Pistänpä lyhyet kommentit myös Bond-leffojen päätunnareista, suluissa esittäjä.
Kaiken alussa ja kaiken yläpuolella on tietysti Bond-teematunnari, josta Barry ja Norman kiistelivät kuten yllä lukeekin. Ei legendasta sen enempää, tämä on kenties maailman ikonisin elokuvasarjojen tunnari (vaikka mikä Star Wars yms. olisi vertailussa), joten vertailen ennemmin niitä muita. Jos ja kun Bond-tunnareista on muita omia näkemyksiäni, niin pistäkääpä ihmeessä.
Paras:
Goldfinger (Shirley Bassey). Minulle SE Bond-tunnaribiisi, aivan omassa kastissaan. Kylmät väreet tästä joka kerta tulevat. Eniten Bond-biisejä laulanut Shirley Bassey on tässä parhaimmillaan, ja kappale tarttuu saman tien.
Kärkiryhmä:
Live And Let Die (Paukka ja Siivet). McCartneyn soolouran hienoin hetki, mahtipontisuudessaan huikea.
Diamonds Are Forever (Shirley Bassey). Shirley iskee jälleen. Hieno, kihelmöivä tunnelma.
You Only Live Twice (Nancy Sinatra). Ei jäänyt Nancykaan osattomaksi, haikean vetävä kappale.
GoldenEye (Tina Turner). Vanha rouva Turner teki perinteisestä kappaleesta erittäin hyvän. Mainio sovitus.
From Russia With Love (Matt Munro). Tähän latautuu alkuaikojen Bond-eksotiikka, romantiikka ja tunnelmointi hienosti.
Vahvat haastajat:
The Man With The Golden Gun (Lulu). Lulun uran kohokohta, Euroviisujen voitosta huolimatta. Kertosäe on vahva.
For Your Eyes Only (Sheena Easton). Tätä voi hyräillä vaikka puoliunissaan, ja Eastonin ääni on erittäin kutsuva.
Thunderball (Tom Jones). Tomppa mylvähtää kuin pallosalama. Kertosäe on äärimmäinen, ehkä hieman muun kappaleen kustannuksella.
Nobody Does It Better (Carly Simon). Summaa Bondin olemuksen sanoituksissaan mainiosti.
All Time High (Rita Coolidge). Ei ehkä oikeasti ihan niin hyvä, mutta henkilökohtaisesti kappale tarttui kerralla.
Kelpo perustunnarit:
The Living Daylights (A-ha). Diskokauden avajaiset. Bondmainen biisi, vaikkakaan ei muuten niin ainutlaatuinen.
The World Is Not Enough (Garbage). Garbage ymmärsi vetää kunnolla överiksi ja heitti mahtipontisesti orkestraatiota kehiin, mikä nostaa kertosäkeen kunnon pauhuun. Sovitus onnistuneempi kuin kappale.
A View To A Kill (Duran Duran). Kasarieurodiskovaihe jatkui Mooren Bondeissa. Kyllä tämäkin toimii, vaikka vähän hintelän kuuloinen biisi onkin.
Moonraker (Shirley Bassey). Ehkä ainoa Basseyn tunnari, joka ei niin ole säväyttänyt. Vähän lattea, mutta Basseyn ääni pelastaa huonommalta sijoitukselta.
Tomorrow Never Dies (Sheryl Crow). Naistulkinnan vahvuus ja kertosäe auttaa, muuten perustunnarien heikoimmasta päästä.
Ei lupaa tappaa:
Licence To Kill (Gladys Knight). Ei edes kunnon mielikuvaa. Mitäänsanomaton ja antibondmainen.
You Know My Name (Chris Cornell). On kuin tämä olisi koottu täysin erilaisista pätkistä, joista pari osaa nousee muiden yläpuolelle, mutta kokonaisuus jää silti sekavaksi. Ei ehjä biisi.
On Her Majesty's Secret Service (John Barry). Tämäkin on aika mitäänsanomaton. Saman elokuvan loppubiisi, We Have All The Time In The World Louis Armstrongin esittämänä on paljon parempi, mutta se ei ole valitettavasti varsinainen tunnaribiisi.
Another Way to Die (Jack White, Alicia Keys). Latteaa ja persoonatonta nykypoppia pahimmillaan, ei yhtään Bond-tunnelmaa. Huono suuntaus Craigin Bondeille, mutta toisaalta toimii myös ajankuvana ja kertoo nykyisen viihdemusiikin munattomuudesta. Ennen oli Basseym kaltaisilla tädeilläkin munaa (ei sentään munia, muuten he olisivat setiä).
Die Another Day (Madonna). Madonna on kuitenkin vielä huonompi kuin mikään edellä mainituista. Umpisurkea tekele, ei pätkääkään Bond-henkinen ja tunnelma on muovisen kolkko. Sopii tosin sinänsä itse elokuvaan, joka on Bondien huonoimmasta päästä.
Viiden viimeisen Bondin scoren on tehnyt David Arnold. Minusta Arnold on työnsä tehnyt ja Arnold saisi mennä. John Barryn aikoja on ikävä.