Jarno Pikkarainen HIFK:n päävalmentajana

  • 392 582
  • 2 227

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Nyt katsotaan, onko Pikkaraisen työkalupakissa työkaluja vai pelkästään piilopulloja ja miestenlehtiä. Ainakin ketjumuutoksia on jo tehty. Parempi sekin kuin ei mikään.
 

Salo70

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PENA, RAMI, FRANK
Jos näillä pelimerkeillä hävitään valmentajavelho Helmisen joukkueelle, niin Pikkarainen ei vaan saa lähteä vaan pitää lähteä. Ja ison saappaan kuva perseessä.
Sais painua vittuun tän matsin jälkeen jo.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Pike tekee omalta osaltaan sen, mitä pitääkin. Painetta on, mutta ei siinä ei pidä velloa. Jos koutsi alkaa hermostua, se on yleensä lopun alkua. Pelaajien pitää aidosti kuunnella, mitä valmennus heille puhuu. Jos se jää vain kuulemiseen, on ihan sama mitä sanotaan, koska viesti ei mene perille.

Nyt on pelaajien aika näyttää, mistä heidät on tehty. Valmennus voi tehdä jotain hienosäätöjä, mutta siitä nyt ei tule yhtään mitään, jos kaikki laitetaan tässä otteluruuhkassa atomeiksi. Jos pelaajat eivät itse usko siihen, mitä on tehty ja miten ja miksi, kaikki on turhaa. Tämä on vähän kuin näytelmän esitys. Jos joku mokaa, se ei ole ohjaajan vika. Mutta ohjaaja voi käskeä näyttelijän lavalle ja luoda uskoa, että virhe ei haittaa, sä osaat tämän kyllä. En usko, etteivätkö Pikkarainen ja Tanska näin myös toimi. Mutta kentälle he eivät voi hypätä. Kari Kaltoa kaivattaisiin myös. Ihan hyökkäyspelin kannaltakin, mutta varmasti myös tyyppinä. Yksi puuttuu ja sitä yhtä tarvittaisiin nyt. Mutta siihenkään ei voi jäädä jumiin, vaan hoitaa tämä homma yhdessä.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Kiitos ja näkemiin. Paskan maku tästä suuhun jäi, kuten Rönnin housussa. Annan kuitenkin kokonaisarvosanan ”Hyvä miinus” Pikkaraisen ajanjaksosta, sillä ei ole kuitenkaan 2000-luvulla Stögön lisäksi kukaan toinen valmentaja vienyt IFKta kahta kertaa putkeen TOP4 sijoitukseen. IFKn materiaalilla ja resursseilla pitäisi pystyä kuitenkin pelaamaan läpi kauden samalla tasolla kuin tämän kauden runkosarjan loppu. Tähän ei Pikkaraisen valmentajankyvyt riittäneet vaan peli ailahteli ja lopulta sakkasi ihan väärään aikaan. ”Excuses are for losers, I'm not gonna make excuses”, toivon myös Pikkaraisen seuraavan tätä mantraa, eikä mene Koronan ja loukkaantumisten taakse.

Raipe osoitti Turussa, että oikeilla pelaajilla ja hyvällä valmennuksella ei tarvita mitään projekteja tai oppirahoja ennen kuin pelataan finaalissa. Tästä IFKn valmennukselle ja urheilujohdolle mallia.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Viimeksi oli lyödä pöytään loykkaantumiskortti, nyt koronakortti. Se mikä kortti seuraavaksi löytyy hihasta sen saa joku vitun mestisjengi selvittää.

Miksi syyttää Pikkaraista selityksistä jotka eivät ole tulleet hänen suustaan? Saat pitää häntä paskana jos haluat, mutta pakko sunkin on myöntää että hän on sentään suoraselkäinen mies eikä selittelijä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koronan taakse ei saa piiloutua, mutta kyllähän kaikki tietää että kun vajaa 20 kaveria käy sen läpi, niin jossain se näkyy. Pikelle puhtaat paperit.

Jos joku on katsonut pelejä silmät auki, voi hyvin helposti todeta, että pelaajat tekivät tämän ihan itse. Nukahdeltiin, syöteltiin ihan mihin sattuu, vedettiin tyhjistä ohi... ja tämä kaikki siis sillä samalla pelisysteemillä, mikä kuitenkin toimi oikein mainiosti ennen koronaa. Jostain syystä pelaajat eivät nyt vain saaneet koneistaan yhtään enempää irti.

Yksikään valmentaja ei käske pelaamaan mitään vitun corsi-lätkää. Ihan oikeat valmentajat eivät varmasti edes tiedä, mitä se on. Jatkoajan suurvisiirit toki tietää. Onneksi Pikkaraisellakin on jatkossa aikaa päivittää täältä tietonsa 2020-luvulle.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Aina onnistutaan kaivamaan joku (teko)syy, miksei ollut Pikkaraisesta kiinni? Onneksi sentään mies itse on rehti jätkä, eikä selittele. Se ei kuitenkaan riitä mestarivalmentajaksi, että on mukava ja rehti lätkäjätkä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valmentajahan sen pelisysteemin laatii, joka joko tuottaa tulosta tai ei tuota tulosta.

Joo, mutta pelaajat siellä kentällä ihan oikeasti ja elävinä sitä systeemiä suorittaa. Jos ei sitä tajua, että pelit pelataan ihan elävien ihmisten toimesta kentällä, en voi auttaa. Ei kukaan valmentaja voi ohjailla ja muutella vaihtopenkin takaa syöttöjä paskoista hyviksi, syöttöjä omille, ajoituksia kuntoon, vetoja ekasta miehestä ohi, editoida turhia pitkiä, jne. HIFK hävisi jokaisen pelin yksilöiden helppojen virheiden seurauksena, ei esim. siihen, että pelisysteemi olisi ollut väärä. Et sä enää tässä vaiheessa kautta lähde muuttamaan niitä perustuksia, mitä on koko kausi rakennettu. Ja niillä perustuksilla suoritettiin koronaan asti hyvin, jopa erinomaisesti. Jos pelaajat eivät tee paikoistaan maaleja, se ei ole valmentajan vika.

Ei tässä kukaan ole tyytyväinen lopputulokseen. Jälkiviisaana voi varmaan todeta, että eiliseen peliin olisi kannattanut ottaa tuoreita jalkoja, mutta helppohan se on täältä huudella jälkikäteen, kun on tiedossa, että eilen hävittiin. Ei Pikekään ole täydellinen, mutta ei Raipe mitenkään taktisesti Pikeä lyönyt, vaan pelaajat eivät vain pystyneet vastaamaan TPS:n liikkeeseen ja siitä sitten seurasi paskaa kentällä. Voidaan miettiä, olisiko Piken pitänyt vetää kaikkia turpaan yksin ja erikseen vai ottaa paidan sisään kenguruhoitoon, mutta rohkenen epäillä, että hänellä on ollut hyvät tiedot siitä, miten yrittää repiä jokaisesta pelaajasta paras irti. Mutta pelaajat ovat loppuviimein itse niitä, jotka sen potentiaalin joko lunastavat tai eivät lunasta.
 

Salo70

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PENA, RAMI, FRANK
Valmentajahan sen pelisysteemin laatii, joka joko tuottaa tulosta tai ei tuota tulosta. Jos pelaajat eivät sitä kykene toteuttamaan, niin valmentajan tehtävä on reagoida joko peluutuksen kautta tai muovaamalla pelisysteemiä.
Juuri näin. Se on koutsin tehtävä herätellä ne vitun soijapojat kärppäsopimuksineen.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Joo, mutta pelaajat siellä kentällä ihan oikeasti ja elävinä sitä systeemiä suorittaa. Jos ei sitä tajua, että pelit pelataan ihan elävien ihmisten toimesta kentällä, en voi auttaa. Ei kukaan valmentaja voi ohjailla ja muutella vaihtopenkin takaa syöttöjä paskoista hyviksi, syöttöjä omille, ajoituksia kuntoon, vetoja ekasta miehestä ohi, editoida turhia pitkiä, jne. HIFK hävisi jokaisen pelin yksilöiden helppojen virheiden seurauksena, ei esim. siihen, että pelisysteemi olisi ollut väärä. Et sä enää tässä vaiheessa kautta lähde muuttamaan niitä perustuksia, mitä on koko kausi rakennettu. Ja niillä perustuksilla suoritettiin koronaan asti hyvin, jopa erinomaisesti. Jos pelaajat eivät tee paikoistaan maaleja, se ei ole valmentajan vika.

Ei tässä kukaan ole tyytyväinen lopputulokseen. Jälkiviisaana voi varmaan todeta, että eiliseen peliin olisi kannattanut ottaa tuoreita jalkoja, mutta helppohan se on täältä huudella jälkikäteen, kun on tiedossa, että eilen hävittiin. Ei Pikekään ole täydellinen, mutta ei Raipe mitenkään taktisesti Pikeä lyönyt, vaan pelaajat eivät vain pystyneet vastaamaan TPS:n liikkeeseen ja siitä sitten seurasi paskaa kentällä. Voidaan miettiä, olisiko Piken pitänyt vetää kaikkia turpaan yksin ja erikseen vai ottaa paidan sisään kenguruhoitoon, mutta rohkenen epäillä, että hänellä on ollut hyvät tiedot siitä, miten yrittää repiä jokaisesta pelaajasta paras irti. Mutta pelaajat ovat loppuviimein itse niitä, jotka sen potentiaalin joko lunastavat tai eivät lunasta.

No höpöhöpö. Päävalmentajalla on tulosvastuu ja siihen kuuluu luoda sellaiset pelilliset puitteet, että pelaajat suoriutuvat kentällä siten, että tulosta syntyy.

Tuo "ei valmentaja voi mitään jos pelaajat eivät tee paikoistaan maaleja" on sama yksinkertaistettu ikiliikkuja, josta tässä osiossa on jauhettu jo kolme vuotta. Tuohan on valmennukselle ikuinen vapaudu vankilasta -kortti aina kun joukkue ei yllä sille asetettuun tavoitteeseen.
 
Suosikkijoukkue
Jokipojat, HIFK, Montreal Canadiens, Liverpool.
Pikkarainen kasvoi kauden mittaan Liigavalmentajana ja ennen koronakirousta HIFK pelasi hyvää voittavaa lätkää, mutta, mutta......en olisi ihan heti suolaamassa Pikkaraista, mutta kokemattomuus tiukoista Liigan playoffs peleistä näkyi Tepsi sarjassa etenkin kun vastassa oli sellainen kehäkettu kuin Helminen. Aika junnaavalla tyylillä mentiin alusta loppuun ja ne hiuksen hienot voittavat nyanssit jäivät, jotka tekevät hyvistä valmentajista loistavia valmentajia. Kaikkia keinoja ei käytetty voittoihin juuri silloin kun pelissä oli ratkaisuhetket meneillään; esimerkiksi oikeat kentät koko ajan vastustajan kenttiä vastaan, Laiska Leskiset penkin päähän, kuumimmille pelaajille selkeästi enemmän vastuuta, oman pään aloitukseen parhaat aloittajat Jasua vastaan, vastustajan parhaiden pelaajien tietoinen ajelu ja kuumentaminen jne. Sellainen pelin sisäinen hienosäätö ei ollut ihan kohdillaan ja Tepsi sai pelata sellaista peliä kuin halusi, jonka vuoksi se myös voitti. Paljon on vielä opittavaa Pikkaraisella playoffseista, mutta eihän hän olekaan toistaiseksi ollut voittava valmentaja kuin Mestiksen playoffseissa. Koronan taakse on turha mennä, sillä viimeinen matsi oli riittävän hyvää taistelua voittamiseen, mutta kun...
 
Viimeksi muokattu:

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Minä en ymmärrä mistä täällä jotkut meuhkaavat ja miksi puolustelevat Pikkaraista. Kaiketi siksi, että sinisilmäisesti uskottiin häneen ja kehuttiin häntä eikä luonto anna periksi myöntää, että hän epäonnistui.
En suoranaisesti häntä hauku tai moiti, mutta meidän valmennustiimi ei osannut käyttää edes kahta taktiikkaa ja se ainoa oli aika tuhoon tuomittu. Sen näki jo alusta saakka. Ei meillä otettu juurikaan aikalisiä - edes tärkeimmissä ja ratkaisevissa tilanteissa/peleissä eikä osattu reagoida pelin sisällä eikä pelien välissä. Tänäänkin laukaistiin lukemattomia kertoja, muttei laadukkaasti ja kuitenkin noista äijistä ennen tänne tuloaan ja ensi vuonna moni osuu helpommin. TPS sen sijaan nousi maskipaikoille ja laukaisi aika tarkasti.
Mutta hosumalla hyvä tulee.
Toivottavasti meillä alkaa uusi ja parempi aikakausi.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Ja kyllä vielä pitää sanoa, että harmittaa se minuakin ettei kundit tuolla kokoonpanolla parempaan pystyneet.
Vaikka en sitä odottanutkaan, mutta aina saa yllättää positiivisesti.
Vastustajasta sen verran, että siellä uskallettiin peluuttaa myös nuoria.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@-Kantor- , höpö, höpö itsellesi. Mä en ole missään väittänyt, etteikö päävalmentajalla olisi tulosvastuuta. Tietenkin on. Ja siitä, ettei pelaajat tee paikoistaan maaleja ole valmentajan tai pelisysteemin vika, jauhetaan varmasti jatkossakin, koska se on fakta. Muutenhan ne pelaajat tekisivät aina maalin, kun minä niin kovasti sitä toivon. Viime kädessä ratkaisun kentällä tekee aina pelaaja. Jos Pikkarainen sanoo haastattelussa, että suoraviivaisuus puuttuu ja sinne taistelualueelle pitää mennä, mutta kukaan ei ole mennyt, kuvitteleeko joku, että pelaajat lukevat tämän tiedon lehdestä ja katsovat pressistä?

@Bafforosso , mulle ei tuota mitään vaikeuksia myöntää olevani väärässä, jos olen ollut väärässä. Mä en vain yksinkertaisesti koe olevani väärässä. Mä olen alusta saakka ollut sitä mieltä, että Pikellä on hyvä tekemisen meininki ja olen pääasiassa viihtynyt katsomossa ja HIFK on pelannut mun mielestäni hyvää lätkää. Tottakai huonoja matseja on ollut, jopa ihan sysipaskojakin, mutta vähemmän kuin mihin olen tottunut. Miksi mä yhtäkkiä kääntäisin rotsini ja sanoisin, että vittu, miten paska valmentaja Pikkarainen oli? Ihmisillä on erilaiset mittarit sille, minkä kokee hyväksi lätkäksi tai hyväksi valmentajaksi. Jos olisin kesken Piken kauden kokenut, että missään ei ole mitään järkeä, olisin todellakin vaihtanut mielipidettäni. Mutta koska en kokenut näin, en todellakaan ala mitään Jatkoajan keskustelupalstan nimimerkkejä miellyttääkseni vaihtamaan mielipidettäni tai tuntemuksiani. Mä myös tiedän HIFK-fanien sielunmaisemasta sen verran, että näihin pettymyksiin ei varmaan ikinä turru, jos HIFK:ta seuraa. Jos ei enää kiinnosta, moni jättää seuraamisen. Mikä on varmasti ihan fiksua, koska eihän tämä harrastus nyt elinajanodotusta ainakaan kasvata. Mutta ei mistään saa sellaisia kiksejä kuin HIFK:n pleijarimatsin voitosta, tai mä en ainakaan enää saa.

Mä ymmärrän hyvin, että ihmisillä on erilaiset kriteerit sille, mikä on hyvää ja mikä huonoa lätkää, valmennusta, yms. Ei mun kanssa tarvitse olla samaa mieltä, mutta kyllä munkin mielipidettä voi kunnioittaa. Mä uskoin Pikkaraiseen ja Pikkaraisen HIFK:hon koko sen ajan, kun Pike oli pääkoutsi. Oliko lopputulos pettymys? Oli, todellakin, suuri pettymys. Mutta sellaista on urheilu. Olen sen verran itsekin pelannut, että tiedän urheilun lainalaisuuksista ihan riittävästi ja hyväksyn sen joka kerta, kun katson jotain peliä, että hyväkin joukkue voi hävitä. Mutta petyinkö Pikkaraiseen valmentajana? En. Mun mielestäni Pikkarainen suoriutui duunistaan hyvin. Erinomaisesti? Ei, koska mestaruus jäi puuttumaan.

Jos kuitenkin käy ilmi, että Pikkarainen on omalla toimillaan jollain tavoin sabotoinut HIFK:n mahdollisuudet menestyä ja voittaa välieräsarjan, pidätän oikeuden muuttaa mielipidettäni.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
@-Kantor- , höpö, höpö itsellesi. Mä en ole missään väittänyt, etteikö päävalmentajalla olisi tulosvastuuta. Tietenkin on. Ja siitä, ettei pelaajat tee paikoistaan maaleja ole valmentajan tai pelisysteemin vika, jauhetaan varmasti jatkossakin, koska se on fakta. Muutenhan ne pelaajat tekisivät aina maalin, kun minä niin kovasti sitä toivon. Viime kädessä ratkaisun kentällä tekee aina pelaaja. Jos Pikkarainen sanoo haastattelussa, että suoraviivaisuus puuttuu ja sinne taistelualueelle pitää mennä, mutta kukaan ei ole mennyt, kuvitteleeko joku, että pelaajat lukevat tämän tiedon lehdestä ja katsovat pressistä?

@Bafforosso , mulle ei tuota mitään vaikeuksia myöntää olevani väärässä, jos olen ollut väärässä. Mä en vain yksinkertaisesti koe olevani väärässä. Mä olen alusta saakka ollut sitä mieltä, että Pikellä on hyvä tekemisen meininki ja olen pääasiassa viihtynyt katsomossa ja HIFK on pelannut mun mielestäni hyvää lätkää. Tottakai huonoja matseja on ollut, jopa ihan sysipaskojakin, mutta vähemmän kuin mihin olen tottunut. Miksi mä yhtäkkiä kääntäisin rotsini ja sanoisin, että vittu, miten paska valmentaja Pikkarainen oli? Ihmisillä on erilaiset mittarit sille, minkä kokee hyväksi lätkäksi tai hyväksi valmentajaksi. Jos olisin kesken Piken kauden kokenut, että missään ei ole mitään järkeä, olisin todellakin vaihtanut mielipidettäni. Mutta koska en kokenut näin, en todellakaan ala mitään Jatkoajan keskustelupalstan nimimerkkejä miellyttääkseni vaihtamaan mielipidettäni tai tuntemuksiani. Mä myös tiedän HIFK-fanien sielunmaisemasta sen verran, että näihin pettymyksiin ei varmaan ikinä turru, jos HIFK:ta seuraa. Jos ei enää kiinnosta, moni jättää seuraamisen. Mikä on varmasti ihan fiksua, koska eihän tämä harrastus nyt elinajanodotusta ainakaan kasvata. Mutta ei mistään saa sellaisia kiksejä kuin HIFK:n pleijarimatsin voitosta, tai mä en ainakaan enää saa.

Mä ymmärrän hyvin, että ihmisillä on erilaiset kriteerit sille, mikä on hyvää ja mikä huonoa lätkää, valmennusta, yms. Ei mun kanssa tarvitse olla samaa mieltä, mutta kyllä munkin mielipidettä voi kunnioittaa. Mä uskoin Pikkaraiseen ja Pikkaraisen HIFK:hon koko sen ajan, kun Pike oli pääkoutsi. Oliko lopputulos pettymys? Oli, todellakin, suuri pettymys. Mutta sellaista on urheilu. Olen sen verran itsekin pelannut, että tiedän urheilun lainalaisuuksista ihan riittävästi ja hyväksyn sen joka kerta, kun katson jotain peliä, että hyväkin joukkue voi hävitä. Mutta petyinkö Pikkaraiseen valmentajana? En. Mun mielestäni Pikkarainen suoriutui duunistaan hyvin. Erinomaisesti? Ei, koska mestaruus jäi puuttumaan.

Jos kuitenkin käy ilmi, että Pikkarainen on omalla toimillaan jollain tavoin sabotoinut HIFK:n mahdollisuudet menestyä ja voittaa välieräsarjan, pidätän oikeuden muuttaa mielipidettäni.
Sorry, jos kirjoitukseni näköjään meni ihosi alle. En kuitenkaan maininnut sinua sanallakaan, joten...
No hard feelings!
Nautitaan pronssista, jos on tullakseen.
Ja toivotaan, että äijät noudattavat jotain taktiikkaa, on se sitten Pikkaraisen tai Tanskan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös