Jalkapallon Euro 2004

  • 123 776
  • 1 586

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Viestin lähetti eagle
Niinno, Ranska on päästänyt omiin maalin viimeksi viime vuoden kesäkuussa. Viimeiset 8 ottelua ei ole mennyt yhtään omiin käsittääkseni.
Niitä otteluita on kait 10. Viimeksi Ranskan taakse maalin teki Turkki 26.06.2003
Sen jälkeen onneaan on koittanut ainakin
29.06.2003 Kamerun
20.08.2003 Sveitsi
06.09.2003 Kypros
10.09.2003 Slovenia
11.10.2003 Israel
15.11.2003 Saksa
18.02.2004 Belgia
31.03.2004 Hollanti
20.05.2004 Brasilia
28.05.2004 Andorra
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tj
Parahin Pee. NÄMÄ ihmiset, joista puhut, ovat mieshuoria. Eivät oululaiset. Mutta juuri nämä ihmiset, jotka valitsevat kannattaakseen esim. Italian tai Englannin Suomen maajoukkueen sijaan - HE ovat AITOJA mieshuoria.

Siis minäkin olen aito mieshuora? Hmm...jokin tuossa ei täsmää.

Go England!

edit. fiilausta
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti kosh
Niitä otteluita on kait 10. Viimeksi Ranskan taakse maalin teki Turkki 26.06.2003
Sen jälkeen onneaan on koittanut ainakin
29.06.2003 Kamerun
20.08.2003 Sveitsi
06.09.2003 Kypros
10.09.2003 Slovenia
11.10.2003 Israel
15.11.2003 Saksa
18.02.2004 Belgia
31.03.2004 Hollanti
20.05.2004 Brasilia
28.05.2004 Andorra

Kiitoksia korjauksesta, tuo Brasilia ottelu unohtui lisätä kahdeksaan(huolimattomuus) ja Andorra ottelua en ollut edes huomannut.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Tj
Parahin Pee. NÄMÄ ihmiset, joista puhut, ovat mieshuoria. Eivät oululaiset. Mutta juuri nämä ihmiset, jotka valitsevat kannattaakseen esim. Italian tai Englannin Suomen maajoukkueen sijaan - HE ovat AITOJA mieshuoria.

Eräs nero muusikko on aikanaan sanonut, että "You don't choose music, it chooses you." Eli en ole itse koskaan päättänyt, että kannatan Englantia, vaan se on ollut kai jo äidinmaidossa tai sitten olen vaan kasvanut faniksi, koska lapsena tuli faijan kanssa lauantaisin katsottua ennen saunaan menoa. Ja kiinnostaa edelleen. God save the Queen!
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Kohta enää 7 päivää! Odotus on kova. Huikealla ottelulla alkaa turnaus. Portugali-Kreikka tulee olemaan saletisti tasainen peli.
Kaikki pelit olisi tarkoitus kattella, lähetysajat natsaa mitä mainioimmin! Se kovenee jo... Viikko! Viikko!

ai niin, Oranssit voittoon!
 

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Kyllä!
Vain viikon sotaharjoitus josta kotiin sopivasti lauantaina telkkarin ääreen. Sattumoisin alkaa myös kesäloma kyseisenä lauantaina:)
Kisojen eka viikko menee tv:n ääressä kärvistellessä jonka jälkeen paikan päälle fiilistelemään.

edit: ai niin Espanja voittoon.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti eagle
Vahvuus löytyy puolustuksen edestä joka tekee puolustuksen työstä helpon. Tämän hetken maailman parhaiden joukossa olevat keskikentän alimmat pelaajat Vieira&Makelele pitävät vastustajan pelintekemisen niin vaikeaksi että puolustuksessa ei tarvita maailmanluokan toppareita hoitamaan puolustustehtäviä.

Kongolaista Makelelea en laskisi (eika taida kovin moni muukaan) taman hetken maailman parhaiden joukkoon. Saa nahda kuinka maajoukkueessa suoriutuu mutta Chelsean paidassa ei ole kovin kummoisia viime kaudella esittanyt. Vieiraan vertaamisella tehdaan kylla aikamoista vaaryytta.

Suurin jannitys onkin etta joskos se hanen paljon puhuttu kolmas jalkansa vilahtaisi shortsin helmasta. Parivaljakko Makelele ja Geremi ovat olleet kylla aikamoisia pettymyksia. Mieleenjaavin hetki (heilta) on viime kaudelta se kun Geremi istui paskalla toisen puoliajan alussa kun muut jo pelasivat ja huoltomiehen piti kayda herra hakemassa kentalle. Taisi jaada kadetkin pesematta siina kiireessa.
 
Viestin lähetti Pee
Itse olenkin aina hieman ihmetellyt suomalaisia, jotka arvoturnauksissa tuntuvat aina olevan tiukasti jonkun maan faneja. Olen miettinyt, tuntevatko he TODELLISUUDESSA tätä joukkuetta kohtaan LÄHESKÄÄN samaa kuin mitä he kokisivat Suomea kohtaan, jos se olisi niissä mukana? Toisin sanoen, ovatko he vain "väkisin" valinneet jonkun suosikkinsa, kun kotimaansa ei lopputurnaukseen koskaan pääse? Ja mitäs sitten tapahtuisi, jos Suomi yhtäkkiä pääsisikin kisoihin mukaan? Mitäs sitten kannustettaisiin?



Itse olen seurannut Italian maajoukkueen vaiheita vuoden 1982 MM-kisoista lähtien, eikä suosikki sen koommin ole vaihtunut. Uskoisin kannattavani azzurreja, vaikka Suomi joskus kisoihin pääsisikin.

Minulle ei suomalaisuus merkitse urheilussa juuri mitään. Esimerkiksi minun on vaikeata tuntea sympatiaa jääkiekkomaajoukkuetta kohtaan, jos ja kun siellä pelaa liigasta tuttuja ärsyttäviä pelaajia. Mitä sitten, jos he ovat sattuneet syntymään saman maan sisäpuolella kuin minä?

Jalkapallossa tämä on vielä helpompaa, koska Suomi ei arvokisoissa ole esiintynyt. Skabojahan on joka tapauksessa mielekkäämpi seurata, jos on aidosti jonkun joukkueen takana.

Suomen jalkapallomaajoukkeen puolella on kuitenkin helppo olla, sillä mitään henkilökohtaisia mikaarvajoita ei futiskentiltä löydy. Toivottavasti kotoinenkin maajoukkue vielä isoissa kisoissa nähdään.

Oli miten oli, kohta se alkaa...
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti kosh
Niitä otteluita on kait 10. Viimeksi Ranskan taakse maalin teki Turkki 26.06.2003
Sen jälkeen onneaan on koittanut ainakin
29.06.2003 Kamerun
20.08.2003 Sveitsi
06.09.2003 Kypros
10.09.2003 Slovenia
11.10.2003 Israel
15.11.2003 Saksa
18.02.2004 Belgia
31.03.2004 Hollanti
20.05.2004 Brasilia
28.05.2004 Andorra

Ja 6.6.2004 mukaan liittyi Ukraina

Ranska-Ukraina 1-0 (Zidane @ 88.)
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti juppe
Kongolaista Makelelea en laskisi (eika taida kovin moni muukaan) taman hetken maailman parhaiden joukkoon. Saa nahda kuinka maajoukkueessa suoriutuu mutta Chelsean paidassa ei ole kovin kummoisia viime kaudella esittanyt. Vieiraan vertaamisella tehdaan kylla aikamoista vaaryytta.

Voi olla, en ole montaa matsia nähnyt Chelseassa, ehkäpä Realissa muu joukkue sai Makelelen näyttämään sitten niin hyvältä. Kuitenkin Vieiran kanssa erinomainen keskikentän pohja Ranskalla.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Nännimäinen
Minulle ei suomalaisuus merkitse urheilussa juuri mitään. Esimerkiksi minun on vaikeata tuntea sympatiaa jääkiekkomaajoukkuetta kohtaan, jos ja kun siellä pelaa liigasta tuttuja ärsyttäviä pelaajia. Mitä sitten, jos he ovat sattuneet syntymään saman maan sisäpuolella kuin minä?

Ymmärrän tämän toki täysin, vaikkei omat perusteluni asiaan olekaan samat kuin sinulla. Itse olen kuitenkin aina ensisijaisesti jyväskyläläinen ja vasta sen jälkeen suomalainen, kun se suurimmalla osalla lienee toisinpäin.

Viestin lähetti Nännimäinen
Skabojahan on joka tapauksessa mielekkäämpi seurata, jos on aidosti jonkun joukkueen takana.

Mihin jo aiemmassa viestissäni viittasin, niin näin todellakin on.

Itse asiassa minullakin on nykyään jalkapallon arvokisoissa yksi suosikki ylitse muiden, vaikka aiemmasta viestistäni tämä ei käynytkään ilmi. Tämä suosikkini on vain yhden ihmisen ansiota: siitä lähtien kun Keke Armstrong melkein itki Ylen kisastudiossa Argetiinan pudotettua Englannin rankkarikisassa kesän -98 MM-turnauksen, joka oli britin ensimmäisen kommentaattorikisa, ensimmäisessä pudotuspelivaiheessa, ovat sympatiani olleet aina Englannin puolella. Toki muutenkin pidän perinteistä ja kulttuurista, joita briteillä futiksessa todella riittää, kuten vaikkapa kanadalaisilla jääkiekossa. Armstrongin ansiosta toivon kuitenkin todella Englannille EM-kultaa, ja toivottavasti Keke tälläkin kertaa on kommentoimassa ainakin kotimaansa pelejä.

Jos Suomi ja Englanti kohtaisivat, niin tällöin toivoisin toki Suomea.

Mutta, kuten jo itsekin sanoit, kohta se alkaa. Muutama viikko jalkapalloa, kelpaa mullekin, vaikken aivan kaikkia pelejä tulekaan katsomaan. En vaikka aikaa olisikin, kun lomaa viettelen eikä kesätöitä ole.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuuden vuoden korpivaellus ohi?

Mitä tulee joukkueiden kannattamiseen tulee, niin itse olen ollut Ranskan MM-kisojen jälkeen kadoksissa kuin pieni lapsi. Pienestä pojan nassikasta saakka Saksa on ollut jalkapallon ykkönen ja pihapeleissä tapeltiin naamaveressä siitä kuka saa olla Rummenigge tai Beggenbauer. Pihapelien jälkeen ruotuun ovat astuneet esim. Völler, Matthäus ja Klinsman. Nykyisessä joukkueesakin olisi todella kovia pelaajia joiden edesottamuksia olisi mukava seurata ja joiden puolesta voi huutaa... Mutta tuon suurimman ja mahtavimman jalkapallomaan kannattajat tekivät sellaisen paskatempun, ettei meikäläinen halua olla enää missään tekemisessä kyseisen maan edustusjoukkueen kanssa. Enpä voi muuta toivoa kuin sitä, että portugalilaisilla poliiseilla on kovat piipussa, jos sakemanni alkaa vittuilemaan - kylmäksi vaan koko porukka.

Onneksi pitkä kuuden vuoden korpivaellus on ohi mukavan ja keväisen Amsterdamin matkan jälkeen. Olkoon Hollanti se joukkue, mitä kannatan loppuelämäni. Ikävintä hommassa on se, että näin vanhana on hyvin vaikeaa aloittaa kannattaminen aivan alusta. Pelaajien opetteleminen ja tilastojen lukeminen vie oman aikansa, mutta eiköhän tämä tästä. Ensimmäisten kisojen jälkeen aletaan olla jo jyvällä siitä missä mennään. Ja pääasia on, että oranssiin pukeudutaan...

Voiton juhlat 'Damissa saattaisivat olla hyvä alku kannatukselle:D
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hmm... kisat siis alkavat piakkoin. Toisaalta odotan niitä, toisaalta on melkoinen EVVK -fiilis. Jalkapallo ei periaatteessa nappaa juuri ollenkaan - poikkeuksena ovat kuitenkin nämä arvokisat. MM-kisat ovat jo asteikollani suuri urheilujuhla. EM-kisat ovat kohtuu kiinnostavat.

Mutta mutta... suosikkini Brasilia ei pelaa näissä kisoissa maantieteellisen sijaintinsa takia. Euroopassa olen yleensä sympatiseerannut kolmea kansakuntaa, jotka ovat Hollanti, Kroatia ja Romania.

Kaiketi se joihinkin näistä kallistuu - viimeistään turnauksen alkaessa. Todennäköisesti se on Hollanti, jolla ei kyllä ole mitään jakoa loppupeleissä. Ranska taitaa viedä melko suurella todennäköisyydellä potin.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Sistis
Euroopassa olen yleensä sympatiseerannut kolmea kansakuntaa, jotka ovat Hollanti, Kroatia ja Romania.

Kaiketi se joihinkin näistä kallistuu - viimeistään turnauksen alkaessa.

Tuskin kuitenkaan Romaniaan, kun kyseinen maa ei näissä karkeloissa ole mukana. Ellet sitten jo nyt ala sympatiseerata Romaniaa syksyn MM-karsintoja varten, joissa se pelaa samassa lohkossa Suomen kanssa...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Pee
Tuskin kuitenkaan Romaniaan, kun kyseinen maa ei näissä karkeloissa ole mukana. Ellet sitten jo nyt ala sympatiseerata Romaniaa syksyn MM-karsintoja varten, joissa se pelaa samassa lohkossa Suomen kanssa...

Juu, näin vähän muistelinkin.

Jalkapallossa en ole niin fanaattinen taitopallon kannattaja, etteikö isänmaallisuus nousisi tässä tilanteessa edelle. Eli kyllä se finskeille menee minun ääneni, aina kun on mahdollista.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Tesla
Nyt on sellainen aavistus, että nämä ovat vihdoinkin Italian kisat. Vaikka vanhentuessaan uskottavuutta menettänyt Trap ei enää vakuutakaan, niin uskon herrojen kuten Totti, Fiore, Nesta, Montella, Vieri, Cassano jne johdattavan siniset aina mestaruuteen asti. Ja skandaalimainen putoaminen(pudottaminen!) MM-kisoista E-Koreaa vastaan varmasti jätti jotain hampaan koloon joka tullaan poistamaan nyt.

Englannin joukkueelle puolestaan toivon mahdollisimman nopeaa poistumista Portugalin maaperältä, saattaa useampi tavernakin säilyä ehjänä. Myös Espanjan soisi ihan kotiyleisön iloksi jäävän vaikka alkulohkoon.

Mikset sitten toivoisi turkin tai italian nopeata poistumista, naiden kanssahan sita enemman huligaaniongelmaa on nykyaan?
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Tesla
Kaksi Leeds fania. Nämä tapetut sankarithan remusivat pitkin Istanbulia ja häpäisivät Turkin lippua mm. hieromalla sitä perseesensä sekä genitaaleihinsa. Ei tämä tietenkään oikeuta tappamaan ketään, mutta ei sinänsä yllättävää mitä tuolloin tästä seurasi. On sitä vähemmästäkin päässyt ihmiset hengestään, ikävä kyllä. Ja vaikka huliganismi onkin koko maailman ongelma, niin englantilaisten osuutta ei kannata yhtään väheksyä. Näillä nimittäin on tapana ottaa kohteeksi täysin asian ulkopuolisiakin tahoja, siis vastustapuolen huligaanien ja poliisien lisäksi. Ja eiväthän esim. paljon parjatut italialaiset ja hollantilaiset huligaanit ole vaivaksi juuri ollenkaan oman maansa ulkopuolella, etenkään kun maajoukkueen ympärillä ei onneksi pyöri mitään äärikannattajien organisaatiota suurten seurojen tapaan. Brittien riidanhakuiset reissut maajoukkueensa perässä ovatkin siis mittakaavassaan varsin ainutlaatuisia, onneksi.

Oli sitten minka maan tahansa maajoukkue, niin turkin reissuilla ennenkuin ensimmainenkaan fani on perille asti paassyt turkkilaiset heiluttelevat lakanoitaan joissa luvataan tapaa paitsi kaikki vierasjoukkueiden fanit myos pelaajat. Eika se jaa pelkastaan puheeksi, ne tappavat myos ihan oikeasti. Minka ihmeen takia maan sallitaan olla kisoissa mukaan, jos englantilaisia toikkaroi humalassa sarkemassa ikkunoita niin suljetaan eurokentilta mutta Turkkilaiset saavat sitten tehda ihan mita haluavat mukaanlukien sitten tappaa vierasfaneja ja kukaan ei sano yhtaan mitaan.
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti juppe
Mikset sitten toivoisi turkin tai italian nopeata poistumista, naiden kanssahan sita enemman huligaaniongelmaa on nykyaan?
Turkkilaisista ei liene suurta huolta. Eihän niillä ole joukkuetta koko kisoissa.

Omat sympatiani ovat Englannin puolella, mutta eiköhän pokaali mene Ranskaan. Henry, Pires, Zidane ja kumppanit ovat olleet hirmuisessa vedossa jo pitkän aikaa.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Nännimäinen
Itse olen seurannut Italian maajoukkueen vaiheita vuoden 1982 MM-kisoista lähtien, eikä suosikki sen koommin ole vaihtunut. Uskoisin kannattavani azzurreja, vaikka Suomi joskus kisoihin pääsisikin.

Minulle ei suomalaisuus merkitse urheilussa juuri mitään. Esimerkiksi minun on vaikeata tuntea sympatiaa jääkiekkomaajoukkuetta kohtaan, jos ja kun siellä pelaa liigasta tuttuja ärsyttäviä pelaajia. Mitä sitten, jos he ovat sattuneet syntymään saman maan sisäpuolella kuin minä?

Jalkapallossa tämä on vielä helpompaa, koska Suomi ei arvokisoissa ole esiintynyt. Skabojahan on joka tapauksessa mielekkäämpi seurata, jos on aidosti jonkun joukkueen takana.

Suomen jalkapallomaajoukkeen puolella on kuitenkin helppo olla, sillä mitään henkilökohtaisia mikaarvajoita ei futiskentiltä löydy. Toivottavasti kotoinenkin maajoukkue vielä isoissa kisoissa nähdään.

Tässäpä on harvinaisen sattuva teksti allekirjoitettavaksi, suosikkijoukkueet ja kaikki kohdallaan. Itselleni suomalaisuus ei tosin merkitse urheilun ulkopuolellakaan mitään (mitään ylevästi arvolatautunutta, käytännön seikat ovat erikseen).

Ylipäätään karsastan kaikenlaisia ryhmäilmiöitä. Epämieluisista viiteryhmistä tyrkytetään ulkopuolelta useimmin juuri suomalaisuutta, näin ollen se aiheuttaa myös eniten näppylöitä. Itse asiassa, mitä tulee Peen kysymykseen "voiko muuta maata kuin kotimaataan kannattaa aidosti", uskoisin, että tällaisella suden luonteenlaadulla vieraan maan kannattaminen on jopa helpompaa kuin kotimaan. Suomessa asuvana on helppo välttää kaikki ne joukkopsykoottiset piirteet, joita italialaiseen, kuten mihin tahansa, jalkapallokulttuuriin liittyy. Näin voi ruokkia omassa keskuudessaan illuusiota virheettömän elegantista ja puhtoisesta azzurrista, joka on minun yksin omassa keskuudessani viileän analyyttisesti mutta oikean paikan tullen tyylikkään kuohahtelevasti kannattama muita parempi joukkue, kun samalla muut suomalaiset kohkaavat kansallisuutensa sokaisemina kaikki samaan suuntaan ilman omaa tahtoa.

EDIT: Piti vielä mainitsemani, että Suomen jalkapallomaajoukkue ei aiheuta näppylöitä ja on kakkossuosikkini. Koska se ei ole koskaan pärjännyt missään, siitä ei ole vielä pystytetty kansallisen itsetunnon fallosta, jota koko maa runkkaa hurmiossa vuosittain muutaman viikon ajan (vrt. Leijonat).
 
Viimeksi muokattu:

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Kaivanto
Valehteletko tietoisesti vai tyhmyyttäsi?

Tarkenna mita kohtaa tarkoitit. Sitako etta huligoinnin (jossa kukaan ei kuollut) takia englantilaiset suljettiin aikoinaan eurokentilta vai sita etta turkkilaiset "fanit" ovat tappaneet vastustajajoukkueen faneja ja muutenkin ovat tuon suhteen pahempia kuin englantilaiset mutta heita ei ole suljettu pois eurokentilta?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Italia-Tanska

Trapattoni julkaisi Tanska-pelin avauskokoonpanon (BBC). Italia pelaa samalla pelijärjestelmällä kuin Suomi.

Trapattoni's 4-2-3-1 formation has Gianluigi Buffon in goal and Christian Panucci, Gianluca Zambrotta, Alessandro Nesta and Fabio Cannavaro in defence.

Simone Perrotta and Cristiano Zanetti sit in front of the back four with Mauro Camoranesi, Francesco Totti and Alessandro Del Piero ahead of them.

Christian Vieri will occupy the lone central striker's role.

eli: Buffon; Panucci-Nesta-Cannavaro-Zambrotta; Perrotta-Zanetti; Camoranesi-Totti-Del Piero; Vieri
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Nyt on aika hieman paikkailla noita aikaisempia sepustuksia.

Italia on tarkemman päivittelyn jälkeen kuitenkin kisojen ykkössuosikki. Materiaali on laaja ja puolustukseen sekä maaliin on kokonaisuudessaan paremmat vaihtoehdot kuin Ranskalla. Nyt onkin mielenkiintoista seurata, mikä on se akilleen kantapää, johon Italia voi kisoissa kompastua.

Sveitsin materiaali on kokonaisuudessaan myös hyökkäyksestä melko heppoinen. Yhden voiton saaminen olisi ihme. Joukkue tuntuu lähtevän kisoihin jo valmiiksi hävinneenä, valmentajaa myöten. Ihme, jos voittaa yhdenkin ottelun.

Hollannin esityksen valmistavissa otteluissa ovat olleet niin surkeita, että ei oikein tiedä, mitä odottaisi. Kaikki edellytykset menestykseen ovat, mutta sisäinen kemia ei oikein taida varsinkaan tällä hetkellä toimia. Tehottomuus Hollannin materiaalilla on jo saavutus. Melkoinen arvoitus.

Muuten mennään näillä.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti juppe
Tarkenna mita kohtaa tarkoitit.

Tarkoitin juuri sitä kohtaa, jonka lainasin. Väitit, että englantilaisjoukkueiden sulkeminen eurokentiltä johtui "humalaisten toikkaroinnista särkemässä ikkunoita", mikä ei pidä paikkaansa, koska se johtui 38 henkeä vieneestä Heyselin tragediasta, kuten HN jo ehti sanoa.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Kaivanto
Tarkoitin juuri sitä kohtaa, jonka lainasin. Väitit, että englantilaisjoukkueiden sulkeminen eurokentiltä johtui "humalaisten toikkaroinnista särkemässä ikkunoita", mikä ei pidä paikkaansa, koska se johtui 38 henkeä vieneestä Heyselin tragediasta, kuten HN jo ehti sanoa.

Kirjoitin epaselvasti, minun vikani. Tarkoituksena eli ollut viitata 20 vuoden takaiseen heyseliin vaan tuoreempiin tapahtumiin, enka puhunut englantilaisjoukkueista vaan englantilaisista(faneista). Olisi pitanyt selittaa tarkemmin.

Kuitenkin pointtina se etta aina vaan puhutaan englantilaisista trouble makereista vaikka tosiasiassa englantilaisten harrastama kovan linjan politiikka huligaaneja vastaan on parantanut tilannetta selkeasti ja nykyaan eraat muut maat (kuten Turkki ja Italia) ovat paljon pahempia, mutta niista vain ei mitaan puhuta.

Heyselista loysin nopealla haulla tallaista:

"An hour before the game was due to kick off eye witnesses recalled missiles being thrown from the Italian fans before several fans in the Liverpool section began to run towards them.

Unable to escape, the crowd in the 'neutral' section fled towards the far wall, which collapsed under the mounting pressure.

Violence escalated, with some Italian fans attempting to invade the pitch. One was seen to be firing a gun, but it later emerged that it was a starting pistol. "

Erittain valitettava tapahtuma ja hapean syvasti noiden puupaa "fanien" puolesta. Toivottavasti kuitenkaan tuossa tarkoituksena ei ollut tappaa ketaan vaan ihmisia kuoli siksi etta typerysten santailysta aiheutui onnettomuus, joka todennakoisesti ei ollut pelkastaan Englantilaisten typerysten syyta vaan mennee yhtalailla typerien Italialisten piikkiin. En halua puolustella noita lainkaan, painvastoin. Onneksi huligaanitilannetta Englannissa on saatu korjattua, Italiassa nahtavasti ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös