Jarno Pikkarainen HIFK:n päävalmentajana

  • 392 423
  • 2 227

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Sihvonen ei tosiaankaan edelleenkään ole voittanut valmentajana oikeastaan mitään.

Ja kuten sanottu, kohu/klick uutinen myy aina paremmin.

Silti toi henkinen lukko on aistittavissa. Hyvää siinä on, että pari ”iloista peliä” voi sen avata.

Ja pleijarit alkaa kuitenkin nollasta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Joo-o, tuohon Sihvosen kirjoitukseen en ota kantaa, mutta se pitää kyllä tähän kohtaan sanoa kaikkien spekulointien keskellä, että kyllä mun mielestä kiekkovalmentajalla saa keittää yli välillä. En tarkoita Summasen tyyppistä älyvapautta, vaan ihan tunteiden paloa, jossa välillä penkitetään ja välillä pukkarin ovet pysyvät visusti kiinni paskan pelin jälkeen, kun Kousa&co. on menettänyt 10:nnen kerran kiekon typerästi vastustajan lapaan, ja selkä suorana tuijotetaan kun omissa kolisee taas kerran.

Ei ollut Pikelle&Tanskalle puolustuspuheenvuoro, koska huonosti on heilläkini homma mennyt, vaan ihan yleiselle tunteen näyttämiselle urheilussa.

t: Kojon kommentti Kimmo Kapaselle Kuopiossa vuosikymmenen alussa. Nevöföget :)
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Itse taas odotan, että Pikkarainen saa sen henkisen vireen oikeelle tasolle vuoden aikaan nähden. Ihan vaan sen takia, että näkee miten useasti Sihvosen takki vielä tänä keväänä kääntyy.

Ja muuten ensin mainittua asiaa en epäile itse yhtään, mutta se varmaan on selvää kun tullaan täältä yltiöposi corsi kuplasta.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
En osaa tähän vastata, mutta onhan tuo Tanskan ammattitaidon kyseenalaistaminen mennyt vähän yli. Jos Tanska olisi oikeasti pelistä ymmärtämätön puusilmä, niin tuskin hän olisi kolmessa eri valmennusryhmässä ollut. Eiköhän joku Törmäsestä, Selinistä tai Pikkaraisesta olisi vaatinut toista apuvalmentajaa, jos hän on ihan pihalla. Ei Tanska toki varmaan mikään Liigan paras apuvalmentaja ole. Jos tämä Pikkaraisen projekti karahtaa kiville, toivottavasti Tanskakin laitetaan vaihtoon.



Sen mitä Telian mikityksistä on kuulunut, Tanska vastaa ainakin pelin aikaisesta reagoinnista taktisella puolella, ja jossain haastattelussa sanoi että vastaa myös aloituksista, eli heittänee tipsejä sinne. En usko että peluuttaa siis pakkeja tai hyökkääjiä, vaan enemmänkin heittää tipsejä ja huomioita videokoutsin kanssa. Ja tuota taktista reagointia hoitaa tietenkin koko valmennustroikka, Tanska varmaan vähän tarkemmalla kammalla jos ei tarvi keskittyä peluutukseen.

Kaltolla olen myös nähnyt korvanapin, joten jos ei kuuntele Celine Dionia, niin olisikohan myös yhteydessä videokoutsin kanssa? Jos joku on ''sisäpiirissä'' niin voisi kertoa, tai kysyä valmennukselta.



Silmäpusseista päätellen työskentelee yötä myöten. Silmäpussit käy Stadin yöelämässä ja Jarno opiskelee pelikirjoja. Vakavasti ottaen työsarkaa on joo, ja paineet on melkoiset. Puolivälierissä ulos ja Jarpalle nauraa koko Suomi. Intohimoinen koutsi, joten uskon että Pikkarainen kyllä kääntää kaikki kivet keväällä, en yllättyisi jos lähtisi jopa ''lätkä koodiston'' päälle kusemaan jos ei pärjätä. Aika monta kiveä saa Jarppa kääntää, jotta etumatka kärkeen saataisiin kiinni.
Eiköhän noita Liptoneita ole vähän jokaisella valmentajalla.
Mutta mainitsemasi yöelämä ei ole ratkaisu kivien kääntämiseen.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Johtava kertoo mietteitään Pikkaraisesta.

Olipa mielenkiintoinen ja hyvä analyysi.

Vaikka realisti yritän olla, niin hieman negailun puolelle on mennyt eikä syyttä.
En pidä Sihvosta minään guruna, mutta tässä hän nyt puhuu asiaa ja osoittaa, että negailu ei ole aiheetonta.

Monet täällä ovat todenneet jokseenkin samaa, mutta sitten se posisiipi on yrittänyt kaataa sellaiset ajatukset.

Sieltä tulee tekstiä kuten: "minun on annettu ymmärtää", "minua lähellä olevat ovat antaneet ymmärtää", "sisäpiirissä oleva tuttu on kertonut" j.n.e. Niihin meidän sitten on toivottu uskovan ja välillä on uskottukin.

Tilastoja on monenlaisia, mutta kyllä sarjasijoitus kertoo jo aika paljon. Siihen ei tarvita kokenutta silmää. Mutta kokenut silmä näkee myös itse pelissä paljon sellaista, mikä selittää tilanteen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Provider , hyvä kirjoitus, vaikka en kaikesta olekaan samaa mieltä. Itse lähestyn asiaa enemmän siltä kannalta, mitä HIFK haluaa olla ja miten sinne päästään, ei niinkään mitä tai missä se on juuri nyt. Olen aiemmin kirjoittanut, että HIFK hoiti uuden urheilujohtajan pestiin liittyvän ajoituksen päin persettä, sillä se karsi suuren joukon varmasti hyviä hakijoita pois ihan puhtaasti ajankohdan takia. Voi olla, että Salmelainen olisi valittu parhaana hakijana joukosta siltikin, mutta itse olisin toivonut, että seuran urheilujohdon ykköspestiin liittyvät asiat olisi hoidettu rauhassa ja parhaana mahdollisena ajankohtana, ei niin, että uusi uj aloittaa kesken kauden. Mutta jos vaihtoehdot tosiaan oli Kölli tai Salmelainen, ehdottomasti Salmelainen, vaikka Kölli hieno mies onkin.

Itse kuitenkin pidän siitä, että Salmelainen on nuori, innokas ja tulee tavallaan liigaympyröiden ulkopuolelta, vaikka liiga ja pelaajat ovat agenttihommissa varmasti tulleetkin tutuiksi. Pidän myös siitä, että Salmelainen on valinnut itselleen tutun päävalmentajan ja luottanut omiin kokemuksiinsa ja intuitioonsa, vaikka ymmärrän myös sen, jos joku pitää sitä yhteisen historian vuoksi riskinä tai että heidän välillään voisi olla "vääränlaista" lojaaliutta. Itse kuitenkin ajattelen niin, että tutun ihmisen kanssa on helpompi tehdä työtäkin, kun luottamus pelaa ja toimintatavat erilaisissa tilanteissa on tuttuja. Lisäksi, mikäli olen oikein ymmärtänyt, Pikkaraisen päävalmentajapesti ei suinkaan ole yksin mikään Salmelaisen päähänpisto, vaan Pikkaraisen nimi on ollut esillä jo aikaisemmin mahdollisena tulevana HIFK-luotsina ja Selinin apuvalmentajana toimiminen oli samalla mahdollisuus nähdä Pikkaraisen toimintaa läheltä. Kun hommat eivät enää Selinin kanssa toimineet, päädyttiin nostamaan Pike ykköseksi kesken kauden. Oliko turvallinen valinta? Tavallaan oli, koska tiedettiin, mitä saatiin ja hänellä oli jo suhteet pelaajiin olemassa. Oliko riski? Oli, koska menestyksestä ei ollut takeita ja huono alku olisi teoriassa voinut sabotoida tämänkin kauden asioita. Itse näen, että riski kannatti ottaa ja apaattisesta HIFK:sta kuoriutui taisteleva HIFK. Samalla myös potentiaaliset uudet sopimuspelaajat näkivät, millaista se Pikkaraisen haluama peli voi olla.

Jos katsotaan sitten sitä, ketkä valmentajat olisivat olleet käytettävissä HIFK:hon kaudelle 2019-20 Pikkaraisen sijaan ja joilla voisi olla edellytykset saada joukkue menestymään mahdollisimman nopeasti, nimilista on paperilla kovin lyhyt. Jussi Ahokas? Täysin katsomaton kortti aikuisten liigassa, eli ei. Pekka Tirkkonen? Varmasti hänkin ihan kelpo valmentaja, mutta ei habitukseltaan mitenkään sovi HIFK:hon eikä tuo Jypin tämän kauden meininki kerro mistään suuresta psykologisesta nerostakaan. Track record ei muutenkaan ole sellainen "varma onnistuja". Risto Dufva, Jyrki Aho, Marko Virtanen ja mitä näitä vanhoja Jypin koutseja nyt on? Kiitos, mutta ei kiitos. Puuttuuko joku? Kukaan näistä em. valmentajista ei vaikuta sellaiselta tulevaisuuden nimeltä tai herätä muutenkaan mitään sellaisia fiiliksiä, että heidän kanssaan HIFK kääntäisi uuden lehden ja heidät kannattaisi ehdottomasti palkata. Ja eikö HIFK nimenomaan sitä halunnut? Jättää mennyt keskinkertaisuus taakse ja mennä eteenpäin? Se, onko Pikkarainen tällainen valmentaja jää nähtäväksi, mutta monella on jo nyt vahvat mielipide puolesta tai vastaan. Ja näinhän HIFK:ssa on aina.

Joukkueessa on hyvin voinut ollakin jonkinlaisia ongelmia kauden aikana ja aivan varmasti myös tyytymättömyyttä valmennukseen. Yhdenkin pelaajan mielipide riittää "oppositioksi" valmentajaa "vastaan". Ei tarvitse olla mikään sherlock ymmärtääkseen tämän, kun katsoo, miten joukkue on tuloksellisesti vetänyt. Ehkä valmennuskin olisi voinut jotain tilanteita hoitaa eri tavalla, mutta olisiko se automaattisesti tarkoittanut, että kaikki olisi muuttunut paremmaksi? Ei voi tietää, mutta kyllä valmennuksen pitää omaakin toimintaansa aina kriittisesti tarkastella, se on selvä. Mutta tämä koskee myös aikoja, kun kaikki sujuu ja pelejä voitetaan. Omasta mielestäni on ihan selvää, että kun joukkueessa on pelannut n. 40 pelaajaa tällä kaudella, moni pelaaja on pettynyt. Osa on varmasti jollain tasolla pettynyt siihen, ettei peliaikaa pelaavassa kokoonpanossa ole tullut lainkaan (junnut), osa siksi, että sitä onkin tullut vähemmän kuin toivoi tai vaikkapa yv-vastuuta ei ole tullut riittävästi. Jengissä on myös todennäköisesti n. parikymmentä pelaajaa, jotka ovat omasta mielestään ykkös-kakkosketjun pelaajia, mutta kun niitä paikkoja on vain kuudelle. Kaikki haluavat pelata tietenkin ykkös-yv:tä, mutta ei sitäkään riitä kuin viidelle kerrallaan. Mutta kuinka moni pelaaja on pettynyt valmentajaan ja kuinka moni yleisesti tilanteeseen? Ja onko pettymys niin suurta, että se oikeasti näkyisi käytännössä jotenkin? Hyvin suurella todennäköisyydellä kaikkien pelaajien kanssa on kuitenkin käyty sopimusneuvotteluissa läpi HIFK:n tilanne ja joukkueen nimekkyys ja varmasti jokainen on sen ymmärtänyt, että pelipaikoista tulee kilpailua. Tai ainakin on täytynyt ymmärtää, jos nyt ei ole missään säkissä elänyt. Ja se on varmasti kaikille ollut ihan ok, koska sopimus on syntynyt. Ok ainakin niin kauan, kunnes se oma paikka on löytynyt sieltä kolmosketjusta, kakkos-yv:n jämillä tai kenties kokonaan ilman yv-aikaa. Kaikki ymmärtävät asian varmastikin järjellä, mutta kun ihmisillä on ne helvetin tunteetkin. Ja odotukset. Kyllähän Pikkarainen on ketjujen numerointejakin vaihdellut kauden aikana, ihan varmasti psykologisistakin syistä.

Jos verrataan Pikkaraista vaikka KooKoon Ahokkaaseen, heillähän on kummallakin aivan eri lähtökohdat. Toisella on nippu nimekkäitä äijiä, joilta odotetaan tulosta tietyllä pelityylillä joka pelissä ja jokainen nimiäijä haluaa pelata paljon ja kärkiketjuissa. Vain mestaruus on tyydyttävä saavutus. Toisella taas on nimetön nippu, missä on ihan riittävän hyviä pelaajia liigaan ja joku pääsee pelaamaan ehkä ennakoitua suurempaankin rooliin. Homma toimii, jätkillä on hauskaa, kun pelit kulkee ja kaikki ihmettelee, että onpas mahtavaa, kun nimetön KooKoon nippu on liekeissä. Heidän mestaruutensa on lähtökohtaisesti säälipleijaripaikka, toki nälkä kasvaa syödessä. Samaan aikaan toisaalla, valmentaja yrittää saada joukon palkkasotureita (joskin moni hyviä joukkuepelaajia) hitsautumaan yksilöistä joukkueeksi, unohtamaan omat pisteet, ulkopuoliset paineet ja keskittymään yhteiseen hyvään. Osa näistä pelaajista on juuri niitä, jotka ovat aina olleet kentällä, kun pelit on ratkottu. Mutta nyt sinne ei kaikki pääse. Mä en usko, että siellä on varsinaisesti ollut mitään suurta draamaa tai koutsille itketty porukalla, että miksen mä pääse kentälle, mutta varmasti siellä on moni pelaaja ollut kauden aikana uuden edessä, pettynytkin ja asioista on varmasti keskusteltukin. Moni on saattanut pettyä myös itseensä. Myöskään kukaan Leskistä ja Sallista (ja ehkä Saarista) lukuunottamatta kahden ekan ketjun pelaajista ei viime vuosina ole pelannut sellaisessa jengissä, missä olisi ollut paljon muita nimekkäitä tähtiä, vaan he ovat lähinnä itse olleet niitä tähtiä ja isossa roolissa. Ehkä ovat saaneet jotain vapautuksiakin siksi. Nyt sitä roolia ei automaattisesti anneta, vaan se pitää ottaa ja se perustuu viime aikaisiin peliesityksiin. Jos et ota sitä itse nyt, joku muu ottaa sen kyllä. Psykologisesti erittäin suuri ero, vaikka ensimmäisessä se rooli olisikin aiemmin saatu nimenomaan niiden omien hyvien esitysten ansiosta. Nyt kaikki ovat aloittaneet alusta ja ovat samalla viivalla. Pitkäaikaisia luottosuhteita pelaajien ja valmennuksen välillä ei ole kellään, on vain lyhyitä ja vielä lyhyempiä. Joskus asiat loksahtaa jonkun kanssa heti, jonkun toisen kanssa voi mennä pitkäänkin ennen kuin ollaan samalla sivulla.

Ihan varmasti Pikkaraisella ei ole tällaisesta tähtisikermästä aiempaa kokemusta, mutta kenellä on? Mannerilla, Rautakorvella, Marjamäellä ja Jalosilla nyt ainakin, mutta heistä kukaan ei ole, eikä ole ollut HIFK:n käytettävissä. En laske tuohon joukkoon mukaan edes mestarivalmentaja Antti Pennasta, sillä ei hänellä mitään nimekkäitä nippuja ole Kerhossa ollut, vaan altavastaajina sielläkin lähdettiin kaikkiin pleijarimatseihin ja maajoukkueessa päävastuun kantaa J. Jalonen. Pikkarainen on hyvinkin voinut tehdä virheitä, mutta jälkiviisaus on turhaa. Tärkeintä on välttää samat virheet uudelleen. Mutta pitää myös muistaa, että kun ihmisten kanssa tehdään duunia, ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa toimia, vaan usein lopulta parhaat lopputulokset saadaan yrityksen ja erehdyksen kautta. Elämää ei opi kuin elämällä.

Voi hyvin olla, että nykyinen joukkuerakenne ei todellakaan ole mikään ideaali Pikkaraiselle tai edes HIFK:lle. Mutta yhtälö on myös vaikea: täällä pitää olla nimekkäitä pelaajia, muuten joukkueen kasaaja on laiska eikä yleisö jaksa vaivautua hallille "katsomaan mitään nimetöntä puukäsijengiä". Samaan aikaan junnuille pitää antaa näyttöpaikkoja ja peliaikaa, mutta voittaa pitää silti. Jos junnu mokaa kahdessa tai kolmessa pelissä putkeen, alkaa valitus, että ei voida raakileille antaa mitään kiintiöpaikkoja tai että junnutuotanto on paskaa ja täällä vaan kokoonpanossa roikotetaan turhakkeita ja että seuraavaa junnua äkkiä kehiin. Usein muistetaan myös mainita, että puukätisiä duunareita on vuosikaudet ollut ihan liikaa, mutta kuitenkin joukkue on nyt hieman liian tähtipelaajapainotteinen ja roolitukset ovat viturallaan. Että kuka nyt tekee työt, jotta tähtipelaajat pääsevät näyttämään osaamistaan? Ja siltikään tämän kauden joukkueessa ei ole yhtään sellaista maailmanluokan tähteä, joka yksin ylivertaisella taidollaan pelit ratkaisisi. Teemu Turunen on ehkä eniten lähellä sellaista, mutta taidon lisäksi lopputuloksessa on kutakuinkin 50% ihan puhdasta periksiantamattomuutta ja raakaa duunia. Ei ole helppoa, koska aina joku on tyytymätön.

Mä arvostan itse sitä kunnianhimoa ja halua tehdä asioita muuten kuin varman päälle ottamalla. Jos tulee turpaan, entäs sitten. Ylös vaan kokemusta rikkaampana ja kohti uusia koitoksia. Eikä tällaisia kokemuksia/haasteita saa kuin ainoastaan joutumalla sellaisia kohtaamaan. Mä arvostan sitä, että on ollut rohkeutta altistaa itsensä myös epäonnistumisille. Koskee Salmelaista, valmennusta ja myös pelaajia. Ensi kaudella tilanne on, tai kaiken järjen mukaan ainakin pitäisi olla täysin toinen, koska nyt näitä haasteita on jo kohdattu. Uusia haasteita tulee varmasti, mutta niinhän elämässä aina. On aina helpompi laskea vaatimustasoa tai kriteereitä kuin kesken kaiken nostaa niitä. Itse en myöskään koe, että tässä olisi nyt kumpikaan Salmelainen tai Pikkarainen, ottanut mitään hallitsemattomia riskejä ja jotain olisi menetetty tai peruuttamatonta tapahtunut. Asiat eivät ehkä ole sujuneet odotusten mukaisesti, mutta harvoinpa täällä niin käy. Ja onneksi kysymyksessä on vain lätkä eikä esim. kirurgien joukkuekisat. Oltaisiin oikeasti muutamaa henkeä köyhempänä hyvissä kyttäysasemissa, kun tosipelit kohta alkaa :D.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä, olen kuullut minäkin vähän huhuja jengistä, taitaa Sihvonen olla oikeilla jäljillä.

Tämäpä ennenkuulumatonta HIFK:ssa! Ei kyllä ole koskaan ennen sellaista tilannetta ollut, että valmentaja on mälsä tyyppi ja paska työssään.

Kun Petteri Sihvonen ei suostu salaisuuksiaan kertomaan, niin voisitko sinä ystävällisesti valoittaa hieman, mistä on kysymys? Itseäni kiinnostaa myös, ketkä pelaajat tällä kertaa ovat erityisen tyytymättömiä.
 

Keskikalja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, CHICAGO BLACKHAWKS, Liverpool, Real Madrid
Tämäpä ennenkuulumatonta HIFK:ssa! Ei kyllä ole koskaan ennen sellaista tilannetta ollut, että valmentaja on mälsä tyyppi ja paska työssään.

Kun Petteri Sihvonen ei suostu salaisuuksiaan kertomaan, niin voisitko sinä ystävällisesti valoittaa hieman, mistä on kysymys? Itseäni kiinnostaa myös, ketkä pelaajat tällä kertaa ovat erityisen tyytymättömiä.

Miksi sinä olet oikeassa, eikä esimerkiksi Germanicus? Ja jonkun Sihvosen jutut ei myöskään minua vakuuta.
Täällä vaan muutama nimimerkki on tyylillä: minä tiedän kaiken ja minun jutut totuus, te muut olette pohjasakkaa.
Jos kehtaatte sanoa muuta kuin MINÄ, olette paskoja!
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Miksi sinä olet oikeassa, eikä esimerkiksi Germanicus? Ja jonkun Sihvosen jutut ei myöskään minua vakuuta.
Täällä vaan muutama nimimerkki on tyylillä: minä tiedän kaiken ja minun jutut totuus, te muut olette pohjasakkaa.
Jos kehtaatte sanoa muuta kuin MINÄ, olette paskoja!

Ja kenestä mahdat puhua? Ja esimerkki olisi ihan kiva varsinkin kun tämäkin viesti oli niin selkeä ja asiaa täynnä..
 

Keskikalja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, CHICAGO BLACKHAWKS, Liverpool, Real Madrid
Ja kenestä mahdat puhua? Ja esimerkki olisi ihan kiva varsinkin kun tämäkin viesti oli niin selkeä ja asiaa täynnä..

No tämä nyt oli yleistys. Mutta tiedät mitä tarkoitin.
Ja ennenkuin jankkaaminen jatkuu, en todellakaan ole mikään Sihvonen fani.
Ja nyt kun päästiin vauhtiin, huomisesta en tiedä mutta perjantaina ja lauantaina näädät kaatuu. Se on täysin varma!
Siitä olen töissä lyönyt huntin vedon.
 

Keskikalja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, CHICAGO BLACKHAWKS, Liverpool, Real Madrid
Oma veikkaus pe:1-3 ja lauantaina jatkoajalla 3-2.
Saa ottaa talteen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi sinä olet oikeassa, eikä esimerkiksi Germanicus? Ja jonkun Sihvosen jutut ei myöskään minua vakuuta.
Täällä vaan muutama nimimerkki on tyylillä: minä tiedän kaiken ja minun jutut totuus, te muut olette pohjasakkaa.
Jos kehtaatte sanoa muuta kuin MINÄ, olette paskoja!

En kai minä ole missään väittänytkään olevani oikeassa. Minä pyysin lisätietoja ko. nimimerkiltä, kun Sihvonen ei kertonut omassa jutussaan mitään konkreettista. Ei todellakaan ollut tarkoitus väheksyä nimimerkkiä @Germanicus tai hänen tietojaan. Vaikka hän ei varsinaisesti kyllä mitään sanonutkaan.

Ja HIFK:ssa pelaajien oppositio valmennusta kohtaan on jokavuotinen juttu. Jos soraääniä ei kuulu, on syytä epäillä, että joku on isosti vialla. Kohta ilmestyy taas pelaajien faijatkin röökimestoille. Näin se menee, kunnes siitä tehdään seuran toimesta loppu. Vähän niin kuin lastenkasvatuksessa. Vaatii johdonmukaisuutta ja pitkää pinnaa.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
BOL: Pikulla ei ole homma oikein hanskassa. Iikka oli hävityn matsin jälkeen hiukan kommentoinnut pukukopissa hänen toimintaansa, jolloin koko koppi oli räjähtänyt nauruun. Tämä episodi oli varmaan yksi syy hänen lähtöönsä. Oli hiukan nolo tilanne Pikulle kuulemani mukaan.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
BOL: Pikulla ei ole homma oikein hanskassa. Iikka oli hävityn matsin jälkeen hiukan kommentoinnut pukukopissa hänen toimintaansa, jolloin koko koppi oli räjähtänyt nauruun. Tämä episodi oli varmaan yksi syy hänen lähtöönsä. Oli hiukan nolo tilanne Pikulle kuulemani mukaan.

Onpas mälsää Iikalta jos tämä on totta. Ei ole Iikalla mitään varaa aukoa päätään, kun katsoo tämän vuoden tekemistään. Saanut pelata milloin Turusen kanssa ja milloin Lundellin kanssa saamatta kuitenkaan mitään isompaa aikaiseksi, niin sitten jos koutsi ei miellytä, niin aukoo päätänsä? Kyllä silloin saakin pelaaja pakata kamansa.

Toki se on voinut olla jotain Iikan omaa huumorintajua, joka ei ole ihan Pikkaraiselle auennut. Mua siis itseäni harmittaa, ettei Iikka osattu käyttää oikein, mutta en mä pelaajaakaan vapauta vastuusta sen puolivillaisesta tekemisestä.

Oli kyllä @BOL erinomainen kirjoitus. Itsellä on usko alkanut horjua aika paljon ja toiveissa on KJ sellaisena kivana Toukokuisena yllärinä, mutta oli kyllä hyviä pointteja.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Milloin viime hetken hankinnoista olisi ollut merkittävää hyötyä? Vuonna 1998? Ei tämä pelaajista ole kiinni kun rostereita vertaa vastustajiin. Kyllä ongelmat nyt jossain muualla.

Salminen ja viime kausi. Oli selkeä vahvistus ja esim. sitä Jääskän lättyä ei olisi kovin moni lyönyt ilmasta sisään. Noin isossa kuvassa olen samaa mieltä, harvoin ne käänteentekeviä on sarjojen kannalta. Varmaan joukkuehengen yms. kannalta parempi mennä näillä, mutta en mää usko että me pelillisesti takapakkia otettaisiin jos tuonne vaikka yks hyvä pakki tuotaisiin. Rosterista ei jää kiinni, mutta onhan tuolla Turusta telakalla ja kiekollinen kärkipakki kaukana omasta tasostaan. Orastavia riskitekijöitä kevättä ajatellen, mutta kai niitä on kilpailijoillakin. Kun huomioi että budjetti lienee aika täysi, niin tuskin tänne ketään tulee. Ehkä ihan hyvä niin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Oli kieltämättä @BOL in kirjoitus hyvä näin naapuristakin luettuna. Ei sillä että teidän tilanteesta mitään tietäisin, muutaman matsin vain tämän kauden osalta nähneenä, mutta ei vakuuta. Anyway, tuollaisia kirjoituksia lisää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BOL: Pikulla ei ole homma oikein hanskassa. Iikka oli hävityn matsin jälkeen hiukan kommentoinnut pukukopissa hänen toimintaansa, jolloin koko koppi oli räjähtänyt nauruun. Tämä episodi oli varmaan yksi syy hänen lähtöönsä. Oli hiukan nolo tilanne Pikulle kuulemani mukaan.

Ok, kiitos tiedosta. Onko muita konkreettisia esimerkkejä? Siis, että mitä se pitää sisällään, ettei ”homma ole oikein hanskassa”? Itse pidän Iikan toimintaa puhtaana vittuiluna, jos on kaikkien kuullen kyseenalaistanut valmennuksellisia asioita, varsinkin, jos se ei ole tapahtunut ns. oikealla hetkellä. Sanoisin myös, että melko ylimielistä, jos ainoana tarkoituksena on ollut nolata Pikkarainen. Enkä nyt tarkoita sitä, etteikö mielipidettään saisi sanoa, mutta kokemukseni mukaan kaikelle on aikansa ja paikkansa. Joskus aika voi vain olla totaalisen väärä. Kertomuksestasi ei myöskään käynyt ilmi, naurettiinko tilanteelle siksi, että Pike on kaikkien mielestä ääliö vai siksi, että Iikka ns. sinetöi oman kohtalonsa, eli jengi nauroi hänelle ja hänen typeryydelleen. Eikä tarvitse myöskään enää ihmetellä, miksi Iikka löysi itsensä katsomosta. Joukkueessa on tietty hierarkia ja jos jollekin antaa oikeuden sitä ylenkatsoa, kohta on 25 äijää nakertamassa päävalmentajan auktoriteettia ja sen jälkeen on kyllä homma menetetty.

Mutta vaikea tietysti tarkemmin ottaa kantaa, kun ei itse ole ollut paikalla. Ehkä Iikan kritiikki oli oikeutettua, ehkä ei, mutta tapa ei kuulosta kovin kypsältä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
...Mutta vaikea tietysti tarkemmin ottaa kantaa, kun ei itse ole ollut paikalla. Ehkä Iikan kritiikki oli oikeutettua, ehkä ei, mutta tapa ei kuulosta kovin kypsältä.

Juuri näin. Riippumatta siitä onko se ollut kritiikkiä vai kuivaa huumoria, niin ei se vaan ole pelaajan homma heitellä julkisesti mitään. Pelaaja voi aina mennä pyytämään siirtoa UJlta tai urputtaa kahden kesken Koutsille tai UJlle. Mutta ei mitään julkisesti. Iikkakin on jo ammattimies ja tietää nää säännöt. Siksi ehkä epäilen jutun olleen enemmän huonoa huumoria.

Ja kuten täälläkin on jo todettu: HIFKn edarissa helposti luullaan, että monet tähtipelaajat ovat valmentajaa ylempänä ja tän pitää muuttua. Nöyryyshän tuolta on aina puuttunut lukuunottamatta Ville Peltosen aikakautta. Ehkä joku NHLn franchise pelaaja voi olla koutsia tärkeämpi, mutta kun kuka tahansa noista Nordiksen kundeista kyseenalaistaa koutsin auktoriteetin, niin ei voi olla muuta keinoa kuin selkeä kurinpalautus tai irtisanominen. Jopa huonoa kautta vetäneen Stögön selän takana puhelleet pelaajat olisi kaikki pitäneet kenkiä helvettiin tai laittaa poppareille.

Koutsin lopullinen työ arvioidaan kauden jälkeen sijoituksissa ja työsuhteen jatkamista mietitään sen mukaan. Jos pelaajat keskittyy muuhun kuin omaan hommaansa, niin tuskinpa ne pelaajat auttaa joukkuetta parhaalla tavalla. Menkööt muualle siinä tapauksessa ja taistelevia junnuja kehiin. Siloin on koutsillakin ne parhaat avaimet käytössään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
BOL: Minun tietojeni mukaan Iikka oli kritisoinut valmentamista. Tuollaiset asiat pitäisi jäädä kopiin, eikä levitä maailmalle. Iikka ei kyllä itsekään vakuuttanut pelillisesti, mutta ei tuo kokonaisuuskaan ole vakuuttanut. Vittumainen tilanne.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BOL: Minun tietojeni mukaan Iikka oli kritisoinut valmentamista. Tuollaiset asiat pitäisi jäädä kopiin, eikä levitä maailmalle. Iikka ei kyllä itsekään vakuuttanut pelillisesti, mutta ei tuo kokonaisuuskaan ole vakuuttanut. Vittumainen tilanne.

No, siinäpä meillä oli varsinainen joukkuepelaaja tämä Iikka Kangasniemi. Mun arvostus moiselle toiminnalle on pyöreä nolla, koska se ei aja joukkueen etua. Vaikea kuvitella, että Iikka olisi kuitenkaan niin tyhmä, ettei olisi ymmärtänyt, mitä tuollaisesta käytöksestä seuraa. Iikka vain taitaa olla sellainen tyyppi, että asiat tehdään hänen tavallaan.

Jos joku pelaaja ei halua joukkueelle ja koutsille pelata, hänen tulisi ilmoittaa asia yksityisesti valmennukselle ja uj:lle. Tämän jälkeen mietitään sitten koko joukkuetta ja pelaajaa itseään hyödyttyvä ratkaisu. Mutta niin kauan, kun pelaaja nostaa liksaa seuralta, hän tekee kaikkensa sen eteen, että joukkue siitä hyötyy. Iikasta tehtiin epäilemättä myös varoittava esimerkki. Joku voi siitä herneet vetää nenäänsä, mutta suurin osa järkevistä ihmisistä miettii kaksi kertaa jatkossa, miten muun joukkueen edessä käyttäytyy, vaikka olisi kuinka tunteet pinnassa. Moni jengissä voi pitää sitä hyvänäkin merkkinä, että kopin myrkyttäjät lähtee kiitämään ennen kuin tosipelit alkaa.
 

F#21

Jäsen
Meikäläinen teki saman virheen kymmenvuotiaana naperona, että menin koutsin "ammattitaidolle" vittuilemaan. Palautti aika nopeasti maan pinnalle ja kertoi, että HIFKssa tuo ei ole sopivaa.

Miksi kerroin tämän, niin tuo on rehellisesti sanottuna lapsellista toimintaa Iikalta. Ei enää ammattipelaajan kuulu toimia kuten lapsi, vaan on sen verta kokenut ja tietää miten asiat kuuluu ammattimaisesti hoitaa.

Nyt on kova viikko tiedossa ja toivon Pikkaraiselta jotain ässiä hihasta. Pelkällä materiaalilla HIFK ei tule pisteitä ottamaan vaan vaaditaan tiivis viisikkopeli koko ottelun ajan. Itse haluaisin nähdä ihan perusasiat, eli kentällisten välit eivät kasva liian suuriksi ja avauksissa päästäisiin täyttämään kaikki kaistat. Ja jos vihdoinkin osattaisiin lyödä se päätykiekko silloin, kun sinne on vauhdissa hyökkääjät menossa. Liian usein peleissä on näkynyt tilanne, missä pakki lähtee nostamaan omista kiekkoa ja välit on liian suuret, jolloin hyökkääjät joutuvat pysähtymään vastustajan siniselle ja sen jälkeen pakki lyö kiekon päätyyn.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BOL: Pikulla ei ole homma oikein hanskassa. Iikka oli hävityn matsin jälkeen hiukan kommentoinnut pukukopissa hänen toimintaansa, jolloin koko koppi oli räjähtänyt nauruun. Tämä episodi oli varmaan yksi syy hänen lähtöönsä. Oli hiukan nolo tilanne Pikulle kuulemani mukaan.

Kuinka luotettavasta lähteestä tämä? Ei siinä että yllättyisin jos Kangasniemen popcorn-komennukseen oli muitakin kuin pelillisiä syitä, koska eihän Kangasniemi umpisurkea ollut kaukalossa.

Jos tämä huhu (ihan sama kuinka luotettava lähde, pidän näitä huhuina kunnes tulee todisteita) pitää paikkaansa, niin paskaa käytöstä Kangasniemeltä. Koutsia ei mennä nolaamaan kopin edessä, se on yksinkertaisesti joukkuehengen päälle kusemista.

Sama toisinpäin, nykyaikaiseen hyvään johtamiseen ei kuulu pelaajan haukkumiset koko joukkueen edessä, se on myös joukkuehengen päälle kusemista. Enkä sano että Pike olisi näin tehnytkään, huhut on huhuja. Summasmaisesta johtamisesta joku heitti huhua, mutta se että kopissa huudetaan ei ole mikään uusi juttu. Sitten jos on oikeasti ''Raivomaisia'' pelaajille huutamisia, niin se on surullisen paskaa johtamista.

Ei IFK varmasti henkisesti ole ihan balanssissa, siinä Sihvonen oli varmasti oikeilla jäljillä. Onhan sen nähnyt tuolla jäälläkin, hirveää puristamista maalipaikoissa, ja tekemisestä puuttuu rentous. Peli hajoilee eikä paketti pysy 60min kasassa, se on varmasti enemmän henkisen puolen juttuja kuin pelitavan. Joskin äärimmäisen vaativa pelitapakin siihen voi vaikuttaa. Hosumisella ja hawaji-lätkällä ne dominopalikat alkaa helpommin kaatua jopa ottelun sisällä.

Toivotaan ettei kopissa ole poltettu siltoja, koska kevääksi se flow ja henki pitäisi olla nimenomaan meidän etu, kun taktisella puolella otetaan todennäköisesti pataan. Jos siellä ei ole peruuttamattomia asioita tapahtunut, niin eiköhän keväällä nähdä yhtenäinen ja taisteleva IFK, vaikka koutsi ei tykkäisi kaikista pelaajista ja sama toisinpäin. Ammattilaisia kiinnostaa enemmän voittaminen kuin se mitä koutsi on puhunut kopissa pimeinä iltoina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös