Jalkapallon MM-Kisat Saksassa 2006

  • 88 784
  • 800

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
scholl kirjoitti:
Puhutko Rüstüstä?

Puhun ja sen varmasti hyvin tiesit. Turha alkaa pilkkua nussimaan, jos et osta minulle näppäimistöä missä löytyy kaikki maailman tarvittavat aakkoset. Samoin voisi esim. jättää kirjoittamatta kaikki kiinalaiset nimet meidän aakkosilla, koska ne eivät oikeasti pystytä kääntämään meidän aakkosiimme.

Erityismainintana otettakoon että viestissä jota lainasin nimi oli kirjoitettu samaan muotoon kuin vastauksessani. Kas kun et siihen tarttunut. Toisaalta en ihmettele trolli kun olet ettet kaikkeen ehdi trollaamaan.
 

scholl

Jäsen
eagle kirjoitti:
Puhun ja sen varmasti hyvin tiesit. Turha alkaa pilkkua nussimaan, jos et osta minulle näppäimistöä missä löytyy kaikki maailman tarvittavat aakkoset. Samoin voisi esim. jättää kirjoittamatta kaikki kiinalaiset nimet meidän aakkosilla, koska ne eivät oikeasti pystytä kääntämään meidän aakkosiimme.

Selvä pyy ëäglë. Sinun kohdallasi puhumme ja kirjoitamme kaikki jatkossa päinhelvettiä, kun siitä niin pidät.

¨-merkin puuttuminen näppäimistöstäsi on sellainen virhe, että otapa heti maanantaiaamuna yhteys kuluttajavirastoon.

EDIT: Ei ole kyse pilkunnussimisesta, jos kyse on aivan erilaisesta äänteestä. Esim. jos kirjoitat u:n, kun pitää kirjoittaa y, on kyse samanlaisesta asiasta. Tai jos kirjoitat c, kun pitää kirjoittaa ç niin mennään yhtä viturallaan. Tietysti jos saa hirmuisen suuret kiksit siitä, kun voi naureskella vituralleen kirjoittamisen riemulle niin olkaa hyvät vain

EDIT2: Jos ei voi kirjoittaa ä niin miksei kirjoita ae, jos ei voi kirjoittaa ö niin miksei kirjoita oe ja jos ei voi kirjoittaa ü niin miksei kirjoita ue. Tai jos ei taitu ç niin miksei laita mielummin s. Tehtiinhän niin silloinkin, kun tietokoneissa ei ollut vielä umlauteja. Kaikkihan muistavat olympialaiset ja mm-kisat missä olivat mukana mm. Haemaelaeinen sekä Nykaenen. Ja niinhän sähköpostiosoitteissa monilla firmoilla tehdään vieläkin. Umlautien puute ei oikeuta päinhelvettiä toimimaan. ae korvaa ihan hyvin ä:n puutteen, oe ö:n sekä ue ü:n. Rystykin olisi parempi kuin Rustu, jos ei muuhun pysty. Vai sanotaanko pustu.
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi pojat, että mahtaa olla Istanbulissa karkelot. Näinköhän Sveitsin pojat selviävät hengissä takaisin koteihinsa?

Mieluummin olisin periaatteessa nähnyt Turkin kisoissa, sillä onhan heillä paljon mielenkiintoisempi porukka kasassa kuin esim. Sveitsillä, mutta silti olen tyytyväinen turkkilaisten jäädessä rannalle. Voin nimittäin kuvitella sen molotuksen, valituksen ja yleisen sekasorron määrää katsomossa ja kentällä, kun tänäänkin on bosporissa laitettu kaikki peliin. Pitää toki nähdä Eurosportin kooste myöhäisillassa, ennen turkkilaisten tuomitsemista. Eipä siellä aikaa ole ainakaan heidän toimestaan pelattu jatkuvasta tappioasemasta johtuen.

Aiemmin päivällä Uruguay sekä Bahrain aloittivat omat ajanpeluupelleilynsä jo viiden minuutin pelin jälkeen, ja olinkin enemmän kuin tyytyväinen molempien jäätyä lopulta ulos kisoista. Huikein suoritus oli se kuolemaa tekevä uruguaylaispelaaja, joka kitumuksensa keskellä lähikuvissa kurkki sormiensa välistä, antaako tuomari aussille lappua. Kunnon pelleilyä, mutta saivat onneksi "ansionsa" mukaan. Sinä määrin alkoi heidän touhunsa pännimään heti ensiminuuteilla.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Uleåborgir kirjoitti:
Olin Turkissa elokuussa 2000 kun Galatasaray voitti Super Cupin finaalissa Jardelin jatkoaikamaalilla Real Madridin. Voi sitä hulinaa. Meille suomalaisille tarjottiin samppanjat hotellin baarissa ilmaiseksi. Tuolla ei todellakaan ystävällismielinen valkonaama tule tapetuksi.

Todella outo yhteensattuma - olin itse samaan aikaan Turkissa. En valehtele yhtään, jopa humalaltani muistan hyvin sen fiiliksen. Naps, taas soi Galatasarayn kannatusbiisi päässä, karvaisen miespoikakuoron esittämänä.

Ja vaikka tänään tunnelmat ovat erinsuuntaiset, ei tapetuksitulemis-korttia olisi tarvinnut nostaa esiin. Tuskinpa kuitenkaan Istanbuliin nyt tappion hetkellä haluaisit, siinä jännitys.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
scholl kirjoitti:
EDIT: Ei ole kyse pilkunnussimisesta, jos kyse on aivan erilaisesta äänteestä. Esim. jos kirjoitat u:n, kun pitää kirjoittaa y, on kyse samanlaisesta asiasta. Tai jos kirjoitat c, kun pitää kirjoittaa niin mennään yhtä viturallaan. Tietysti jos saa hirmuisen suuret kiksit siitä, kun voi naureskella vituralleen kirjoittamisen riemulle niin olkaa hyvät vain

Etpä näytä itsekkään käyttä ç kun siihen olisi tarvetta. Ja kysymys kuuluukin miksi kohdistit kysymyksen minulle, kun alunperin en edes kysynyt/puhunut asiasta johon vain vastasin ystävällisesti. Olisithan sitä voinut suurena tietejänä itse vastata tuohon alunperin ja korjata huomattavan virheen, etkä alkaa jälkiviisaaksi. Tosin en sinällään ihmettele, kun kyseessä olet sinä, eli trolli joka ei koskaan itse asiasta ole keskustellut.

Niin ja odotan sinulta jatkossa myös kiinan&korean&japaninkielisten nimien oikeinkirjoitusmuotoa, enkä suinkaan niitä laihoja eurooppalaiseen kirjoitusmuotoon väännettyjä muotoja. Koska sehän on täysin eri asia.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Itse en kauheasti jalkapalloa seuraa. Mutta minua ihmetyttää se,että noihin MM-kisoihin pääsee maita kuten Sveitsi ja Trinidad ja Topago ja Australia niin ja kai niitä heikompia maita nyt enemmänkin on,mutta kun en seuraa,niin en tiedä. Mutta mikä mättää siinä,että Suomi ei MM-kisoihin pääse? Tuskinpa Suomi nyt kauheasti Sveitsiä heikompi maa on? Kyllä nyt luulisi Suomenkin joskus pääsevän noihin kisoihin,mutta ei. Ei,ei ja ei...missä mättää?
 

Kaivanto

Jäsen
scholl kirjoitti:
Ei ole kyse pilkunnussimisesta, jos kyse on aivan erilaisesta äänteestä. Esim. jos kirjoitat u:n, kun pitää kirjoittaa y, on kyse samanlaisesta asiasta. Tai jos kirjoitat c, kun pitää kirjoittaa ç niin mennään yhtä viturallaan.

scholl kirjoitti:
onko maassa rygby ja aussifutis, kenties vaikkapa jopa maahockey tai kriketti suositumpaa.
Puhutko rugbysta?

scholl kirjoitti:
Oceaniasta on ollut luvattoman vaikeata päästä kisoihin
Puhutko Oseaniasta?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Solomon kirjoitti:
Todella outo yhteensattuma - olin itse samaan aikaan Turkissa. En valehtele yhtään, jopa humalaltani muistan hyvin sen fiiliksen. Naps, taas soi Galatasarayn kannatusbiisi päässä, karvaisen miespoikakuoron esittämänä.

Ja vaikka tänään tunnelmat ovat erinsuuntaiset, ei tapetuksitulemis-korttia olisi tarvinnut nostaa esiin. Tuskinpa kuitenkaan Istanbuliin nyt tappion hetkellä haluaisit, siinä jännitys.

Missä päin Turkkia sijaitsit, itse olin tietenkin Alanyassa!

Kursk oli uponnut ja Hakan Sükür oli kuulemma petturi. Ilhanit ja Hasanit tulistuivat kun kehuin Hakan Süküriä: "Sükür is nothing, he betrayed us!".

Sükür saman vuoden keväällä siirtynyt Interiin...

Tuo tapetuksitulemiskortti ei koskenut sinun ja minun keskustelua tässä ketjussa vaan oli irtiotto tästä ketjusta tämän ketjun ulkopuolisiin ja historiallisiin asioihin. Ikäviin tosin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vilperi kirjoitti:
Itse en kauheasti jalkapalloa seuraa. Mutta minua ihmetyttää se,että noihin MM-kisoihin pääsee maita kuten Sveitsi ja Trinidad ja Topago ja Australia niin ja kai niitä heikompia maita nyt enemmänkin on,mutta kun en seuraa,niin en tiedä.
Euroopan maista pätee yleensä yksinkertaisesti se, että kisoihin pääsevät maat ovat parempia kuin Suomi. Toki karsintalohkoissa on eroja, mutta harvoin Euroopasta mukaan pääsee joukkueita, jotka eivät MM-kisoihin kuuluisi.

Mutta esim. Saudi-Arabia, Trinidad-Tobago ja muut vastaavat heikompaan kastiin luettavat viime aikojen MM-kisoissa esiintyneet Euroopan ulkopuoliset maat ovat selviytyneet kisoihin eri maanosien ns. kiintiöpaikkojen mukaan, joten luonnollisesti muista maanosista (etenkin Euroopasta) jää huonompiakin maita sivuun. Aina voidaan toki kiistellä, ovatko Puola, Sveitsi tai vaikka Latvia niin paljon parempia kuin Suomi... No, olkoon vaikka huonompia, mutta kisoihin he ovat viime vuosina joka tapauksessa selvinneet kukin vuorollaan.

Esim. 2002 MM-kisoissa oli mukana juuri tuo Saudi-Arabia, vaikka niinkin paska joukkue kuin Hollanti oli kisoista poissa. Kumpikohan joukkue olisi tarjonnut futiksellisesti enemmän kyseiselle turnaukselle..? Muistaakseni s-arabialaiset ottivat alkulohkossa Saksalta rättiinsä 8-0.

Jumalauta, Bahrainin yliajalla ulosajettu sankari oli nimeltään Ali Baba!
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
vilperi kirjoitti:
Itse en kauheasti jalkapalloa seuraa. Mutta minua ihmetyttää se,että noihin MM-kisoihin pääsee maita kuten Sveitsi ja Trinidad ja Topago ja Australia niin ja kai niitä heikompia maita nyt enemmänkin on,mutta kun en seuraa,niin en tiedä. Mutta mikä mättää siinä,että Suomi ei MM-kisoihin pääse? Tuskinpa Suomi nyt kauheasti Sveitsiä heikompi maa on? Kyllä nyt luulisi Suomenkin joskus pääsevän noihin kisoihin,mutta ei. Ei,ei ja ei...missä mättää?

Trinidad&Tobagon ja Australian selviytymisessä kisoihin ei ole mitään tekemistä Suomen kanssa koska pelaavat eli konfederaatioissa ja paikat jaetaan niiden mukaan eikä maailmanlaajuisen karsinnan kautta. Onhan Sveitsi nyt kuitenkin historiallisesti selvästi parempi jalkapallomaa kuin Suomi, useamman kerran aiemminkin ollut arvokisoissa mukana.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Sveitsin niputtaminen jalkapallon banaanivaltioihin on kovin absurdia. Voi huvikseen laskea vaikkapa kuinka monta kertaa sveitsiläinen seura on ollut CL'ssä tai pitkällä muissa seurajoukkueiden turnauksissa. Samoin voi katsella vaikkapa vain kuinka monta sveitsiläistä pelaa tai on pelannut euroopan huippusarjoissa, niin kokee yllätyksen. Huomattavasti laajempi tämä(kin) rintama on kuin Suomella.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Kisoihin selviytyneet maat

UEFA(14 paikkaa): Saksa, Ukraina, Hollanti, Englanti, Kroatia, Italia, Portugali, Sveitsi, Ruotsi, Puola, Ranska, Serbia Montenegro, Espania, Tsekki.

CONMEBOL (4.5 paikkaa): Brasilia, Argentiina, Ecuador, Paraguay.

CONCACAF (3.5 paikkaa): Yhdysvallat, Meksiko, Costa Rica, Trinidad&Tobago

CAF (5 paikkaa): Angola, Norsunluurannikko, Togo, Ghana, Tunisia.

AFC (4.5 paikkaa): Japani, Iran, Etelä-Korea, Saudi-Arabia.

OFC (0.5 paikkaa): Australia
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tsekki ja Espanja varmistivat sitten omat paikkansa. Nyt on siis kaikki 32 maata selvillä.

Odottelemaan arvontakoreja ja ennakoimaan kuolemanlohkoja. Eikös se ole niin, että euromaita voi olla korkeintaan kaksi ja muista maanosista korkeintaan yksi maa samassa lohkossa?
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Espoon Siniset kirjoitti:
Odottelemaan arvontakoreja ja ennakoimaan kuolemanlohkoja. Eikös se ole niin, että euromaita voi olla korkeintaan kaksi ja muista maanosista korkeintaan yksi maa samassa lohkossa?

Käytännössä näin, tosin sijoitetuista maista ja arvontakoreista ei ole mitään varmaa tietoa vielä mutta tuskin FIFA näitä kriteerejä lähtee muuttamaan.

Mielenkiintoista nähdä millä kaavalla sijoitetut maat kalkuloidaan, tästä on esitetty useitakin eri versioita ja FIFA ei tosiaan vieläkään ole konfirmoinut miten se aikoo sijoutetut maat määritellä.

Sijoitetut maat lienevät mikäli vanhaa kaavaa käytetään Saksa, Brasilia, Espania, Italia, Englanti, Meksiko, Argentina, Ranska. Muutoksia tosin voi kaavaan tulla.
 

hylsy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Bayern München, Lennart Petrell
vilperi kirjoitti:
Tuskinpa Suomi nyt kauheasti Sveitsiä heikompi maa on?

Kyllä Suomi vaan on selvästi Sveitsiä heikompi jalkapallossa.

Onnittelut Sveitsille, harmittelut Turkille. Voi sitä hulinan määrää Istanbulissa...
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saksalaiset kisajärjestäjät varmaan huokaisevat helpotuksesta, kun Turkki ei mukaan päässyt. Kohtuu kookas turkkilaisvähemmistö olisi voinut intoutua melkoisten kinkereiden pitoon kisojen aikana. Tilauksessa oli Englanti-Turkki tai Turkki-Saksa, mutta nyt tämä skenaario jää toteutumatta.

Onko lohkojaoissa maanosajaon lisäksi jotain ranking-jakoa?

Mietin vaan, että pari lohko voisi olla esim. tämmöisiä...
Brasilia
Hollanti
Italia
Meksiko

Ranksa
Saksa
Argentiina
E-Korea

Ja sitten turistilohko:
Puola
Togo
Trinidad
Saudi-Arabia

Edellisissä kisoissa ennakolta kohtuu kova lohko:
Ruotsi
Englanti
Argentina
Nigeria
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
zamuel kirjoitti:
Saksalaiset kisajärjestäjät varmaan huokaisevat helpotuksesta, kun Turkki ei mukaan päässyt. Kohtuu kookas turkkilaisvähemmistö olisi voinut intoutua melkoisten kinkereiden pitoon kisojen aikana. Tilauksessa oli Englanti-Turkki tai Turkki-Saksa, mutta nyt tämä skenaario jää toteutumatta.

Onko lohkojaoissa maanosajaon lisäksi jotain ranking-jakoa?
/QUOTE]

On, kuten steepler tuossa muutama viesti aikasemmin totesi. Eli tuommoisia lohkoja ei voi tulla.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oli aamun tulosruudusta päätellen kunnon hulina jo heti pelin päätyttyä - nimittäin pelaajien kesken. Kauheaa vääntöä poistuttaessa kentältä. Yksi sveitsiläispelaaja juoksi videossa kohti pukukoppeja, potkaisten samalla voimalla jotakin Turkin joukkueen jäsentä polvitaipeisiin, ja jatkoi juoksuaan ja hyppäsi roikkumaan Alpayn(oikein kirjoitettu? Kielipoliisi?) selkään. Oikein vihlaisi itsellä kun sen näki, sen verran kovaa potku lähti. Tainnut yksi sveitsiläinen joutua sairaalaankin. Saas nähdä, tuleeko jälkiseuraamuksia Turkille tai Sveitsille, tai vaikka molemmille.
 

Ride

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Arto92
Liput & majoitus

Onko kukaan saanut jo lippuja ostettua? Entäs millainen tilanne on Saksaan menijöillä tuon majoituksen suhteen? Itse olen ajatellut tuonne Saksaan suunnistaa alkulohkon pelien aikana. Paikasta ei ole vielä niin tietoa, mutta sen käsityksen olen saanut että esim. vajaan viikon reissun aikana pitäisi muutamassa eri kaupungissa käydä kun nuo matsit ovat samassa paikassa about 5 pv välein. Ehdoton suosikki kisoihin on Saksa ja kakkosena tulee Ruotsi.
 
Joukkuet kasassa. Trinidad & Tobago, ei voi olla totta. Tulee ihan missikisat mieleen. Kuinkahan moni omassa eurolohkossaan esim. neljänneksi jäänyt maa on teeteetä parempi? No juu, ollaan globaaleja.

Turkin mukanaolo olisi tuonut kisoihin lisää väriä, mutta toisaalta Sveitsi on kyllä sympaattisempi, joskaan ei kovin tunteita herättävä. Onneksi myös Tsekki ja kakkossuosikkini Espanja ovat mukana.

Nythän tässä alkaa jo kunnon kutinat, kun osallistujat ovat selvillä. Italiahan kävi kylvettämässä oranssipuppelit Amsterdamissa, mikä saattoi hieman muuttaa joidenkin ennakko-odotuksia.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kisakuume nousee.

Eilen tuota Turkki-Sveitsi -ottelua katsellessa alkoi ensimmäistä kertaa MM-kisakuume kohota, pelistä kun selvästi näki, että nyt pelataan tosissaan. Vaikka sen kummempaa antipatiaa minulla ei Turkkilaistakaan jalkapalloa kohtaan ole, niin jännitin ihan tosissani Sveitsin puolesta. Jotenkin assosioin melko nopeasti pelin alun jälkeen Sveitsin taistelun moneen Suomen peliin, joissa johtoasemassa on luovutettu ote vastustajalle ja sen takaisin saaminen on ollut todella tuskaista. Turkki oli eilen parempi, jopa selvästi. 3-1 maaliin johtanut pilkku tosin oli vähän heppoisestui tuomittu, sveitsiläinen kun liukui turkkilaisen eteen ilman kontaktia ja turkkilainen juoksi päin jo paikallaan olevaa sveitsiläistä.

Onnittelut kuitenkin Sveitsille kisapaikasta ja Turkille hyvästä esityksestä eilen. Turkkilaiselle yleisölle nyt sitten ei juuri positiivista palautetta voi antaakaan.

Lippuja kisoihin en valitettavasti ole vielä saanut, mutta vielähän noita myyntivaiheita on kolme jäljellä, seuraava arvontavaihe alkaa joulukuun 12. päivä. Lohkojakoa odotan mielenkiinnolla, kotikaupungissa pelaavat joukkueet kiinnostavat. (Siinä mielessä hyvä, että Turkki ei kisoihin päässyt, sillä kisat tulevat jo muutenkin häiritsemään normaalia elämistä riittävästi, puhumattakana siitä, jos täällä pelattaisiin vaikkapa Englanti-Turkki tms. pelejä.)

204 päivää.

-tt
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
zamuel kirjoitti:
Onko lohkojaoissa maanosajaon lisäksi jotain ranking-jakoa?

Kyllä on, yksi kori koostuu kahdeksasta sijoitetusta, yksi lohko kahdeksasta UEFA joukkueista ja kaksi muuta joistain kombinaatioista kuitenkin niin että saman liiton joukkueet ovat samassa korissa. Jos lähdetään siitä että 5 UEFA joukkuetta on sijoitettuna mikä on kohtuu varmaa niin tuon UEFA korin ulkopuolelle jää vielä yksi UEFA joukkue.

Pahin lohko mikä voi olla mahdollinen olisi ehkä.

Brasilia
Hollanti
Portugali
USA
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
sixtus kirjoitti:
Yhtäkään miellyttävään fudikseen pystyvää aussia en ainakaan tiedä.

Tim Cahill?

Hienoa, että karvakädet tippuivat kisoista Sveitsin kustannuksella! Turkki on futiksessa se ykkösinhokkini. Frei kunnostautui jälleen kerran Sveitsin tuhlaajapoikana, vaikka pilkun upottikin sisään. Yllättäen tavaraa oli taas lentänyt pelaajien niskaan, niin kuin aina Turkissa. Se on vaan kumma homma, että niillä on ihan omat säännöt ja sanktioita harvemmin tulee.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Turkin saisi sysätä Aaasian karsintalohkoon. Turkki ei ole Eurooppaa ei maantieteellisesti eikä kulttuurinsa puolesta, joten miksi näiden kebab-myyjien pitää olla samassa karsintaryhmässä? Toivottavasti eilisestä tulee kunnon rangaistus. Mutta kuten ylempänä todettiin, oli kyllä kisajärjestäjien onni, että Turkki tippui, olisi ollut ainekset Saksassa täydelliseen kaaokseen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kansainvälisen jalkapalloliiton puheenjohtaja Sepp Blatter uhkaa estää Turkkia osallistumasta vuoden 2010 MM-turnauksen karsintoihin keskiviikon MM-jatkokarsintaottelun Turkki-Sveitsi väkivaltaisuuksien vuoksi.

-MTV3

Loistavaa! Harmi vaan, että eihän nämä uhkaukset koskaan mihinkään johda. Voisikohan lievempi vaihtoehto olla karsintojen pelaaminen tyhjille katsomoille?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös