Viestin lähetti Ossi
Minä en ole tippaakaan huolissani siitä, mitä Jannen lähtö tekee joukkuehengelle. Jos olen yhtään kartalla, tällaisissa tapauksissa yleensä henki paranee. Joukkue ei tarvitse itsepäisiä sooloilijoita, vastarannan kiiskiä, ilmapiirin myrkyttäjiä tai vapaalippulaisia. En todellakaan tiedä, mitä ryhmää Janne edusti, mutta yksikin noista tai joku vastaava unohtunut riittää siihen, että mätämunan poistuminen saa pukukopissa tai sen liepeillä vähintäänkin hiljaisen hyväksynnän.
Minun käsitykseni mukaan tämä ilmapiirin myrkyttäjä jäi edelleen joukkueeseen. Niinimaa on aina ollut joukkueessaan pidetty jätkä, jos niin voi sanoa. Raato sitä ei ollut pelaajana, eikä ole sitä valmentajanakaan.
Minä odotan erittäin mielenkiinnolla WC:n loppua, kun pönttö niin sanotusti tyhjennetään.
Täällä monet perustavat kritiikkinsä Niinimaan viime vuoden MM-kisojen otteluihin, joissa kahdessa ensimmäisessä, Janne ei hyvin pelannutkaan. Kuitenkin koko lopputurnauksen ajan Niinimaa oli Suomen parhaita, jos ei paras puolustaja. Kovan aikaeron, uusien sääntöjen ja kaukalon vaikutusta kukaan ei muista. Samoten edellisissä kisoissa Janne pystyi nippa-nappa kävelemään, silti herra teki kaukalossa parhaansa ja oli myös silloin olosuhteisiin nähden hyvä. Eräs tuttu (liigatason valmentaja) sanoi, Jannen luistelua katsoessaan, että polvi on todella huonossa kunnossa, kun hän ei pysty toisella jalalla potkimaan lainkaan. Silti nyt ko. herra markkeerataan itkijäksi ja säälittäväksi maitojunalla takaisin tulevaksi joukkuehengen laskijaksi ja mätämunaksi. Itse en henkilökohtaisesti Jannea hyvin tunne, mutta yhteisten tuttujen kautta tiedän hänen olevan raudanluja ammattilainen, joka ei ihan helpolla hätkähdä. Eikä hän todellakaan ole mikään itkijä, saatikka sitten että hänen kanssaan olisi vaikeaa tulla toimeen.
Väitän että Janne on nyt katsonut että hänen ja Raadon välirikosta on joukkueelle vähemmän haittaa kun hän lähtee pois. Valmentajaa kun ei tämmöisellä aikataululla pysty vaihtamaan ja se luultavasti vaikuttaisi joukkueeseen enemmän negatiivisesti, eikä yksi pelaaja siihen pystykkään. Kuitenkin, kuten Urheilulehtikin kirjoitti... kulisseissa myrskyää. Minä näen Jannen teon ammattimaisena ja järkevänä. Hän haluaa myös että joukkue menestyy ja hänen mielestään tämä on siihen järkevin tie. Jos tämä ei ole ammattimaista käytöstä, niin mikä on?
Onhan se mukava hakea syyllinen tämmöiselle tapahtumalle pelaajasta, joka lähtee kävelemään. Paljon vaikeampaa on hakea todellisia syitä, jotka johtavat tähän. Pelaaja, joka on pelannut >600 NHL ottelua usean eri valmentajan alaisuudessa ja on aina kuulunut joukkueen luottopelaajiin, tuskin on se syyllinen tähän tapahtuneeseen.