Jarno Pikkarainen HIFK:n päävalmentajana

  • 392 541
  • 2 227
J

Just-Ice-Hockey

Pikkaraisen aikakausi taitaa olla yhtä matsia vaille taputeltu. Vaikka mies isosti kasvojaan tällä kaudella pesi, voin rehellisesti sanoa, että ikävä ei tule. Tämä siitäkin huolimatta, että veikkaan Pikkaraisesta tulevan yksi seuraavista suurista suomalaisista valmentajanimistä.

Mitä tästä ajanjaksosta sitten minulle jäi käteen IFK-kannattajana? Paras jakso kymmeneen vuoteen IFK-kannattajana ja vitullinen kasa turhautuneisuutta ja kysymyksiä. Jotenkin vahvasti tuli sellainen fiilis, että Pikkarainen on melkoinen one trick pony. Toi temppu on toki ihan perkeleen hyvä ja näyttävä silloin kun se onnistuu. Mutta jos se ei onnistu, ei Pikkaraiselta löytynyt työkalupakista mitään variaatioita.

Sanani jouduin kesken Pikkaraisen kautta syömään, ikävästä lopusta huolimatta oli ehdottomasti oikea ratkaisu olla vaihtamatta valmentajaa kesken kauden. Toisaalta siitä päästään siihen kolikon toiseen puoleen, minulle Pikkaraisen kauden paras puoli oli se, että se ei päättynyt potkuihin kesken kauden.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
@-Kantor- , höpö, höpö itsellesi. Mä en ole missään väittänyt, etteikö päävalmentajalla olisi tulosvastuuta. Tietenkin on. Ja siitä, ettei pelaajat tee paikoistaan maaleja ole valmentajan tai pelisysteemin vika, jauhetaan varmasti jatkossakin, koska se on fakta. Muutenhan ne pelaajat tekisivät aina maalin, kun minä niin kovasti sitä toivon. Viime kädessä ratkaisun kentällä tekee aina pelaaja. Jos Pikkarainen sanoo haastattelussa, että suoraviivaisuus puuttuu ja sinne taistelualueelle pitää mennä, mutta kukaan ei ole mennyt, kuvitteleeko joku, että pelaajat lukevat tämän tiedon lehdestä ja katsovat pressistä?

Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että Pikkaraisen pelisysteemi kyllä jauhoi jatkuvalla syötöllä riittävästi maalipaikkoja, mutta joukkue hävisi, koska Liigan top5-palkkaa nostavat pelaajat unohtivat kauden tärkeimmällä hetkellä yhtäkkiä kollektiivisesti kuinka maaleja tehdään?

En laske nurkissa pyörimistä ja paineistetusta tilasta logoon ampumista laadukkaiksi maalipaikoiksi.

En tiedä, että minkä piikkiin tällainen pelillinen totaalisulaaminen pitäisi laittaa jos ei valmennuksen. Kenties Tobiaksen kun on ostanut liian paskoja pelaajia? Tähtikarttojen?

Se, että joukkue sai Raimo Helmisen näyttämään joltain taktiselta valmentajavelholta, on aivan anteeksiantamaton suoritus ja pahin mahdollinen antikliimaksi, eikä se muuksi muutu vaikka kuinka pyörittelisi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Se, että joukkue sai näyttämään Raimo Helmisen joltain taktiselta valmentajavelholta, on aivan anteeksiantamaton suoritus eikä se muuksi muutu vaikka kuinka pyörittelisi.

Jotain rajaa nyt näihin. TPS oli runkosarjassa kolmas. Ymmärtäisin tämän lausunnon, jos Tepsi olisi tullut jostain sääleistä tonne, mutta ei se nyt siellä sattumalta pelannut. Raipen pelikirja on varmaan jotakuinkin yhtä ohut kuin Pikenkin, mutta ei tässä nyt mistään kaikkien aikojen paukusta puhuta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mahalaskuun päättyi Pikkaraisen aika IFK:ssa. Pronssimatsi on kyllä jäljellä, mutta ainakin mulle on melkein se ja sama, miten siinä käy. Jos kauden vikassa matsissa voitettaisiin Tappara, niin se kyllä miedontaisi tätä skeidaa makua suussa edes vähän.

Piken puolesta harmittaa, kun mies ei päässyt vetämään yhtään ehjää kokonaista kautta IFK:n peräsimessä. Ekalla kaudella tuli tammikuussa Selinin tilalle ja nosti jengin ynnämuut-sijoilta kuudenneksi, minkä jälkeen ekalla kierroksella tiputettiin Pussinokat, mutta välierissä vanha vainooja Kärpät oli jälleen kerran ylittämätön este. Viime kausi jäi kesken koronan takia, ja tämänkin kauden korona pilasi.

Sitä ei ehkä koskaan saada tietää, miten paljon sairastaminen vaikutti pelaajien kunnon riittävyyteen välierissä. Melkein kuukauden tauko peleistä vaikutti todennäköisesti ainakin osittain pelituntumaan, vaikka tauon jälkeen saatiinkin kuusi peliä alle.

Päävalmentaja Jarno Pikkaraiselle annan näistä kahdesta ja puolesta kaudesta arvosanan 9-. Sama arvosana tulee, jos otetaan mukaan 1,5 kautta Atun apulaisena. Kolme kertaa peräkkäin välieriin on kuitenkin IFK:n mittapuulla suorastaan huikea saavutus. Edellisestä putkesta on aikaa 21 vuotta, ja 90-luvun alussa, jolloin aloin kannattaa IFK:ta, välieräpaikka oli pitkään jotain, josta saattoi vain uneksia.

Kiitos näistä kausista, Jarno, ja tsemppiä jatkoon! Sääli, ettet päässyt nostelemaan nakkikattilaa IFK:n pikkutakissa, mutta ehkä teet sen jonkun toisen Liiga-jengin valmentajana. Kunhan et voita IFK:ta niissä finaaleissa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikkaraisen dissaajille ehdotus: jos Raipe teidän mielestä vei Pikeä välierissä kuin tyhjää kiekkoämpäriä, niin ehdottakaa The Officelle, että IFK antaa Peltoselle kenkää varmuuden vuoksi jo nyt ja tarjoaa Raipelle mottipäistä. Raipehan saa todistetusti homman toimimaan päivästä yksi alkaen ilman monen vuoden projekteja. Silloin IFK on varmasti finaalissa ensi kaudella.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mun mielestä toi vika matsi oli jotenkin Piken IFK pähkinänkuoressa. Hallitaan ja pyöritetään vähän näennäisesti, mutta ihan ne parhaan sektorin paikat jäävät tulematta maaleista puhumattakaan.

En osaa sanoa kenen vika se on, jos osa joukkueesta vetää suht puolivaloilla välierissä. Jos ei siihen syty, nii sitte taitaa olla väärä laji valittuna...
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Pikkaraisen dissaajille ehdotus: jos Raipe teidän mielestä vei Pikeä välierissä kuin tyhjää kiekkoämpäriä, niin ehdottakaa The Officelle, että IFK antaa Peltoselle kenkää varmuuden vuoksi jo nyt ja tarjoaa Raipelle mottipäistä. Raipehan saa todistetusti homman toimimaan päivästä yksi alkaen ilman monen vuoden projekteja. Silloin IFK on varmasti finaalissa ensi kaudella.

Millä tavalla se, että Helminen vei Pikkaraista, tekisi hänestä paremman valmentajan kuin Ville Peltonen? Miten Peltonen edes millään tavalla liittyy siihen, että Pikkaraisen luotsaama joukkue suli totaalisesti kauden tärkeimmällä hetkellä?
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mun mielestä toi vika matsi oli jotenkin Piken IFK pähkinänkuoressa. Hallitaan ja pyöritetään vähän näennäisesti, mutta ihan ne parhaan sektorin paikat jäävät tulematta maaleista puhumattakaan.

En osaa sanoa kenen vika se on, jos osa joukkueesta vetää suht puolivaloilla välierissä. Jos ei siihen syty, nii sitte taitaa olla väärä laji valittuna...

Täydellisesti kiteytetty.

Ja eikai se lopulta tuuristakaan voi olla kiinni?! Otanta on niin laaja.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Pikkaraisen dissaajille ehdotus: jos Raipe teidän mielestä vei Pikeä välierissä kuin tyhjää kiekkoämpäriä, niin ehdottakaa The Officelle, että IFK antaa Peltoselle kenkää varmuuden vuoksi jo nyt ja tarjoaa Raipelle mottipäistä. Raipehan saa todistetusti homman toimimaan päivästä yksi alkaen ilman monen vuoden projekteja. Silloin IFK on varmasti finaalissa ensi kaudella.
Se olisikin varmasti murhaavaa jälkeä, kun Raipe saisi käsiinsä 1M€ kalliimman jengin profiilinimillä nuorten ja arpojen sijaan? Herää kysymys, että millaisen joukkueen Pikkarainen olisi tarvinnut, että olisi pystynyt koutsaamaan voittavaa jääkiekkoa lähes pelistä toiseen? Tällaisia rostereita mitä Pikkarainen sai Salmelaiselta käsiinsä ei ole nähty sitten 90-luvun lopun ja 04-05 työsulkukaudella IFKssa. Mitä tuonne olisi enää voinut hankkia, että Pikkarainen olisi saanut meidät pelaamaan mestaruudesta?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin. Ollaanko täällä nyt siis sitä mieltä, että jos Jääskä olisi pistänyt tokan pelin jatkoerässä läpiajosta sisään tai Lyytisen tolpista ulos pomppinut veto tänään olisi mennyt sisään, Pikkarainen olisi ihan ok valmentaja, mutta kun näin ei käynyt, Pikkarainen on ihan paska?

Surkeastihan tämä minustakin loppui, mutta kyllä minä tästä koko kaudesta Pikelle jonkun ysi miikan antaisin. Joukkue pelasi enimmäkseen ihan helvetin hyvin, oli runkosarjassa toinen, pisti Kärpät suoraan lauluun ja oli pompun päässä viedä välieräsarja vähintään vitospeliin.

Ja kyllähän täällä koronan iskiessä oli kollektiivisesti myös sellainen tunnelma, että koko kevät meni siinä.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Niin. Ollaanko täällä nyt siis sitä mieltä, että jos Jääskä olisi pistänyt tokan pelin jatkoerässä läpiajosta sisään tai Lyytisen tolpista ulos pomppinut veto tänään olisi mennyt sisään, Pikkarainen olisi ihan ok valmentaja, mutta kun näin ei käynyt, Pikkarainen on ihan paska?

Ei paras viidestä anna aihetta jossitteluun. IFK hävisi kolme ottelua putkeen. Aivan yhtä hyvin TPS-leirissä voitaisiin kelailla jotain yksittäisiä maalipaikkoja.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi se, että Helminen vei Pikkaraista, tekisi hänestä paremman valmentajan kuin Ville Peltonen? Miten Peltonen edes millään tavalla liittyy siihen, että Pikkaraisen luotsaama joukkue suli totaalisesti kauden tärkeimmällä hetkellä?

Liittyy siten, että Peltosen ensi kausi saattaa olla mitä tahansa täydellisen flopin tai ylivoimaisen mestaruuden väliltä. Täällä on monen päivän ajan hehkutettu sitä, miten Raipe ei tarvinnut monivuotisia projekteja Turussa, joten tämän palstan stigaukkologiikalla Raipe tekisi myös IFK:sta heti menestyvän jengin.

En nähnyt ihan kaikkia TPS-matseja kokonaan, mutta en sanoisi, että IFK suli totaalisesti. Se kyllä suli, mutta silti kaksi matseista ratkesi Töpselille vasta jatkoilla. Sen myönnän, että joukkue oli näissä varsinkin otteluissa 2 ja 3 erittäin aneemisen näköinen ja hävisi jatkuvasti kaksinkamppailuja. Irtokiekkojen perään ei menty eikä maskia tehty. En kuitenkaan usko, että Pikkarainen antoi pelaajille ohjeet olla menemättä maalille ja olla tekemättä maskia.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Se, että Jarno Pikkarainen ei mene koronan taakse tai yksikään pelaaja ei mene koronan taakse, ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö sillä ollut vitusti vaikutusta IFK:n tämän kevään suorittamiseen. Fakta juttu on se, ettei IFK enää tuon tauon jälkeen ollut missään vaiheessa sellainen joukkue, mitä se oli ennen taukoa. Jotain tapahtui toisen TPS-matsin puolivälissä ja se jotain näytti juuri siltä, että siellä alkoi jollain tavalla vain piiputtamaan. Siinä vaiheessa siellä voisi olla Mike Keenan, Barry Trotz, John Tortorella, Kari Jalonen ja Ville Peltonen penkin takana kaikki yhtä aikaa, mutta mitään ei ole tehtävissä. Näin siinä nyt taisi käydä.

Säälittää Piken puolesta. Yhden ainutta ehjää kautta ei päässyt IFK:n peräsimessä vetämään. Toivon Jarnolle kaikkea hyvää elämään ja jatkoon. Hieno koutsi, josta ainakin mä opin tykkäämään paljon tämän aikakauden aikana.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Liittyy siten, että Peltosen ensi kausi saattaa olla mitä tahansa täydellisen flopin tai ylivoimaisen mestaruuden väliltä. Täällä on monen päivän ajan hehkutettu sitä, miten Raipe ei tarvinnut monivuotisia projekteja Turussa, joten tämän palstan stigaukkologiikalla Raipe tekisi myös IFK:sta heti menestyvän jengin.

Turha laittaa sanoja kenenkään suuhun. Tarkennettakoon, etten missään tapauksessa pidä Helmistä hyvänä valmentajana, mutta tällä hetkellä pidän häntä kuitenkin Pikkaraista parempana valmentajana.

Peltosen ensi kausi jää nähtäväksi. Vaikea spekuloida kun ei ole edes joukkue tiedossa.

En kuitenkaan usko, että Pikkarainen antoi pelaajille ohjeet olla menemättä maalille ja olla tekemättä maskia.

No, ei varmaan Soppa Sormunenkaan antanut pelaajille ohjetta pelata päin vittua, mutta silti ne niin tekivät. Tulosvastuu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Se olisikin varmasti murhaavaa jälkeä, kun Raipe saisi käsiinsä 1M€ kalliimman jengin profiilinimillä nuorten ja arpojen sijaan? Herää kysymys, että millaisen joukkueen Pikkarainen olisi tarvinnut, että olisi pystynyt koutsaamaan voittavaa jääkiekkoa lähes pelistä toiseen? Tällaisia rostereita mitä Pikkarainen sai Salmelaiselta käsiinsä ei ole nähty sitten 90-luvun lopun ja 04-05 työsulkukaudella IFKssa. Mitä tuonne olisi enää voinut hankkia, että Pikkarainen olisi saanut meidät pelaamaan mestaruudesta?

Ehkä sellaisen joukkueen, jossa olisi ollut Kousa tai Auvitu kentällä auttamassa joukkuetta. Saattoi olla niin pienestä kiinni. Tai sellaisen joukkueen, jossa ajetaan röyhkeästi maalille ja survotaan sekä kiekko että maalivahti verkon perukoille. Sellaista en muista nähneeni tässä sarjassa. Joukkue jäälllä jätti sellaisen vaikutelman, että tähtihyökkääjät eivät halunneet liata käsiään raa'alla työnteolla. Valmentaja voi tietysti huutaa pää punaisena vittusaatanaa kopissa ja penkillä, mutta ei se voi kuitenkaan mennä pelaajan pään sisään ja muuttaa pelaajan omaa asennetta.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Piken arvosanaksi jäi mulla 7/10. Jos nappaa pronssin Saariselle, niin olen valmis antamaan 8/10 hyvästä yrityksestä.

Pelsusarja oli hieno ja tänä vuonna taistelu runkosarjan voitosta. Parhaimmillaan Pike sai IFKn pelaamaan parasta lätkäänsä vuosiin. Nyt ei vaan riittänyt.

Kaksi asiaa mua on vaivannut: Peluutus ja maalineduspeli ja sinne taistelu-alueelle meneminen.

Peluuttamisesta olen jauhanut niin paljon, etten jaksa edes jatkaa. Veteraanit edellä mentiin ja nyt TPSn nuoret vei sen voiton. He olivat kasvaneet vuoden aikana, kuten nuoret tekee.

Maalineduspeli harmittaa mua. Liikaa pyörittiin kulmissa tässäkin sarjassa. Yhden pelin olisi hyvin saattanut voittaa tässä sarjassa ihan sillä, että olisi laittanut sitä lihaa sinne maalineteen ja vetoja.

No. Pikestä tykkään henkilönä tosi paljon ja @Provider sanoin, vaikka onkin täysin mahdollista, että Pikestä kasvaa vielä suuri valmentaja, niin nyt on hyvä erota.

Mutta olisi se pronssi kiva hoitaa muutamille jätkille, joilla on se viimeinen tilaisuus.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että Pikkaraisen pelisysteemi kyllä jauhoi jatkuvalla syötöllä riittävästi maalipaikkoja, mutta joukkue hävisi, koska Liigan top5-palkkaa nostavat pelaajat unohtivat kauden tärkeimmällä hetkellä yhtäkkiä kollektiivisesti kuinka maaleja tehdään?

Ps. En laske nurkissa pyörimistä ja paineistetusta tilasta logoon ampumista laadukkaiksi maalipaikoiksi.

En tiedä, että minkä piikkiin tällainen pelillinen totaalisulaaminen pitäisi laittaa. Tähtikarttojen?

Mitä tähän nyt voi vastata? Tuskin mitään mikä sinua tyydyttäisi, paitsi, jos totean, että Pikkaraisen pelitapa oli se, mikä floppasi. Mun mielestäni pelitavassa ei ollut sinänsä mitään vikaa, koska oletan, että pelitapa on valittu sen mukaan mitä on harjoiteltu ja mitä joukkue pystyy pitkän harjoittelemattoman tauon jälkeen toteuttamaan. Minä en tiedä, paljonko korona lopulta vaikutti ja sitä tietoa ei Pikkaraiselta tai varmaan keneltäkään muultakaan tulla saamaan. Tieto lisää varmasti jonkin verran tässäkin tapauksessa tuskaa, sillä ilman niitä kaikenmaailman 24/7-mittareita, olisi ehkä vain voitu vaatia pelaajilta hinnalla millä hyvänsä enemmän. Mutta mun mielestäni terveys edellä mennään aina, vaikka se saattoi nyt koitua HIFK:n kohtaloksi.

HIFK:n pelisysteemi perustuu siihen, että kaikki noudattavat sitä, kuten tietysti kaikilla muillakin. Nyt mun näkemykseni mukaan kaikki eivät siihen pystyneet sillä tasolla kuin olisi pitänyt. Oliko Pikkaraisen syytä, että pelaajat eivät saaneet revittyä itsestään enempää irti? Voi olla, mutta voi olla olemattakin. Jos mä ajattelen asiaa niin, että olisin itse ollut tuossa joukkueessa pelaamassa ja mun pitäisi osoittaa jotakin sormella tappion hetkellä, niin mä varmasti osoittaisin itseäni. Koska se on ainoa henkilö, joka voi mun omaan peliini vaikuttaa. Mutta toki on niitäkin tyyppejä, jotka löytävät syyllisen aina jostain muualta kuin itsestä.

Olisiko Kari Kaltoa tarvittu? Varmasti olisi. Kauden tärkeimmillä hetkillä yhden miehen duunit jaetaan paikalla olijoille ja yhden ihmisen "henkinenkin" panos puuttui. Mikä HIFK:ssa sakkasi eniten? Maalinteko ja ylivoimat. Kuka niistä on pääasiassa vastannut? Toki yhteystyötä, mutta jokaisella tiimiläisellä on oma vastuualueensa. Oliko Kalton puuttuminen syy tappioon? Ei varmasti ollut. Mutta ei tässä valmennuskaan parhaalla kombinaatiolla päässyt vetämään ja aika tavalla heilläkin on ollut kantoja kaskessa. Vaikka sota ei yhtä miestä kaipaakaan, HIFK:ssa oli nyt liikaa muutoksia ja erikoisuuksia kauden tärkeimmillä hetkillä. Ihme olisi, jos ei missään näkyisi. Olisi ollut kiva nähdä, että HIFK kerrankin olisi saanut lähteä hyvistä asemista pleijareihin. Mutta niin ei käynyt nytkään. Toivottavasti Villellä olisi parempi tsägä.
 

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
Ei ole mihinkään kovin syvälliseen pohdintaan mielenkiintoa.

En olisi ikinä uskonut, että TPS:lle hävitään tämä sarja. Tämä olisi tällä rosterilla pitänyt hoitaa, sääli että kärkiäijistä ei irronnut mitään. Se on fakta, oli se sitten Piken, koronan tai minkä tahansa syytä.

Eilisestä saa valmennus ottaa itselleen. Oliko kaveri parempi tänään? Ei.

Tätä on aivan uskomattoman vaikea hyväksyä. Jääskän läpiajo, Lyytisen ylärima...Taivas vai helvetti. Niinpä niin.

Siitä olen yllättynyt, että kuinka kypsiä kirjoituksia täällä on näinkin karmealla hetkellä jopa niiltä, jotka ovat paljon antaneet kritiikkiä.

Kiitos Pike. Paljon toit hyviä hetkiä ja sait IFK:n pelaamaan usein upeaa aktiivista jääkiekkoa.

Hieno mies ja toivotaan, että tiet vielä joskus kohtaavat.
 

Boston -68

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa. Vahva sympatia "kasvattajaseura" JYPille.
Huutelen vieraisiin pöytiin mutta pakko todeta, kun kokonaisvaltaisesti selkeästi taidokkaampi joukkue häviää semeissä, niin silloin katseet yleensä pitää kohdistaa valmennukseen. Olen seurannut lätkää yli 30 vuotta ja olen tullut siihen päätelmään, että taidollisesti huomattavasti huonommalla rosterilla voi menestyä, kun on huippu koutsi (KalPa -17) mutta hyväkään joukkue ei yleensä mene finaaleihin ilman kiitettävällä arvosanalla operoivaa valmentajaa. Hifkin rosterilla olisi kuulunut olla tason puolesta selkeästi finaalissa. Tässäkin ottelusarjassa Hifki pelasi ajoittain tasolla mihin TPS ei kyvennyt vastaamaan, painosajalla ajoittain.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Olisi ollut kiva nähdä, että HIFK kerrankin olisi saanut lähteä hyvistä asemista pleijareihin. Mutta niin ei käynyt nytkään. Toivottavasti Villellä olisi parempi tsägä.

Kiitoksia tarkentavista kommenteista. Ymmärrän näkökantasi vaikken samaa mieltä ole vieläkään. Tämä lainaamani kohta on kuitenkin helppo nostaa ja allekirjoittaa :)
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mitä tähän nyt voi vastata? Tuskin mitään mikä sinua tyydyttäisi, paitsi, jos totean, että Pikkaraisen pelitapa oli se, mikä floppasi. Mun mielestäni pelitavassa ei ollut sinänsä mitään vikaa, koska oletan, että pelitapa on valittu sen mukaan mitä on harjoiteltu ja mitä joukkue pystyy pitkän harjoittelemattoman tauon jälkeen toteuttamaan. Minä en tiedä, paljonko korona lopulta vaikutti ja sitä tietoa ei Pikkaraiselta tai varmaan keneltäkään muultakaan tulla saamaan. Tieto lisää varmasti jonkin verran tässäkin tapauksessa tuskaa, sillä ilman niitä kaikenmaailman 24/7-mittareita, olisi ehkä vain voitu vaatia pelaajilta hinnalla millä hyvänsä enemmän. Mutta mun mielestäni terveys edellä mennään aina, vaikka se saattoi nyt koitua HIFK:n kohtaloksi.

HIFK:n pelisysteemi perustuu siihen, että kaikki noudattavat sitä, kuten tietysti kaikilla muillakin. Nyt mun näkemykseni mukaan kaikki eivät siihen pystyneet sillä tasolla kuin olisi pitänyt. Oliko Pikkaraisen syytä, että pelaajat eivät saaneet revittyä itsestään enempää irti? Voi olla, mutta voi olla olemattakin. Jos mä ajattelen asiaa niin, että olisin itse ollut tuossa joukkueessa pelaamassa ja mun pitäisi osoittaa jotakin sormella tappion hetkellä, niin mä varmasti osoittaisin itseäni. Koska se on ainoa henkilö, joka voi mun omaan peliini vaikuttaa. Mutta toki on niitäkin tyyppejä, jotka löytävät syyllisen aina jostain muualta kuin itsestä.

Olisiko Kari Kaltoa tarvittu? Varmasti olisi. Kauden tärkeimmillä hetkillä yhden miehen duunit jaetaan paikalla olijoille ja yhden ihmisen "henkinenkin" panos puuttui. Mikä HIFK:ssa sakkasi eniten? Maalinteko ja ylivoimat. Kuka niistä on pääasiassa vastannut? Toki yhteystyötä, mutta jokaisella tiimiläisellä on oma vastuualueensa. Oliko Kalton puuttuminen syy tappioon? Ei varmasti ollut. Mutta ei tässä valmennuskaan parhaalla kombinaatiolla päässyt vetämään ja aika tavalla heilläkin on ollut kantoja kaskessa. Vaikka sota ei yhtä miestä kaipaakaan, HIFK:ssa oli nyt liikaa muutoksia ja erikoisuuksia kauden tärkeimmillä hetkillä. Ihme olisi, jos ei missään näkyisi. Olisi ollut kiva nähdä, että HIFK kerrankin olisi saanut lähteä hyvistä asemista pleijareihin. Mutta niin ei käynyt nytkään. Toivottavasti Villellä olisi parempi tsägä.
Kyllä korona tämän kauden minusta pilasi. Jotta voisi tarkemmin sanoa ja analysoida, pitäisi tietää ketkä sairastaneet ja miten pahasti. Tuolla ottelusarjaketjussa joku kärppäfani(en ny muista nimimerkkiä) tämän oli hienosti purkanut, miten oli ennen ja jälkeen koronatauon. Aika ei riittänyt saada pakettia kasaan enää, ja varmasti kaikki eivät olleet fyysisesti huippukunnossa.

Normikauden jälkeen olisin ihan helvetin pettynyt välierien esitykseen. Toki nytkin, mutta taustalla myös se, että oli asioita, joihin ei voitu vaikuttaa nyt. Koskee Pikuakin, palkintoa ei tullut, mutta oli meidän näköinen mies. Kaikkea hyvää jatkoon.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä korona tämän kauden minusta pilasi. Jotta voisi tarkemmin sanoa ja analysoida, pitäisi tietää ketkä sairastaneet ja miten pahasti. Tuolla ottelusarjaketjussa joku kärppäfani(en ny muista nimimerkkiä) tämän oli hienosti purkanut, miten oli ennen ja jälkeen koronatauon. Aika ei riittänyt saada pakettia kasaan enää, ja varmasti kaikki eivät olleet fyysisesti huippukunnossa.
Lienee asialla @Proffa_20 ja kyseessä oheinen viesti: Playoffs 2021 välierät: HIFK (2.) – TPS (3.)
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Täällä on ruodittu pelilliset asiat niin hyvin, että niihin on tässä turha lisäillä mitään. Hyviä analyysejä.

Koronan vaikutuksista HIFK:n kevääseen tuskin täällä kukaan tietää, mutta esimerkikksi Lunkan käyrä meni niin paljon alaspäin, että vaikutusta on varmasti ollut.

Se mitä Pikestä itselle jää ensimmäisenä mieleen on rehellisyys ja suoraselkäisyys. Diggaan ihan kybällä Pikkaraisen tyylistä olla selittelemättä mitään turhanpäiväisyyksiä, eikä myöskään yritä keksiä selityksiä, vaan kohtaa faktat rehellisesti. Ei myöskään heitä pelaajiaan bussin alle ja myöntää oman vastuunsa tuloksen takana.

En tiedä Piken jatkosuunnitelmista sen enempää, mutta toivon rehellisesti menestyksekästä valmentajan uraa, missä sitten seuraava etappi onkin.
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitokset Oikealle ja tsemppiä jatkoon. Hyvä valmentaja Pike on ja varmasti uusi työpaikka löytyy. Ensikaudella sitten Ville Peltonen pääsee näyttämään mikä on miehiään valmentajana. Etukäteen en lähde mitään ennustamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös