Jatkoajan kitaristit

  • 73 800
  • 350

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
En tiedä onko oikea ketju mutta läheltä liippaa.

Mulla on Marshallin mastervolume potikka jotenkin hajonnut, ei toimi ääni ku ihan vitun kovalla ja kerrostalossa ei voi vetää lujaa. Mitäköhän tommeosen potikan korjaus maksaa ja mihin kannattaa viedä? Stadissa siis.

Tuossa lienee ihan analoginen potikka, joten ei montaa euroa maksa, kun tilaa uuden, periaatteessa mistä tahansa musiikkiliikkestä. Kuulostaisi siltä, että potikan säätäjän ja liukulevyn välinen kontakti on mennyttä eli kulunut.

Ja vahvistimen voi viedä periaatteessa mihin tahansa radiokorjaamoon. Yhteiskustannukset ei voi tehdä yli kahtakymppiä.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Kuinka yleistä muuten on se, että osaa virittää kitaransa korvakuulolta ihan alusta saakka? Meinaan siis sitä, että kielten vaihdon yhteydessä löydän yleensä oikean vireen ilman apuvälineitä tai hyräilen itse nuotin. Olenko nero, vai onko tuo aivan yleistä?

Absoluuttinen sävelkorva, onnitteluni. Itse pystyn kyllä todella tarkkaan kuuntelee jos yksikin kieli on pikkasenkin väärässä vireessä, mutta tommonen ei kyllä onnistu lainkaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Absoluuttinen sävelkorva, onnitteluni. Itse pystyn kyllä todella tarkkaan kuuntelee jos yksikin kieli on pikkasenkin väärässä vireessä, mutta tommonen ei kyllä onnistu lainkaan.

Olisikohan noin? Eipä tuo tietysti huono asia ole, ei ole vain koskaan tullut ajateltua asiaa sen kummemmin. Saisikohan tuota mitenkään testailtua, siis muuten kuin kitaran kieliä vaihtelemalla.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisikohan noin? Eipä tuo tietysti huono asia ole, ei ole vain koskaan tullut ajateltua asiaa sen kummemmin. Saisikohan tuota mitenkään testailtua, siis muuten kuin kitaran kieliä vaihtelemalla.

Eikös tuo ole melko helppoa testata? Ota toinen kitaristi mukaan ja anna hänen soittaa nuotti kerrallaan ihan missä järjestyksessä vaan ja sinä sitten toteat mikä se sitten on. Eiköhän tuo testi kertoisi onko sinulla absoluuttinen sävelkorva.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Olisikohan noin? Eipä tuo tietysti huono asia ole, ei ole vain koskaan tullut ajateltua asiaa sen kummemmin. Saisikohan tuota mitenkään testailtua, siis muuten kuin kitaran kieliä vaihtelemalla.

Vedä kielet summittaiseen epävireeseen ja viritä ilman apuvälineitä, koskee myös muiden kielten hyväksikäyttöä. Testaa mittarilla. Jos siitä saat tyylipuhtaan EADGHE:n niin eikös homma ole saletti?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinka yleistä muuten on se, että osaa virittää kitaransa korvakuulolta ihan alusta saakka? Meinaan siis sitä, että kielten vaihdon yhteydessä löydän yleensä oikean vireen ilman apuvälineitä tai hyräilen itse nuotin. Olenko nero, vai onko tuo aivan yleistä?

Jos saat vielä vireen oikeaksi, eli siis E-A-D-G-H-E -vireeksi, olet taitava. Jos taas saat kitaran vireeseen, mutta vire ei olekaan tuo, vaan esimerkiksi D-G-C-F-A-D, sinulla on hyvä melodiataju, mutta ei absoluuttinen sävelkorva. Tämä näin pikaisesti heitettynä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eikös tuo ole melko helppoa testata? Ota toinen kitaristi mukaan ja anna hänen soittaa nuotti kerrallaan ihan missä järjestyksessä vaan ja sinä sitten toteat mikä se sitten on. Eiköhän tuo testi kertoisi onko sinulla absoluuttinen sävelkorva.

Tuo kuulostaa aika vaikelta, ainakin näin teoriassa. Joutuisin hakemaan nuotin joka kerta hyräilemällä, ainakin alkuun, kun en "muista" tällä musiikkitaustalla, miltä mikin kuulostaa. Ehkä Sistiksen mainitsema hyvä melodiataju on lähempänä tuota ominaisuutta, en tiedä. No, kohta pitäisi vaihtaa taas vaimon nailonluuttuun kielet, omaa mulla ei olekaan ollut muutamaan vuoteen.

Sen verran vielä, että itse käytin viritintä pitkään, mutta joskus vuosikymmenen alussa huomasin, että saan vaivattomammin virityksen joko raudan kanssa tai kokonaan ilman. Sitten kokeilen kieltenvaihdon yhteydessä ilman värkkejä, ja sekin onnistui, tosin nopeiten homma toimii hakemalla ensin E ja siitä tukien muut. Omaan korvaani C-sointu soi oikein kivasti tuon jälkeen, mutta voihan se olla niinkin, että vedän koko jutun päin rööperiä. Pitää joskus tarkistaa homma, kun satun virittimen kohdalle.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Nyt kun tuosta teoriasta on ollut puhetta niin pistänpä linkkiä kuvaan, jossa näkyy nuotit kitaran otelaudalla. Itselleni tuo kuva avasi lopullisesti sen miten nuotteja pitää lukea ja kirjoittaa. Myös voimasoinnut ja kappaleiden opetteleminen korvakuulolta helpottuivat huomattavasti.

http://www.brendanburns.com/Lessons/pdf/guitargifnote.gif

Toivottavasti muutkin saavat tuosta jotain irti.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinka yleistä muuten on se, että osaa virittää kitaransa korvakuulolta ihan alusta saakka? Meinaan siis sitä, että kielten vaihdon yhteydessä löydän yleensä oikean vireen ilman apuvälineitä tai hyräilen itse nuotin. Olenko nero, vai onko tuo aivan yleistä?

Ei tuo kerro vielä mistään absoluuttisesta sävelkorvasta, vaan ainoastaan yhden instrumentin sointivärin oppimisesta. Sävelkorva on absoluuttinen vasta sitten kun osaa kertoa mistä sävelestä perämoottori vetää tai naapurin Tane pieree. Kitara erityisesti on soitin, jossa eri kielten ja sävelten sointiväri eroaa aika paljon toisistaan. Ei siis pelkkä sävel.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tuo kerro vielä mistään absoluuttisesta sävelkorvasta, vaan ainoastaan yhden instrumentin sointivärin oppimisesta. Sävelkorva on absoluuttinen vasta sitten kun osaa kertoa mistä sävelestä perämoottori vetää tai naapurin Tane pieree. Kitara erityisesti on soitin, jossa eri kielten ja sävelten sointiväri eroaa aika paljon toisistaan. Ei siis pelkkä sävel.

Meinasin juuri kirjoittaa aikamoisen saarnan absoluuttiseen sävelkorvaan liittyen.. mutta en viitsinyt
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen verran pakko sanoa, että allekirjoittaneen naisella on aika lähelle absoluuttinen nuottikorva, ja tunnen parit (kohtuullisen tunnetut) ihmiset jotka sellaisen omaavat.

Se on jossain määrin kirous.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei tuo kerro vielä mistään absoluuttisesta sävelkorvasta, vaan ainoastaan yhden instrumentin sointivärin oppimisesta. Sävelkorva on absoluuttinen vasta sitten kun osaa kertoa mistä sävelestä perämoottori vetää tai naapurin Tane pieree. Kitara erityisesti on soitin, jossa eri kielten ja sävelten sointiväri eroaa aika paljon toisistaan. Ei siis pelkkä sävel.

Jeps, enkä ole väittänytkään, että mulla ko. lahjaa olisi. Hommahan lähti siitä, että kysyin, kuinka yleistä on viritellä kitara ilman apuvälineitä, kun itse huomasin homman toimivan parhaiten ilman virittimiä. Kirjoitit sointiväristä, ja itsekin tuossa edellä mainitsin, että olen oppinut tunnistamaan kielen oikean soinnin käytännön kautta. Voi olla siis, että kyse on juuri tästä melodiatajusta/sointivärin oppimisesta, eikä sen enemmästä.
 

Thibauld

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gwinnett Gladiators, Lukko
Postinsetä tänäpen tiputti tilaamani pedaalin laatikkoon. Nyt aukesi kyllä ihan uusia ulottuvuuksia. Soiton oppimiseen tuo pedaali ei kylläkään mitenkään vaikuta taitaa vaan haitata kun tulee leikittyä enemmän. Tuo aiemmin esille tullut http://www.rockway.fi sivusto vaikutti kyllä hiton lupaavalta mutta pitänee tutustua siihen vielä enemmän. Niin se vaan kuminkin taitaa loppupeleissä olla etta mikään video ei voi korvata naamatusten saatua oppia. Positiivista on ollut huomata että minullakin vissiin on jotain toivoa kun täällä muutkin valittavat rytmitajuttomuuttaan. Lieneeko muuten olemassa jotain konsteja rytmitajuaan harjoittaa vai tuleeko sekin pelkästään äidinmaidosta?
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Postinsetä tänäpen tiputti tilaamani pedaalin laatikkoon. Nyt aukesi kyllä ihan uusia ulottuvuuksia. Soiton oppimiseen tuo pedaali ei kylläkään mitenkään vaikuta taitaa vaan haitata kun tulee leikittyä enemmän. Tuo aiemmin esille tullut http://www.rockway.fi sivusto vaikutti kyllä hiton lupaavalta mutta pitänee tutustua siihen vielä enemmän. Niin se vaan kuminkin taitaa loppupeleissä olla etta mikään video ei voi korvata naamatusten saatua oppia. Positiivista on ollut huomata että minullakin vissiin on jotain toivoa kun täällä muutkin valittavat rytmitajuttomuuttaan. Lieneeko muuten olemassa jotain konsteja rytmitajuaan harjoittaa vai tuleeko sekin pelkästään äidinmaidosta?

Osa rytmitajusta lienee lahjakkuutta, mutta voi sitäkin treenata. tällä ohjelmalla voi treenata sävelkorvaa, sointuja ja rytmejä. opetusmoodi on tosi hyvä:
http://www.earmaster.com/
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Alkuun oli piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkän aikaa osto- ja myyntiliikkeestä käytettynä ostettu Les Paul japsi-kopio. Tai on se vieläkin tallella. Maksoin siitä joskus muinoin 1.100mk eli alle 200€ nykyvaluutassa. Sähköpuoli siinä oli ihan paska, mutta yllättävän hyvä sillä oli soittaa. Siihen malliin kun olin tykästynyt, niin nykyinen kitara on sitten Gibsonin Les Paul Standard. Ihan hemmetin hyvä keppi, ei voi muuta sanoa. Tosin hintakin siinä on sellainen, että periaatteessa saman tasoisen kitaran saa puolet halvemmalla. Omani toin rapakon takaa, joten Suomen hintoja en sentään mennyt siitä maksamaan. No, mutta se on tarkoitus pitää vielä seuraavat 50 vuotta, joten eihän sille vuotta kohti niin paljoa hintaa tule. Voipa se olla, että hankin vielä toisen samanlaisen joskus.

Heti kun kaupat taas aukeavat niin olisi tarkoitus käydä hakemassa Tokai LC-85 S(LC-80S)/BBE

* BODY: Quilted Maple+Maple Top / Mahogany back
* NECK: Oil Finished Mahogany One-Piece Set-Neck
* FINGERBOARD: Ebony, JUMBO Frets
* BRIDGE: LS-VB Bridge, LS-VT Tailpiece
* PICKUPS: PAF-Vintage MK2 x 2
* CONTROLS: 2 x V., 2 x T., 3-way Switch
* COLOR: BB (Black)

Hinta about 900e

Kitara näyttää tältä (eri mikit vain)

Tuota olisi sitten tarkoitus soitella Line6 Toneportin läpi.

Kokemuksia? Kommentteja? Parempia Ehdotuksia?

edit: Niin ja VOX:in mallintava vahvari sitten ehkä myös jos tarvetta ilmenee. Ihan itsekseni ajattelin nuilla jammailla, joten vahvarille ei välttämättä ole ihan huutavaa tarvetta.

edit: Niin ja vaikka tämä on "aloittelevat kitaristit" ketju, niin olen soitellut akustista kitaraa parikymmentä vuotta. Nyt vaan ostan vihdoin viimein sen sähkökitaran (sitä penskana ostettua romua ei lasketa) ja ajattelin ostaa samantien sellaisen jota ei tarvi olla heti vaihtamassa.
 
Viimeksi muokattu:

.creep.

Jäsen
Kokemuksia? Kommentteja? Parempia Ehdotuksia?

Testasin tuota viimeksi, kun olin kitarakaupoilla. Kotiin se ei kuitenkaan lähtenyt, kun Gibsonin SG Standard miellytti enemmän.
Hyvä kitara tuo Tokai varmasti on. Ainoa miinuspuoli mulle oli kitaran paino. Tämä lankku todellakin painaa, kuin synti (niin kuin Les Paul-malleilla yleensä on tapana).
Kannattaa (jos et vielä ole kokeillut) kokeilla kaupassa kunnolla ja ostaa se mikä omaan käteen tuntuu parhaalta.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Tuota olisi sitten tarkoitus soitella Line6 Toneportin läpi.

Ostin kesän alussa tälläisen kapistuksen, ja ihan tyytyväinen olen ollut. Laitteella saa irti kohtuullisen hyvät soundit kotistudio puuhissa. Softasta löytyy vaihtoehtoja ja variaatioita soundeihin aivan h*lvetisti, eikä aina kärsivällisyys meinaa riittää niiden säätöön.

Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksiasi laitteesta. Vai oliko niin, että vasta laitteen hankinta on vasta suunnitteilla?
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ostin kesän alussa tälläisen kapistuksen, ja ihan tyytyväinen olen ollut. Laitteella saa irti kohtuullisen hyvät soundit kotistudio puuhissa. Softasta löytyy vaihtoehtoja ja variaatioita soundeihin aivan h*lvetisti, eikä aina kärsivällisyys meinaa riittää niiden säätöön.

Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksiasi laitteesta. Vai oliko niin, että vasta laitteen hankinta on vasta suunnitteilla?

Ostoslistalla vasta. Kaverilla on tuommoinen ja hän näytti sen toimintaa minulle pikaisesti. Saatan kyllä ostaa samantien sen version jossa on koskettimet, jos vaikka sisäinen Tuomas Holopainen yrittää puskea pintaan :)

Nimimerkille ".creep.": Eihän nuo ilmeisesti keveimmästä päästä ole, mutta toisaalta ainakin näillä näkymin se tulee pelkästään kotisoitteluun, joten tuskin sitä paljoa seisaaltani soittelen. Hyvä pointti kuitenkin.

Olen käynyt kaupassa testailemassa muutamaa eri kitaraa (ihan ilman sähköjä) ja "Les Paul" tuntuu sopivimmalta käteen. Olen tottunut leveäkaulaiseen nylonkieliseen akustiseen, joten sähkökitaroissakin pidän siitä että kieliä on kevyt painaa ja ettei kaula ole sieltä kapeimmasta päästä. Eihän sitä tiedä, vaikka malli vielä loppumetreillä vaihtuisi, mutta Tokai kiinnostaa eniten.
 

Morgoth

Jäsen
Olisikohan noin? Eipä tuo tietysti huono asia ole, ei ole vain koskaan tullut ajateltua asiaa sen kummemmin. Saisikohan tuota mitenkään testailtua, siis muuten kuin kitaran kieliä vaihtelemalla.

Heurekassa oli joskus aikoja sitten testi, jossa piti säätää ääni puhelimen valintaäänen korkeudelle (kuulematta tietysti esimerkki ääntä). Itse sain sen kohdilleen yllätyksekseni ihan helposti. Tiedä sitten mitä se kertoo vai kertooko mitään.

http://perfectpitch.ucsf.edu/ppstudy.html sivulla on jonkinlainen testi absoluuttisen sävelkorvan testaamiseksi, mutta tuolla pitäisi osata nuotit, joista itselläni ei ole mitään tietoakaan.

Se mikä tänne ketjuun itseasiassa minut toi, niin ostin itselleni joululahjaksi akustisen kitaran, jota tässä yritetään aikusiällä opetella soittamaan. Eihän tämä vielä suju, kun sormet ei tahdo oikein toimia niin kuin haluaisi ja soinnut soivat tasaisen epäpuhtaasti ja sormenpäät ovat kipeät, mutta ehkä tämä tästä :)
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Heti kun kaupat taas aukeavat niin olisi tarkoitus käydä hakemassa Tokai LC-85 S(LC-80S)/BBE

* BODY: Quilted Maple+Maple Top / Mahogany back
* NECK: Oil Finished Mahogany One-Piece Set-Neck
* FINGERBOARD: Ebony, JUMBO Frets
* BRIDGE: LS-VB Bridge, LS-VT Tailpiece
* PICKUPS: PAF-Vintage MK2 x 2
* CONTROLS: 2 x V., 2 x T., 3-way Switch
* COLOR: BB (Black)

Hinta about 900e

Perskeles. Tuota mallia ei ole saatavilla ainakaan kahteen kuukauteen. Täytyy tyytyä johonkin perinteisempää LC-85 malliin. Perusväreistä violin finish miellyttää ehkäpä eniten.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Musta Tokai LC-85 saapui kotiini pari viikkoa sitten ja soittelen sitä tuon mainitsemani VOX:in läpi. Toneport on seuraavana ostoslistalla.

Kitarasta pidän erittäin paljon. Aivan mahtava soundi. Enpähän minä ollut ennen kunnon "Les Paulilla" soitellutkaan. Sormet vaan ei meinaa kestää tätä treenaamista.

Vielä kun pääsisi kerrostalosta mökille soittelemaan niin saisi tykittää sen mitä sielu sietää. Kuulosuojaimet päähän ja nupit kaakkoon :)
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Musta Tokai LC-85 saapui kotiini pari viikkoa sitten ja soittelen sitä tuon mainitsemani VOX:in läpi. Toneport on seuraavana ostoslistalla.

Kitarasta pidän erittäin paljon. Aivan mahtava soundi. Enpähän minä ollut ennen kunnon "Les Paulilla" soitellutkaan. Sormet vaan ei meinaa kestää tätä treenaamista.

Vielä kun pääsisi kerrostalosta mökille soittelemaan niin saisi tykittää sen mitä sielu sietää. Kuulosuojaimet päähän ja nupit kaakkoon :)

Raahaa ittes Raumalle niin mennään tonne väestönsuojaan rähiseen :) Itse olen kanssa jo pitkään haaveillut Les Paul -mallia, todennäköisesti Tokai tai sitten Epiphone, valkoisena... Mutta rahat on tiukalla ja niitä rahareikiä on niin saatanasti, kun harrastaa monta asiaa eri aikaan.

Joudunkin varmaan myymään jonkun akustisista pois, on alkanut tuntumaan että kolme on liikaa. Vaikea kuitenkin luopua kun jokaisen olen saanut lahjaksi...
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Saatan kyllä ostaa samantien sen version jossa on koskettimet, jos vaikka sisäinen Tuomas Holopainen yrittää puskea pintaan :)

Ostitko? Kiinnostaisi tietää, millainen peli tämä kiippareilla varustettu malli on, ja miten se toimii käytännössä. Mietin tässä, jos itse vaihtasin tuommoiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös