H-katsomo kirjoitti:
Mitäs muuten kuvernööri siihen sanot jos laitan tuosta soimaan Gianna Nanninin Un'Estate Italianan? Mielikuvat Diegon kyynelistä, Pedro Monzonin viikatteesta ja Jorge Burruchagan takatukasta eivät tuon kappaleen myötä jätä kylmäksi.
Ah, nyt ollaan muuten siinä aiheessa, mikä on minulle jalkapallossa kaikkein rakkain. Jalkapallon MM-kisat ja Argentiina.
Italia 1990, mitä muuta voi sanoa, elämäni jalkapalloelämys. Ikää ei paljoa ollut mutta joka ainoan pelin katsoin, aivan fiiliksissä. 1986 olin valitettavasti vielä hieman liian nuori ymmärtämään asioista yhtään mitään, mutta jo pari vuotta siitä olin kyllä katsonut videolta niiden karkeloiden parhaita paloja ja rakastunut Argentiinaan ja Diegoon aivan kympillä. Mutta 1990 Argentinan jengiä en voi liikaa ylistää, aivan mahtava jengi. Pelasi sitten miten tylsää fudista tahansa, mutta mulle toi on kaikkien aikojen suosikkijoukkue. Sergio Goygoechea, josta kukaan ei varmaan kisojen jälkeen kuullut yhtään mitään, mikä veskari! Muita huikeita persoonia ja muistoja tuosta joukkueesta ovat tietysti alakerran päällikkö Ruggeri, viikate-Monzon joka nauroi ulosajonsa jälkeen, oliko hän kentällä edes minuuttia?! Ja Claudio CANIGGIA. Vaalea tappaja, Diegon tutkapari kentällä ja vähän muissakin asioissa. Parempi kuin Beckham, keksitysexpertti Olarticoechea.
Suosikkipelithän näistä kisoista ovat jäätävä 2. kierroksen trilleri Argentiina-Brasilia. Brassien piti palata mestariksi, kärjessä huikea nelikko, 1986-sankarit Careca/Muller, ja nuoret nousevat lupaukset Bebeto/Romario. Keskikentällä Alemao-Dunga. Argentiina pelasi sitkeää puolustustaistelua ja lopulta hieman ennen ottelun loppua se yksi tilanne tuli - Diego vapaana keskikentällä, nopea pystysyöttö, Caniggia läpi ja peli ratkennut. Huikea voitto ja sitä tunnelatausta Brasilian ja Argentiinan välillä on niin mahtava katsoa.
Sitten tietysti välierä Italia-Argentiina joka löytyy minulta VHS-muodossa varmasta tallesta, kuten myös MM-kisojen 86 ja 90 koostenauhat. Tämä oli mahtavaa fudista ja myös täynnä draamaa. Taas kun Argentiinan piti olla lyöty, yksi puolittainen tilanne ja mikä maali...Olarticoechean keskitys ja Caniggian no look-pusku. Ensimmäinen maali Zengan taakse koko kisoissa. Rankkareissahan Italiaa ei tarvitse pelätä...Tästä pelistä jäi parhaiten mieleen Napoli ja Diego, Diego laittoi pilkun sisään valtavien paineiden alla mokattuaan Jugoslaviaa vastaan - puolet stadionista vihelsi, puolet hurrasi. Diegon tuuletus on jäänyt pysyvästi mieleen. Ja Goygochea hoiti sitten loput, mahtavat tuuletukset Argentiinalaisilta.
Finaali on yksi rakkaimpia ja synkimpiä muistoja. Vieläkin harmittaa tuon idioottituomarin järkyttävä ratkaisu laittaa pallo pilkulle, miten voi tuomari ratkaista MM-finaalin tuolla tavalla?! MM-historian mahtavin taistelu mahtavilta persoonilta ei saanut palkintoa. Ja niitä Diegon kyyneliä ei voi ikinä unohtaa, paita riisuttuna ja sankari oli lyöty.
Minun kaikkien aikojen joukkue muistaakseni tällaisessa muodossa:
Caniggia
Diego
Olarticoechea-Giusti-Basualdo-Burruchaga
Fabbri-Ruggeri-Sensini-Serrizuela
Goygochea
---
Muita hauskoja muistoja kisoista ovat tietysti "shokkitappio" Kamerunille, Higuitan zombailut jatkoajalla Kamerunia vastaan, Kolumbian huikea yliajan tasoitus voittamatonta Länsi-Saksaa vastaan, Argentiinan pakkovoitto Romaniasta, Roger Milla, Englanti-Kamerun, Italian mahtava joukkue joka olisi myös ansainnut mestaruuden...No hitto olisihan niitä vaikka kuinka.
1994 ovat hyvät kakkoskisat, 98 kolmantena, vielä suht. värikkäät. 2002 oli kaikkien aikojen floppi, haluan unohtaa ne kisat. Surkeat jengit pärjäsivät väsyneitä staroja vastaan. Etelä-Koreaa suosineet tuomariskandaalit eivät unohdu. 2006 kisoja ajatellen odotukset ovat Argentiinan osalta korkealla mutta yleisesti ottaen matalalla, en varmasti koskaan enää koe samanlaista jalkapallohuumaa kuin 1990.