Nyt on kyllä jääkiekkohistorian huonoin vertaus. Itselleni ei ainakaan aukea yhtään.
Lööpit/julkisuus. Noilla lainausmerkeillä "musiikillinen taito". Ruudulla keskitason tallaajan jääkiekkoilijan taidot. Niitä mennään katsomaan, niiden huonouden takia. Ruutua mennään katsomaan, että mitä se kaveri taas tekee? Maalin vai karkuunlähtemisen tappelussa. Okei, jääkiekon puolella vertaukset tulevat mielestäni lähemmäksi Sean Averyä tai Vitjazin tappelijoita. Joiden merkitys joukkueessa tai sarjassa on minimaalinen.
Kuten JHag tossa aiemmin kertoo, niin jos normaali jampperi tekee samat mitä Ruutu tekee. Ketään ei kiinnosta. Kaverille on muodostunut oma Alter ego, joka pääsääntöisesti saa vaan kyseenalaista mainetta. Ja ihan syystä.
Itse pidän paljon kovempina jätkinä esim. Jokereista Väänästä, Ben-Amoria, Ritaa ja Hahliakin. Jotain samaa tasoa Ruutu on Niemen ja Mäen kanssa.
Kovuutta on monenlaista: tilanne ja pelikovuutta. Mikael Granlund voi näyttää mallia siitä miten mennään, joka väliin. Ruutu näyttää mallia, miten väistetään taklauksia. Näin se vaan menee. Itse olin kääntämässä jo tässä jossain vaiheessa takkia ja jopa ymmärtämässä Ruutua. Koska on viime vuosina näyttänyt mallia maajoukkueessa potentiaalisista taidoista.
Mutta tämä syksy on taas näyttänyt, että on syitä miksi kaverin olisi parempi ollut jäädä NHL:ään tai mennä vaikka KHL:ään Vitjaziin. Näitäkään miehen tekoja ei millään kirjaviisaudella perustella, ellei kyseessä ole huono vitsikirja.
Jos aikoinaan keskusteltiin onko Komarov köyhän miehen Ruutu. Niin tänä ja viime syksynä katsellessani KHL-pelejä voin vain todeta, että Komarov on todella paljon mennyt Ruudun ohitse.
Jos joku otti tästä nokkiinsa ja on hirveä Ruutu-fani, niin olen pahoillani. Mutta älkää hyvät ihmiset irroittako yhtä lausetta, vaan lukekaa koko mielipiteeni. Tämä on vapaata keskustelua ja jos tämä tai edellinen kommenttini oli historian huonoimpia vertauksia yms. niin kannan ylpeydellä senkin meriitin =)