Viestin lähetti Edit
Niin tämä case Söderholm - Eloranta on vähän vastaava tilanne kun mikä nähtiin viime keväällä HPK - TPS ottelussa, jossa Miettinen taklasi Rauteeta.
Söderholmhan ei vetänyt "kuolleeksi" kentälle, kuten Rautee.
Seuraukset molemmissa tilanteissa olivat osapuilleen samat. Iso ero on itse kontaktissa; Eloranta EI ojenna yläkroppaansa missään vaiheessa kohti Södeä.
Katselin itse myös vanhan videon uudestaan. Miettisen osuma ei näytä aivan yhtä pahalta, koska Miettinen ei muuta luistelusuuntaansa yhtä paljoa ja Rautee ei heitä volttia, mutta seuraukset kylläkin olivat vakavammat, koska Rauteen oikealla jalalla oli osa painosta. Miettinen liukuu taklaukseen polvi edellä ja yläruumis ei osu ollenkaan Rauteeseen. Osuma näyttäisi olevan puhtaasi polvella. Toni ei heitä hanskoja, koska se on kiellettyä. Eloranta kylläkin yrittää osua myös ylävartalolla. Viime keväänä melkoinen määrä HPK:n kannattajista piti Rauteeta ainoana syyllisenä ja ämmänä, koska lähti väistämään taklausta. Olen erittäin tyytyväinen, että tällaiset väitteen jäivät sunnuntain tapauksessa TPS-kannattajien osalta melko vähäisiksi. En ole myöskään lukenut yhtään HPK-kannattajan syytettä Tonia kohtaan. Miksiköhän? Toisaalta hyvä niin, koska ei ole syytäkään - ei ollut viime keväänäkään.
Loukkaantumisen vakavuuden vääristely oli tuomittavaa, jos näin kävi. Filmaamiseen en usko vieläkään. Filmaamisen tuomitsen aina, paitsi jos kyseessä on keihästäminen, jolloin hyväksyn kaiken. Eikun enhän minä ollutkaan tuota mieltä.
Viestin lähetti Pärde
Ja ihan pienenä huomautuksena niille turkulaisille, jotka kovaan ääneen nyt huutelevat kaikkien hifkiläisten olevan neitejä ja pehmoja: laittakaa Söderholmin tilalle esim. Rautee. Johan siinä olisi tarvittu tiputusta, paareja ja jonkinlaista lastaa, jotta Mikko olisi saatu jäältä kärrättyä pois. Kuolo olisi eittämättä ollut lähellä, ja pelikieltoa olisi huudettu toistakymmentä peliä.
Plussat Södelle ja muille siitä, ettei filmattu ja kusetettu kurinpitäjää. Vaikka tässä on saanut hitusen paskaa niskaansa, niin ei me sentään mikään PalloSeura olla.
Söderholmilla säilyi kaikki pisteet ja ne jopa nousivat. Hän käyttäytyi erittäin kunnioitettavasti tilanteessa. Silti haluaisin tietää, mitä IFK:n huoltaja? sanoi hänelle ennen koppiin poistumista. Liittyikö sanominen mitenkään siihen, että tuomarit arpoivat silloin vielä rangaistuksia. Varmasti tämän pystyy perustelemaan pystypäin, mutta kun emme tiedä. Tehän olettekin Urheiluseura Toverit ja pysy vaan kuvitelmissasi.
Viestin lähetti Peter Gabriel
Että kahdella sitten selvisi... Juu juu, selvä.
Ruutu 10 peliä,
Miettinen viime kaudella 3 peliä
Ei tämä nyt ihan kai oikein mennyt...
Ehkä TPS sai Hulkkonen -hyvitystä?
Mistä Ruutu sai 10 peliä?
Miettinen sai alunperin 3 peliä, koska silloiset kurinpitäjät olettivat Rauteen loukkaantuneen. Tuomiota muutettiin loukkaantumisen lievyyden takia.
Kun sama mies jakaa tuomiot peräkkäisinä päivinä, on hieman halveksuvaa epäillä hyvitystä jälkimmäisessä tuomiossa. Ei siellä sentään Moberg ole tuomioita jakamassa. Ohmin tulkinta on kyllä sangen mielenkiintoinen, mutta en uskalla sitä suoraan julkisesti puoltaa.
Viestin lähetti Ossi
Rauteen "telomisesta". Minähän olen edelleen erään kertaalleen nähdyn kuvakulman perusteella sitä mieltä, että Miettisen ja M:n jalat eivät edes osuneet toisiinsa. Siitä huolimatta M onnistui lennättämään varusteensa kuin Jaska Jokunen konsanaan ympäri kenttää.
Vaikeampi juttu oli saada jalkaan verenpurkauma ilman yhtään osumaa.
Viestin lähetti mixu
Älytöntä väitää jatkuvasti että Eloranta haki puhdasta taklausta kun hänellä oli polvi edessä jo pitkän aikaa.
Ilta-sanomissa oli hyvä kuvasarja eilen mistä näki hyvin että mitään yläkroppa taklausta ei Eloranta hakenut vaan polvi edellä vastustajaan.
Lue sinä vaan keltaista lehdistöä ja katsele valokuvia! Videolta näkee selvästi, että Eloranta hakee ylävartalolla osumaa ja potkaisee vasemmalla jalalla voimaa kontaktiin. Videolta näkee myös selvästi, että Eloranta muuttaa vasemman jalkansa linjaa siten, että se osuu Tonia jalkaan. Oliko tarkoituksena osua polvella vai muuttaa luistelulinjaa siten, että osuu olkapäällä onkin toinen asia. Tässä tulevat kuvaan värilliset lasit, kun oikeastaan meidän täytyisi taas kerran kysyä Mikolta.
Mielestäni kyseessä oli taitamaton turhautuneen ja väsyneen pelaajan pahasti epäonnistunut tyrmäystaklausyritys, jonka seuraukset olisi ehkä voinut välttää joutuen naurunalaiseksi. En ole koskaan vielä nähnyt kenenkään jättävän tuossa tilanteessa taklausta yrittämättä. En ainakaan muista. Onko kellään antaa esimerkkejä? Yksi vaihtoehtohan olisi myös ollut antaa poikittaista mailaa. Sen muistan nähneeni monta kertaa.
Raiskausesimerkkisi oli tyypillisen epälooginen. Raiskauksen perimmäinen tarkoitus ei ole käsittääkseni saada naista raskaaksi.
Muukkosen tuomiot:
Hulkkosen tuomio on selvä viesti liigalle. Taklaajalla on aina vastuu taklauksistaan. Olen samaa mieltä asiasta, mutta en itse vetäisi johtopäätöksiä näin pitkälle. Laidan vieressä selin pää alhaalla vedetyt taklaukset ovat taklaajan vastuulla. Päätökset itse asiassa kieltävät kokonaan avojään taklaukset:
1. Pelaaja ei näe taklaajaa ja taklaaja ajaa silti. (case Hulkkonen)
2. Pelaaja näkee taklaajan ja väistää (case Eloranta)
Molemmissa tapauksissa siis oikea tulkinta on jättää taklaamatta. Todella harvinaista on, että pelaaja pitää pään ylhäällä ja ei näe taklaajaa. Pitämällä pään alhaalla voi välttää taklaukset kokonaan, koska puhtaastakin rangaistaan.
Tähän saakka päähän kohdistettu taklaus ei ole ollut sama asia, kuin päähän kohdistunut taklaus. Nyt eroa ei ole.
Vaarallinen päätös. Toivotaan, että videoiden lähettämisestä ei tule epidemiaa. Uskoisin olevani Muksun kanssa harvinaisen samoilla linjoilla tässä asiassa. Oma kantanikin on hieman muuttunut muutamien vuosien takaisesta - myönnettäköön. Tähän kylläkin vaikuttaa olennaisesti valmennukselliset asiat joukkueissa.
Ja sitten ihan yleisesti. Muukkonen on tähän saakka pitänyt selvää ja asiallista linjaa tuomioissaan. Miksi hän juuri nyt olisi niin pahasti erehtynyt. Siksikö, että teitä hävettää tunnustaa ylireagoineenne taas kerran?
L