En ole jaksanut palstaa viime aikoina lukea, mutta arvaan, että myös Pesonen on saanut oman osansa. Olen itse odottanut rauhassa, mitä tuleman pitää ja itse asiassa olen ihan faktana tiennytkin, että sopimusneuvotteluja käydään. Uskon, että 1-2 pelaajaa tullaan vielä hankkimaan loppukauden aikana. Pakon edessä ehkä enemmänkin.
Nythän meillä on ollut poikkeuksellisen hyvä tilanne, kun ollaan oltu sarjakärjessä pidemmän aikaa ja se tuo joukkueen sisällä rauhaa ja selkänojaa. Täällä toki tilanne tuskin on ollut sama, mutta ei sen pidä joukkueen rakentamiseen vaikuttaa.
HIFK:ssa selkeästi panostetaan roolitukseen. Ja kun nyt ei olla hakemassa lähtökohtaisesti ykkös-kakkos-ketjuihin vahvistuksia, ei myöskään kannata sellaisia pelaajia hirveästi tiiraila. Meillä ei ole lähtökohtaisesti ole tarjolla ykkös-yv:tä, mutta kakkos-yv:ssä voi olla tonttia tarjolla, samoin alivoimalla. Kyllä mä näen, että lähtökohtaisesti ollaan haettu sitä kolmossentteriä, jonka voisi sitten tarpeen vaatiessa nostaa ylemmäskin. Mutta, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, Lehterän ja Kodytekin ketjuihin ei muutoksia haluta tehdä. Tällöin on pitänyt etsiä pelaajaa, joka sopii ominaisuuksiltaan kolmoseen ja jolle se rooli kelpaa. Ei me voida myydä pelaajalle paikkaa ylemmissä ketjuissa, jos lähtökohtaisesti hän ei siellä tule pelaamaan. Ja se ensimmäinen pettymys pelaajalle tulee jo ekoissa treeneissä, kun selviää, että paikka onkin kolmosessa. Ja vaikka tietenkin on hyvä huomioida kaikki paskimmatkin skenaariot, taloudelliset resurssit määrittelevät paljon. Eikä meillä oikeasti ole mitään syytä rikkoa kahta ekaa ketjua, koska ovat osoittaneet toimivansa erinomaisesti. Tosin, kakkosketjulla on nyt skarppaamisen paikka tuloksen tekemisessä. Mutta sellaista se on välillä.
Joukkuedynamiikka ei myöskään ole mikään mitätön tekijä. Uskon, että Somppi istuu jengiin oikein hyvin ja kun on pääkaupunkiseudulta kotoisin, sopeutuminen on helppoa ja hänellä on muutakin elämää kuin lätkä. Ja se voi olla tarvittava piristysruiske, mitä Somppi juuri nyt tarvitsee. Ja kyllä nämä asiat otetaan seurassa aina huomioon. Ei se este ole, jos joku tulee jostain pystymetsästä tänne, mutta nämä muun elämän aspektit saattavat olla tekijöitä, miksi kannattaa jaaksaa vääntää sopparista vähän pidempäänkin, vaikka fanit hermostuisivatkin.
Mulla on luottoa Pesoseen. Mulle Mieho ja Granberg eivät ole näyttö mistään osaamisesta, vaan kumpikin on ollut pelaajahankintoja, jotka on syystä tai toisesta tehty tietyillä hetkillä. Miehon suhteen otettiin riski, vaikka tiedettiin, että taustalla on loukkaantuminen/-sia, mutta niin tekee jokainen UJ jokaisessa jengissä. Joskus riskit realisoituu eikä pelaaja täytä odotuksia, joskus ei. Granberg oli monessa mielessä mielenkiintoinen haku ja itse asiassa loi ainakin mulle uskoa siitä, että ei olla liian kaavoihin kangistuneita. Eihän Granberg ollut mikään hallitsematon riski missään vaiheessa. Enkä usko, että tulevat hankinnatkaan ovat. Siiä ei sitten kukaan vielä tiedä, ovatko onnistuneita hakuja, mutta mihinkään silmät kiinni sinnepäin-hakuihin en usko. Mutta en olisi yllättynyt, jos ensi alkuun joku hankinta olisi suorastaan shokeeraava.