PLUSSAA:
-Tykkäsin tunnarista !
-Loppua ja Jaskan perhekuviota lukuunottamatta hyvin perinteinen James-pätkä. Johdannossa jopa kauhuleffaelementtejä Madeleinen lapsuudesta ja kaahailua DB vitosella. Vempeleitä oli myös kiitettävän paljon, mikä on näissä aina plussaa. Jaskalle maistui myös aika hyvin alkohooli.
-Craigista olen leffa leffalta alkanut tykkäämään enemmän. Se minkä mies hienostuneisuudessa menettää korvataan uskottavuudella. On lisäksi mielestäni hyvä näyttelijä.
-Perinteiset sivuhahmot M,Q ja Leiter saivat myös roolia.
-Melko kuumat Bond-tytöt (saako näin sanoa) Madeleine ja Paloma.
-Tarina oli kyllä mielestäni ihan hyvä, vaihteeksi mieleltään nyrjähtänyt hortonomi (?), joka suunnittelee massamurhaa. Lisäksi henkilökohtaisia kostoelementtejä ja pakkolomaa
License to kill:n tyyliin. Pituus ei puuduttanut ainakaan minua.
MIINUSTA:
-En voi mitään sille, että sanon ensimmäisenä loppuratkaisu. Toki ymmärrän tarpeen paketoida Craigin aikakausi, ja viimeistään lapsen tullessa mukaan kuvioihin alkoi mieleen hiipimään aavistus siitä, että Jaskan päivät ovat nyt luetut. Jonkinlaista liikutusta jopa tunsin tässä, enkä Bond-elokuvissa ole siihen tottunut (ehkä Desmond Llewellynin jäähyväisissä on samaa). Enkä oikeastaan sitä kaipaakkaan. Mulle nämä ovat loistavaa viihdettä. Leiterin kuolema oli ihan samaa sarjaa ja sinänsä turhaa. Kas kun ei vielä vaikka Mallorya, Q:ta ja Tanneria ammuttu. Samaan kasaan vaan, saatana!
-Uusi 007 Nomi jäi täysin irralliseksi ja päälleliimatun oloiseksi. Näyttelijä Lashana Lynchillä oli mielestäni epäkiitollinen rooli, josta sinällään suoriutui ihan hyvin. Mikä hahmon tarkoitus ylipäätään oli ? Vittuilla perinteisen Bondin haikailijoille ?
-Rami Malekin pahista odotin kovasti, mutta kyllä Lyutsiferin osuuskin jäi pieneksi ja toteutus puolitiehen. Pettymys ilman muuta.
Leffa jäi ehdottomasti silti plussan puolelle. "Avoimemmalla" loppuratkaisulla ja ilman Jaskan perhekuvioita olisi voinut olla jopa ehkä paras Craigin leffoista. Niinkuin
@Roger Moore :kin tuossa edellä pohdiskeli, myös itse tykkäisin Bondeista hippasen keveämpinä. En tarkoita, että NTTD:n loppuratkaisussa Jaskan olisi pitänyt juoda samppanjaa ja paneskella Paloman kanssa pelastuslautalla Boris Johnsonin seuratessa aktia satelliitin välityksellä, vaan liiallisen vakavamielisyyden poisjättämistä. Tuovatko Bondin kyyneleet ja menetykset uusia katsojia sitten, en tiedä ? Kävin edeltävällä viikolla katsomassa
The Fatherin, joka kosketti, niinkuin odotin ja toivoinkin. Mennessäni Bondia katsomaan liikuttuminen on korkeintaan kiusallista ja häiritsevää. En myöskään ole innostunut tästä tavasta ketjuttaa eri elokuvien tarinoita, vaikka kaipa sekin markkinamiesten tutkimana tuottoisaa on.
Mielenkiintoista nähdä, miten ja koska leffasarja tästä jatkaa. Itse haluan jatkossakin seurata James Bondin tarinaa, en jonkun geneerisen MI6:n kenttätyöntekijän, jolla sattuu olemaan koodina 007. Ehkä seuraavassa leffassa tämä kaikki olikin vaikka Malloryn unta ?
James Bond palaa kuitenkin vielä, ehkä jopa ensi kesäkuussa.