Tähän kauteen tarkoitus oli lähteä simppeliin tapaan 2 hyökkäävällä (yv-) (Pile, Dwaipe, Vemmu - Ilu, Vänä, Boris) ja 2 enemmän tai vähemmän puolustavalla kentällä. Immosta ei tässä sapluunassa tarvittu ja kieltämättä vieläkin "kärsitään" tuosta Jarkon tuomasta vahvistuksesta: Antti sai pelata lähes koko kauden VIPissä ja näin Dee joutui vaihtelemaan ketjusta toiseen, Hannus ja Filppula puremaan välillä tuppea, jne. Nyt taas Antti on "väärässä" kentässä (missä ei ole tietenkään mitään 'väärää' jos homma toimii - huom. ironia).
Eli pointtini on, ensi kauden ketjut ovat muuten eheästi kasassa, paitsi että Vänttiseltä puuttuu laiturit. Itse kyllä antaisin sekä Hannukselle että Filppulalle ja ennen kaikkea Filppulalle jatkoa. Onhan se vähän hassua, jos jatketaan täysin samalla miehityksellä, mutta näiden miesten potentiaali on sitä luokkaa, että mielummin pitäisin heistä kiinni kuin että antaisin jollekin Super-Samulille näytönpaikan. Ulkomaalaisia tullaan varmasti myös ottamaan ja toivon ja rukoilen, että heidän nimensä olisivat suomenkieliset. Tuppuraista pidetään täällä aika lailla JYPin miehenä, vaikka ei kait sille mitään epävirallista vahvistusta ole miltään taholta tullut? Tehot ovat kuitenkin olleet Ruotsissa sitä luokkaa, että saattaa käydä niin, että Tuppuraiselle esitetään - valitettavasti - rahakkaampia tarjouksia naapurimaastamme.
Sen sijaan tuo puolustuskuvio on mielenkiintoisempi. Miska nyt on 99,9993907 % varmuudella JYPin mies ensi kaudella. Enää ei muuteta muualle asumaan ja kun luistin kuljee, niin loppu on enää kuukausipalkan viilaamista. Kaijomaa ja Mäntymaa löivät itsensä läpi, mutta en usko, että heidän potentiaali riittää aivan maailmanluokan staroiksi asti. Jos tämän kauden taso pysyy, niin olen erittäin erittäin tyytyväinen. Sen sijaan Lars on se kaveri, joka tulee kehittymään vielä ja paljon. Ei välttämättä maailmanluokan pelaajaksi, mutta liigatasolla kovan luokan mieheksi - omassa roolissaan tietenkin. Helmisille paperit siis ja äkkiä. Siirtorajan alla tarkoitus oli hankkia kovan tason kädellinen puolustaja, joka olisi tehnyt sopimuksen myös ensi kaudeksi. Uskon, että se seuraava kovan tason hankinta tehdään nimenomaan tällä osastolla. Ulkomailta voisi kokeilla (esim. AHLstä Helmisille joku kaveri). Luulen, että Vaarasuo saa myös sopimuksen - kaipa tuo tyydyttänee minuakin, ehkä. Sen sijaan Niskavaara ja Salmu saavat pakata kassinsa, enkä usko oikein Leppäsenkään mahdollisuuksiin, vaikka itse kyllä antaisin hänelle vielä kunnon tilaisuuden. Sillä varauksella, että totutun ajattelumallin mukaisesti nuoret pelaajat kehittyvät vuosi vuodelta, voidaan sanoa JYPin lähtevän ensi kauteen erittäin kovalla rosterilla.