Aika pienimuotoiset joulunvietot tiedossa. Eiköhän pöydästä löydy ainakin olutta, punkkua ja jekkua. Ettei tartte tyhjään vatsaan juoda niin löytyy vielä rosollia, sienisalaattia, hirvipaistia ja kaloja eri muodoissa.
Meillä ei kotona ole varsinaista joulupöytää, koska vaimo on ulkomaalainen ja siksi suomalaiset ruoat eivät oikein putoa.
Ensimmäistä kertaa tulee vietettyä joulu omassa kodissa, joten ihan mielenkiinnosta ja osittain vinkkien vuoksi kyselen, mitä kuuluu jatkoaikalaisten joulupöytään?
sampio klo 17.32 kirjoitti:Kyllä noita rullia löytyy vaikkapa palvaamoista tms. pikkupuljuista. Ainakin Someron palvaamo tekee noita, todella hyvää tavaraa.
sampio klo 18.19 kirjoitti:Kyllä noita rullia löytyy vaikkapa palvaamoista tms. pikkupuljuista. Ainakin Someron palvaamo tekee noita, todella hyvää tavaraa.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitäs teillä sitten vedetään? Kenties pizzaako?
Omakin vaimoni on ulkomaalainen eikä kyllä ole kummallekaan edes juolahtanut mieleen, että Suomessa asuessa suomalaisia ruokia, myös juhlasellaisia, pitäisi jotenkin erityisesti kartella, vaikka ne alkuun outoja olisivatkin. Tokihan sitten joulupöydässä on hyvä valikoima myös vastapuolen kotimaan parhaita herkkuja.
Itse olen muuten myös tullut ulkomailla syöneeksi ulkomaalaisia ruokia pääosin ihan hyvällä menestyksellä.
mutta yritäpä saada aasialainen syömään jotain muuta kuin aasialaista.
Vaimo on siis filipina. Ruoaksi kelpaa filippiiniläisen lisäksi kiinalainen ja thai-ruoka, mutta suomalaisesta keittiöstä ei (jauhelihakastikkeen lisäksi) oikein löydy herkkuja.
Kerroit saman jo vajaa tunti sitten. Onko kaikki hyvin?
Pitäisi olla niissä postimyynti-ilmoituksissa kyllä maininta, että kelpaako paikallisuudesta muukin kuin raha.
Melko ylimielistä tuomita joku postimyyntimorsiameksi kansalaisuuden perusteella.
Tottakai tuollainen juntti nauttiikin suomalaisesta joulusta. Varo, ettei Kiitos-paidalle roiskuu rasvaa....
Suomalaisen joulupöydän ylistäminen on jotenkin outo ilmiö. Suuri osa ruoista (esim. lanttulaatikko, lipeäkala) on peräisin pulavuosilta, jolloin ei ollut kunnon ruokia tarjolla.
Pitääkö syödä siis pahaa ruokaa vain siksi, että täällä jumalan selän takana on aina syöty näin?
Suomalaisen joulupöydän ylistäminen on jotenkin outo ilmiö. Suuri osa ruoista (esim. lanttulaatikko, lipeäkala) on peräisin pulavuosilta, jolloin ei ollut kunnon ruokia tarjolla.
Pitääkö syödä siis pahaa ruokaa vain siksi, että täällä jumalan selän takana on aina syöty näin?
Toisaalta en ymmärrä -OO-:n ja Domin esittämää suomalaisen jouluruoan dissaamistakaan. Ovathan esimerkiksi perinteiseen joulupöytään kuuluvat kalat ja mädit loistavaa kulinaristista juhlaa.
Sitä minä vaan monesti ihmettelen että kun jotkut vaikuttavat syövän noita ihan vaan perinteiden vuoksi vaikka eivät yhtään ko. ruoista piittaakaan. Ja näitä ihmisiä on yllättävän monia omassa tuttavapiirissäkin. Ihan suoraan myöntävät että eivät oikeastaan pidä mistään joulupöytään kuuluvista ruoista mutta laittavat niitä silti pöytään koska jouluna kuuluu niin tehdä. Se on minusta täysin järjetöntä.
Ehkä mun sitten pitää miettiä katsantokantani avartamista, kun en oikein ymmärrä miksi joku ei pidä kalasta, lihasta, sienistä, kasviksista, punaviinistä, valkoviinistä, maidosta, oluesta, vedestä tai muista perusruoka-aineista. Sellainen tuntuu minusta luonnottomalta, mutta kai se on uskottava, että ihan oikeasti löytyy ihmisiä, jotka kategorisesti välttelevät jotain perusraaka-aineita. Olen siis toisin sanoen kai itsekin syypää ahdasmielisyyteen kun en tuollaista ymmärrä.Minäpä nyt en pidä kalasta muutenkaan joten siinäkin yksi syy miksi nämä perinteiset joulupöydät ei uppoa. Eikä siinä mitään, syököön muut mitä haluaa mutta minä en vaan näistä perinteisista suomalaista sapuskoista pidä eikä siinä mitään sen kummempaa periaatteellista dissaamista ole.
Ovathan esimerkiksi perinteiseen joulupöytään kuuluvat kalat ja mädit loistavaa kulinaristista juhlaa.
Pitäisi olla niissä postimyynti-ilmoituksissa kyllä maininta, että kelpaako paikallisuudesta muukin kuin raha.
Mä kyllä voisin viettää joulujani myös vaikkapa Venäjällä, Espaniassa ja Aasiassa safkojen puolesta. Kyllä tätä kotimaista joulumättöä ollaan jo reippaasti yli 40- vuotta nautittukin.