. Ja siitä fanatismista jonka pauloissa niin kovin moni oli. Bruno Ganz - parhautta Hitlerinä.
Pianisti. (the Pianist). Hieman toisenlainen sotakuva pianistista ja SS-upseerista toisen maailmansodan kohtalonhetkinä Varsovassa.
Platoon. Minun Vietnam-elokuvien listalla ykkönen. Ehkäpä vaikutus osin johtuu siitä millaisena koin tämän teatterissa 1986 (tai '87, miten se nyt täkäläisiin teattereihin ehtikään).
Rautaristi, (Cross of Iron). Minun mielestä hiukan aliarvostettu sotaelokuva. Elokuvan loppu, kenties pienoisesta sentimentaalisuudestaan huolimatta, on ruutuun liimaava.
Lacombe Lucien. En ole vielä katsonut leffaa, joten en sen kummempia kommentteja heitä. Aihe vaikuttaa kuitenkin mielenkiintoiselta.
Armadillo. Tästä tanskalaisten sotilaiden Afganistanin sotaretkeä kuvaavasta dokumentaarisesta elokuvasta tulee aina mieleen "the Inttikaveri".
Schindler's List. Laskisin tämänkin kuulumaan sotaleffojen joukkoon, koska aihe koskettaa toisen maailmansodan tapahtumia hyvin merkityksellisellä tavalla.
Stalingrad. Käsittelee minulle henk.koht. mielenkiintoista taistelua toisessa maailmansodassa. Stalingradin taisteluun olen tutustunut useamman kirjan ja dokumentin kautta.
Taistelu Algeriasta.(La battaglia di Algeri). Mainitsisin myös tämän elokuvan sotaleffojen joukossa, vaikka se pitää sisällään paljon muitakin elementtejä. Kaikkiaan hyvä ja katsomisen arvoinen elokuva!
Talvisota. Minulla tämä on elokuvana, ja elokuvanakin mielestäni paras suomalainen sotaelokuva, sarja on toki pysäyttävä sekin - malkoisen vaikuttava kokonaisuus!
Tora! Tora! Tora!. katsomisen arvoinen elokuva Pearl Harborin hyökkäyksestä. Leffassa käsitellään hyökkäystä suht' asiallisesti molemmista näkövinkkeleistä.
Tulikärpästen hauta. (Hotaru no haka). Vaikka onkin animaatio niin minusta jokaisen sotaelokuvien ystävän kannattaisi uhrata elämästään hetki tämän katsomiseen.
Tuntematon sotilas. Edwin Laine ja rillumareitä sodassa... Ei kuulu minusta klassikoihin!
Tuntematon sotilas (vm. 1985). Minusta tämä Mollbergin versio on kaikella tavalla parempi ja autenttisempi kuin Laineen versio.
Veteen piirretty viiva. (The Thin Red Line). Kuuluu listallani niiden parhaimpien sotaelokuvien joukkoon.
Waltz with Bashir. (Vals Im Bashir). Elokuvassa rakennetaan pala palalta Ari Folmanin kertomusta Libanonin sotaretkestä 1982. Kannattaa katsoa vaikka onkin animaatio. Elokuva luo erään näkemyksen sotaretkeen. Kaikki ei olekaan sitä miltä se vaikuttaa...
Taistelutoverit. (Band of Brothers). Sarja East Companyn vaiheista toisen maailmansodan ratkaisuhetkillä länsirintamalla.
Dokumentit:
Kuollut kulma - Hitlerin sihteeri. (Im toten Winkel - Hitlers Sekretärin). Nimikin jo kertoo kuka on dokumentin keskiössä.
War of the Century: Hitler vs Stalin 1-4 osat.
the World at War: 1,3,4,5,6,9,11,12,13,16 osat. Sarja käsittelee toista maailmansotaa.
the Century of warfare: 7 - East front 1941-1943 ja 1943-1945.
Auschwitz ja lopullinen ratkaisu.
Hitler - tuhontie.
Russian front - 1941-1945.
Battlefield: the Siege of Leningrad.
Dokumentti Stalingradin taistelusta.
Tässäpä lista kokonaisuudessaan.
vlad.