Näetkö sinä? Ja kuten todettua, niin en koe relevantiksi onko se "oma sarja" maailman paras, toiseksi paras vai ehkä vaikkapa neljänneksi tai viidenneksi. Vaikka se olisi joku viidestoista(tai Suomen tapauksessa joku 50:s), niin tärkeintähän on se että itse nauttii peleistä, saa tunteita niistä ja viihtyy kentän laidalla/kotona.
En koe Italiaa maailman top-3 liigana. Sarjalla on siihen ainekset, mutta ongelmaa tuottaa ettei kaikki huippuseurat tahdo pelata samalla kaudella hyvin. Esimerkiksi edelliskaudella Inter oli totutun vahva, kun Juventus oli keskitason nyhjääjä. Tällä kaudella Juventus pelaa, kuten maailman huippuseuran kuuluukin, mutta Inter ei sitten pelaakaan. Kahdella viime kaudella on näkynyt, että Napoli on huippuseura myöskin. Udinesellakin on ainekset, pelaa nyt hyvää kautta. Jos sekä Milan, Inter, Juventus, Roma, Napoli ja Udinese pelaisivat kaikki onnistuneen kauden, olisi Italiallakin todella kova top-6. Ei toki verrattavissa esimerkiksi Engalannin vastaavaan, mutta verrattuna Saksaan ja Espanjaan kylläkin. Paha sanoa, pelaako Italian joukkueet koskaan tuolla tavalla, mutta sanoinpa kuitenkin. Valioliiga, La Liga ja Bundesliga ovat maailman kolme kovilta jalkapalloliigaa, sitä väitettä en kiistä. Tai siis väitettä, vaan faktaa.
Tärkeintä on tosiaan, että itse nauttii niistä peleistä joita tykkää katsoa, vaikka tykkäisi katsoa Luxemburgin liigaa. Minä olen Juventus-fani, seuraan Seria A:ta täydellä teholla, Mestarien liigaa myös, mutta muita sivusilmällä. Silloin tällöin käyn vilkaisemassa sarjatilanteita Valioliigasta, Bundesligasta ja La Ligasta.
Ja sanonpa vielä sittenkin, että suosittelen kesän EM-kisoissa seuraamaan Claudio Marchisiota. Tekee todella paljon pallonristooja ottelussa, joka kertoo hänen puolustustaidoistaan. Lisäksi iskenyt Serie A:ssa tällä kaudella seitsemän osumaa ja syöttänyt neljä, joka kertoo hyökkäystaidoistaan. Torinon oma poika.